Interjú Erdő Péter bíborossal a családszinódus végéhez közeledve
Október 21-én, szerdán Vértesaljai László készített interjút Erdő Péter bíborossal a Vatikáni Rádióban.
–
Bíboros úr! Lassan végéhez közeledik a háromhetes rendes családszinódus.
Jóllehet a fontos záró rész még hátra van, és ez nagyon nagy munka lesz.
Először is, milyen légkörben zajlott a szinódus az aulában?
–
Természetesen sokkal jobb légkörben, mint azt a sajtó közvetítette. Nagyon
testvéri és őszinte légkör volt. De az őszinteség nem azt jelenti, hogy
veszekedések voltak, hanem azt, hogy mindenki elmondta a saját véleményét,
tapasztalatát: az összes földrész egyházi élete kirajzolódott előttünk. Bár a
fölszólalások rövidek voltak, mert három percet kapott mindenki, mégis egy
egész nagy panorámát kaptunk, és mindenkiben megvolt az a készség, hogy
figyelemmel hallgassa a másikat, és tiszteletben tartsa a véleményét és a
meggyőződését.
–
A tavalyi rendkívüli családszinódushoz képest ez a mostani hordozott-e a
hangulatában, légkörében valami újat?
–
Annyiban biztosan, hogy volt idő arra, hogy mindenki átgondolja a főbb témákat.
És ez az idő valahogy „összeérlelte” a világ püspökeit. Talán a különbségek már
nem voltak olyan nagyok, talán a felvetések nem voltak olyan váratlanok,
hiszen, ismétlem, átbeszéltük ezt a dolgot. Az elmúlt egy évben tudományos
kongresszusok voltak, könyvek egész sora jelent meg azokról a problémákról,
amelyek itt előkerültek. Tehát ez sem múlt el nyomtalanul. Azok, akik eljöttek,
fölkészültek a témából.
–
Néhány szinódusi atya rögtön az első nap estéjén levélben jelezte a
Szentatyának észrevételeit. Ez a levél mennyiben befolyásolta a szinódus
menetét?
– Maga
a levél aligha befolyásolt bármit is, hiszen a szinódus nyilvánossága előtt nem
is volt róla szó. De még a folyosón sem volt jellemző, hogy erről a levélről
suttogtak volna a kávészünetben egymás között az atyák. Hanem megint csak a
média volt, amely emlegetett valamilyen levelet, aztán leközöltek egy szöveget,
másnap közölték, hogy nem egészen úgy volt, aztán azt is, hogy ki és mit írt.
Azt hiszem, ez inkább egy külső keveredés volt. Lehet, hogy valakik írtak
valamilyen levelet, de minden bíboros írhat levelet a Szentatyának. Úgyhogy
ennek a szinódusi közösségen belül nem volt igazán semmiféle megosztó vagy
komolyabban zavaró hatása.
–
Amúgy is a Szentatya ott van az üléseken, tehát bármikor, az ülések között, a
szünetben megszólítható, elérhető. Gondolom, minden szinódusi atya élt azzal a
lehetőséggel, hogy legalább pár szót váltson vele személyesen
– Ez
nagyon is így van. Sőt, a pápa előbb bejön az ülésterembe, mint ahogy kezdenénk
a tárgyalást, így a beérkezőket még üdvözli is. Hogyha valaki nem olyan
modortalan, hogy sok-sok percre lefoglalja a Szentatyát a bejáratnál, akkor a
többiek is mind kezet foghatnak vele. Ha valaki nagyon sokáig megállítja, akkor
a többiek kénytelenek megkerülni, hogy a termet fel tudjuk tölteni. Tehát a
valóság az, hogy közvetlenül, személyesen lehet neki kérdést feltenni vagy
javaslatot tenni.
–
A pápa a szinóduson kívül és bent, a szinódusi aulában is jelen van. Az ő
jelenléte milyen hatással van a püspökök gyűlésére?
– Itt megint
csak mást szoktak a médiában emlegetni, és mást éltünk át mi. Mi azt éltük át,
hogy egy jóindulatú atya, aki figyel bennünket, akinek minden hozzászólás
fontos, de ő nem reagál ezekre. Sem a nyitóbeszédében, sem a második nap
elején, amikor röviden szólt hozzánk. Nem reagált a felszólalásokra, és nem
adott senkinek igazat, vagy nem korrigált senkit. Hanem hagy mindenkit, és
rezzenéstelen jezsuita arccal hallgatja végig a különböző felszólalásokat. Nem
lehet leolvasni az arcáról, hogy melyik tetszett neki, vagy melyik nem. Ezzel
is azt segíti elő, hogy mindenki szabadon kifejtse a véleményét. Ő ezt nem
befolyásolja.
–
Több szinódusi atyától hallottam, hogy ez egy olyan szabad fórum, ahol nincs
olyan dolog, amit ne lehetne elmondani.
– Így
van. Nyilvánvalóan itt felelős emberek beszélnek, akár a püspökök, akár a
meghívott szerzetesek, plébánosok, világiak. Azt hiszem, nem is olyan
szándékkal érkeztek, hogy olyasmiről beszéljenek, amit nem helyénvaló egy
szinóduson elmondani. Nagyon megragadó volt a tizennyolc házaspár
tanúságtétele. Ha családról beszélünk, akkor szóljanak a családok. Például az a
tizenkét gyermekes házaspár, aki négy hónapos legkisebb fiát, Dávidot behozta
ölben a szinódusi terembe is, ami után azt írták az újságok, hogy megjelent a
szinódus legfiatalabb résztvevője. Ez a család arról tett tanúságot, hogy
mindenki azt hiszi, tizenkét gyermeket felnevelni valami szörnyű nagy fáradság
és nehézség – azt mondták, biztos, hogy egész energiájukra szükség van
hozzá, de az életben minden más is ilyen, és a korábbi életükhöz képest ebben a
házasságban a gyermeknevelés sodrában sokkal boldogabbak voltak, mint
egyébként. Már itt a földön is a család, sőt a nagycsalád az igazi boldogság
forrása.
–
A szinódus létszáma meglehetősen nagy. Nem okoz ez nehézséget, tekintve a
háromperces hozzászólásokat?
– Az
idén azért sikeredett ilyen rövidre a hozzászólási idő, mert új módszert
vezettek be. Három részre osztották a témát, háromszor újrakezdődött az
általános vita, és azután háromszor újra szétosztották a témát a nyelvi
csoportok között. Emiatt úgy alakult az időkeret, hogy a rendes felszólalások
három percre korlátozódtak. Három perc alatt nem lehet részletes teológiai,
jogi vagy pasztorális érvelést kifejteni. Viszont tapasztalatokat, gondolatokat
össze lehet foglalni. S hogyha az atyák ügyesek, és sokszor látszott, hogy
azok; akár egy földrész vagy egy ország képviselői megosztották egymást között
a témát, s ki egyik, ki másik oldalról világította meg ugyanazt. Kirajzolódott
például nagyon sok afrikai ország helyzete, az a pasztorális probléma, amelyet
a több lépésben kötött házasság szokása jelent. Vagy az a valóságos felismerés,
hogy Afrikában még szerencsére nem az elmagányosodás a fő veszély, bár a
nagyvárosokban már ott is megjelent. A család mint egy nagyobb egység működik,
és inkább arra kell vigyázni, hogy ennek a kölcsönös segítségnyújtásnak a
hálója megmaradjon az emberek között, mert ha ebből kiszakadnak, főleg akik
elhagyják a régiót, akik elvándorolnak Afrikából, azok utána támasz nélkül
maradnak. Aztán érdekes volt az indiai tapasztalat, amely a kombinált
házasságokat emlegeti újra meg újra. Azokat a házasságokat, amelyeket a család
és a közvetítők segítségével boronálnak össze. Ez nem jelenti feltétlenül, hogy
a házasuló fél akarata ellenére van. Sőt, legtöbbször akarják ők maguk is a
házasságot. Lehet nem a személy iránti szerelemből, hiszen nem ismerik még
egymást annyira, de a saját családjuk iránti bizalom alapján. Sokszor ezek a
házasságok teherbíróbbak, és több segítséget kapnak a rokonságtól. Úgyhogy nem
teljesen elvetendő, viszont a személyes döntés, a személyes szabadság szerepét
itt is hangsúlyozni kell.
–
A szinóduson jelen van az összes földrész. Ez a sokszínűség, ami legalábbis
kontinentális szinten megjelenik, zavaró vagy inkább megtermékenyítő?
–
Szerintem ez nélkülözhetetlen. E nélkül a sokféle tapasztalat nélkül nem is
tudunk reálisan gondolkozni a központi témáról, magáról a családról. A család
az egész emberiség kincse, az nem egy regionális sajátosság. A kihívások nem
mindig problémák, a kihívások sokszor pozitív lehetőséget jelentenek. Ezek
lehetnek mások régiók szerint, de ezek egymást gazdagítják, mert az egyik régió
pozitív tapasztalata olyan szempontot húz alá, amely a másik régióban nem
jutott az emberek eszébe. De lehetőségként felmerül. Azt hiszem, nemcsak
pozitív, hanem szükségszerű is a többféle nézőpont.
–
Hogyan lehet a sokféle hozzászólást valamiféleképpen közös mederbe terelni, s
aztán csoportosan összerendezni? Hiszen ez éppen maholnap feladat lesz.
–
Mindenekelőtt a sokféle hozzászólásnak van egy közös alapja. Ez pedig a
katolikus hitünk. Azért ez egy nagyon fontos kérdés, mert nem általában
szociológiai szempontból beszélünk a témáról, hanem a hitünk fényében.
Ugyanakkor van egy munkaokmány, az Instrumentum laboris, aminek a fejezetei és
pontjai szerint kellett a hozzászólásokat megtenni. Minden hozzászólónak meg
kellett mondania, hogy melyik ponthoz fűzi a megjegyzését. Ez önmagában is
kanalizálja a témát, mert a hozzászólásokat rögtön számok szerint lehet rendezni,
s ott konfrontálódik az ember később a bizottságban azzal, hogy ehhez a ponthoz
például ellentétes megjegyzések vagy egymást kiegészítő szempontok születtek.
–
Bíboros úr, ön hivatalból mint főrelátor tagja a szinódus záródokumentumát
előkészítő bizottságnak. Óriási rohammunka lesz tető alá hozni a hatalmas
hozzászólás halmazból a szinódusi atyák elé kerülő tervezetet, amelyről aztán
végül majd szavaznak. Kikristályosodtak-e a legfontosabb pontok, észrevételek,
megállapítások új igények és esetleges továbbgondolandó kérdések?
– Sok minden kikristályosodott. Például a házasságra való felkészítés és
a házasság kísérése. Minden nyelvi csoport, minden régió kéri és hangsúlyozza
azt, hogy az egyház szervezettebben, mondjuk püspökkari szinten megfogalmazva
is, jelölje meg a távolabbi, közelebbi, közvetlen házassági előkészítésnek a
szertartás szép, hatásos lefolytatásának az útját, és azt, hogy hogyan kísérjük
a fiatal házasokat később. Mindez az jelenti, hogy egyrészt a házasulandóknak
legyen meg már az elmélyült, a személyes, a felelős katolikus hite, tehát ne
csak mint egy természetes emberi közösséget nézzék a házasságot, hanem legyen
meg bennük a természetfeletti szempont is. Másrészt nagyon fontos, hogy a
közösséggel legyenek kapcsolatban már az előkészület ideje alatt, és később.
Hiszen ez segít rengeteg olyan problémának a megoldásában, ami a házasságot
egyébként megterheli. Ebben közös a hang és közös a kívánság. Aztán nagyon
fontos dolog az is, hogy a társadalom előtt a családok érdekében fel kell lépni
mindenütt, a helyi hatóságok felé, mindenütt, ahol az ember részt tud venni a
közéletben. Ezt az alapvető szempontot, a családoknak az igazi javát a puszta
gazdasági hasznosság fölé kell helyezni, s ezt a hangot érvényesíteni kell. Ez
egy szociálteológiai kérdés, az egyház társadalmi tanításának a kérdése, de
minden földrészen szorgalmazzák, hogy ennek megfelelő közösségi szervezettségi
cselekvést is mutassunk fel, ne csupán tanítsunk ezekről a kérdésekről. Ez
nagyon fontos, hiszen ma a család, és ez megint egy közös szempont volt,
szembenéz egy olyan ideológiával, a genderideológiával, amely a családot mint
közösséget meg akarja szüntetni. Amely a definíciók dolgában, az alapfogalmak
dolgában is teljesen el akar tekinteni az eddig ismert emberi intézményes fogalmi
világtól, úgy a házasság, úgy a család, mint az egyéb közösségek
vonatkozásában. Mi pedig azt valljuk, hogy a család olyan emberi értékeknek az
átadója, olyan nélkülözhetetlen alap, amire a társadalomnak épülnie kell, ami
nélkül a teljes emberségre való fejlődés is zavarba kerül, és legtöbb esetben
nem is válik lehetségessé. Igazán nagy súlyt kell helyeznünk arra, hogy a
családnak a becsületét, a családnak az értékét is ismerje el a tágabb emberi
közösség is. Nem azért, mert mi ezt így szeretnénk, hanem mert ez az emberiség
érdeke.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése