Az élet igéje – 2015. október
Az egész világon milliók olvassák és igyekeznek tettekre váltani – Chiara Lubich, a Fokoláre mozgalom alapítójának kezdeményezése szerint – az adott hónapra kiválasztott bibliai mondatot és a hozzá fűzött magyarázatot, amely széles körben hatással van az egyének és közösségek életére.
„Arról
tudják majd meg rólatok, hogy a tanítványaim vagytok, hogy szeretettel vagytok
egymás iránt.” (Jn 13,35)
Ez a
keresztények sajátos jellemzője, ennek alapján lehet felismerni és
megkülönböztetni őket.
Az
első századokból, a kereszténység kezdeteiről származik egy lenyűgözően szép
írás, a Diognétoszhoz írt levél, mely így szól: „A keresztényeket sem területi,
sem nyelvi szempontból, s még öltözködésük alapján sem lehet megkülönböztetni a
többi embertől. Sehol nincsenek olyan városok, melyekben mint sajátjukban
laknának, nincs külön nyelvük sem, melyet beszélnének, nincs sajátos, rájuk
jellemző életmódjuk.” Ugyanolyanok, mint a többi ember. Mégis van egy titkuk,
ami lehetővé teszi, hogy mélyen behatoljanak a társadalomba, és olyanok
legyenek a világban, mint a testben a lélek (vö. 5–6. fej.).
„Arról
tudják majd meg rólatok, hogy a tanítványaim vagytok, hogy szeretettel vagytok
egymás iránt.”
Vajon
Jézus tanítványai valóban a kölcsönös szeretetről ismerhetők fel? „Az Egyház
története az életszentség története” – írta II. János Pál pápa. „Azt azonban be
kell látnunk, hogy a történelem sok olyan eseményt is följegyzett, melyek a
kereszténység ellen-tanúságai” (Incarnationis mysterium, 11). A
keresztények évszázadokon keresztül végeláthatatlan háborúkat folytattak Jézus
nevében, és továbbra is megosztottságban élnek. Ma is akadnak még olyanok, akik
a keresztény név hallatán a keresztes háborúkra gondolnak és az inkvizícióra,
vagy egy elavult erkölcsi rend átmentőit látják a keresztényekben, akik a
tudományos fejlődés útjában állnak.
Az
első keresztények idejében, a születő jeruzsálemi közösségben ez nem így volt.
Csodálták őket az emberek a vagyonközösség miatt, a köztük uralkodó egység,
valamint „a szív öröme és egyszerűsége” miatt, ami jellemezte őket (vö. Apcsel
2,46). „A nép magasztalta őket”, olvassuk szintén az Apostolok cselekedeteiben,
és ezért „a hívők – férfiak és nők – egyre nagyobb számban csatlakoztak az
Úrhoz” (Apcsel 5,13–14). A közösség életének tanúságtétele nagy vonzerővel
bírt. Vajon miért nem arról ismernek föl ma is bennünket, hogy szeretünk?
Komolyan vesszük Jézus új parancsát?
„Arról
tudják majd meg rólatok, hogy a tanítványaim vagytok, hogy szeretettel vagytok
egymás iránt.”
A
katolikus világban az október hónapot általában a missziónak szentelik, hogy
elgondolkodjunk a jézusi küldetésen, hogy menjünk el az egész világra, és
hirdessük az evangéliumot, valamint imádkozzunk és támogassuk azokat, akik ott
vannak az első sorokban. Ez az életige segítségünkre lehet, hogy ismét a
keresztény üzenet igazi lényegére figyeljünk. Nem hittérítésről van szó, nem
prozelitizmusról [erőszakos térítésről – a szerk.],
nem arról, hogy a szegényeket azért segítjük, hogy megtérjenek. De még csak nem
is kiállás elsődlegesen a komoly erkölcsi értékek mellett vagy szilárd
állásfoglalás az igazságtalanság és a háború ellen, bár ez mind kötelességünk,
amitől keresztényként nem tekinthetünk el. A keresztény üzenet mindenekelőtt
tanúságtétel az életünkkel, és ezt Jézus minden egyes tanítványának személyesen
is gyakorolnia kell: „A mai embert inkább érdeklik a tanúk, mint a tanítók” (Evangelii
nuntiandi, 41). Sokan a betegeknek vagy a szegényeknek szentelik az életüket,
és készek otthagyni még hazájukat is, hogy veszélyes helyeken ott álljanak a
legelesettebbek mellett. Az ő példájuk nemegyszer megérinti azokat is, akik az
egyház ellen vannak.
Jézus
azonban mindenekelőtt kéri az egész közösség tanúságtételét, amely bizonyítja
az evangélium igazságát. Bizonyítania kell, hogy az élet, amelyet Jézus hozott,
valóban új társadalmat teremt, ahol hiteles testvéri kapcsolatok működnek, él a
kölcsönös segítség és szolgálat, valamint együtt figyelnek a legtörékenyebbekre
és legelesettebbekre.
Az
egyház életében léteznek erre példák: a ferencesek és a jezsuiták kisebb
településeket építettek a bennszülöttek számára Dél-Amerikában, mások a
monostorok körül segítettek kialakítani a városokat. Ma is vannak olyan egyházi
mozgalmak és közösségek, amelyek tanúságtevő városkákat létesítenek, ahol egy
új társadalom jelei láthatók az evangéliumi élet, a kölcsönös szeretet
gyümölcseként.
„Arról
tudják majd meg rólatok, hogy a tanítványaim vagytok, hogy szeretettel vagytok
egymás iránt.”
Ha egy
család mindennap megújítja elhatározását, hogy konkrétan a kölcsönös
szeretetben akar élni, az fénysugár lehet a közömbös világban a szomszédsága
számára. Egy „környezeti sejt”, néhány ember, ha megegyezik abban, hogy
radikálisan megvalósítja munkahelyén, amit az evangélium kér, akkor az
megtörheti a hatalomért való versengés logikáját, együttműködésre vezethet, és
nem remélt testvéri légkör megszületéséhez.
Talán
nem így tettek az első keresztények is a Római Birodalomban? Nem így
terjesztették el a kereszténység átalakító erejű újdonságát? Legyünk mi a mai
„első keresztények”, akik hozzájuk hasonlóan megbocsátunk, mindig új szemmel
látjuk és segítjük egymást. Egyszóval szeressük egymást olyan mértékkel, ahogy
Jézus szeretett, és legyünk biztosak benne, jelenlétének ereje közöttünk
másokat is magával ragad, hogy a szeretet isteni logikája szerint éljenek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése