Interjú Veres Andrással a szinódus második munkahetét követően
Ferenc pápa október 4-én a Szent Péter-bazilikában szentmisével nyitotta meg a XIV. rendes püspöki szinódust. A főpásztorok október 25-éig tartó gyűléséről a második hét tükrében kérdeztük Veres András püspököt, az MKPK elnökét, a szinódus résztvevőjét Rómában.
A 14. rendes püspöki szinódus témája: „A család hivatása és missziója az egyházban és a mai világban”. A szinódus munkája a munkaokmány, az Instrumentum laboris három nagy tartalmi egysége szerint – a családdal kapcsolatos kihívások meghallgatása, a családi hivatás meghatározása és a család mai küldetése – három hétre tagozódik.
A
szinódus főrelátora Erdő Péter bíboros. Magyarországot Veres András püspök, a
Magyar Katolikus Püspöki Konferencia (MKPK) elnöke képviseli. A keleti
katolikus egyházak képviseletében Kocsis Fülöp hajdúdorogi metropolita is részt
vesz a szinóduson.
–
Milyen hangulatban zajlott a családszinódus második hete?
– Az
első héten egy kicsit idegenként néztünk egymásra, a kis nyelvi csoportokban
sem igazán ismertük egymást. Most, két hét után, azt hiszem, nyugodtan
mondhatjuk, hogy megismertük egymást, ráérzünk, hogy ki-ki egy szöveg kapcsán
hogyan fog reflektálni vagy milyen gondolatokat szeretne viszontlátni a
szövegben. Mind az általános ülések, mind a kiscsoportos beszélgetések
hangulata nagyon testvéries, semmiképpen sem hasonlítható a sajtóban felvázolt
összecsapásokhoz.
–
Mik voltak a fő feladatai ennek a munkahétnek?
– A
család fogalmának meghatározása volt a munkahét fő témája. Bár különböző
kulturális környezetből érkeztünk, a Biblia tanítása szerint mindannyiunkban
azonos módon fogalmazódik meg a család fogalmának meghatározása. Különbségek
csupán a hangsúlyok eltolódásában figyelhetők meg, egy-egy kultúra
változatosságának megfelelően.
Az európai kultúrkörben a személyt helyezzük a középpontba, míg más kultúrkörökben a közösség hangsúlya jelenik meg erőteljesebben. Ez a két szempont azonban nem áll egymással ellentmondásban, nem zárja ki egyik a másikat. Ha a közösségben mindenkinek van személyi méltósága és öntudata, akkor alakulhat ki hiteles és jól működő közösség, a család közössége.
Az európai kultúrkörben a személyt helyezzük a középpontba, míg más kultúrkörökben a közösség hangsúlya jelenik meg erőteljesebben. Ez a két szempont azonban nem áll egymással ellentmondásban, nem zárja ki egyik a másikat. Ha a közösségben mindenkinek van személyi méltósága és öntudata, akkor alakulhat ki hiteles és jól működő közösség, a család közössége.
– Milyen módon határozták meg a házasság intézményét?
– A
család és a házasság meghatározásához Jézus szavaihoz és a kinyilatkoztatás
tanításához tértünk vissza. Jézus számtalan alkalommal foglalkozik a
házassághoz és a család intézményéhez kapcsolódó emberi problémákkal, ezért
bőséggel találhatunk szentírási alapokat a témához. Továbbra is azt
hangsúlyoztuk, hogy a házasság a kinyilatkoztatás szerint egy férfi és egy nő
szeretetszövetsége.
–
Házasságuk mindennapi megélésében is Jézus szavai segíthetik a házastársakat?
– A
Szentírás házasságra vonatkozó tanításának gazdagságából eredően a jövőben
nagyobb súlyt kell helyezni majd arra, hogy a Biblia a családokban mindennapi
olvasmány legyen. Fontos, hogy a Szentírás legyen hétköznapi örömeik forrása,
és hogy nehézségeik megoldásához a kinyilatkoztatásban keressék a választ.
–
Hogyan fogalmazódott meg a család hivatása a szinóduson?
–
Minden keresztény családnak prófétai kötelessége, hogy jelek és példák legyenek
más családok számára. Főleg azon párok számára, akik együtt élnek, de még nem
határozták el magukat a szentségi házasságra, a keresztény családok pozitív
példák lehetnek. Az egész egyháznak mint közösségnek is fontos feladata és
missziója, a papoknak és a családoknak egyaránt, csak más módon. Olyan
házastársi közösségeket kell létrehozni, melyek a későbbiekben követendő
példákká válnak, és evangelizálhatják a környezetükben élő családokat, párokat.
– Milyen szempontok merültek fel az élet továbbadásával kapcsolatban a Humanae vitae kezdetű enciklika nyomán?
– A
házaspároknak joguk és kötelességük a tudatos családtervezés. Ezt helyes
lelkiismeretük szerint kell megtenniük, de ezt a lelkiismeretet folyamatosan
nevelni, fejleszteni kell, és össze kell vetni az egyház tanításával. A helyes
lelkiismeret fejlesztésében a hívő közösség, az egyház közössége is segíthet,
de maga a személy felelőssége is, hogy állandóan ellenőrizze saját
lelkiismeretének helyességét.
–
Milyen szerepe van a szexuális nevelésnek a családban?
– Minden szülőnek felelőssége gyermekei szexuális nevelése is. A család az első hely, ahol személyre szabottan beszélhetnek a szülők oly módon a szexualitásról, ami talán hiányzik a mai kultúrában. A mai világban hiányzik a szexualitás szépségének bemutatása, amely az élet továbbadásának felelősségét is magában foglalja. A házastársak állandóan fejlődnek az egymás iránti érzelem megélésében, és ebből a gazdagságból és szépségből adhatnak tovább gyermekeiknek. Az egyház ebből a feladatból részt kíván vállalni, de elsősorban a szülők feladata és felelőssége, hogy az egyháztól kapott tanítást, személyes tapasztalatot és értékrendet továbbadják gyermekeiknek.
– Minden szülőnek felelőssége gyermekei szexuális nevelése is. A család az első hely, ahol személyre szabottan beszélhetnek a szülők oly módon a szexualitásról, ami talán hiányzik a mai kultúrában. A mai világban hiányzik a szexualitás szépségének bemutatása, amely az élet továbbadásának felelősségét is magában foglalja. A házastársak állandóan fejlődnek az egymás iránti érzelem megélésében, és ebből a gazdagságból és szépségből adhatnak tovább gyermekeiknek. Az egyház ebből a feladatból részt kíván vállalni, de elsősorban a szülők feladata és felelőssége, hogy az egyháztól kapott tanítást, személyes tapasztalatot és értékrendet továbbadják gyermekeiknek.
–
Milyen lehetőségek merültek fel a rendezetlen párkapcsolatokban élők
szentségekhez járulásával kapcsolatban?
– Sok
szempont fölmerült a házassági elköteleződés nélkül együtt élő párok esetével
kapcsolatban. Ők a szexualitást nem krisztusi, keresztény értelemben élik meg,
és ezért a szentségekhez, különösen az Eucharisztiához való járulás nem
engedélyezett számukra. Bátorítani kell őket, hogy igyekezzenek az életüket úgy
alakítani, hogy a Krisztussal való teljes közösség is megvalósulhasson
életükben. Ne feledjük, hogy a kegyelemből való részesedés többféle módon
lehetséges. Különösen az imádságban, a karitatív életben és a bűnbánat
szentségében is. Mindenkinek személyes útjai vannak Istenhez és a kegyelem
forrásaihoz.
– Hogyan gazdagították a szinódusi munkát az auditorok hozzászólásai?
–
Mindenféleképpen segítették a közös gondolkodást. Családok, plébánosok, más
felekezetek tagjainak tanúságtétele arra figyelmeztetett, hogy vegyük nagyon
komolyan a realitásokat. Az emberi élet nagyon sokféle, és minden emberi élet
egészen sajátosan egyedi. Mindenkit személy szerint a saját helyzetének
megfelelően kell megvizsgálni és ennek megfelelően segíteni a kegyelmi életben.
–
Szombaton a szinódus intézménye létrejöttének ötvenedik évfordulójára
emlékeztek. Hogyan valósult meg az elmúlt ötven évben a püspökök gyűlésének
eredeti célkitűzése?
– Ez alkalomból nem csupán megemlékeztünk arról, hogy VI. Pál pápa ötven
évvel ezelőtt hozta létre a szinódus intézményét, hanem az évforduló alkalmat
adott arra is, hogy reflektáljunk arra, hogyan töltötték be a szinódusok
vágyott céljukat. Elmélyítettük azt, hogy mit jelent a „sub Petro et cum Petro”
elv: azaz a pápával egységben a pápa vezetése alatt működik a szinódus. A cél
az, hogy a pápa visszajelzést kaphasson a világ összes püspöke részéről a
tanítás megvizsgálásáról, megerősítéséről, fejlesztéséről a hívő nép
szolgálatának érdekében. A pápa ilyen módon képet kaphat a világegyház
helyzetéről, ami segítségére lehet döntéseiben, a tanítás megfogalmazásában,
hogy a hívő nép kegyelmi életét minél jobban segíthesse.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése