Az élet igéje – 2015. november
Az egész világon milliók olvassák és igyekeznek tettekre váltani – Chiara Lubich, a Fokoláre mozgalom alapítójának kezdeményezése szerint – az adott hónapra kiválasztott bibliai mondatot és a hozzá fűzött magyarázatot, amely széles körben hatással van az egyének és közösségek életére.
„Legyenek mindnyájan egy” (Jn 17,21)
Jézus
utolsó imájában ünnepélyesen fordul az Atyához. Azt kéri tőle, ami leginkább a
szívén fekszik.
Isten
ugyanis azért teremtette az emberiséget, hogy az Ő családja legyen, szeretné
megosztani velünk minden gazdagságát és a maga isteni életét. Vajon mi a szülők
álma gyermekeikről, ha nem az, hogy szeressék, segítsék egymást és
összefogjanak? S vajon mi a legnagyobb fájdalmuk, ha nem az, amikor
megosztottságot tapasztalnak közöttük a féltékenykedés és az anyagi érdekek
miatt, olykor annyira, hogy nem is szólnak egymáshoz? Isten is öröktől fogva
összetartónak álmodta meg családját, amely gyermeki szeretetközösségben él vele
és egymással.
A
teremtéstörténet drámai hangon beszél a bűnről és az emberiség családjának
fokozatos széttöredezéséről. A Teremtés könyvében olvashatjuk, hogy a férfi a
nőt vádolja, Káin megöli saját testvérét, Lámech büszkélkedik, milyen nagy
bosszút állt, Bábel meg nem értést hoz és szétszórja a népeket… Isten terve
mintha megbukott volna.
Isten
mégsem adja fel és kitartóan munkálkodik családjának újraegyesítésén. A
történet Noéval kezdődik, Ábrahám kiválasztásával, a választott nép
megszületésével, és így tovább, egészen addig, hogy elküldi a földre saját
fiát, és hatalmas küldetést bíz rá: egyetlen családba kell egyesítenie
szétszóródott gyermekeit, egyetlen nyájba gyűjtenie az elveszett bárányokat, le
kell döntenie a népek között az ellenségeskedést és a válaszfalakat, hogy
egyetlen új néppé legyenek (vö. Ef 2,14-16).
Isten
továbbra is az egységről álmodik, ezért Jézus, mint legnagyobb ajándékot, ezt
kéri mindnyájunk számára: „Értük könyörgök, Atyám.”
„Legyenek
mindnyájan egy”
Minden
család magán hordozza a szülők vonásait. Ez Isten családjára is igaz. Isten a
Szeretet, nemcsak azért, mert szereti teremtményeit, hanem azért is, mert a
három isteni személy önmagában is szeretet az ajándékozás és a kommunió
kölcsönösségében. Az emberiséget a teremtéskor saját képére és hasonlatosságára
alakította, beleoltotta saját képességét a kapcsolatra, hogy minden teremtmény
önmaga kölcsönös odaajándékozásában élhessen.
Jézus
műve valójában az, hogy bennünket mind eggyé tesz, amint Ő egy az Atyával, úgy
minket is egyetlen családdá, egyetlen néppé alakít. Ezért lett egy közülünk,
aki magára vette és a keresztre szögezte megosztottságainkat és bűneinket.
Az
utat is megmutatta, amely az egységre vezet: „ha majd felmagasztalnak a
földről, mindent magamhoz vonzok.” (Jn 12,32) Ahogy a főpap megjövendölte:
„Jézus meg fog halni (…), hogy az Isten szétszórt gyermekeit egybegyűjtse.” (Jn
11,52) Halála és föltámadása titkában újra egyesített magában mindent (vö. Ef
1,10), helyreállította a bűn által megtört egységet, egybegyűjtötte a családot
az Atya körül és újra testvérekké tett bennünket. Jézus teljesítette
küldetését. Csak a mi részünk van hátra, a mi beleegyezésünk, a mi „igenünk” az
Ő imájára:
„Legyenek
mindnyájan egy”
Vajon
mivel járulhatunk hozzá e kérés beteljesedéséhez?
Mindenekelőtt
azzal, hogy magunkévá tesszük. Kölcsönadhatjuk Jézusnak az ajkunkat és a
szívünket, hogy továbbra is ezekkel a szavakkal fordulhasson az Atyához, és
mindennap bizalommal ismételhesse meg ezt az imát. Az egység ajándékát az égből
kapjuk, tehát szüntelenül, fáradhatatlan hittel kell kérnünk.
Továbbá
azzal, hogy folyamatosan erre irányuljanak gondolataink és vágyaink. Ha ez
Isten álma, akkor ez legyen a mi álmunk is. Időről időre, minden döntés, minden
választás, minden tett előtt tegyük fel a kérdést, hogy ez az egység építését
szolgálja-e, a legjobb választásunk-e ez az egység szempontjából?
Végül
oda kellene sietnünk, ahol legnyilvánvalóbb az egység hiánya, és magunkra venni
ezeket a helyzeteket, mint Jézus. Legyen az családi viszály vagy nézeteltérés
az ismerősök között, feszültség a szomszédokkal vagy ellentét a munkahelyen,
plébánián, esetleg az egyházak között. Ne meneküljünk el onnan, ahol
békétlenség uralkodik vagy meg nem értés, ne legyünk közömbösek, hanem vigyük
oda a meghallgatásban, figyelmességben megnyilvánuló szeretetet, mely osztozni
tud a széthúzásból születő fájdalomban.
Mindenekfelett
pedig éljünk egységben mindazokkal, akiknek Jézussal azonos az ideáljuk, akik
vele együtt kérik az egységet, és ne tulajdonítsunk különösebb jelentőséget a
félreértéseknek vagy a véleménykülönbségeknek, örüljünk jobban annak, ami
kevésbé tökéletes, de egységben van, mint annak, ami tökéletesebb, de nincs
egységben. Fogadjuk el örömmel a különbözőségeket, sőt tekintsük gazdagságnak
az egység szempontjából, amely soha nem jelent beszűkülést, nem uniformizmus.
Ez időnként valóban keresztre feszít bennünket, de Jézus épp ezt az utat
választotta, hogy helyreállítsa az emberiség családjának egységét, és vele
együtt mi is ezt az utat szeretnénk végigjárni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése