Erdő Péter: Isten irgalmát akkor követjük, ha szeretjük a másik embert
Július 29-én, pénteken Erdő Péter bíboros tartott katekézist a krakkói magyar zarándokokat befogadó lengyel plébánián. Az utolsó közös alkalmon jelen volt Körmendy Adrienne főkonzul asszony, valamint Udvardy György pécsi megyéspüspök is csatlakozott a magyar fiatalokhoz.
A
reggeli katekézis elején a Fatimai Boldogasszony-templom plébánosa köszöntötte
a megjelenteket, és utalt a nap szentjére, Szent Mártára, aki házába fogadta
Jézust. Örömét fejezte ki, hogy a plébánia is ezt a szerepet töltheti és
tölthette be az elmúlt napok alatt, otthont adva magyar fiatalok százainak.
A
bíboros katekézise előtt Monostori László olvasta fel Máté evangéliumának egy
szakaszát, amely az utolsó ítéletet állította a középpontba, rámutatva az
irgalmasság cselekedeteire (vö. Mt 25,31–46).
Erdő
Péter tanításának elején Szent Fausztina naplójából idézett, összefüggésben a
napi témával, amelynek mottója így hangzott: Istenem, tégy engem a Te
irgalmad eszközévé. A bíboros ezzel a kérdéssel vezette fel a katekézist:
Mi hogyan lehetünk irgalmasok?
Szent
Fausztina gondolataira utalva elmondta: irgalmasnak kell lennie a szemünknek,
mert meg kell látnunk mindenkiben a jót, a szépet, közösségeinkben is. Erdő
Péter itt utalt ítélkezéseinkre, amelyek nemcsak személyes kapcsolatainkat
hatják át, hanem egyes népcsoportok iránti gyűlöletben és lenézésben is megjelennek.
Továbbá
irgalmasnak kell lennie a fülünknek, hiszen „rá kell hallgatnunk” a másik
emberre; meg kell hallgatnunk az ő gondjait, fájdalmait – e nélkül ideológiát
erőltetünk a másikra – fogalmazott Erdő Péter, majd hozzátette, hogy Európában
is nagy kísértés az, hogy egy nemzet akarja az igazságot képviselni, egyedül.
Ezután
így folytatta: irgalmas kell, hogy legyen a beszédünk is, azaz tudjunk jót,
kedveset mondani, őrizkedjünk ne csak a rágalmazástól, hanem a megszólástól is,
mert nem biztos, hogy helyesen cselekszünk, ha mások hibái töltik ki
beszédünket.
Irgalmasnak
kell lennie kezeinknek és lábainknak is, ami azt jelenti – fejtette ki a
bíboros –, hogy tenni kell a másik emberért; vennünk kell a fáradságot, a
hosszú út megtételére el kell szánnunk magunkat másokért, mert Isten megáldja
az erőfeszítéseinket – hangsúlyozta.
Végezetül,
összefoglalva Szent Fausztina gondolatait, buzdított, hogy legyen irgalmas a
szívünk, érezzünk rá a másik emberre, figyeljük a vágyait és érzelmeit, mert,
ahogyan Erdő Péter fogalmazott, a metakommunikációból sokszor többet tudunk
megérteni. Pascalra hivatkozott, amikor úgy fogalmazott, hogy a szívnek
megvannak azok az érvei, amelyeket az ész nem ismer – tehát nem lehetünk
pusztán racionalisták!
Katekézisének
folytatásában a bíboros tovább kereste a korábban feltett kérdésre (Mi hogyan
tudjuk Isten irgalmasságát közvetíteni?) a választ, amelyet egy másik kérdés
felől próbált megközelíteni: Mit jelent az, hogy Isten irgalmas?
Irgalom
és igazságosság kapcsolatáról szólva kifejtette, hogy mindkettő Isten
tulajdonsága, amelyek csak az ember oldaláról lehetnek különbözőek, de
Istenben, aki túl van téren és időn, egységet alkotnak.
Isten
irgalmát akkor követjük, ha szeretjük a másik embert – fogalmazott, ugyanakkor
tovább kérdezett: ez mit jelent? Érzelmeket csupán? Kiszolgáljuk a másik ember
vágyait? Beszédében arra mutatott rá, hogy nem elegendő a másik ember vágyait
kielégíteni, hanem azt kell néznünk, hogy mi szolgálja embertársunk javát. Arra
kell figyelnünk, hogy mi a jó az emberben, úgy, ahogyan II. János Pál pápa is
az isteni kinyilatkoztatásból értette meg Krisztus által és rajta keresztül,
hogy mi az ember lényege.
A
továbbiakban az evangéliumi szakaszra utalva elmondta, hogy minden nemzet
fontos az Úr számára, azonban az üdvösségünk egyéni cselekedeteinken múlik,
azon, hogy miképpen szolgáljuk a másik ember boldogságát.
Felhívta
a figyelmet arra, hogy közösségeinkben is fontos, hogy irgalmasan tekintsünk egymásra,
ami azt is jelenti, hogy a nemzeteknek is a szerető Isten irgalmas tekintetével
kell fordulniuk egymás felé. Ebben a folyamatban azonban az első lépés, ahogyan
a bíboros rámutatott, az, hogy mi magunk megtérjünk – ez vezet ugyanis ahhoz,
hogy Isten irgalmának munkatársai lehessünk.
Katekézisének
zárásaként a Szentlélek áldását kérte, hogy valóban tudjunk az Ő sugallataira
odafigyelve élni és cselekedni.
A
továbbiakban a bíborosnak feltett kérdésekből válogattunk.
Mit
jelent bíboros úrnak személyesen az irgalmasság szentéve?
Erdő
Péter bíboros a kérdésre kifejtette, hogy nagyon örültek a szentév
meghirdetésének, és igyekezettel próbálták magyarra fordítani a szentévi bullát
is. A szentév jelentőségéről szólva kiemelte, hogy az alkalmat ad a teljes búcsúra,
amellyel az ideig tartó büntetéseink alól is felmentést kaphatunk. Személyes
élményéről beszélve pedig kifejtette, hogy a cebui Eucharisztikus
Világkongresszus alkalmával, amikor áthaladhatott a szentévi kapun,
elgondolkozva, hogy mit tehet ő, eszébe jutott, hogy az élőkért és holtakért
mindig tud imádkozni. Az irgalmasság szentévének búcsúfeltétele többek között
az is, hívta fel rá a figyelmet, hogy minden ember személyesen elmélkedjen
Isten irgalmáról, ami lehetőséget ad arra, hogy érzékennyé tegye szívünket.
Egy
hitetlennek mivel tudom megmutatni Isten irgalmasságát?
A
kérdésre válaszolva a bíboros Teréz anya életpéldáját állította a fiatalok elé,
akin keresztül az isteni irgalmasság segítő szeretete nyilvánult meg. Ezt
mindenki megérti – fogalmazott Erdő Péter. Arról is szólt, hogy a
missziónak is éppen az a lényege, hogy egy adott közösségben és velük együtt
éljenek, és csak lassan tárják fel missziós tevékenységük mélységeit.
Ön
milyennek képzeli el az Istent?
Elképzelhetetlennek
– hangzott Erdő Péter bíboros válasza. Utóbb hozzátette, hogy ha Jézus
Krisztusra tekintünk, az Ő személye közelebb vihet bennünket ahhoz, hogy
megtapasztaljuk, milyen az Isten. Azonban a bíboros hangsúlyozta, hogy ha nem
tudatosítjuk, hogy Isten elképzelhetetlen, akkor nem rendülünk meg azon, hogy Ő
az, aki közel lép hozzánk.
Ő túl
van az időn és a téren – hangsúlyozta, utalva arra, hogy térbeli részekre
osztva szegényes gondolatokra jutunk csupán.
Majd
arról is beszélt a kérdés kapcsán, hogy Istenben a teremtés, az, hogy létezünk,
és a végső kiteljesedés egyként van jelen. Ha az Isten világa találkozik a
tudatunkkal, akkor ott paradoxon van. Mégis az Eucharisztia – Krisztus
áldozata egyetlen! Bár már kereszthalála előtt, az utolsó vacsorán rámutatott a
kenyérre, mondván, hogy „ez az én testem…”, a jövőbeli esemény
jelenvalóvá lesz Benne. Így az Eucharisztiában is mindig jelenvalóvá válik az
egyetlen áldozat. Isten irgalmassága által áthidalja az emberi
korlátokat – mondta Erdő Péter.
Milyen
tapasztalatai és élményei vannak II. János Pál pápával kapcsolatban, akit
személyesen is ismerhetett?
Erdő
Péter megosztotta a hallgatósággal a szent pápához fűződő emlékeit, kiemelve
azt, hogy a pápa, bár ki sem mondta kéréseit, és nem szólt egy szót sem, mégis
tudta, hogy mit szeretne mondani. II. János Pálnak nagyon erős kisugárzása
volt, ha közeledett egy terembe, még érkezése előtt mindenki felállt, mert
érezték azt a különleges atmoszférát, amelyet jelenlétével teremtett meg.
Boldog VI. Pálról szólva a bíboros elmesélte, hogy jelenlétében nagy szeretetet
élt át, és azt tapasztalta, fontos volt számára a magyarok helyzete és ügye,
rendkívül szelíd jelenléte pedig szintén hordozta azt a megmagyarázhatatlan
élményt, amelyet nem minden emberrel kapcsolatban lehet átélni.
* * *
A
katekézis utáni szentmisében Erdő Péter bíboros a napi evangéliumi szakaszról
beszélt, amely Mária Erzsébetnél tett látogatását mondja el. A bíboros
kifejtette, hogy a látogatástörténetet Lukács egy olyan mondattal vezeti be,
amely az angyali üdvözlet összefüggésrendszerébe állítja azt. Mária az
angyalnak feltett kérdésére, hogy vajon hogyan lehetséges az, hogy gyermeket
fogan, kétféle választ kap, amely a bíboros értelmezése szerint magában
foglalja a magyarázatot és a jelet. Mária tehát jelet látni megy Erzsébethez,
amely Isten irgalmasságát mutatja meg, azonban a találkozásban ahelyett, hogy
Mária ujjongana fel, mégis az Erzsébet méhében lévő magzat örömére, és így
magára Jézus Krisztusra terelődik a hangsúly. Évezredek várakozása
teljesedik be tehát – fogalmazott Erdő Péter, hiszen szabadulást készített
nekünk, az emberi nyomorúságunkból vezet ki bennünket.
Beszédében
Erdő Péter arra is rávilágított, hogy az ember, bár újra és újra elbukik, a
történelemben sorra követi és követte el a bűnöket, mégis Isten volt az, aki
belépett a mi világunkba, hogy felemeljen bennünket, hogy szabad utat nyisson
az egyén és az emberiség számára is az ördögi körből való kilépésre.
Krisztus
az ember, aki megszabadít bűneinktől, ezért van helye az ujjongásunknak, van
reményünk a megváltásra és szabadításra. Ennek akkor tudjuk igazán átadni
magunkat, ha nap mint nap találkozunk vele az Oltáriszentségben. Adja Isten,
hogy ez a találkozás tegye teljessé mindannyiunk életét! – zárta
prédikációját Erdő Péter.
* * *
Erdő
Péter a szentmise után feltett kérdésünkre, hogy vajon a papok és szerzetesek
hogyan élik meg az Ifjúsági Világtalálkozón való részvételt, elmondta, hogy egy
ilyen találkozó visszaigazolása hivatásuknak. Látva a fiatalok örömteli arcait
az utcákon, a derűt, a sok mosolyt, amelyek mind a hitből fakadnak, arra
mutathatnak rá a bíboros szerint, hogy az Isten nagy tervének a része. Általa
Isten gondviselését tapasztalhatjuk meg, azt, hogy Ő szeret minket. Ez az is
jelenti, hogy minden szenvedés ellenére Istené az utolsó szó. Látva, hogy a hit
örömét így lehet közvetíteni, egy szerzetesnek vagy egy papnak óriási élmény és
tapasztalat; ennél szebb hivatást nem lehet elképzelni – fogalmazott Erdő
Péter. Látva, hogy az Isten tevékenysége mit eredményez az emberekben, lángra
lobbantja a papok szívét is.
A
találkozón annak lehetünk tanúi, hogy az emberi élet nem véletlenszerű, hanem
fontos valaki számára; Isten ültette az emberbe annak vágyát, hogy fontosnak
érezze magát, létezését, minden anyagi javakra való törekvéssel szemben.
A
bíboros azt is kifejtette, utalva az evangéliumi szakaszra, hogy az Istennel
való találkozás adja az ember életében a legnagyobb örömöt. Ez helyez el
bennünket Isten szeretetében és tervében. És ha Isten szeretete a végső, akkor
semmilyen szenvedés és korlát nem lehet annál nagyobb, akkor azt mondhatjuk,
hogy nem a gonoszé az utolsó szó, nem a korlátlan értelmetlenség a döntő.
Mindennek Istenben van meg a maga értelme – mutatott rá az interjúban Erdő
Péter.
A
bíboros azt is megosztotta, hogy különösen készül a Szentatyával való közös
záró szentmisére, hiszen ott az egész egyház képviselőiben jelen lesz; ez
olyan, mint amikor Mózes összehívja az egész népet, mert Isten szólni akar
hozzájuk. Erdő Péter Isten találkozását emelte ki népével, amelyet egy ilyen ünnepélyes
alkalom kifejez.
A
találkozóra vezető útról szólva a bíboros kiemelte, hogy mennyire fontos
megállni egy-egy kegyhelyen, egyházmegyében, hogy megismerjük az ottani életet.
Mintha az ember Isten felé vezető zarándokútja fejeződne ki egy ilyen útban.
Érdekes azoban, hogy a mai ember szívesebben tesz meg több száz kilométert,
mint hogy elolvasson egy könyvet – mutatott rá a bíboros, majd
hangsúlyozta, hogy ha az embert a mozgás, a látvány indítja el, hogy elinduljon
lelki értelemben is, akkor nosza! Ugyanakkor fontos megállni, megkérdezni
önmagunktól, hogy miért is vagyunk itt. Ez segít abban, hogy lelkünkben is nagy
utat tegyünk meg, hogy eljussunk létünk legvégső pontjáig, ahol Istenre
találunk rá.
Brzeskóban
Orosz Atanáz püspök katekézisében arról beszélt, hogy Isten ítélete nem
elrettentő, hiszen a trónon az Emberfia ül, aki ismer bennünket, és meghív,
hogy vele legyünk országában. Jézus Krisztusban találkozik az irgalmasság és az
igazságosság. Arra hívta a fiatalokat, fogadják meg, hogy életük minden napján
Isten akarata szerint fogják szolgálni Istent és az embertársakat, és élik azt
az irgalmat, amelyre minden ember rászorul. Tanítását így fejezte be: legyetek
szentek, hogy Krisztus ítélőszéke előtt majd jó feleletet adjatok. A katekézis
befejeztével a fiatalok ez alkalommal is feltehették kérdéseiket a tanítással
kapcsolatban a főpásztornak, aki a saját és az egyház élő tapasztalatából
válaszolt azokra, sőt még néhány előző napokról maradt kérdésre is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése