„Szent István egész életében bensőségesen tisztelte
a Boldogságos Szűz Máriát. Ez a tisztelet egész lelkét betöltő, gondolatait,
cselekvéseit irányító, életét alakító valóság volt számára. Királyi hatalmát
Istennek köszönte. Nem akart saját tekintély alapján királyi trónra emelkedni -
írja II.Endre a Beregh-i oklevelében, - ezért küldi el Rómába Asztrik kalocsai
érseket, hogy a pápától kérjen megerősítést. A koronázást a Mennybevitt
Szűzanya ünnepén tartja, jelezve, kinek az oltalma alatt akar uralkodni, ahogy
már édesapja álma előre jelezte. Ezen a napon Szűz Mária az ország pártfogójává
választatott. (Szerelmei Miklós, Magyar hajdan és jelen, 18b.) Ettől kezdve a
Szent király, István, Pannóniát a Boldogságos Szűz családjának nevezte (Vita
S. Gerardi 333) „a család = família szónak a középkorban szélesebb körű
jelentése volt, mint ma. Nemcsak a vér szerinti rokonságot jelentette, hanem
mindazokat, akik szolgai vagy szolgálati viszonyban éltek valakivel. Ilyen
értelemben az úr pater familias, azaz családapa, a szolga pedig familiaris,
családtag. Jelen esetben még bensőségesebb az értelme: Mária közös
édesanyánk” (u.o.16)
„a Magyarok Nagyasszonya a mennybevitt Szűzanya, a Világ Királynője” „Az
asszony, nagyasszony szó etimonja: A latin nyelvű okiratokban, felírásokban
valóban Domina, Magna Domina, Regina, Patrona nostra, Patrona Regni nevek
szerepelnek Mária neve helyett. Népünk viszont Nagyboldogasszonynak,
Nagyasszonynak vagy egyszerűen csak Asszonyunknak szólítja őt. Ezek a szavak
mind azt hangsúlyozzák, hogy a mennybe vitt Szűzanya: Úrnő. Királynő”(18) a
hallgatás, feledés nem nagy bűn? Az ezer éves történelmünk fényében nem
hálátlanság? Készüljünk a szentévre.
2015. október 20., kedd
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése