Évközi 17. vasárnap
Az a város, ahol a bűn az eszmény, az erény pedig a
megvetés tárgya, ahol üldözik az igazakat, az a város a végnapjait éli, és
Isten embereinek üdvösségük érdekében menekülniük kell onnan, mert különben
őket is maga alá temeti a nagy robajjal összedűlő, bűnös emberi építmény.
Nem csupán politikai emigráció létezik, hanem Isten
törvénye miatti önkéntes száműzetés is, s bizonyos értelemben ez minden
keresztény hívő osztályrésze. Hiszen a mindenkori civilizáció, az új évezredé
is, sorra kitermeli magából azokat az isten- és emberellenes tendenciákat,
amelyek rendre saját pusztulását is okozzák, s amellyel szemben belső
ellenállást kell kifejtenünk, s ha nem marad más, végső megoldásként ki kell
vonulnunk a városból: a társadalom, közízlés, közerkölcs romlott világából. Az
imádkozó ember csalhatatlan érzékkel sejti meg, mikor jön el az a pillanat,
amikor már nem maradhat tovább, amikortól kezdve nem vállalhat szolidaritást
azokkal, akik jól érzik magukat ebben a mérgező légkörben, amikor már nem tehet
egyebet, mint Isten irgalmára bízva őket szedi a sátorfáját, s legalább a
családját, a rábízottak legszűkebb körét próbálja megmenteni.
Ábrahám Istennel alkudozva maga látta be, hogy nem az
Úr akarja elpusztítani a várost, hanem a gonoszok hatalmas túlsúlya teszi immár
menthetetlenné. A bűn önpusztító, következésképp a belesüllyedt embert is
magával rántó és elpusztító örvény. A türelmi zónák, a bűnös szexuális
kapcsolatot biztonságossá tenni hivatott óvszerek mind az emberi képmutatás
szomorú példái: nem óvnak meg a bűntől, hanem megalkusznak vele, a „kisebbik
rossz” választásával próbálva meg kikerülni a nagyobb rosszat, magunk is
látjuk, milyen sikerrel.
Szodoma és Gomorra nem város csupán, hanem szimbólum:
a bűnbeesett emberiségé, amelynek egyetemes megmentésére siet Isten
nagylelkűsége, mely bár a részleges önpusztítás következményeit meg nem
szünteti, végtelenül tágasabb és mélyebb, mint az alkudozó Ábrahám jószívűsége.
Isten egyetlen Igaz, Jézus Krisztus miatt az emberiség minden bűnét
megbocsátotta Ádám vétkétől az utolsó napig, s a következményeivel ellenünk
szóló adóslevelet eltörölte, az útból eltávolította, és a keresztre szegezte.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése