BOLDOG MONTAUI DOROTTYA
reklúza
*Gross-Montau, 1347 +Marienwerder, 1394. június 25.
Dorottya
a 14. században élt; olyan időben, amikor úgy látszott, hogy a középkori hit
ereje elapadt, és a viszonylag egységes középkori életrend felbomlott; olyan
korban, amelyben a kereszténység középpontját mélységesen nyugtalanította a
pápák avignoni fogsága éppúgy, mint peremvidékét a földrengésszerű mozgalmak:
Wyclifé Angliában, Huszé pedig Csehországban. Nyilvánvalóan Istennek az Egyház
iránti gondviseléséből fakad, hogy az ilyen széthullás közepette mindig
támadnak nagy szentek, akiknek különleges jámborsága bizonyos mértékben
megoldja a korszak bajait. A gyakorlati ateizmust, az elvilágiasodást és a
hatalomvágyat, amelyek a 14. században veszélyeztették az Egyházat, éppen
legrosszabb, romboló hatásuktól fosztotta meg olyan szent nők eleven, misztikus
szemlélődéssé érett hite, alázatos és feltétlen önátadása, akik önmagukat
ajánlották fel Isten irgalmának engesztelő áldozatul.
Közéjük
tartozik Dorothea von Montau, kinek személyében a késő középkori jámborság
történetének egyik legmegragadóbb alakjával találkozunk. Csaknem az utolsó ezek
sorában. Előtte csillagként ragyogott Sziénai Szent Katalin (lásd: A szentek
élete,180. o.), Svéd Szent Katalin (lásd:170. o.) és -- akit mintaképeként
Dorottya még e kettőnél is jobban szeretett és tisztelt -- Svéd Szent Brigitta
(Lásd: A szentek élete, 365. o.), akinek ereklyeszekrénye előtt térdelhetett a
montaui lány, amikor a szent ereklyéinek szülőföldjére vitelekor egy ideig
Danzigban (Gdansk) állomásoztak. Dorottya Poroszországban nőtt fel, Marienburg
(Malbork) árnyékában, ahol abban az időben a német lovagrend egyik leghíresebb
nagymestere, Kniprodei Winrich erős kézzel és sikeresen uralkodott, és az
egykori szegény országot virágzó jóléttel ajándékozta meg. Dorottyának ezért
kemény fáradságába került, hogy a danzigi polgárház jómódú kényelméből
kitörjön, és megvalósítsa azt a szegénységet, amelyet az Evangélium boldognak
mond. Ezt az eszményt hirdette már egy évszázaddal korábban Assisi Szent Ferenc
(lásd: A szentek élete, 566. o.) és Klára (lásd: A szentek élete, 426. o.),
most pedig -- mint valami szent ragály -- a minoriták kolostorából kiindulva
áthaladt az előkelő városnegyedeken és felkavarta a gazdagokat.
Dorottya
apja, Willem Swartze, holland földműves és gátépítő volt, akit korának
vándorlási kedve a Rajna torkolatától a Visztuláig űzött, Montau falujába, ahol
azután Dorottya kilenc testvére között nőtt fel egy kis parasztgazdaságban. Már
gyermekként szokatlan kegyelmeket kapott, és kemény vezeklésre érzett
ösztönzést, úgyhogy a háta -- saját szavai szerint olyan volt, ,,mint ekevassal
hasogatott szántóföld''. 1363-ban, tizenhat évesen férjhez adták egy tehetős
danzigi kardcsiszárhoz, Adalberthez. A hirtelen haragú, idősebb kézművest
fiatal feleségének különleges, számára érthetetlen jámborsága zavarba ejtette
és elkeserítette. A durva bántalmazás és az otromba gyöngédség módszerét
váltogatva megkísérelte, hogy ezt a szokatlan tulajdonságát kiűzze belőle.
Hiába: egyre határozottabb módon tapasztalta Dorottya a természetfölötti
betörését behatárolt, kispolgári életébe, amíg azután 1364-ben, nem sokkal
esküvője után, első keresztlátomása eltüntette számára a határt a látható és
láthatatlan közt, a szíve pedig -- saját szava szerint -- ,,izzó szeretetre
lángolt fel''. Emberfelettinek érezte -- mint akit keresztre feszítettek --
családja és misztikus hivatása csaknem összeegyeztethetetlen követelményeit. A
házasság vértanúsággá lett számára. Kilenc gyermeket szült, és szerető
édesanyjuk volt. Később elmondta gyóntatóatyjának, Marienwerderi Jánosnak, hogy
minden templom távoli zugában, legmélyebb elragadtatása közben is érzékelte a
leghalkabb gyermeksírást is, amely otthon, a kamrájukban hangzott fel, és
hazasietett, hogy megvigasztalja a gyermeket. Négy gyermeke egészen kicsi
korában halt meg, további négyet az 1383. évi pestis ragadott el, így csak a
legkisebb lánya, Gertrúd maradt életben, aki később bencés apáca lett Kulmban.
Dorottya
türelmes szenvedése lassanként kissé megváltoztatta férjének makacs lelkületét
is. Gyermekeik halála után elhatározták, hogy közösen nagy zarándokutat
tesznek. Aachenen át délre vonultak a Szűzanyának a svájci Einsiedelnben lévő
híres zarándokhelyére, ,,Vinsterwaldba'', amint a források közlik. Télen ismét
Danzigban tűntek föl, de csak azért, hogy egy sokkal döntőbb utazást készítsenek
elő. Adalbert eladta házát és műhelyét, s 1385-ben a kis család ismét az
országutat rótta. Ezúttal ponyvás kocsin utaztak, s velük volt az ötéves
Gertrúd is. Útonállók elrabolták kis vagyonkájukat, amelyet magukkal vittek,
hogy új otthont építsenek maguknak. Einsiedelnben elviselhetetlenné fokozódott
a Dorottya szívét marcangoló feszültség. Életének bizonyára nagy kísértése volt
az, amelynek egy pillanat alatt engedett, miközben férjét, aki vissza akart
térni Danzigba, rábeszélte, hogy utazzon egyedül, őt pedig hagyja ott
,,vinsterwaldi'' remeteségében. Adalbert beleegyezett. Leírhatatlan volt
Dorottya ujjongása végre visszanyert szabadsága miatt. Amikor azonban a pár
Einsiedeln plébánosa elé lépett, hogy különválásukat szentesítse, a férfi
megbánta korábbi beleegyezését, a plébános pedig megparancsolta Dorottyának,
hogy férjét kísérje vissza Danzigba. Egyetlen zokszó nélkül engedelmeskedett.
Ami
ezután következett, olyan volt, mint valami rossz álom: a téli hazautazás, a
megbetegedett Adalbert és a gyermek lovon, Dorottya a térdig érő hóban gázolva,
a megérkezés Danzigba, fáradságos szálláskeresés, nyomorúságos hajlék a
Katalin-templom mellett egy kunyhóban, a szomszédok gúnyolódása, amely
rosszindulatba csapott át, és Dorottyát boszorkánynak, eretneknek bélyegezte.
Adalbert állandóan betegen feküdt, felesége hősies hűségére pedig csak
lehangoltsággal és még rosszabb állapotával válaszolt. Olyan szegények voltak,
hogy Dorottyának időnként össze kellett koldulnia a megélhetésükhöz
szükségeseket. Ettől a külső nyomorúságtól látszólag függetlenül, és mégis
titokzatos összefüggésben vele, bontakozott ki benső élete, mind mélyebb
eggyéválásban a kereszten függő Úrral, mindig teljes nyitottságban a háromságos
szeretet áradása számára.
1389-ben
nagylelkűségének egy ritka hangulatában Adalbert egy zarándoklattal Rómába
küldte Dorottyát. Amikorra visszatért, férje már meghalt és el is temették.
Kislányát elhelyezte egy kolostorban, javai maradékát elajándékozta, és
áttelepedett Marienwerderbe, s ott a dóm dékánja, a jóságos János pap
szolgálatába fogadta. A tudós férfi a prágai egyetemen töltött húszévi tanítás
után szülővárosában belépett a német lovagrendbe, és a dóm dékánja lett.
Szigorúan próbára tette Dorottyát, s meggyőződött jámborságának őszinteségéről
és különleges kegyelmi állapotáról, eloszlatta azt a kínzó gondját, hogy
öncsalás és ördögi sugalmazás játékszere. 1393. november 2-án reklúza lett,
azaz bezárkózott a dóm falához épített cellába, és kérésére a dékán naponta
megáldoztatta, ami akkor hallatlan kiváltság volt. Dorottya szeretettel
fogadott itt mindenkit, aki tanácsért vagy segítségért fordult hozzá. Az
éjszakákat imádságban töltötte, hogy érjen véget a nagy skizma. 1394. június
25-én reggel halva találták cellájában.
Marienwerderi
Jánosnak köszönhetjük Dorottya részletes életrajzát, amelybe beillesztette
mindazt, amit a szent nő közölt vele jelenéseiről. Megragadó képet rajzol ennek
az egészen egyszerű és képzetlen nőnek lelki világáról, aki a Szentlélek
megvilágosító hatására, amelynek készségesen megnyílt, a legnagyobb
bölcsességre jutott. Jámborságát a kereszten függő szegény, alázatos Úr iránti
bensőséges szeretete alakította ki; eucharisztikus jelenlétét egyre elevenebben
tapasztalta meg, amikor saját szenvedő létét egyesítette az ő áldozatával.
Dorottya halála után mindjárt megkezdték az előkészületeket boldoggá
avatására, ezek a fáradozások azonban a következő évszázadok háborús zűrzavarai
közepette abbamaradtak. Hivatalos kanonizáció nélkül is Poroszország
védasszonyaként tisztelte a jámbor nép.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése