Az Irgalmasság Szent Éve 239.
Jézus
rokonai.
„Amíg beszélt a néphez, megálltak kint anyja és rokonai, s beszélni
akartak vele. Valaki szólt neki: Anyád és rokonaid kint állnak, és beszélni
szeretnének veled. De ő megkérdezte azt, aki szólt neki: „Ki az anyám, s kik a
rokonaim? Aztán kitárta tanítványai felé karját, s így szólt: Ezek az anyám és
testvéreim! Aki teljesíti mennyei Atyám akaratát, az nekem mind testvérem,
nővérem és anyám” ((Mt 12,46-50) Őszintén szólva ez az evangéliumi
részlet nagyon nehezen magyarázható a máriás lelkületű, katolikus híveknek. A
híveink együtt élnek a nem katolikus keresztényekkel. Nekünk egyik legnagyobb
élményünk az Isten Fia megtestesülése és az ebből fakadó Mária-tisztelet.
Amikor harminckilenc éves nagyon keserves sorsüldözésben voltunk mariánus
ferencesek, nem volt egyetlen kolostorunk sem, az 1950-es évtől szanaszét
szórva éltünk, sok nehézséggel küszködtünk. Az 1989-es változások lehetővé
tették a szerzetesek működésének újra kezdését. Nem vádaskodtunk, szeretettel
tettük, amit lehetett. Feltűnt, hogy sok ismerős ezzel a kérdéssel hozakodott
elő: és mi lesz a Mária-tisztelettel? Megváltónk Édesanyját ugyanolyan szeretettel
tiszteljük és szeretjük, mint régen, mondtam. Jézus milyen keményen adta
tudomásunkra a fentebb idézett evangéliumi részlettel: ”nekem mind testvérem,
nővérem és anyám” Ez a kemény élű megnyilatkozás nem Szűz Máriának szólt, hanem
az őt körülvevő názáretieknek, akik nem hittek Jézus messiási küldtésében.
Szent Márk evangéliumában olvassuk: „Innen, (Jairus zsinagóga főnök lánykájának
feltámasztása helyéről) eltávozva saját városába ment. Tanítványai elkísérték.
A következő szombaton tanítani kezdett a zsinagógában. Sokan hallgatták és
csodálkozva mondogatták: Honnan vette ezt? Hol tett szert erre a bölcsességre?
És a csodák, amiket kezével végbevisz! Nem az ács ez, Mária fia, Jakab, József,
Júdás és Simon testvére? S ugye, nővérei is itt élnek közöttünk? És
megbotránkoztak rajta. Jézus erre megjegyezte: A prófétának csak hazájában,
rokonai körében, a saját házában nincs becsülete. S nem is tehetett ott csodát,
csupán néhány beteget gyógyított meg kézrátétellel. Maga is csodálkozott
hitetlenségükön” (Mk 6,1-6) Amikor Jézus halálra ítélve, keresztre
feszítve kínlódott a Golgotán, egyetlen tanítványa, segítő asszonya és
ismerőse sem hitte már el, hogy az Isten Fia, csak az Édesanyja maradt töretlen
hitű hős! Jézus és Édesanyja húsvéti találkozásáról nem szól az evangélium. A
jámbor asszonyok ’jókor reggel’ pironkodva cipelik a halotti kenetet,
amiből egy cseppet sem mertek vagy akartak nagypénteken a kihülő drága testre
rádörzsölni, de az élő Jézus mégis engedi átkarolni lábát és bőven hull rájuk a
boldog húsvéti kegyelem. Az apostolok a legkiábrándultabbak: a krisztusi
üzenetre csak legyintenek: feltámadt? Asszonylocsogás! Jézus így csak este lépi
át rejtekhelyük küszöbét, de a köszöntő szava nem vádol, hanem felmérhetetlen
boldogságot ontogat, amely elég lesz minden megtérőnek, hogy a kézzel érintés,
a szemmel rögzítés elég lehet a világ végéig minden megtérő ember
újjászületéséhez, ahogy az ősök örökre érvényesen megfogalmazták a kegyelem
útját: „nihil est in intellectu, nisi prius fufrit in sensu”(„semmi sincs az
értelemben, hacsak előbb nem volt meg érzékünkben”) És a Szűzanya? Az Egyház
úgy érzi, hogy mondani sem kell: Aki az angyali üdvözlettől Szolgálóleánya lett
az Atyának, és az is maradt a sok szenvedésben is, álmatlan várja a mindeneket
megváltó Szent fiát. Ez a hajnal éppen olyan, mint a születése Betlehemben: az
Édesanya titka.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése