A német nyelvű szinódusi kiscsoport relációja: Nem léteznek egyszerű megoldások
Az
utolsó plenáris ülés felé - ANSA
Az
Osservatore Romano vatikáni napilap október 22-i száma közli a szinódus 13
nyelvi csoportjának az utolsó jelentéseit, melyek a választott relátorok révén
összefoglalják a közös munkát. Az egyetlen német nyelvű csoporthoz két magyar
szinódusi atya is tartozik, Veres András szombathelyi és Német László
nagybecskereki püspök. Rajtuk kívül öt bíboros is tagja a csoportnak: Gerhard
Ludwig Müller, Christoph Schönborn, Walter Kasper, Marx Reinhard és Kurt Koch.
Megfontolások
és ajánlatok
A „Nem
léteznek egyszerű megoldások” címmel megjelent német relációt Heiner Koch
berlini érsek szerkesztette. „Zavaruknak és szomorúságuknak” adnak hangot
„néhány szinódusi felszólalás miatt, melyek a szinódus tartalmát és
eljárásmódját érintették”. A Ferenc pápa számára átnyújtandó záródokumentum
neveként a csoport a „megfontolások és ajánlatok” címet ajánlja. A „család
szerepének nyomatékosítása céljából” kérik, hogy említsék meg: „A keresztény
család hivatása az, hogy az életével tegyen tanúságot az evangéliumról és ennek
megfelelően a házastársak a világ számára szentséggé válhatnak”. „Krisztus új
családjának” erre az új önértelmezésére és a tanúságtételére a házastársakat
megfelelően „bátorítani és erősíteni kell”.
Szemben
egy kemény és irgalmatlan magatartással
A
jelentésben fontosnak tartják megvallani: „Az egyház tanítása tiszteletben
tartásának félreértett erőfeszítése a lelkipásztori gyakorlatban ismételten
kemény és irgalmatlan magatartást eredményezett, mely szenvedést okozott az
embereknek, különösen a leányanyáknak és a házasságon kívül született
gyermekeknek, az élettársi kapcsolatoknak, a homoszexuális orientáltságú
személyeknek, az elváltaknak és az újraházasodottaknak. Mint egyházmegyéink
felelős püspökei bocsánatot kérünk tőlük”.
Megfelelő
és megújított nyelvezetet a szexualitásról
A
szexualitással kapcsolatban a csoport rámutatott „a nyelvezet, a gondolkodás
és a cselekvés összefüggésére. A serdülők nevelése tekintetében szükséges egy
megfelelő és megújított nyelvezet használata, ami elsősorban a szülők és csak
utána az iskola és a média feladata”. „A test és a lélek egysége keresztény
értelmezésének megfelelően lehetséges különbséget tenni a biológiai
szexualitás, a szex és a társadalmi-kulturális nem, a gender között, de nem
lehet alapvetően és önkényesen elválasztani őket egymástól. Mindazon
elméleteket, melyek az ember nemiségét egy utólagos konstrukciónak tekintik és
ezeknek felcserélhetőségét társadalmi szinten akarják keresztülvinni, mint
ideológiákat kell elvetni” – hangsúlyozzák a németajkú püspökök.
Feszültség
a dogmatikai, morálteológiai és egyházjogi megközelítése között
„A
keresztség és házasság szentsége valamint a hozzá szükséges hit
összefüggésében” rámutattak arra „a feszültségre, mely a téma dogmatikai,
morálteológiai és egyházjogi megközelítése között fennáll”. „Szükség van arra,
hogy felülvizsgáljuk azt az axiómát, miszerint a keresztények közötti minden
házassági szerződés önmagánál fogva egy szentség. Egy Istenben nem hívő
katolikus nem tud automatikusan szentségi házasságot kötni a saját meggyőződése
ellenére, pláne nem anélkül és így a kiáradó isteni kegyelmet sem tudja
befogadni, ha nem hisz benne”. „Szükség van továbbá a felekezetközi
házasságok tanítóhivatali újraértelmezésére”.
A
család és az állam feladata
A
„család és a közintézmények összefüggése tekintetében” a reláció megállapítja,
hogy „a házasság és család megelőzik az államot. Ezek az alapjai és elsődleges
sejtjei a társadalmi életnek. Család nélkül nem létezhet közösség. Ennélfogva a
politikai közösség elsődlegesen szükséges feladata, hogy lehetővé tegye ezt az
élő sejtet és gondoskodjon róla. Ehhez olyan feltételeket kell megteremtenie,
mint a lakáshoz, a munkához, a képzéshez, az egészségügyi ellátáshoz való jog.
Fontos mozzanat a pénzügyi törvényi szabályozás, mely elismeri mindazt, amit a
család ad a társadalomnak. Nem a családot kell alárendelni a gazdasági érdekeknek,
hanem ellenkezőleg”. A reláció javasolja „egy hosszabb ideig tartó házassági
katekumenátus bevezetését, az alapos felkészítést a felelős szülői
magatartásra, főként a gyermekvállalás tekintetében”.
Szent
II. János Pál pápa tanítása jegyében egy új lehetőség
Ezenkívül
pedig konkrét javaslatot tettek „az elváltak és újraházasodottak lelki
gondozása terén Szent II. János Pál pápa 1981-ben megjelent „Familiaris
consortio” kezdetű apostoli buzdításából, mely a 84. pontjában mindezidáig
kiaknázatlan lehetőséget rejt ebben a tekintetben”.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése