Szent
Lénárd
[november 6.]
Lénárd (Leonardus) annyit tesz, mint a ‚nép
illata’, a leosból, ami népet, és a nardusból, ami illatozó füvet
jelent, mert jó hírének illata magához vonzotta a népet. Avagy a Lénárd nevet
úgy érthetjük, mint ‚aki meredélyeket választ magának’ (legens ardua),
vagy az oroszlánról (leo) nevezték el. Az oroszlánnak négy tulajdonsága
van. Először is bátor: miként Isidorus mondja, keblében és fejében bátorság
lakozik. Így Szent Lénárd keblében is bátorság lakozott, a gonosz gondolatok
megfékezése által, fejében pedig az égiek fáradhatatlan szemlélése által.
Másodszor éberség lakozik benne, két dologban: alvás közben szemét nyitva
tartja, s lábnyomait menekülés közben elkaparja. Így Lénárd is éber volt a
cselekvés fáradozásában, éberen aludt a szemlélődés nyugalmában, s minden
világi vágy nyomát eltörölte magában. Harmadszor roppant erő van az oroszlán
hangjában, mivel hangja halva született kölykét is feléleszti harmadnapra, és
minden vadállatot megtorpant, megállít. Így Lénárd is sok embert, akik a
bűnökben halottak voltak, felélesztett, és sok halottat, akik vadállat módjára
éltek, a jócselekedetekben megtartott, megállított. Negyedszer félelem lakozik
a szívében, mert – Isidorus szerint – sokáig fél a kerekek zajától és a
fellobbanó tűztől. Így Lénárd félte és félve kerülte a világi gondok zaját, és
ezért a pusztaságba menekült: félt a földi vágy tüzétől, és ezért minden neki
felajánlott kincset megvetett.
A
hagyomány szerint Lénárd az Úr 500. éve táján élt. Ekkor emelte ki Szent Remig
reimsi érsek a keresztelőmedencéből Lénárdot, és ő oktatta az üdvös tanításra
is. Szülei első emberek voltak a frank király palotájában. A királynál akkora
kegyben állt, hogy valahány foglyot meglátogatott a tömlöcben, mindet rögtön
szabadon engedték. Szentségének híre nőttön-nőtt, s a király sokáig nem is
engedte el maga mellől, mert alkalmas időben püspökséget akart ráruházni.
Lénárd azonban visszautasította, és magányra vágyva, mindenét hátrahagyta, s
Liphardusszal, hittestvérével együtt prédikálván Orléans-ba ment. Valameddig
egy kolostorban éltek. Mivel Liphardus a Loire partján akart remetéskedni, Lénárd
pedig a Szentlélek intésére Aquitániában akart prédikálni, csókot váltottak, és
elváltak egymástól,
Lénárd sokfelé prédikált és sok csodát művelt. Limoges
városához közel, egy erdőben lakott, ahol egy királyi vadászkastély is állt.
Egy napon úgy esett, hogy a király itt vadászgatott, és kedvtelésből a királyné
is elkísérte, amikor szülési fájdalmak jöttek rá. Miközben a király és
háza-népe a királynét fenyegető veszély miatt siránkozott, Lénárd éppen
keresztülvágott a ligeten, és hallván a jajgatást, elfogta a szánalom.
Odasietett, s a király hívására belépett a kastélyba. Mikor a király a kiléte
felől érdeklődött, s Lénárd elmondta, hogy Szent Remig tanítványa, a királyban
reménység támadt. Azt gondolva, hogy a jó mesternek jó tanítványa lehet, bevezettette
a királynéhoz, és kérte, hogy imádsága által szerezzen neki kettős örömet
hitvese megmentésével és gyermeke megszületésével. Lénárd buzgón fohászkodott,
s imádsága legott meghallgatásra talált. A király temérdek ezüstöt és aranyat
ajánlott föl neki, de ő azonmód visszautasította, arra intve, hogy adja a
szegényeknek: „Nekem erre semmi szükségem nincs. Valahol az erdőben, az e
világi gazdagságot megvetve, egyedül Krisztusnak vágyom szolgálni.” A király
erre az egész ligetet neki akarta adományozni, de ő így szólt: „Nem fogadom el
az egészet, csak annyit, amennyit szamarammal ma éjjel körbe tudok járni.
Ennyit kívánok csak magamnak.” Ezt a király szíves örömest teljesítette.
Egy monostort épített ezen a helyen, s két szerzetest
maga mellé véve, hosszú időn át nagy önmegtartóztatásban élt. Mivel víz csak
egy mérföldnyire volt tőlük, ásatott egy kutat, de nem találtak vizet.
Imádságára forrás fakadt benne. Ezt a helyet Nobiliacumnak nevezte el, mivel a
nemes (nobilis) király adományozta neki. Oly sok csodával tündökölt,
hogy aki a börtönben hozzá fohászkodott, annak bilincsei rövidesen lepattantak,
s minden akadály nélkül, szabadon távozott, és megmutatta Lénárdnak láncait
vagy béklyóit. Közülük sokan vele maradtak, és az Úrnak szolgáltak. Lénárd
nemes nemzetségéből hét család érkezett hozzá, s miután mindenüket eladták, a
ligetben letelepültek és a közelében maradtak. Példájával még sokakat
odavonzott.
Végül Lénárd, az erényességéről híres szent férfiú
november hatodikán az Úrhoz költözött. Miután sok csodát vitt végbe, azon
templom klerikusai azt a kinyilatkoztatást kapták, hogy másutt építsenek
templomot, mivel a sokaság miatt szűk lett ez a hely, és a testét ünnepélyesen
vigyék át oda. Ők pedig a néppel együtt állhatatosan böjtöltek és könyörögtek,
s amikor körülnéztek, az egész vidéket hó borította, csak az a hely maradt
szárazon, ahol Szent Lénárd nyugodni kívánt. Így oda vitték át. Hogy általa
mennyi csodát vitt végbe az Úr elsősorban bebörtönzöttek között, bizonyítja a
sírja előtt felfüggesztett különb-különbféle vasak nagy sokasága.
A limoges-i vicomte hajdan egy igen súlyos láncot
készíttetett a gonosztevők elrettentésére, amelyet a vár tornyának egyik
kiszögellésében helyezett el. Akit nyakánál fogva kilógattak a láncon, kitéve
az időjárás viszontagságainak, úgy érezhette, mintha nem egy, de ezer halál
szorongatná. Történt egyszer, hogy Szent Lénárd egy szolgáját, bár ártatlan
volt, kikötötték ezen a láncon, s amikor már majdnem kilehelte a lelkét,
maradék erejét összeszedve Szent Lénárdhoz fohászkodott, hogy ha másokat
megszabadít, segítsen saját szolgáján is. Rögtön megjelent Szent Lénárd,
ragyogó öltözékben, és így szólt: „Ne félj, nem fogsz meghalni! Kelj fel, és
hozd magaddal templomomba ezt a láncot! Kövess engem, előtted megyek!” Az fel
is kelt, megragadta láncát, és egészen a templomig követte Szent Lénárdot. A
kapu elé érve a szent elbocsátotta szolgáját. Az belépett a templomba, amelyet
még Szent Lénárd épített, elbeszélte mindenkinek a csodát, és a sír előtt
függesztette fel a nehéz láncot.
Egyszer egy férfi, aki Szent Lénárd ligetében,
Nobiliacumban lakott, és felettébb bízott a szentben, egy zsarnok fogságába
került. A zsarnok imigyen gondolkodott magában: „Az a Lénárd minden köteléket
megold, jelenlétében a vas minden ereje, mint tűzben a viasz, semmivé foszlik.
Ha tehát ezt az embert megbéklyózom, Lénárd rögtön itt terem és megszabadítja,
de ha fogva tudnám tartani, ezer solidus váltságdíjat is kaphatnék érte. Már
tudom is, mitévő legyek. Tornyomban ásatok egy mély gödröt, bilincsbe verve leeresztem
oda, fölébe pedig egy fakalyibát csináltatok, ahol fegyveres vitézeim fognak
hálni. Még ha szétroppantja is a vasat, a föld alá akkor sem juthat le.”
Miután mindazt véghezvitte, amit kigondolt, a rab
többször is segítségül hívta Szent Lénárdot. Éjjel megjelent neki a szent. A
kalyibát, amelyben a katonák feküdtek, felfordította, és mint a halottakat a
sírba, bezárta őket a kunyhó alá. Majd nagy fényességgel belépett a gödörbe,
megragadta híve kezét, és ezt mondta: „Alszol-e vagy ébren vagy? Íme, itt van
Lénárd, aki után vágyakoztál.” Az csodálkozva mondta: „Uram, segíts rajtam!”
Láncai tüstént széttörtek, s Lénárd a rabot saját karjaiban vitte ki a
toronyból, majd hazáig, a házába vezette, s közben mint jó barátok társalogtak.
Egy zarándok Szent Lénárd templomának meglátogatása
után hazaindult. Auvergne-ben fogságba esett, és egy verembe zárták. Kérlelni
kezdte őket Szent Lénárd szerelmére, hogy engedjék szabadon, hiszen semmit sem
ártott nekik. Azt válaszolták, hogy hacsak bőséges váltságdíjat nem fizet, el
nem eresztik. Mire ő: „Ezt intézzétek el Szent Lénárddal, akire én rábíztam
magam.” Következő éjjel megjelent Szent Lénárd a vár urának, és utasította,
hogy engedje el a zarándokot. Reggelre kelve látomását csak álomnak tartotta, s
a zarándokot semmiképpen nem akarta elengedni. Másnap éjjel Lénárd újból
megjelent, de parancsának a várúr ezúttal sem engedelmeskedett. A harmadik
éjjel azonban Szent Lénárd megragadta a zarándokot, és kivezette a városból. A
torony a vár középső részével együtt leomlott, sokakat maga alá temetett, csak
a várúr életét kímélte meg, hogy szenvedjen összetört lábával, és viselje
szégyenét.
Amikor Britanniában egy bebörtönzött vitéz segítségül
hívta Szent Lénárdot, az minden jelenlévő szeme láttára és csodálkozására
megjelent a ház kellős közepén. Belépett a börtönbe, széttörte a láncokat, s a
vitéz kezébe adta, majd átvezette őt a jelenlevők között, mindenki rémült
ámulatára.
Élt egy másik Lénárd is, ugyanabban a rendben és
azonos erényekkel, akinek teste Corveyben nyugszik. Noha kolostor élén állt,
annyira megalázta magát, hogy mindenkinél alacsonyabb rangúnak tűnt. Szinte az
egész nép hozzá sereglett, s ezért néhány irigye azt sugallta Clothar
királynak, hogy ha nem lesz résen, Lénárd nagy károkat okozhat a frank királyságnak,
mert a vallás ürügyén sokakat maga köré gyűjt. A hiszékeny király számkivetésbe
küldte Lénárdot. A katonák azonban Lénárd szavaira úgy megrendültek, hogy
megígérték, tanítványai lesznek. A király maga is megbánta tettét, bocsánatot
kért, s a gyalázkodókat megfosztotta javaiktól és tisztségeiktől. Lénárdot
nagyon megszerette, és csak az ő kérésére egyezett bele, hogy a rágalmazók
visszanyerjék korábbi méltóságukat. Ő is megkapta Istentől, hogy a
bebörtönzöttek az ő nevének segítségül hívására megszabaduljanak.
Mikor pedig egy napon Lénárd imádságba merült, egy nagy kígyó kúszott
fel a lábától a kebléig. Imádságát azonban nem szakította félbe, hanem azt
bevégezve szólalt csak meg: „Tudom, hogy megteremtésed óta nyugtalanítod az
embereket, amennyire csak tőled telik. Ha hatalom adatott neked felettem, tedd
velem, amit érdemlek.” Alighogy e szavakat kimondta, csuklyáján át előkúszott a
kígyó, és holtan hullott a lába elé. Ezután két, egymással viszálykodó püspököt
kibékítve megjövendölte, hogy másnap bevégzi életét az Úr 570. éve táján.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése