Rimini Meeting – a jövő főszereplőinek elvárásai és reményei
A vasárnapi szentmisét Francesco Lambiasi püspök mutatta be, mely után a jelenlévők helyszíni közvetítés révén kapcsolódhattak be a Szent Péter téren tartott Úrangyala imádságba. A Szentatya szavait lelkes taps követte a meeting nagyelőadójában is. Varga János, a bécsi Pázmáneum rektora tájékoztat.
Francesco
Lambiasi, Rimini püspöke szentbeszédében az önmagából kilépő Egyházról beszélt,
s így fogalmazott: „Hinni azt jelenti, hogy Jézus személyéhez hasonulunk, hogy
kovász lehessünk, amely megkeleszti a társadalom tésztáját, só, amely az egész
életnek ízt ad. Nem önmagunkkal való foglalkozás, hanem misszió. Ahogy Ferenc
pápa »sulykolja«: lépjünk ki, és ajánljuk fel mindenkinek az Evangélium
örömét!”
A
főpásztor elmondta: „mindenki megbotránkozott Jézuson, amikor kijelentette: a
mennyből szállt alá, teste étel, vére ital; egyedül Péter vallja meg Jézus
lényegét: Ő Isten arca. Egy arc, amelyre mi rávetítjük önzésünk hosszú
árnyékát, a hatalom, a birtoklás, a valaminek tűnés olthatatlan vágyából
fakadóan.
Jézus
a teljesen más, aki azért jött, hogy helyesen gondolkodjunk Istenről, mert
Istent soha senki nem látta, csak Ő. Jézus nem fér a sémáinkba, mert a mennyből
jött, mert nem a mi, nem e világ terméke. Ő az, akit szívünk keres, és Ő a
válasz a végtelen kérdésre, amely minden ember szívében ott van.
A hit
a Jézussal való találkozás tapasztalata és annak személytől személyig történő
átadása” – fejezte be beszédét Rimini püspöke. Ezután a jelenlévők
helyszíni közvetítés révén kapcsolódhattak be a római Szent Péter téren tartott
Úrangyala imádságba; a Szentatya szavait lelkes taps követte a Meeting
nagyelőadójában is.
Fiatalok 3.0 – a jövő főszereplőinek elvárásai és reményei címmel beszélgettek felnőttek és a legújabb nemzedék tagjai a munka világáról. Többek között elhangzott: saját identitásunkat építeni azt jelenti: gondolunk a jövőre. Egy pozitív holnap csak a tények realitására épülhet.
Az ember: hiánylény – filozófusok reflektáltak a témára: Eugenio Mazzarella, Carlo Sini, Costantino Esposito. Többek között elhangzott: a hiány tudata segíthet az egymással való párbeszédben, mert egy közös emberi alap, míg az ideológiák mindig tagadni akarják ezt az alapvető adottságot.
Fiatalok 3.0 – a jövő főszereplőinek elvárásai és reményei címmel beszélgettek felnőttek és a legújabb nemzedék tagjai a munka világáról. Többek között elhangzott: saját identitásunkat építeni azt jelenti: gondolunk a jövőre. Egy pozitív holnap csak a tények realitására épülhet.
Az ember: hiánylény – filozófusok reflektáltak a témára: Eugenio Mazzarella, Carlo Sini, Costantino Esposito. Többek között elhangzott: a hiány tudata segíthet az egymással való párbeszédben, mert egy közös emberi alap, míg az ideológiák mindig tagadni akarják ezt az alapvető adottságot.
Meghatva egy tekintettől címmel José Manuel Almuzara építész, az Antoni Gaudí boldoggá avatásáért alakult egyesület elnöke és Etsuro Sotoo szobrász beszélgettek, aki a Sagrada Familia-templom építési munkálataiban működött közre, és közben megtért, felvette a katolikus vallást.
Kérdések
és kihívások mindannyiunkban Isten szeretetének keresése kapcsán címmel Maria Angela Bertelli Thaiföldön szolgáló olasz
misszionárius nővér és Timothy Shriver, a Nemzetközi Speciális Olimpia
Szövetség elnöke tettek tanúságot. Maria Angela nővér az Angyalok Háza nevű
intézményt vezeti, ahol fogyatékkal született, elhagyott, félig vagy teljesen
árva gyermekekről gondoskodik, keresztény lelkiséggel. Mindez a buddhista
vallásúak számára idegen és érthetetlen. Ugyan a nővér nem kéri senkitől, hogy
váljon kereszténnyé, de sokak számára vonzó a kereszténység újdonsága, ahol
helye van a gyengeségnek is.
Timothy
Shriver, a meggyilkolt John Kennedy unokája beszélt az általa végzett munkáról.
A Speciális Olimpia nem azonos a Paralimpiával. Itt szellemileg sérült
személyek versenyeznek: 170 országból több mint 4 millió atléta. Egyébként a
világ lakosságának 2%-a szellemi sérültséggel él. A „fogyatékos” kifejezés csak
részben írja le emberségüket – mondja Timothy Shriver –, ez a társadalom által
kitalált szó, nem egy állapot. El kell hagyjuk a sérülékenységünket vagy az
attól való félelmeinket. Nem kell félnünk – zárja szavait Shriver –, mert Isten
a szépségben és a gyengeségben is jelen van.
Vasárnap
két program is foglalkozott a keresztényüldözéssel: Egy ok élni és meghalni
– a jelen vértanúi és Új üldöztetés – keresztények a célkeresztben
címmel. Douglas Al-Bazi plébános Irakban. 2007-ben elrabolták, kilenc napon át
fogva tartották és kínozták, majd megláncolva otthagyták, négy napig volt víz
nélkül – meséli –, de nem tartja magát hősnek. Jézus megmondta, hogy hordozzuk
a magunk keresztjét. A legfontosabb követni Őt, bizakodni, felvállalni. Ha az
egész Közel-Keletet lerombolják, az utolsó szavunk akkor is az lesz, hogy
„Jézus megváltott minket!” Douglas atya attól tart, előbb-utóbb megölik, de nem
annyira maga miatt aggódik, hanem a népéért. „Amit kérek: imádkozzatok a
népünkért, segítsetek, legyetek a hangunk!”
Ibrahim
Alsabagh ferences szerzetes-pap Aleppóban plébános, temploma 50 méterre van a
dzsihadisták állásától. „Káosz van, és minden hiányzik, az alapvető
élelmiszerek, a víz, gyógyszerek, de főleg a biztonság – kezdi megrendült és
megrendítő beszámolóját. Az emberek pedig a méltóságuktól vannak megfosztva,
ami a legnagyobb szenvedést jelenti.”
„Mit
lehet tenni ebben a rettenetes helyzetben? – folytatja. – A válasz egyszerű és
kreatív, a hitből fakad: azt tesszük, amit Jézus tett. Tőle tanulunk a
kereszthordozásban: ima és megbocsájtás. Nem tudjuk, mikor lesz vége és hogy
alakul, de nem magunkat akarjuk menteni, nem is csak jót tenni, segíteni – azt
is kell –, hanem Krisztusról tanúságot tenni a keresztet hordozva szeretettel,
a másik üdvösségére gondolva. Szenvedéseinket értük, az üdvösségükért ajánljuk
fel, azokért akik üldöznek minket. Egy asszony panaszkodott – meséli –,
hogy miért jön ide egyre több idegen, régen ez keresztény negyed volt. Talán az
Úr engedi meg, hogy Jézus jó illatát ők is megérezzék – válaszoltam neki –,
hogy tanúságot tehessünk közöttük. Ez nem egy nehézség, hanem egy feladat.
Aleppo,
Szíria és az egész térség olyan, mint egy forrásban lévő fazék leves. Ott
kereszténynek lenni nagy dolog, mert mi vagyunk a só a levesben. A
kereszténység az első időktől fogva oda elültetett olajfa, amelyet nincs jogunk
átültetni máshová. Gondoljunk bele, ha minden keresztény elmenekülne, milyen
nehéz lenne ott újra meghonosítani a kereszténységet. Maradunk, még jobban
szeretünk, még jobban imádkozunk, még jobban megbocsájtunk. Hittel, reménnyel,
szeretettel folytatjuk a keresztutat. A keresztény élet nem délutáni séta,
hanem a keskeny úton való haladás bárhol a világon. Az ok a feltámadás. Ezért
maradunk, és tesszük, amit tudunk, örömmel, békével, megosztva azt –
mindenkiért. A sok hiány ellenére tele vagyunk hálával. A feltámadt Jézus jelen
van Aleppóban is.”
Ibrahim atya orvos, ápoló, sofőr és csak utána pap, de azt mondja, jól
van ez így. Segítenie kell, ahogy csak tud, s ez is hozzá tartozik az Istennek
szenteltséghez, amit egy példával illusztrál: segíteni próbált egy idős
embernek, aki ezt nem akarta elfogadni. „Atya, piszkos lesz a habitusa!” –
mondta. Mire ő: „Ez a habitus arra készült, hogy bepiszkolódjon, ha kell!” Ez a
keresztény hivatásunk – teszi hozzá.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése