Erdő Péter bíboros mutatott be szentmisét Esztergomban mindenszentek ünnepén
Erdő Péter bíboros celebrált szentmisét mindenszentek főünnepén, november 1-jén az esztergomi bazilikában. A bíboros szentbeszédét teljes egészében tesszük közzé.
Krisztusban Kedves Testvérek!
A mai evangéliumban a nyolc boldogságról hallottunk. Jézus a lélekben szegényeknek, a szomorúaknak, a szelídeknek, az igazságot keresőknek, az irgalmasoknak, a tiszta szívűeknek, a békesség építőinek, az igazságért üldözötteknek azt ígéri, hogy nagy lesz jutalmuk a mennyben. Vagyis az életünk a halállal nem ér véget, hanem örök életre, örök boldogságra szól a hivatásunk. Ez hitünk lényeges igazsága. Ennek fényében kell alakítanunk mostani életmódunkat is.
Mindenszentek
ünnepe hitünk egyik nagy titkát fejezi ki. Ezt a titkot valljuk meg a
Hiszekegyben, a hitvallásban újra és újra, amikor kimondjuk, hogy hisszük a
szentek egyességét vagy más szóval a szentek közösségét (a communio
sanctorum-ot). Sokan arról beszélnek, hogy a II. Vatikáni Zsinat új
egyházképet vezetett be: a „communio egyháztant”, a „közösség egyháztant”. Való
igaz, hogy a Zsinat tényleg új lendülettel hangsúlyozta ezt a fogalmat, ám ez
az igazság kezdettől jelen volt a szentek közössége formájában a kereszténység
hitében. Persze communiót, közösséget sokféle értelemben említ a Zsinat is.
Beszél arról, hogy az egyes helyi egyházak, egyházmegyék egymással közösségben
vannak, közösségben vannak a pápával, aztán beszél arról, hogy az egyes ember
teljes közösségben van a Katolikus Egyházzal, ha a hitvallás, a szentségek és a
törvényes pásztorok elismerése dolgában közösségben van vele. De beszélünk
arról is, hogy a szentáldozásban communióhoz járulunk. Részesedünk Krisztus
megváltó áldozatában, szenvedésében és halálában, hogy részesei legyünk
feltámadásának és dicsőségének is. Az Egyházon belüli szentségi közösség tehát
Krisztussal köt össze, és bekapcsol a Szentháromság életének közösségébe (1Jn
1,3). Ebben a végső és felemelő összefüggésben beszélünk arról, hogy a szentek
közösségben vannak egymással. Ha Krisztus befogad minket életének és
szeretetének áramába, hogyan is ne lennénk közösségben egymással mindannyian,
akik hozzá tartozunk. Ezért is mondja ujjongva Szent Pál (Gal 3,28): „Nincs
többé zsidó vagy görög, rabszolga vagy szabad, férfi vagy nő, mert mindannyian
eggyé lettetek Krisztus Jézusban.”
Az
Egyház mint közösség! Most ért véget Rómában a Püspöki Szinódus. Sok mindenről
beszéltek, sok mindenről vitatkoztak a tömegtájékoztatási eszközök, de a
terjedelmes záró okmányból is kitűnik, hogy a megbeszélések valódi középpontja
a család és az Egyház volt. Ahogyan teltek a napok és a hetek, ahogyan
elhangzottak egymás után a felszólalások százai, egyre világosabb lett, hogy
Isten akaratát keressük és a lelkek üdvösségét akarjuk előmozdítani
mindannyian. És a család témájában a házasságra való távolabbi, közelebbi
készület kérdésében, a hit átadásának és nevelésének kérdésében, az új házasok
kísérésében, a segítségnyújtásban párkapcsolati konfliktusok és nehézségek
idején, vagy akár a sérült családok szeretetteljes befogadása tekintetében a
főszereplő, aki keresetlenül is újra meg újra előkerült, az maga az egyházi
közösség. Pontosabban szólva az Egyház mint közösség. És ez volt az, amiben a
legkülönbözőbb földrészek nagyon is eltérő tapasztalatai összetalálkoztak.
Családokból álló közösségek működnek a plébániákon és a lelkiségi mozgalmakban.
Ezek a közösségek látják el az Egyház szolgálatának, missziós és karitatív
küldetésének igen jelentős részét. És tudomásom szerint most először fogalmazta
meg egy egyházi dokumentum, éppen a szinódus záró okmánya, hogy családokból
álló közösségeket kell alakítani minden plébánián, hogy képezni kell a
családokat, hogy közösségileg kísérhessék a többi családos embereket, hogy
találkozási lehetőséget teremtsenek idősnek és fiatalnak egyaránt. Még az
újraházasodott elváltak kényesnek mondott témájában is, amelyre nézve az
alapvető egyházi tanítás nem változott, azt hangsúlyozza a szinódus, hogy
szeretettel kell őket befogadni a helyi közösségekbe és keresni kell a
lehetőségét, hogy aktívan is bekapcsolódjanak azokba a tevékenységekbe,
amelyeket állapotuk lehetővé tesz. Ezzel mintegy önkéntelenül megint a
közösségi működésre került a hangsúly. A befogadáshoz működő közösségre van
szükség.
Plébániáinknak,
sőt családjainknak is a maguk módján meg kell jeleníteniük az egész Egyházat,
vagyis a szentek közösségét. Tudták ezt a régiek is. Meg is becsülték a templom
védőszentjét, akit az egész egyházközség saját pártfogójának tekintett. És a
halottakat elkísérő harangszó sem csupán a szomorú hírre hívta fel a figyelmet,
hanem arra is, hogy közösségben maradunk az elhunytakkal, hogy imádkozhatunk
értük, hogy kapcsolatban maradunk velük a halál után is.
Adja Isten, hogy minden plébánia eleven közösség lehessen, amely
tanúságot tesz hitéről és szeretetéről a világ előtt, segíti az élőket és az
elhunytakat, és megtapasztalja a szentek hathatós pártfogását. Mindenszentek,
könyörögjetek értünk! Amen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése