Szeptember 22.
Móric római
katonatiszt volt, aki 300 táján társaival a Rajna-vidéken szenvedett
vértanúhalált.
Az Érdy-kódexben olvasható legendájából*
a következőket idézzük: vala egy szegény asszonyállatnak egyetlen egy fia,
és adá tanojtani azon egyházbelieknek, hol ott ez nemes szentöket eltemették
vala. És ime, hamar való napon meghala. Az ő szüléje kedég naponkénd elsiratja
vala. Neki jelenék Szent Móric mártir, mondván: mire siratod fiadat ilyen
szenttelen, ha mivelönk vagyon. Felele az asszonyállat: bizony, míg élök, soha
nem tűrhetöm. Monda Szent Móric: ne akarjad siratni mint holtat. De ha meg
akarod szavát hallani, jövelj az veternyére és az fráterek között az karban
meghallod éneklését. És mikoron azt tette volna, koronkéd hallja vala az ő fia
szavát és semmi bánatja nem lőn többé.
Tiszteletét kezdetben a dinasztiák és az
arisztokrácia, majd az első millenniumtól kezdve a feudális nemesség, püspökök
és monasztikus szerzetesrendek is terjesztik. Kétségtelen, hogy Móric
jellegzetes erényei: a kötelességteljesítés és önfeláldozó hűség a koraközépkor
arisztokratikus társadalomszemléletét, a kezdődő lovagvilág eszményeit is
kifejezte. Hivatása magyarázza, hogy Móric sokfelé a katonák, fegyverkovácsok,
késesek védőszentje lett. Nem világos, hogy miért folyamodtak hozzá podagra és
gyermekek bélpoklossága, fülbántalmai ellen. Talán azért, hogy a szellemként
fölfogott betegségre a segítségül hívott vitéz katonával akartak ráijeszteni.*
Szent Móric kultuszának legfontosabb közép-európai
forrása Niederaltaich bencés monostora. Tisztelete innen sugárzott az
újonnan megkeresztelkedett Magyar- és Csehországba.
Ismeretes, hogy Szent István a bakonybéli monostort
Móric tiszteletére alapította, aki a szász uralkodóháznak, Gizella királyné
nemzetségének volt családi patrónusa. Niederaltaichból népesítette be: a
szerzetesek között volt sógora, Günther is, aki viharos ifjúság után Móric
altaichi oltárára helyezte világi vitézségének jelképeit. Néhány évig Szent
Gellért is idevonult lelki magányba.
Meg kell említenünk, hogy a középkorban a lovagi kard
megáldásánál György és Sebestyén mellett, Móricot is segítségül hívták.
Móricnak a Szent Kereszt szögével ékesített lándzsáját a hagyomány szerint
Szent István királyunk kapta Ottó császártól nászajándékba.*
Tudomásunk szerint Bakonybél mellett, Béb
(1270), Hidegkút*
(1433, Veszprém szomszédságában) még Berzseny (1398, Tüskevár közelében)*
Hidegkút (1433), a zalai Csesztreg, az esztergomi Kőhídgyarmat
(Kamenny Most, 1726), a veszprémi Gyimót tiszteli Móricot templomának, Tomaj
pedig kápolnájának (1892) védőszentjéül. E jórészt barokk patrociniumok
nyilvánvalóan arisztokrata kegyuraktól, éspedig az Eszterházyaktól származnak.
Az Aldunánál fekvő, határőrvidéki Tárcső (Starčova) falu veterán
telepesei is Móricot választották (1863) templomuk patrónusának. Móric-oltára
van még Kupfalva (Kogl) egyházának.* Móric-kápolnája volt Gyula hajdani
plébániatemplomának (1528).
Zsigmond adománylevele (1403) a gyulai királyi uradalom földjén három Szentmórocz
helységet is említ. Ezek nyilván a Gyula városi Móric-kápolna, illetőleg
oltármesterség javadalmai voltak.* Szent Móricnak egyetemes középkori
népszerűségét nevéből képzett számtalan családnevünk: Móricz, Maricz,
Mórocz, Móra is bizonyítja. Boldog Csák Móric dominikánus is ennek a
névdivatnak emlékezetét őrzi. Keresztnévként a palóc és jász parasztságnál máig
sűrűn előfordul. A magyar arisztokraták és Jókai Móric keresztneve újabb
francia ihletésből, végső fokon azonban mégis Szent Móric tiszteletéből fakadt.
Németes műveltségű régi zsidó családjaink éppen azért választották
gyermekeiknek a Móric nevet, mert előkelőnek érezték.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése