Visszatekintés a családszinódusra – Interjú Kocsis Fülöp metropolitával
Ferenc pápa október 4-én a Szent Péter-bazilikában szentmisével nyitotta meg a XIV. rendes püspöki szinódust. A főpásztorok háromhetes, október 25-éig tartó gyűléséről kérdeztük Kocsis Fülöp hajdúdorogi metropolitát, a szinódus résztvevőjét.
A
14. rendes püspöki szinóduson „A család hivatása és missziója az egyházban és a
mai világban” témát vitatták meg a főpásztorok. A szinódus főrelátora Erdő
Péter bíboros volt. Magyarországot Veres András püspök, a Magyar Katolikus
Püspöki Konferencia (MKPK) elnöke képviselte. A magyar keleti katolikus egyház
képviseletében Kocsis Fülöp hajdúdorogi metropolita is részt vett a szinóduson.
–
Érsek atya sok szempontból „első” volt az idei rendes szinóduson. Püspökként az
első szinóduson vehetett részt, és nem is akárhogy – Facebookon vezetett
naplójában adott hírt a napi eseményekről. Miért tartotta fontosnak, hogy a
közösségi oldalon megossza tapasztalatait, saját telefonjával készített fotóit?
–
Mivel „új fiú” voltam, minden nagyon új volt számomra. Egy különleges történelmi
eseménynek voltunk részesei, és úgy éreztem, jó lenne ezt megosztani másokkal
is. Eleinte a barátaimnak küldtem jelzéseket, ezért aztán nagyon személyesre
sikerült a napló. Rám is szóltak, hogy egy metropolitának nem illik ilyeneket
írnia – ezt még tanulnom kell. Felmerült, hogy tegyem fel a Facebookra.
Szerettem volna, hogy azt a sok érdekes, szép és fontos dolgot, ami a
szinóduson elhangzik, minél többen megismerhessék, hiszen a katolikus egyház
nagyon nagy értékei jelentek meg ott.
A
döntésemben – hogy ezt a merész vállalkozást megteszem – sokat jelentett, hogy
tanácsot kértem több embertől, vajon szabad-e ilyet csinálni. Láttam, milyen
újsághírek jelennek meg a szinódusról, már a szinódus előtt is. Elárulom, engem
is megzavart, milyen szembenállások vannak püspökök között, s micsoda
üzenetekkel érkeztek: hogy összecsapnak majd az erők, Ferenc pápa
meggondolatlanul tárt fel dolgokat… kicsit magam is megszeppentem. A szinóduson
pedig egészen másról volt szó. Ezért arra gondoltam, hogy nyilván nem a világsajtót,
de legalább a közvetlen környezetemet hadd értesítsem arról, hogy itt valami
nagyon szép dolog van folyamatban. Ez már az elején látszott. Nagyon megható
volt az első imádság, amelyet Ferenc pápa összehívott, már maga a tény is, hogy
megkérte a családokat, imádkozzanak a szinódusért. A szinódus előtti estén egy
szép virrasztási imádságot rendezett, amelyen már mi is ott voltunk. Ez volt az
első élményem és nagyon lenyűgözött – ezt osztottam meg először. S ez
folytatódott a szinódus alatt is. Úgy éreztem, két szinódus van: az egyik,
amelyről az újságok írnak, a másik pedig a valóságos, amely ott bent történik.
Arra
gondoltam, menjen ki egy személyes híradás erről. Ügyeltem arra, hogy
tételeket, személyeket ne adjak ki. Egy jelen lévő, befolyásos ember, egy
jezsuita hozzájutott a naplómhoz és megdicsérte, biztatott, hogy nagyon jó
dolog. Ezért is vettem a bátorságot, hogy folytassam a híradásokat. Olyan szép
és értékes dolgok jelentek meg a szinóduson, olyan nagyszerű beszélgetések
folytak, amelyekből nagyon sokat merítettem – az volt a célom, hogy ezek az
értékek minél több emberhez eljussanak.
– Az
utolsó bejegyzésében, amikor a Ferenc pápa lezáró beszédére utalt, azt írta: „A családról szóló szinódus,
lám, kifejezetten családiasra sikerült”. Hogyan értette ezt?
– Erre
már magam sem emlékeztem… Ez volt az egyre erősödő élményem a szinódus alatt és
a záró beszéd egyik legfőbb hatása is ez volt rám. A pápa atyai szeretete fonta
egybe az egészet. Ha azt mondom, megható volt, gyenge szó erre – átszellemítő
erejű volt. Egyrészt bátorított bennünket a nyíltságra, őszinteségre, a
problémák valós kezelésére. Mondott olyanokat, hogy ne dugjuk a fejünket a
homokba, az újságírók különböző támadásaira utalva pedig azt mondta, ne hagyjuk
sarokba szorítani magunkat. Egyfajta erős tartást közvetített felénk: itt most
lényeges dolgokról van szó, ne kendőzzük el, ne kegyeskedjük el.
A
másik oldalról ott volt Ferenc pápa közvetlen, nyílt, szeretetteli magatartása,
illetve az a súlyos felszólítása, hogy nagyon figyeljünk oda egymásra,
hallgassuk meg a másikat, merjünk tanulni egymástól. Egy jó család tud ilyen
lenni, ahol nyílt a légkör, bárki bármit mondhat. Az egyik svéd gyermekversben
olvassuk: olyan, mint a sóderparti, mindenki nyomhatja a sódert, elmondhat
bármit. Ez egyébként a kötet címadó verse is: Ami a szívedet nyomja. Ilyen volt
a szinódus is, bárki szólhatott arról, ami a szívét nyomta, nagyon nyílt
légkörben, egymásra odafigyelve vettünk részt – sőt, egymás iránti tisztelettel
és alázatteli figyelemmel. Ami még inkább megindító volt számomra, az a
püspökök, érsekek, bíborosok Ferenc pápa felé való nagyfokú alázata és
tisztelete. Ha fogalmakkal is akarom értelmezni ezt a jelenséget, ez a kettő
rajzolta meg azt az élményt, hogy egy nagy családban vagyunk. Jó katolikus
élményt jelentett számomra, hogy bár egészen különbözőek vagyunk
gondolkodásunkban, élettapasztalatunkban, életsorsunkban, mégis valami nagy
egység van, amelynek a záloga, pecsétje éppen Ferenc pápa atyai személye.
–
A szinóduson 18 házaspár vesz részt. A sajtót bejárták azok a képek, amelyek a
szinódus úgymond legfiatalabb „résztvevőjét” ábrázolták, a négy hónapos kis
Davidét, aki egy tizenkét gyermekes családból érkezett. A családdal egy nyelvi
csoportban dolgoztak? Milyen üzenetet hordoz egy karonülő gyermek tanúságtétele
a szinódus munkájában?
–
Közelebbi kapcsolatba is kerültem velük. Nem voltak egyedülállóak ebben: olyan
házaspárok kaptak meghívást, akik nagyon elkötelezett, tudatos keresztény
életvitellel hirdetik, élik meg, hogy a katolikus egyházban családként élni
nagyszerű dolog, minden nehézség ellenére. Ők Hollandiában élnek. Szörnyű
nehézségekről számoltak be – írtam is pár dolgot, amiről meséltek. Félelmetes
dolog, hol tart a nyugati kultúra, és ennek eredményeképpen a nyugati egyháznak
miket kell elszenvednie. Ők ennek ellenére, vagy ezen feltüzesedve nagyon erős
hittel, elkötelezettséggel élik családi életüket.
A kis
Davidét magam is sokszor a karomban tartottam, szeretett babrálni a
szakállamban. De nem voltam ezzel egyedül, kézről kézre járt a püspökök között
a kis legényke. Igaz, volt, aki méltatlankodott: „Szép, szép, hogy elhozták,
jól van, egyszer megmutatták, na de azért az túlzás, hogy most itt legyen három
hétig…” Anyatejen élő kisgyermek volt, akit anyukája mindennap többször
megszoptatott: az anyuka nem tudott volna másképpen jelen lenni – nyilván ez
volt az oka, hogy elhozták. Nagyon jó, hogy ott volt ez a kisfiú meg a nagyon fiatal
szülei. Tizenkét gyermeket nevelnek, akik közül Davide a legkisebb. Voltak más
házaspárok is, többnyire olyanok, akik részt is vesznek az egyes egyházmegyék
családpasztorációs tevékenységében.
Ennek
kapcsán lendületet kaptam én is, bár minden egyházmegyénkben működik
családpasztorációs bizottság, amelynek tagjai családos papok és világban élő
házaspárok, illetve szakértők. A szinódusnak mindenképpen eredménye lesz:
a lelkipásztori irányultságunk jobban épül majd a családokra és remélem, sőt,
biztos vagyok benne, hogy nem csak a görögkatolikusoknál. Egyebek között azt is
felszínre hozta a sok szinódusi tárgyalás, beszélgetés, hogy az elmúlt
évtizedekben ezzel, bizony, elmaradtunk. A család nagy támadásoknak lett
kitéve, amelyeket láttunk és érzékeltünk, de ennyire összefogottan és tudatosan
nem volt eddig megfogalmazva, hogy a mai fogyasztói, liberális szemlélet
pontosan a legértékesebb alapsejtet támadja meg, szétveri a családokat, és így
aztán – atomjaira hullva a társadalom – az egyes embereket tényleg nagyon
erősen lehet manipulálni. Ki védje meg a családokat? Senki más, mint az Isten
nevében az egyház. Ez fogalmazódott meg. Az egyháznak sokkal jobban be kell
vonnia a családokat az egyházi élet minden területére, építenie kell rá a
katekézisben.
–
Amikor szembesülnek egy három hétig tartó tanácskozással, sokakban óhatatlanul
felmerül – legyen szó hívőkről vagy nem hívőkről –, hogy valamilyen kézzel
fogható eredményt szeretnének látni. Hogyan tekint vissza egy hét távlatából
érsek atya a családszinódusra, mi volt az értelme, milyen gyümölcsöket termett?
–
Személyes megközelítésből azt mondhatom, hogy ha minden püspökben akkora
változást hozott, mint bennem, akkor óriási dolgok történtek. Márpedig ez
joggal gondolható, látva a többi püspök atyát, beszélgetve velük. Bevallom, én
eddig nem szenteltem ilyen jelentős figyelmet a családoknak. Persze sok
családrendezvényünk volt eddig is, nem akarom megszégyeníteni az egyházunkat,
mintha eddig nem foglalkoztunk volna velük. Úgy érzem, az lesz az egyik legjelentősebb
változás, hogy sokkal jobban a családokra épül majd a lelkipásztori élet. Sok
dolog fogalmazódott meg, ami segítséget nyújthat a helyes családszemlélet
kialakításában.
A
kezdeti szövegekben még nem volt annyira bátor a megfogalmazás, mint a végére,
hogy a családra nevelés nemcsak a házasság előtti hat-nyolc alkalommal, a
jegyesoktatásban történhet, hanem sokkal hamarabb kell felkészíteni a
fiatalokat a házasságra és a családra. Például a hagyományos családi formák
szétesése, nevezetesen a három nemzedék együttélésének megszűnése miatt sem
tudnak úgy átadódni az igazi értékek, mint korábban. A jelentős változás ez
lehet, hogy új módokat kell találni arra, hogy ezeket a fontos értékeket
átadjuk és továbbadjuk. Ezt nem lehet a család nélkül.
S ez
nem merülhet ki csupán a jegyesoktatás hatékonyabb megszervezésében, vagy a
megújított ifjúsági katekézisben, amely, mondjuk, alaposabb szexuális nevelésre
irányul. Persze, ez is nagyon fontos. Bevallom, én most találkoztam ezzel
először: hogy elsősorban az egyház feladata a szexuális nevelés. A
felvilágosítás címen ugyanis valami egész másról beszélnek a fiataloknak,
holott arról van szó – és ebben éppen az egyház a leghitelesebb –, hogy
helyesen tanuljuk meg kezelni Istennek ezt az ajándékát: a testiségünket, a szerelmet,
a férfi és a nő különbségét és kapcsolódási pontjait. Ki vegye ezt kézbe, ha
nem a kinyilatkoztatásra épülő katolikus egyház vagy a keresztények? Egyfajta
prüdéria jellemezte eddig az egyházat, hogy jobb erről nem beszélni, majd a
szülők megteszik. De a szülők sem tudják már, hogyan nyúljanak ehhez a
kérdéshez, ők is el vannak tévedve ebben a nagy szellemi kavalkádban
(nevezhetjük káosznak is).
No, de
mégsem csupán arról van szó, hogy ilyen katekézist szervezzünk. Hanem arról is,
hogy a családokat segítsük abban, hogy ők maguk váljanak kateketikus közeggé.
Ezt eddig csupán rájuk hagytuk, és az anyuka vagy a nagymama jobb esetben
megtanította a kisgyermeket a Miatyánkra és az Üdvözlégyre. De egyrészt ma már
a nagymamával, a nagyszülőkkel nem él együtt a gyermek, másrészt a szülők is
egyre kevesebb időt tudnak velük tölteni. Pedig óriási jelentősége van az
édesanyának, az édesapának abban, hogy a gyermeke belenőjön az egyházba. Ebben
is egy kicsit magukra hagytuk őket. Persze jelentek meg könyvek, amelyeket jó
esetben egy-egy buzgó családanya, családapa meg is vásárolt, el is olvasott, és
ez segítséget jelentett neki. Ám ennél sokkal szélesebb körű egyházi
szerepvállalásra van szükség, amellyel segíthetjük a családon belüli
katekézist. A katekézisnek a család ugyanis – így fogalmaztunk többször is –
nemcsak tárgya, hanem alanya. Tehát a családokat nem csupán segítenünk kell,
hanem arra is buzdítanunk kell őket, hogy a hit átadásának közegévé váljanak.
Hogy ez miképp fog megtörténni, egyelőre nem tudom. Ezek még csak a most
megfogalmazott új szempontok, amelyek minden bizonnyal termékenyen hatnak majd
a lelkipásztori törekvéseinkre.
–
Érsek atya a keleti rítusú egyház képviseletében volt ott. Ennek a szemszögéből
hogyan tekint a szinódusra?
–
Főleg a kiscsoportos beszélgetésekben volt ez érezhető. Én éppen Szvjatoszlav
Sevcsuk ukrán nagyérsekkel voltam egy csoportban. Volt még velünk egy
törökországi püspök, valamint egy megfigyelő is a román ortodox egyháztól.
Érdekes volt, hogy a mi keleti szemléletünk sok ponton újdonságként hatott a
jelen lévő atyákra. Főként a nagyérsek hozzászólásaira utalhatok itt, aki túl
azon, hogy nagyszerű lelkipásztor és remek diplomata, kiváló teológus is. Én is
ittam a szavait. Szép és mély teológiai hozzászólásai voltak, főként a
Szentlélek szerepéről és működéséről. Ez ugyanis mintha nem kapott volna kellő
hangsúlyt a kezdő dokumentumban. Igaz, ezt nemcsak mi jegyeztük meg, hanem
mások is, hogy a szinódus kezdeti szemlélete túlságosan szociológiai volt.
Pedig nem elég, hogy felmérjük, mi a probléma, s arra valamilyen jámbor
gondolattal megtaláljuk a választ. Ha a megközelítésünk nem lelki, akkor a
válaszaink sem lesznek azok. A helyzet elemzése lelki megközelítésből kell,
hogy fakadjon, mert a megoldás is lelki megoldás kell, hogy legyen. Ebben a
kérdésben is érezhető volt a szemléletkülönbség. Sevcsuk nagyérsek több
megfogalmazása bele is került egyébként a szövegbe.
Úgy
érzem, hogy igenis tudtunk hozzáadni a szinódushoz, és nagyon fontosnak tartom,
hogy szép számmal jelen voltak a keleti püspökök is. Más keleti egyházakból is
voltak még rajtunk, görögkatolikusokon kívül: a melkitáktól, a maronitáktól, a
malabár keresztényektől, a kopt és káld keresztényektől, az eritreai egyházból
is érkeztek küldöttek. Lelkesítő volt látni azt a nyitottságot, amellyel
hallgatták a mi hozzászólásainkat a nyugati püspökök, és azt a befogadást,
ahogy be is építették a mi gondolatainkat. Természetesen ránk is hatott az a
fajta látásmód, amellyel találkoztunk. Azt tudom mondani, hogy ami az egész
egyházra is jellemző, miszerint kelet és nyugat egymást tudjuk gazdagítani, ez
a szinóduson is megjelent.
Mi,
keleti püspökök, egy jó kis csapatot alkottunk egyébként, gyakran találkoztunk,
beszélgettünk, nemcsak a szinóduson, hanem azon kívül is. Volt, hogy elmentünk
együtt ebédelni vagy közösen imádkoztunk.
–
A közösségi hálón vezetett naplójában megosztotta, hogy volt egy javaslata arra
vonatkozólag, hogy ne készüljön a Szent Családot közösen ábrázoló ikon.
Beavatná az olvasókat a felvetés hátterébe?
–
Kétségtelen, hogy ez a javaslatom a szinóduson egy kis port kavart. Voltak
atyák, akik mondták, hogy ezt nem kellett volna felhoznom. De én arra
hivatkoztam, hogy maga a pápa biztatott bennünket a nyílt beszédre, az őszinte
megszólalásra, így aztán nem lehetett megróni engem emiatt.
Tény,
ebben a kérdésben a keleti és a nyugati szemlélet bizonyos különbsége jelenik
meg. Amire vonatkozott az én kifejezett kérésem, az az, hogy ikont ne
készítsünk a Szent Családról. Tehát egyáltalán nem vagyok ellenére annak, hogy
olyan képet fessen vagy alkosson valaki, amely a Szent Családot ábrázolja:
Józsefet, Máriát és a kis Jézust. Ezer meg ezer ilyen alkotás létezik
természetesen. Kaptunk is egyet ajándékba: az egyik olasz szobrász művét, amely
egy kis bronzszoborban megformálva ábrázolja a Szent Családot. Ezt haza is
hoztam és nagy becsben tartom. De az ikon az más. Az ikon nem ábrázol, nem illusztrál,
hanem tanít. Az ikonábrázolásnak éppen ezért van nagyon pontos alkotási
rendszere, mert nem mindegy, hogy az egyház tanítását hogyan fejezi ki.
Ebben
az esetben miről is van szó? Léteznek olyan ikonok, amelyek egyszerre
ábrázolják a Szent Család mindhárom alakját. Ezeket kell mintául venni. Ilyen
például a karácsonyi ikon. Ha megnézzük, az nem egy idillikus családjelenetet
ábrázol. Egyáltalán nem. Ott a kenózisnak, vagyis Isten önkiüresítésének,
önmegalázásának egy félelmetes megjelenítése látható, beleszőve ebbe még az
ember és az egész világ rettenetét is. A kis Jézus a karácsonyi ikonon pólyába
takarva, csecsemőként van ábrázolva, de egy kőládában, amely már a szent sírt
jelképezi. Ez azt mutatja, hogy a keleti egyház a megtestesülés titkába már belelátja
Krisztus önkiüresítését egészen a sírig, ahol a síri lepelben megkötözve
teljesen kiüresítette önmagát, nemcsak istenségében, hanem emberségében is.
Tehát a megtestesülés titkában már így jelenik meg Jézus: a pólyákba, s
egyszersmind a síri leplekbe burkolt Isten, a maga teljes önátadásában.
Mária
a legnagyobb alak az egész ikonon, mert ő a kapuja a megtestesülésnek. Ő a
legnagyobb alakja a teremtett emberiségnek. Az ikon közepén magasodik, s kinéz
a képből, ránk tekint. Illetve van egy másik ábrázolásmód is, amikor Józsefre
tekint, mintegy bátorítólag. Arra a Józsefre, aki egy kicsiny kis alak lent, az
ikon bal sarkában, aki magában búslakodik. Ezzel az ikon József töprengését
fejezi ki: „Mit tegyek Máriával? Hogyan bocsássam el? Hiszen micsoda szégyent
hozott rám, hogy gyermeket szült.” Ugyanakkor fölidézi magában az ószövetségi
előképeket. E töprengő gondolatokat gyönyörűen énekli meg a karácsonyi
liturgia. Az embernek ezt a töprengését, kétkedését fejezi ki József személye.
Mellette pedig látható még egy másik figura is, akit egyesek a sátán alakjával
azonosítanak. Ő az, aki még további kétkedésre készteti Józsefet.
Ez az
ikon egy teológiailag teljesen tiszta, megalapozott, biblikus és liturgikus
szövegekkel körbefont kép, amely nagyon pontosan megmutatja, hogy kicsoda Jézus
Krisztus, ki az Istenszülő és ki Szent József. Ehhez képest az az ábrázolás,
amikor József Mária vállára teszi a kezét, és Mária kezében vagy kettejük
ölében pedig ott van a kisgyermek Jézus, tényleg szépen adja vissza azt a
nagyszerű egységet, békességet, ami közöttük lehetett, de nem tudja kifejezni
azt a sokkal fontosabb dolgot, hogy milyen viszony van közöttük. Nem fejezi ki
azt az igazi viszonyt, hogy József igazából csak nevelőapja a kisgyermeknek,
Jézus nem a saját fia, illetve hogy Mária szülőanyja Jézusnak, ám egészen
rendkívüli módon anya, aki az Isten Fiát hozta a világra.
Ennek
tükrében fogalmaztam meg a keleti egyház nevében azon kérésemet, hogy ne
készítsenek ikont a Szent Családról. Hiszen ha a nyugati egyházban ikonokat
festenek, akkor azt mindenképpen a keleti egyház pontos tanítása szerint kell,
hogy tegyék. Ez váltott ki némi vitát, amit nem bánok, mert legalább beszélnek,
gondolkodnak róla.
–
Míg a sajtó vagy nem számolt be, vagy pedig sokszor a botrányokat keresve
számolt be a szinódusról, talán az egyik legüdítőbb fejezet Fülöp atyának
köszönhető. A Rómában használt kerékpárját megáldatta a Szentatyával, a képek
bejárták a magyar és a nemzetközi sajtót. Elmondaná a történetet?
–
Magam sem gondoltam volna, hogy ez ekkora szenzáció lesz. Ám a szemfüles újságírók
tényleg mindent elkapnak. Ők lesipuskásként mindig kint álltak az épület előtt,
és fényképezték, amit csak lehetett. A történet előzménye, amiről talán nem is
tudnak, hogy ezt a kerékpárt én kölcsönkaptam az egyik kint tanuló
kispapunktól, Grunda Dávidtól. Volt egy kis lelkiismeret-furdalásom is, mert
három hétig szegény kénytelen volt gyalogolni emiatt. Sejtettem, hogy nem fogja
azt mondani, nem adom oda, de én meg nagyon örültem neki, mert korábban is
mindig kerékpárral jártam Rómában. Szerintem ez a legjobb és leggyorsabb
közlekedési eszköz a városban. Ám nem akartam minden viszonzás nélkül
visszaadni neki. Ezért mikor láttam, hogy mennyire közvetlen a Szentatya, s
többször is lehetőségünk nyílik vele beszélgetni, eszembe jutott, hogy egy
pápai áldással meggazdagítva adom majd vissza neki a biciklit. Az egyik
szünetben el is mondtam a Szentatyának a kérésemet: megáldaná-e nekem
alkalomadtán a kerékpárt, hogy így adhassam vissza a gazdájának. Ő mosolygott,
nevetett és mondta, hogy persze, majd ha úgy alakul, minden további nélkül
megteszi. Így történt, hogy egyik este én már hamarabb kijöttem a szinódus
végén az épületből, s indultam volna haza, a Szentatya pedig éppen jött ki
Antonio Spadaro jezsuita atyával együtt. Na, akkor mondom, itt az alkalom. Odatoltam
hozzá a biciklit. Ő már látott engem közeledni, és rögtön kapcsolt is, így
ahelyett, hogy csak messziről megáldotta volna, kedvesen odajött, rátette a
kezét a kerékpárra, hosszan imádkozott – gondolom nem a járműért, hanem a
gazdájáért és azokért, akik kapcsolatban vannak vele –, majd még váltottunk pár
szót. A megáldott kerékpárt így tudtam pápai áldással visszaadni aztán
Dávidnak. Ő tréfásan meg is jegyezte: azt latolgatja, hogy fölteszi a Vaterára,
hogy lássa, vajon mennyit adnak most már ezért a kerékpárért, hogy pápai áldás
van rajta.
–
Összefoglalva mi az, amit érsek atya mindenféleképpen kiemelne a szinódusról,
amit magával hozott?
– Azt lehetne egyrészt kiemelni, hogy ez a családias légkör pont az
ellenkezője volt annak, mint amiről a sajtóban próbáltak beszélni. Másrészt
azt, hogy a pápa kihangsúlyozta: ő az, aki irányít, ám mindezt nem uralkodói
vággyal teszi, hanem azzal, hogy ő Isten szolgájának szolgájaként van itt
jelen. Többször utalt erre, mely összhangban van Krisztus szavaival: „Nem azért
jöttem, hogy nekem szolgáljanak, hanem hogy én szolgáljak.” Ez nemcsak a
püspököknek szóló figyelmeztetés volt arról, hogy ő itt a vezető, mi pedig
figyeljünk rá, hanem példát és mintát is adott ezzel nekünk. Püspökként
ugyanezt kell tennünk a saját egyházainkban: egyrészt határozottsággal
irányítani, vezetni a ránk bízottakat, másrészt pedig – amely ugyanezt jelenti
– szolgálni őket. Nem uraskodni, nem visszaélni a hatalommal és a helyzettel,
hanem az utolsónak tűnő legszegényebbhez is ugyanazzal a szeretettel fordulni,
mint máshoz. Tehát összességében a szinóduson családélményben volt részem,
katolikus egyház élményben volt részem, illetve lelkileg is megerősödtem abban,
hogy ezt az utat kell járni, abban a reményben, hogy ez valóban az egyház megújulásának
is az útja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése