Székely János: A gonoszság hatalma nem korlátlan a világban
Július 28-án, csütörtökön Székely János esztergom-budapesti segédpüspök tartott katekézist a krakkói Fatimai Boldogasszony-templomban. Elmélkedésében Isten irgalmáról beszélt, mint ami egyedül képes gátat szabni a gonosz hatalmának.
Székely
János fohásszal kezdte délelőtti katekézisét, kérve a Szentlélek jelenlétét.
Elmélkedését ezzel a kérdéssel vezette fel: Miért volt fontos II. János Pál
pápa számára az irgalom titkának hirdetése? Miért fontos ez különösen a 20.
század végén?
Székely
János II. János Pál életének eseményeit állította a zarándok-fiatalok elé: az
egykori pápa egyetemistaként élte át a német megszállást, látta, ahogyan
elhurcolják az egyetem tanárait és a krakkói papokat, akik közül sokan nem
tértek vissza. Személyesen járt azonban abban a templomban, ahol Szent
Fausztina megkapta az isteni irgalmasságról szóló kinyilatkoztatást, és ott
imádkozva értette meg, hogy Isten azért engedi meg a gonosz jelenlétét a
világban, mivel szabadságot adott az embernek, amely azonban nem korlátlan –
vezette fel mondandóját a püspök.
Úgy
folytatta: az isteni irgalom az, amely egyedül képes korlátot adni a világban
jelenlévő gonosznak. II. János Pál pápa megértette, hogy a 20. század
háborúinak fájdalma közepette a lengyel nemzet küldetése is az, hogy nemet
mondjon a nácizmusnak, egyedül a szeretet erejével, hiszen a gonoszt nem lehet
más eszközzel legyőzni.
Böjte
Csaba ferences szerzetes szavait idézte fel, aki így fogalmazott: a sötétséget
nem lehet karddal szétkaszabolni, de elég egy gyertyát meggyújtani.
A
segédpüspök arra hívta fel a figyelmet, hogy minden ember arra kapott
meghívást, hogy lelkében gátat szabjon a gonosz hatalmának elsősorban az Isten
törvényei szerinti élettel, ahogyan Krisztus saját testét helyezte a bűn
lándzsái elé – fogalmazott.
Székely
János ismét II. János Pál pápa életpéldáját állította a hallgatóság figyelmének
középpontjába. Elmondta Krakkó keletre található városrészében, a Nowa Hutában
található templom építésének történetét, amely a szent pápának, akkori krakkói
érseknek köszönhető. A lengyel pártállam nem engedte az ipari városrészben
templom építtetését, így Karol Wojtyła maga ment ki az új városrészbe, hogy ott
elkezdjen szentmisét mondani. Így volt ez karácsonykor is, a hidegben több
ezren vettek részt az érsek által celebrált ünnepi szentmisén. Az 1978-ban
megválasztott pápa és a lakosság imádságos lelkületének nem tudott ellenállni a
pártállam erőszakossága. Székely János Dávid parittyájára utalt, amikor azt
mondta, a Rózsafüzér szemei voltak azok, amelyek megállították Góliátot, a
gonosz hatalmát.
Több
eseményre hivatkozva beszélt a továbbiakban arról, hogy Isten irgalma miképpen
nyilvánult meg a történelem folyamán, majd személyes példával folytatta a
katekézist: Katonasága idején különösen a kispapokat alázták meg, sokszor
gúnyolták őket. Egyik katonatársuk is csúnyán beszélt a többiek, és különösen
saját édesanyjáról. A segédpüspök elmondása szerint sokat szenvedtek miatta.
Egyik karácsonykor, amikor nem volt semmilyen közös megemlékezés Krisztus
születéséről a táborban, ahonnan őket sem engedték haza az ünnepre,
kispaptársaival mégis összejöttek, gyertyát gyújtottak. Valaki elővette a
családjától kapott öt narancsot, amit a fenyőágak alá helyeztek. Az éneklés és
imádság után, a hátul meghúzódó, korábban őket bántó társuknak adták a
narancsokat, karácsonyi ajándékként. A püspök elmondása szerint a férfi nagyon
meghatódott: soha életében nem kapott még ajándékot, édesanyja elhagyta őt,
soha nem tudta meg, kik a szülei. Székely János ebben a történetben is az
isteni irgalom megvalósulását látta, majd Szent Pál mondatát idézte: „Ne
engedd, hogy legyőzzön a rossz, hanem te győzd le a rosszat jóval” (Róm 12,21).
Ferenc pápa szentévi törekvésére hivatkozva pedig kiemelte, hogy mennyire
fontos lenne, hogy az irgalmas Jézus arca tükröződjön az egyházban, ha
elindulnánk a szegények és a periférián élők felé.
A
püspök buzdította a fiatalokat, hogy legyenek az Ő irgalmas arca a világban,
akiben felismerhető az Isten!
Ahogyan
fogalmazott: A mai világban nagyon nagy szükség van a szeretetre! Az egyház
küldetése, hogy emberibb, igazabb világot építsen!
Székely
János felidézte egy rabbi történetét is, akitől megkérdezték, hogy mi a
különbség a Genezáreti-tó és a Holt-tenger között, amelyeket ugyanúgy a Jordán
vize táplál. A rabbi azt mondta: a Genezáreti-tó tovább adja azt a vizet, amit
befogad. A Hol-tenger nem ad tovább semmit. Ennek kapcsán Székely János arra
figyelmeztetett, hogy ha közösségeink nem adják tovább az isteni kegyelmet,
Holt-tengerré válnak. Így a kilépésre és az önátadásra buzdította a fiatalokat
a reggeli katekézis szónoka.
Mondandója
közben felolvasta az aznapi evangéliumi szakaszt Lukács evangéliumából, amely
az elveszett bárány példabeszédéről szólt.
Amint
a püspök megfogalmazta, Jézust sokan bántották azért, mert túl irgalmas volt.
Ugyanígy tesz azonban az Isten is – ujjong, ha egy bűnös megtér, hiszen meg
akar tisztítani és meg akarja ölelni a tőle eltávolodott embert. Nem nyugszik,
ha valaki elveszett, felkel és elindul megkeresni azt – fogalmazott, majd
hozzátette: „Te az Isten számára mindennél fontosabb vagy, szüntelenül figyel
téged – születésünkkor az Örök Teremtő is ujjongott, aki teremtett!”
Örök
szeretetből alkot az Isten – mivel mi nem tudjuk Őt a maga valóságában
megtapasztalni, ezért Ő jön, önmagát ajándékozza nekünk, mivel emberi szívvel
akart szeretni: Ahogyan a vőlegény örül a mennyasszonynak, úgy örül neked a te
Teremtőd! – idézte Székely János Izajás próféta könyvének sorait.
Végül
három utat mutatott be, amelyek Isten befogadására vezetnek: a Biblia olvasása,
Isten élő Igéje, amely Lélek és élet, amely fölülről építi az egyházat, a
világot; az imádság, amelyben Isten néz bennünket, az Ő tekintete ölel körül
mindannyiunkat. Isten nem tudja levenni rólunk a tekintetét; a szentségek
vétele, amelyek Jézus szívéből fakadnak. Székely János itt a gyónásra hívta fel
különösen a figyelmet, amelyben megtapasztalhatjuk valós önmagunkat, álarcok
nélkül, szabadon.
Az
irgalmasság éve sem szól másról – fogalmazott a püspök – mint a találkozásról;
nem okosnak kell lennünk, hanem szeretnünk kell, önmagunkat kell odaadnunk
szüntelenül, amely az ember legfontosabb és alapvető hivatása a világban –
hívta fel a figyelmet Székely János katekézisének végén.
A
tegnapi naphoz hasonlóan a katekézissel kapcsolatos kérdések közül válogattunk.
- Hogyan alakult püspök atya hivatása?
A
kérdéssel kapcsolatban Székely János elmesélte egy hét éves kori élményét,
amikor unokatestvérével németül beszélgetve, az ő kistestvérét babakocsiban
tologatva megkérdezte tőle, hogy ha felnő, elveszi-e őt feleségül. A püspök már
akkor is azt válaszolta, hogy nem lehet, mivel pap lesz. A segédpüspök azt is
megosztotta hallgatóságával, hogy alapvetően soha nem ingott meg hivatásában,
amelyre nincsenek logikus észérvek, ahogy a szeretetben sincsenek – mutatott
rá. Első vágya az volt, hogy ferences és kertész lesz, egész nap békésen,
egyedül Jézussal tölti majd napjait. Ezen kívül az önmaga Istennek való
odaadása iránt érzett vágya volt erős lelkében.
- Mit jelenthet a mindennapi életben az irgalmasság?
Székely
János elmondta, hogy a hétköznapokban nagyon fontos meglátnunk a másik
fájdalmát. E kérdésnél Simone Weil francia-zsidó származású filozófusra
hivatkozott, aki az irgalom legszebb példájaként beszélt az evangéliumban
olvasható irgalmas szamaritánus történetéről. Weil e mondatot tartotta az egész
történet szívének: „Meglátta, és megesett rajta a szíve!” Székely János úgy
fogalmazott, hogy szemeink ablakok, amelyen beárad a másik ember fájdalma – ha
őszintén nézünk –, így nekünk is fájni fog embertársunk szenvedése. A püspök
arra buzdította a templomban jelen lévő fiatalokat, hogy ne féljenek a szegényekhez
odalépni, hiszen az irgalom ekkor kezdődik.
Székely
János ugyanakkor megemlítette a párkapcsolatot és házasságot is, amelyben a
szeretet áradásáról lehet beszélni. Rámutatott, hogy ezt szüntelenül kell adni,
különösen a férfinak kell állandóan a kapcsolat „indító motorjának” lennie,
hogy tudjon örülni annak, hogy a felesége az ő felesége. Ha a férfi erre képes,
akkor a felesége szárnyakat kap. Ez a férfi küldetése a házasságban, hogy egy
életen át udvaroljon – hangsúlyozta Székely János püspök.
A
püspök a (leendő) feleségeknek is adott tanácsot: érzékenyen jelezzék, hogy
minek örülnének, mi az, ami fáj – ha ezt nem tudja egy nő, akkor nem működik a
kapcsolat. Szükséges bátorítani a férfit és megtanítani arra, hogy hogyan
szeresse menyasszonyát, feleségét! Székely János még azt is hangsúlyozta, hogy
egy szép házassághoz nagy szív kell, kell tudni megbocsátani. A házasság olyan,
mint két dallam együttes szimfóniája.
- Ha Isten ennyire szeret, miért nem tapasztalom?
Az
Úristen nagyobb, mint az érzések, egy házasságban sem mindig lángol a szerelmi
érzés – az Istennel való kapcsolat is ehhez hasonló. Személyünk legmélyén nem
az érzések vannak, ha megyünk az Úristen felé, elveszítjük az érzéseinket – le
kell ereszkednünk a mélybe; lényünk legmélyén Ő van jelen!
A
kérdések végén Székely János egy különleges áldásra hívta az oltár elé azokat a
fiatalokat, akik szerzetesként vagy papként szeretnék Istennek átadni
önmagukat. A Fatimai Boldogasszony-templom oltára előtti lépcsősort teljes
hosszában betöltötték a szerzetesi hivatásra készülő zarándokok, akikre Székely
János áldását adta. Ezután mindazokat is áldásában részesítette, akik a
családos élet mellett döntöttek.
***
A
szentmisében elhangzott tékozló fiú történetéről beszélve Székely János
feltette a kérdést, hogy vajon az Isten ennyire balga, hogy az apához hasonlóan
odaadja mindenét fiainak? Isten, ahogyan a szentmise prédikációjában
elhangzott, az emberre bízza az egész Földet, annak ellenére, hogy látta, hogy
mennyi szörnyűség fog történni; a szülőkre bízza a gyermekeket, tudva, hogy
mennyi sérülést fognak átörökíteni. Isten mégis a legnagyobb kincset bízza az
emberre – fogalmazott Székely János – az életet.
Bűneink
nem könnyű kis kalandok, miután minden megy a maga útján – az az életünket
tékozolja; veszítünk szemünk csillogásából – mutatott rá. Majd az evangéliumi
történet egy-egy mozdulatát emelte ki: a fiú nyomorúságai közepette rögtön
visszaindul az atyai házba – jó lenne, ha mi bennünk is mindig megszületne ez a
döntés – buzdított, majd kiemelte az apa magatartását.
Messziről
meglátja a fiát – mert várta, talán minden délután kiült a ház elé. Nem azért
engedi el, mert mindegy volt neki – lélekben a fiával van pokoljárása közben
is.
Éppen
így Isten házában mi sem vagyunk váratlan vendégek; minket is vár, rendkívül
örül annak, hogy itt vagyunk ezen a találkozón – mondta Székely János.
Az apa
fia elé fut – a felnőtt férfiak soha nem futottak az ókori keleten: az Isten
megfeledkezik méltóságáról, nyakába borul, és átöleli őt – hívta fel a
figyelmet.
Csak a
fiát látja: halott volt és életre kelt, elveszett de megkerült – Ilyen az Isten
tekintete! Így vár bennünket, kitárt karokkal, nem kívülről figyeli az
életünket, hanem belülről éli át.
Székely
János beszédének végén Szent Ágoston egy gondolatát elevenítette fel: Isten közelebb
van hozzánk, mint mi önmagunkhoz, jobban szeret, mint mi saját magunkat, jobban
ismer. Ezután hozzátette: Az Ő tekintete nem megalázó, hanem szerető!
***
Székely
János a szentmise után elmondta, hogy nagyon jól érzi magát, még soha nem vett
részt ilyen találkozón, bár Częstochowában márt járt lengyel
zarándokokkal, ahol a megérkezésre százerre nőtt a létszám. Ennyi fiatalt
énekelni, imádkozni azonban még nem látott, amelyet nagy kincsnek tart. Az
interjúban hangsúlyozta, hogy az egyház ezt is ünnepli ezen a találkozón.
Ideérkezéséről
a püspök elmesélte, hogy Budapestről indultak biciklivel egy kis közösséggel,
az első és az utolsó napon vett részt. Nagy öröm volt számára a fiatalokkal
együtt lenni. A találkozón jelen lévő fiatalok csillogó tekintete a püspök
szerint annak bizonysága, hogy az evangélium igaz; amikor egy ember befogadja
azt, az a lényére és arcára is „kiül”. Jézus soha nem elvesz, hanem kiteljesít,
hiszen azért jött, hogy „életük legyen, és bőségben legyen” – mondta
Székely János. Az evangéliumot egy dallamhoz hasonlította, amelyet ha az ember
meghall, ha arra rátalál, akkor érzi, hogy boldog, hogy a helyén van
a világban. A fiatalok most ezt élik át – fogalmazott –, hogy a
helyükön vannak, közösségben Istennel, egymással; ez ragyog rajtuk.
Székely
János nemcsak katekézisében említette a szerető Jézus tekintetét, hanem
kérdésünkre is arról beszélt, hogy az irgalmas Jézus képében az a fantasztikus,
hogy bennünket néz; hogy engem néz. Hogy szeretettel belelát az egész életem
mélységeibe – hogy ismer engem, felemel és tisztítani akar, magához akar
hívni. Székely János elmondta, hogy a találkozó nyitószentmiséjén csak Jézus
tekintetét nézte, az oltár mögött elhelyezett képre tekintett.
Az
átalakulás gondolatánál, fogalmánál maradva úgy fogalmazott, hogy ha egy fiatal
kilép a kényelemből és mer közeledni a szegények, cigányok felé, vagy ha elmegy
Afrikába, és megtapasztalja, hogy nincs ivóvíz, nincs iskola, ruha, ha
szembesül az emberi nyomorúsággal, az teljesen átalakíthatja a lelket. Sokszor
közömbösek, távolságtartóak vagyunk, vagy félelemből nem merünk odalépni a
szenvedők felé – mutatott rá. Emlékeztetett arra, hogy számára is
meghatározó élmény volt szembesülnie unokatestvére szenvedésével, betegségével
(a katekézisben elmondta, hogy vastüdővel élt, ő maga sokat járt be hozzá a
kórházba).
A
kérdésre, hogy mi segítheti a magyar fiatalokat abban, hogy hitük megerősödjön,
Székely János elsőként a 20. század sérüléseire hívta fel a figyelmet, és arra,
hogy a tragédiákat máig sem tudtuk feldolgozni. Szükség lenne arra, hogy
lassanként talpra álljunk – mondta –, valamint arra, hogy
keresztjeinket fel merjük venni, Jézusra tudjunk támaszkodni, és elhagyjuk a
depressziós, elkeseredett állapotunkat. Szükség lenne továbbá tisztánlátásra,
hiszen a mostani világ nagyon kaotikus, a fiatalok nehezen igazodnak el.
Mindazonáltal
keresik a lelki mélységet, éppen ezért az egyház feladata, hogy behívja őket,
hogy ne csak a homlokzatot mutassuk, a külsődleges programokat. Sokszor ezek
mögül hiányzik az aranyfedezet, az imádság öröme és az egymás segítése. Jó
lenne ezt az aranyfedezetet erősíteni, és visszatérni a forráshoz.
Székely
János zárásként elmondta, hogy a találkozón szeretne eljutni az
Irgalmasság-bazilikához, valamint szívesen megáll ott, ahol fiatalok énekelnek,
örülnek egymásnak, hiszen a közösen átélt megtisztulás-élmény a szentgyónás
által a közös örömben is megmutatkozik.
Krakkóban,
a nap elején Soltész Miklós államtitkár látogatta meg a fiatalokat. Beszédében
kiemelte, hogy a keresztény fiatalnak, keresztény embernek sugároznia kell a
szeretetet, az örömet, amely azonban nem mindig jelent könnyű utat. Végül azt
mondta: „Kívánom, hogy Krakkóban hivatások szülessenek, papi, szerzetesi és
családos hivatások. Rajtatok múlik nemcsak Magyarország, hanem a kereszténység
jövője is!”
* * *
A
brzeskói helyszínen július 28-án Udvardy György pécsi megyéspüspök tartott
katekézist. Tanításának elején hangsúlyozta: Jézus törvényei nem állnak távol a
szívünktől, hiszen Ő ismer bennünket, küzdelmeinket, és ezeknek fényében
alkotja meg az irgalmasság új törvényét. Az egyház tanítványi lelkületet kíván
a fiataloktól, különösen ezekben a napokban, és annak felismerését, hogy
mindannyian rászorulunk Isten irgalmára, de arra is, hogy mi is irgalmasak
legyünk másokkal. Ha úgy tekintünk magunkra, mint akik a „kilencvenkilenc igaz”
közé tartoznak, majdnem mindig rossz kérdéseket fogunk feltenni önmagunkra,
életünkre vonatkozóan. Csak akkor jutunk el Istentől kapott hivatásunk
felismerésére, ha tudatában vagyunk annak, hogy mi is az ő irgalmából élünk. A
megyéspüspök rámutatott: Isten nem középszerűségre, kicsinyességre hív, hanem
az ő teljességére.
A
katekézis végén egy fiatal mély, őszinte tanúságtétele hangzott el arról, hogy
Isten irgalmának megismerése hogyan újította meg őt a tisztaságért folytatott
küzdelemben, kiteljesítve és boldoggá téve életét.
A katekézis erejét mutatja, hogy a résztvevők nagyon sok kérdést
fogalmaztak meg a püspök felé, aki néhányra a közösség előtt válaszolt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése