Ferenc pápa sajtótájékoztatója a Philadelphiából Rómába tartó repülő fedélzetén
Szeptember 27-én, vasárnap helyi idő szerint este nyolckor indult a pápa repülőgépe Philadelphiából Rómába. A Szentatya a nyolcórás utazás során közel egyórás sajtótájékoztató keretében válaszolt az újságírók kérdéseire.
Először
a Time Magazine riportere, Elisabetta Dias kérdezte a pápát arról, mi lepte meg
leginkább az Egyesült Államokban, mi volt más, mint ahogyan korábban képzelte.
„Meglepett
ezeknek a szeretetre méltó embereknek a melegsége, ami nagyon szép, és mindenütt
más és más jellegű volt: Washingtonban meleg, de egy kicsit hivatalos volt a
fogadtatás, New Yorkban egy kicsit túláradó, és végül Philadelphiában nagyon
kifejező. Ugyanannak a vendégszeretetnek három különböző módja. Nagyon
megérintett a jóságuk, a vendégszeretetük, a szertartásokon pedig a kegyesség
és a vallásos lelkület. Az emberek imádkoztak, és ez nagyon-nagyon megérintett,
szép volt!”
Arra a
kérdésre, hogy érte-e váratlan provokáció, Ferenc pápa azt felelte, hogy semmi
sértő, bántó dolgot nem tapasztalt. Kijelentette, hogy tovább kell munkálkodni
ezért a hívő népért, kísérni kell növekedését, vele lenni örömben és a
nehézségek között is, amikor az embereknek nincs munkájuk, betegek.
Hangsúlyozta, hogy napjainkban, mint mindig, az egyház előtt az a nagy kihívás
áll, hogy álljon közel az emberekhez, és az Egyesült Államok egyháza megértette
ezt a kihívást.
David
O’Reilly, a Philadelphia Inquirer újságírója a pedofília kapcsán arról kérdezte
a pápát, miért érezte szükségét, hogy Philadelphiában a püspökökhöz szóljon,
őket vigasztalja és erősítse.
„Washingtonban
találkoztam az összes amerikai püspökkel, mindenki ott volt, az egész
országból. Szükségét éreztem, hogy kifejezzem együttérzésemet, mert valami
nagyon rossz dolog történt, sokan közülük nem is tudtak róla korábban, és aztán
nagyon megszenvedték: az egyház emberei ők, imádságos emberek, igaz pásztorok.
A Jelenések könyvével szóltam hozzájuk: »A nagy üldöztetésből jöttetek.« Nagy
szenvedés volt, ami történt. Nem csak érzelmi szenvedés. Ezt mondtam azoknak az
embereknek is, akikkel ma találkoztam, akik elszenvedték a visszaéléseket. Nem
azt mondom, hogy aposztázia, hitehagyás volt, hanem inkább szentségtörés. A
visszaélések, mint tudjuk, mindenütt jelen vannak: a családokban, a
szomszédságban, az iskolákban, az edzőtermekben, mindenütt. De ha egy pap teszi
ezt, akkor ez azért nagyon súlyos, mert az ellen követ el visszaélést, akit a
mennyei dolgok, Isten szeretete, az érzelmi érettség, a jó felé kellett volna
vezetnie. Ehelyett eltapossa. Ezért majdnem olyan ez, mint egy szentségtörés.
Elárulta így az Úrtól kapott hivatását, az egyház ezért határozottan lép fel
most ebben a kérdésben: nem szabad takargatni ezeket a vétkeket, és azok is
bűnösök, akik takargatták ezeket a dolgokat, néhány püspök is. És ez nagyon
rossz dolog. A vigasztaló szavak nem úgy hangzottak: »Légy nyugodt, nem történt
semmi.« Nem! Így hangzottak: »Nagyon rossz dolog volt, és el tudom képzelni,
mennyit sírtatok miatta.« Erről beszéltem. Ma pedig keményen szóltam.”
Maria
Antonietta Collins azzal a kérdéssel fordult a pápához, megbocsát-e azoknak a
papoknak, akik nem kértek bocsánatot áldozataiktól, és megérti-e a családokat,
akik nem tudnak vagy nem akarnak megbocsátani.
„Ha
valaki bűnt követett el, és tisztában van ezzel, de nem kér bocsánatot, akkor
én azt kérem Istentől, hogy tartsa számon a vétkét. Én megbocsátok neki, de ő
nem nyer bocsánatot, mert bezárta magát a megbocsátás előtt. Egy dolog
megbocsátani – mindannyiunknak kötelességünk megbocsátani, mert mindannyian
bocsánatot nyertünk, más dolog viszont bocsánatot nyerni. Ha az a pap bezárta
magát a megbocsátás előtt, akkor nem is kapja meg, mert belülről kulccsal
bezárkózott, és nem marad más hátra, mint imádkozni, hogy az Úr nyissa ki ezt
az ajtót. Késznek kell lennünk megbocsátani, de nem mindenki képes, kész
bocsánatot nyerni. Ez kemény dolog. Ez magyarázza, hogy vannak emberek, akik
keményen, rosszul fejezik be életüket, anélkül hogy megkapnák Isten
simogatását.”
Ferenc
pápa elmondta, hogy megérti a megsértett családokat, akik nem tudnak
megbocsátani. Nem ítéli el őket, imádkozik értük. Felidézte, amikor egy
meggyalázott lány anyja átkozta az Istent, és ateista lett, így halt meg.
Hangsúlyozta, hogy megérti ezt az asszonyt, és hozzátette, hogy akkor mennyivel
inkább megérti őt az Isten! Hozzátette, biztos abban, hogy Isten befogadta azt
az asszonyt.
Andrés
Beltramo, a Notimex mexikói hírügynökség újságírója azt kérdezte Ferenc
pápától, mi a véleménye arról, hogy Kolumbiában a Farc (katonai
gerillaszervezet) és a kormány megegyezni látszik.
„A
hírre, hogy márciusban eljutnak erre a megegyezésre, azt kérem az Úrtól, hogy
bárcsak megvalósulna ez a szép szándék, hiszen mindkét fél akarja, és már csak
kis dolgok hiányoznak hozzá… Nagyon örülök neki. Olyan értelemben voltam a
részese, hogy mindig is ezt szerettem volna, és kétszer beszéltem a kérdésről
Santos elnökkel. A Szentszék nagyon nyitott arra, hogy segítsen, ahogy
lehetséges” – jelentette ki a pápa.
Arra a
kérdésre, mit érez, amikor indulnia kell, azt válaszolta, hogy amikor az
utazása befejeződik, és tovább kell mennie, akkor magával viszi annak a sok
embernek a tekintetét, akikkel találkozott, és imádkozik értük: „Uram, eljöttem
ezekhez az emberekhez, hogy valami jót tegyek, de talán valami rosszat is
csináltam, bocsáss meg nekem! De őrizd meg ezeket az embereket, akik figyeltek
rám, akik átgondolták, amit mondtam nekik, akik meghallgattak, és azokat is,
akik bíráltak, mindenkit.”
Thomas
Jansen, a német katolikus hírügynökség munkatársa az európai menekültválság
kapcsán a szögesdrót akadályról kérdezte a pápát.
„Ön a
válság szót használta – válaszolta a pápa –, egy hosszú folyamat után léptünk
ebbe a válságállapotba. Évekkel ezelőtt robbant ki ez a folyamat, mert azok a
háborúk, amelyek elől az emberek menekülnek, évek óta tartanak. Ott éhség van,
évek óta.” Múltbeli példaként utalt a pápa Afrikára, a kifosztott kontinensre,
ahová egykor rabszolgákért mentek, ahol kihasználták az erőforrásokat. Most
törzsi harcok dúlnak ott, amelyek mögött gazdasági érdekek állnak. Ahelyett, hogy
kizsákmányolnánk egy kontinenst, inkább gazdaságilag kellene ott beruházni,
hogy az emberek munkához jussanak – jelentette ki a pápa. A kerítésről szólva
megkérdezte: tudja-e a kérdező, hogy végzik a falak? „Minden fal leomlik: ma,
holnap vagy száz év múlva. De leomlanak – hangsúlyozta a Szentatya. – Ez nem
megoldás. A fal nem megoldás. Európa jelenleg nehézségben van. Okosnak kell
lennünk, hogy megértsük, hogy miért jön ez a migránshullám, és nem könnyű
megoldást találni. De az országok közötti párbeszéd révén rá kell találni. A
falak építése nem megoldás. Ellenben hidak kellenek, mindig, mindig! Nem is
tudom, ha a falakra, akadályokra gondolok, ezek nem tartanak sokáig, tehát ez
nem megoldás. A probléma megmarad, és közben még a gyűlölet is növekszik. Nekem
ez a véleményem.”
A
francia Le Figaro tudósítója, Jean-Marie Guénois a közelgő családszinódus
kapcsán az elváltak és újraházasodottak problémáját és az érvénytelenítési
eljárások gyorsítását érintette, és azt kérdezte, mit válaszol a pápa azoknak,
akik attól félnek, hogy ezekkel a reformokkal létrejön az úgynevezett
„katolikus válás”.
„A
folyamatok, a körülmények megreformálása tekintetében én bezártam az ajtót az
adminisztratív út előtt, amelyen keresztül beléphetett volna a válás. Tévednek
azok, akik katolikus válásról beszélnek, mert ez az utolsó dokumentum bezárta
az ajtót a válás előtt, amely adminisztratív úton lett volna lehetséges. De
továbbra is megmarad a peres eljárás lehetősége.” A Szentatya elmondta, hogy a
szinóduson a szinódusi atyák többsége azt kérte, egyszerűsítsék az eljárást,
mert volt olyan, ami tíz-tizenöt évig is eltartott. Egyik ítélkezés jött a
másik után, aztán jött a fellebbezés, és jött egy másik fellebbezés, és ennek
soha nem volt vége. A dupla eljárást, amikor az elsőfokú ítélet érvényes, és
nincs fellebbezés, Lambertini pápa, XIV. Benedek vezette be. Ám a joggyakorlat
változik, mindig jobb útra lel. Most is ezt kellett tenni. X. Piusz pápa is
egyszerűsíteni akart, de nem volt rá sem ideje, sem lehetősége. A szinódusi
atyák kérték a házasság semmisségi eljárásának a leegyszerűsítését. A motu
proprio megkönnyíti az eljárásokat az időben, de ez nem válás, mert a házasság
felbonthatatlan, amikor létrejön a szentség, és ezen az egyház nem tud
változtatni. Ez a tanítás a felbonthatatlan szentségről. A jogi eljárás
megpróbálja bizonyítani, hogy ami szentségnek látszott, az valójában nem jött
létre, mert hiányzott a szabadság, vagy nem volt egyéni érettség hozzá, vagy
mert mentális betegség volt… Sokféle ok van, tanulmányozás és nyomozás után ki
lehet jelenteni: nem, ez nem volt szentség. Például amikor valaki várandós.
Ferenc pápa elmondta, hogy Buenos Airesben nem ajánlotta a papoknak, szinte
megtiltotta, hogy ilyen körülmények esetén eskessenek, ezeket maguk között
„elsietett házasságoknak” hívták. Amikor a gyermek megszületik, némely házasság
jól működik, de nincs szabadság. Aztán jönnek a bajok, és elválnak. Ez a
házasság semmissé nyilvánításának egyik oka, de sokféle oka lehet, fel van
sorolva az interneten.
Az Instrumentum
laboris sokféle problémát vet fel megvitatásra, ezek egyike az új
kapcsolatok kérdése. Leegyszerűsítő megoldás lenne azt mondani, hogy a szinódus
szerint a megoldás ezen emberek számára az, hogy szentáldozáshoz járulhatnak.
Ez nem az egyetlen megoldás – hangsúlyozta Ferenc pápa. Az Instrumentum laboris
szerint az elvált és újraházasodott párok problémája nem az egyetlen, mellette
még sok más is van, például az, hogy a fiatalok együtt élnek, de nem
házasodnak. Ez az egyház pasztorális problémája. Egy másik probléma az érzelmi
érettség a házasságra, aztán egy újabb kérdés a hit. Hisznek-e abban, hogy
mindörökre szól… Ehhez házassági felkészítés kell. Ferenc pápa elmondta:
sokszor gondol arra, hogy nyolcéves előkészület szükséges ahhoz, hogy valaki
pap legyen, és aztán, minthogy ez nem végleges, az egyház elveheti az embertől
a klerikusi állapotot. Ahhoz, hogy házasodjon valaki egy egész életre, csak egy
négy alkalomból álló tanfolyamot kell elvégezni… Hozzátette, hogy a szinódusnak
végig kell gondolnia, mit kellene tenni a házasságra való előkészületként.
Az
ABC News amerikai
televízió riportere, Terry
Moran arról kérdezte a pápát, támogatja-e a lelkiismereti ellenvetést a
vallásszabadság nevében, ha például valaki nem akar kiadni házassági engedélyt
azonos nemű pároknak.
„Nem
ismerem az összes esetet, amikor lelkiismereti ellenvetést lehet tenni. De azt
mondhatom, hogy a lelkiismereti ellenvetés olyan jog, melynek minden emberi
joghoz köze van. Ez egy jog, tehát ha valaki nem engedi meg a lelkiismereti
ellenvetés gyakorlatát, akkor tagadja magát a jogot. Minden jogi struktúrába be
kell vezetni a lelkiismereti ellenvetést, mert ez egy jog, egy emberi jog.
Máskülönben a jogok megkülönböztetésénél kötünk ki: ez egy minőségi jog, az
pedig nem. Negatív példaként említem – pedig ez ellenem beszél – kamaszkorom
olvasmányát, a Roland-éneket, mely újra és újra megérintett: amikor a
muzulmánok sorban állnak a keresztelőkút előtt, fejük fölött ott a kard, nekik
pedig választaniuk kell a kettő között. Nem állt rendelkezésükre a
lelkiismereti ellenvetés lehetősége. Nem, pedig ez egy jog. És nekünk, ha békét
akarunk teremteni, akkor tiszteletben kell tartanunk a jogokat” – válaszolta a
Szentatya.
Az
olasz SkyNews munkatársa a keresztényüldözésről és az Iszlám Állam
központjainak Franciaország általi bombázásáról kérdezte a Szentatyát.
Ferenc
pápa azt válaszolta: „Tegnapelőtt hallottam a hírt, de nem olvastam róla, és
nem ismerem a helyzetet, hogyan is alakul. Hallottam viszont, hogy
Oroszországnak van kialakult álláspontja, de az Egyesült Államoké még nem
világos. Nem tudok mit mondani, mert nem látom át az egészet. De amikor
bombázásról hallok, az nekem vér és halál…, és megismétlem azt, amit a
Kongresszusnak és az ENSZ-nek mondtam: a háborút el kell kerülni. De a
politikai helyzetet nem tudom megítélni, mert még nem ismerem.”
Miriam
Schmidt a DPA német hírügynökségtől a Szentszék és Kína kapcsolata, valamint a
kínai katolikusok helyzete felől érdeklődött.
„Kína
egy nagy nemzet, a világnak egy nagy kultúrát és sok jó dolgot adott. Koreából
hazafelé jövet is említettem, hogy nagyon szeretnék elmenni Kínába. Szeretem a
kínai népet, szeretem őket. Remélem, jó kapcsolatok lesznek köztünk. Vannak
kapcsolataink, beszélünk egymással. Tovább kell menni. Nagy öröm lenne
számomra, ha Kína mint ország a barátom lenne. Kína, melynek oly nagy a
kultúrája, és oly sok lehetősége van jót tenni” – válaszolta a pápa.
A
spanyol Sagrario Ruiz de Apodaca riportere az amerikai szerzetes nővérek
helyzetéről és – amerikai igényre hivatkozva – a nők, főként a szerzetes
nővérek pappá szentelésének lehetőségéről kérdezte a pápát.
A
Szentatya válaszában hangsúlyozta, hogy az Egyesült Államok szerzetes nővérei
csodálatos munkát végeznek a nevelés és egészségügy területén. Az USA népe
szereti a nővéreket. Mindenki követi a maga kongregációját és rendszabályát.
Vannak közöttük különbségek, de jól működnek, és éppen ezért érezte
kötelességének, hogy megköszönje mindazt, amit tettek. Felidézte, amit az
Egyesült Államok kormányzatának egyik vezető személyisége mondott neki a
napokban: „Műveltségemet, mindazt, amit tanultam, a nővéreknek köszönhetem. Iskoláik
és kórházaik vannak szegények és gazdagok számára mindenféle kerületben.”
A nők
pappá szentelésének lehetőségéről határozottan szólt: „A nők papsága? Ezt nem
tehetjük meg. Szent II. János Pál pápa, vitatott időkben, hosszú-hosszú
megfontolás után világosan megmondta. Nem mintha a nők erre nem lennének
képesek. Az egyházban a nők fontosabbak a férfiaknál, mert az egyház egy nő,
nőnemű, és Krisztus jegyese. A Szűzanya fontosabb minden pápánál, püspöknél és
papnál. Egy dolgot el kell ismernem: késésben vagyunk a nő teológiájának
kidolgozásával. Tovább kell lépnünk ebben a teológiában. Ez igaz!”
Az
egyesült államokbeli sikeréről is kérdezte Ferenc pápát a spanyol újságíró, aki
erre így válaszolt: „Ami a sikert illeti, nem tudom, volt-e sikerem vagy nem.
De félek is magamtól, mert ha félelem van bennem, akkor tudom, hogy gyenge
vagyok, abban az értelemben, hogy nincs hatalmam. A hatalom átmeneti jelenség:
ma van, holnap nincs! Az a fontos, hogy tudj jól bánni a hatalommal! Jézus így
értelmezte a hatalmat: az igazi hatalom a szolgálat, szolgálatot tenni, a
legalázatosabb szolgálatokkal. Én szeretnék előrehaladni ennek a szolgálatnak
az útján, mert érzem, hogy nem teszem meg azt, amit meg kell tennem. Ez a
hatalomról alkotott felfogásom.”
Matilde
Imberti, a Radio France tudósítója arról kérdezte a pápát, hogy vajon jó-e az
egyháznak, ha a pápa sztár?
„Tudod,
hogy a pápák milyen címet használtak? »Isten szolgáinak a szolgái«. Egy kicsit
más ez, mint a sztár! A sztárokat, a csillagokat jó nézni, nekem pedig a csillagok
a helyükön tetszenek, az égbolton, derült nyári időben. A pápa legyen az Isten
szolgáinak a szolgája. Igen, az újságok így fogalmaznak, de van egy másik
igazság: hány sztárt láttunk csillogni, akik aztán lezuhantak. Ez egy átmeneti
dolog. De Isten szolgáinak a szolgája lenni: ez szép! És nem múlik el” – zárta
Ferenc pápa sajtótájékoztatóját vasárnap éjjel a Philadelphiából Rómába tartó
repülőgép fedélzetén.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése