Nincs több idő! – a Magyar Máltai Szeretetszolgálat vezetőinek szociálpolitikai helyzetjelentése
„Az idők jelei” címmel vitairatot adott ki a Keresztény Értelmiségiek Szövetsége, a Magyar Polgári Együttműködés Egyesület és a Professzorok Batthyány Köre. A szociális fejezetet a Magyar Máltai Szeretetszolgálat két vezetője, Vecsei Miklós alelnök és Tarnai Zoltán regionális ügyvezető írta.
Az alábbiakban a vitairat szociális fejezetét teljes terjedelmében közöljük.
Visszajelzés nélküli működés
Az
évek során számos alkalommal átalakított szociális ellátórendszer jellemzői
között egyvalami maradt következetesen állandó: a visszajelzés nélküli működés.
Másként mondva: a közmegegyezésen alapuló mérések, a kiindulási alapként
elfogadható tények hiánya végigkísérte az elmúlt 25 évet. A társadalmi
változásokat évtizedes távlatokban szokás értékelni, az ellátási reformokról
így csak hosszú idő után derülnek ki, vajon közelebb vittek-e a kitűzött
célokhoz, vagy épp ellenkezőleg, távolabb sodortak tőlük. Érdemi visszajelzés,
kritikus értékelés rendszerint csak a következő politikai ciklus elején készül,
amikor az addig alkalmazott eszközöket lecserélik. Pedig nem biztos, hogy
minden esetben az eszköz volt rossz, csak éppen nem akadt senki, aki a
változásokat nyomon követte, hiteles módon mérte volna. A konszenzus alapján
végzett monitorozás, a továbblépéshez szükséges tények ismerete a szociális
politika talán legjobban hiányzó eleme. Hogy mekkora hiányról beszélünk, azt
jól érzékelteti, hogy különböző csoportokhoz tartozó szakemberek azon
vitatkoznak, tulajdonképpen hány gyerek éhezik Magyarországon.
Ciklusonként
változó prioritások
Az
elmúlt 25 év magyarországi szociálpolitikájára is igaz, hogy legfontosabb
célkitűzései, meghatározónak mondott értékei politikai ciklusonként változtak.
Az egymást váltó kormányok újabb és újabb elvárásokat helyeztek előtérbe, a
segélyezési és szolgáltatási rendszerek átalakítása azonban soha nem sikerült
maradéktalanul. Ha valaki az intézmények mindennapi tevékenységét vizsgálva azt
próbálná megfejteni, hogy az egyes ellátások feladatait meghatározó előírásokat
milyen világnézetet valló testület fogalmazta meg, többnyire csak találgatni
tudna. A ciklusról ciklusra átörökített, sokszor átalakított rendszer hol jól,
hol rosszul működik. Egyértelmű értékei mellett gyorsan megtapasztalhatók a
határai is. Működésének esetlegességét jelzi, hogy míg a Nyugati aluljárójában
üldögélő hajléktalan ember kétszáz méteres körzetben talál magának ingyen
ebédet és fürdési lehetőséget, háromszáz méterre sem kell elmennie orvosi
ellátásért, ötszáz méteres körön belül fűtött szállás várja, és még adomány
ruhával is ellátják, addig száz kilométerrel keletebbre, egy hevesi kis falu
szélső házában észrevétlenül halálra fagyhatnak az ott élő nélkülözők, mert tíz
kilométeres sugarú körben nincs senki, aki meghallaná a segélykérésüket.
Eltorzult
értékítélet
Ez
azért is érdekes, mert a rendszerváltás óta eltelt idő alatt a gyerekszegénység
ügye volt az egyetlen olyan kérdés, amelyben széleskörű konszenzus alakult ki.
A „Legyen jobb a gyerekeknek” nemzeti stratégia volt az első (és mindeddig
egyetlen) olyan jogszabályban rögzített szociális program, amelyet egyhangú
döntéssel fogadott el az országgyűlés. De még a kivételes egyetértés sem hozott
áttörést a társadalom értékítéletében. Mert társíthatunk bármilyen
prioritásokat is az ügyük mellé, amíg a gyerekeinkkel foglalkozó dadáknak,
óvónőknek, tanároknak az éppen adható minimális összeghez igazítjuk a
fizetését. Érdemes megnézni, miért keres többet a fodrász, az autószerelő vagy
az informatikus, miért értékeljük többre a munkáját annak, aki a hajunkkal, az
autónkkal vagy a számítógépünkkel foglalkozik, mint akire a gyermekünket
bízzuk. Ez a társadalmunk eltorzult értékítéletét mutatja. A gyerekek ügye nem
lehet másodlagos. Itt nem lehet kompromisszumokat kötni. Nem határozhatja meg a
sorsukat az, hogy hová születtek. Ha másként nem megy, akkor alkotmányos
garanciákkal kell megerősíteni a gyerekek jogait az őket megillető esélyekhez.
Érdekes módon az üzleti világ már megtalálta azt a modellt, amely az
esélyteremtést finanszírozni tudja, a piacon már bebizonyosodott például az,
hogy a gyerekek sportolásába érdemes befektetni, különösen, hogy az állam ezt
még adókedvezményekkel is támogatja. Ha pedig tízezer gyereket megtanítunk
focizni, előbb-utóbb lesz közöttük kettő olyan, akiért csillagászati összeget
fizet majd a Barcelona. De nem érné meg hasonló ösztönzőket találni a hátrányos
helyzetű gyerekek fejlesztésére? Mi történne, ha valakik a nehéz sorsú gyerekek
jövőjébe fektetnék be a pénzüket, ha kifizetődő vállalkozás lenne halmozottan
hátrányos helyzetű gyerekből képzett szakembert, orvost, közgazdászt nevelni?
Annak belátásához mindenesetre nem szükséges pénzügyi végzettség, hogy a
felemelésük költségei összehasonlíthatatlanul alacsonyabbak annál az összegnél,
amit ugyanezen gyerekek után segélyként, szociális ellátás díjaként kell majd
kifizetni, ha az ő életükben nem történik érdemi változás.
Középpontban
a család
Ez egy
olyan alapigazság, mint az, amelyik kimondja, hogy a szociálpolitika
leghatékonyabb eszköze a család. Egy jól működő, a tagjainak biztonságot adó
család külső segítség nélkül képes megoldást találni a legtöbb szociális
kérdésre. A Magyar Katolikus Püspöki Kar kilencvenes években kiadott, ám a
legtöbb megállapítását tekintve ma is fájóan aktuális Igazságosabb és
testvériesebb világot! című körlevele egyértelműen foglal állást a család
szerepéről: „Az egyház a társadalom legfontosabb elemi sejtjének a családot
tartja. Itt sajátíthatja el a gyermek azokat az értékeket, melyek segítségével
a társadalom hasznos tagjává válhat. A családnak úgy kell élnie, hogy tagjai
megtanulják a fiatalokról és idősekről, a betegekről vagy hátrányos
helyzetűekről, valamint a szegényekről való gondoskodást és ellátást.” A
jelenlegi kormány családpolitikájának ezzel kapcsolatos szándékai jók. Alapvető
érték a családban élő, dolgozó ember. A család megerősítésére irányuló – az
ország erejét figyelembe véve olykor irracionálisnak tűnő – figyelem és
támogatás mindenekelőtt azért szükséges, mert ha valamit meg akarunk tartani,
azt ilyen intenzitással és ilyen hosszú időn keresztül kell támogatni. Még
akkor is, ha a támogatások univerzalitása okkal válthat ki vitákat. Közösségünk
családban élő, dolgozó tagjai reménnyel tekinthetnek a jövőbe. De vajon az ő
boldogulásuk előmozdítja-e az ország árnyékosabb oldalán élőket? Igaz-e, hogy a
biztonságban felnövekedők értik, érzik felelősségüket az elesettebbek felé?
Megjelenik-e közbeszédünkben a leszakadókért való aggódás?
A
nyomor felemészti a jövőt
A
nyomorúsággal a magyarországi szociálpolitika nem tud mit kezdeni. Nincs rá
eszköz, nincs ajánlott módszer, de még egységes szemlélet sem alakult ki. Az
állami szereplők tehetetlenségét látva egyházi és civil szervezetek
kísérleteznek a nyomorban élő emberek, nyomorba süllyedt közösségek
felemelésével. A nyomor nem a szegénység súlyosabb fokozata, hanem egy attól
különböző, minőségében másik élethelyzet. Olyan állapot, amit már nem lehet a
pénz hiányával, a háztartási javak szűkösségével leírni. A nyomor ugyanis
céltalanná teszi az életet, felemészti a jövőképet, szétmarja a közösséget. A nyomorban
élő ember számára nem létezik a holnap, mindig csak „ma van”, és nem számít
más, mint a pillanatnyi szükség csillapítása. Immár nemcsak egyedi esetekről,
hanem nyomorban élő közösségekről, nyomorgó falvakról is beszélhetünk.
Magyarországon 300 és 500 közé tehető azoknak a kistelepüléseknek a száma,
ahonnan már mindenki rég elmenekült, aki csak megtehette. Az ott maradottak hó
végén egyedül az uzsorástól kérhetnek segítséget, a gyermeklányok számára
gyakran prostituálttá lett nővérük sorsa a legerősebb példa, a tizenéves
fiatalok pedig kényszerből válnak felnőtté, és lesznek idejekorán maguk is
szülőkké, miközben szerencsésebb körülmények közé született kortársaik még az
érettségire készülnek. Ezeken a településeken, településrészeken képtelenség egészségesen
felnövekedni. Mit lehet tenni? Mit várhatunk ma, amikor az országot belülről
szorító, pusztító bajt, felülírja a beláthatatlan méretű, határainkon túlról
érkező kihívás? Vagyunk-e elegen, akik képesek reális képet festeni és emberi
szavakat mondani?
A
huszonnegyedik órán túl
Nincs több idő, túlfutottunk a huszonnegyedik órán. A kormány az EU2020
stratégiához készített dokumentumában 1 millió 700 ezer deprivált, azaz minden
emberitől megfosztott személlyel számol, amelyet 2020-ig 20%-kal kíván csökkenteni.
Ez fájdalmasan szerény, de sokatmondó vállalás. Közel másfél millió a lét
peremén tengődő ember. Ennyi nyomorúságot hordozva nem lehet sikeres az ország.
Józanul, társakat keresve, újra kell gondolnunk a feladatokat. Új szemléletű,
pragmatikus szociálpolitikára van szükség. Pontos diagnózisokra, célzott
terápiára és olyanra, amely képes önmagát korrigálni. Ha nem így indulunk,
rosszul fogunk segíteni. Rosszul segíteni pedig bűn. Kezdjük az elején. Kezdjük
a gyermekekkel. Talán a gyermekek nyomora olyan seb társadalmunk testén, amely
mindenkinek fáj. Nem kellene több, mint 25 év célzott, logikus, nagyvonalú,
kitartó munka. És ez a 25 év elkezdődött.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése