Az Irgalmasság Szent Éve 102.
Az Úr
Szolgája - Elmélkedés negyedik rész
Az Úr Szolgája az emberek üdvözítésére jön a földre. Isten szereti az
embereket, csodálatos ajándékokkal halmozta el teremtésük alkalmával. Ezeknek a
foglalata volt, hogy a megszentelő kegyelem révén gyermekeivé fogadta őket. Ezt
a végtelen szeretetet a kezdet kezdetén gyermekded örömmel fogadta Ádám és Éva,
és viszonozták is teljes odaadással. Ámde jött a kísértés. Ha megszegitek Isten
tilalmát, akkor még nagyobb örömökben lesz részetek, istenként uralkodhattok ti
is, mércéje lesztek jónak és rossznak. Elkövették a bűnt. Győzött Évában valami
érthetetlen nagyravágyás. Aztán magával ragadta Ádámot is. Isten számára óriási
volt a sértés. A legszentebb lényegét érintette, hiszen Isten maga a Szeretet.
Mit tesz az ember, ha a szeretetét csúfolják meg gonosz sértéssel? Vérig
sértődik. Férfiaknál ez régen párbajt kívánt. Legtöbbször így szólt a kihívás:
az első vérig! A vérig sértett Isten azonban nem így gondolkodott. Először is
nem büntette őket az ördög reménye szerint azonnal a pokolba sújtva, mint a
bukott angyalok hadát. Aztán kiszabott jócskán büntetéseket, de azonnal életbe
léptetett egy új üdvösség-tervet, a megváltásét. Ennek lényege: az isteni
igazságosság követeli a sértéssel egyenértékű büntetést, végtelen sértés,
végtelen büntetés-, de ezt nem az egyszerű emberekkel vállaltatja, hanem
Fiában maga vállalja el. Ez az isteni Szeretet lényege. Ezért írja Izajás
próféta: „így szól az Úr, Izrael megváltója, Szentje ahhoz, akit megvetnek az
emberek, akit utálnak a nemzetek, a kényurak szolgájához: Királyok látnak majd
és felállnak, fejedelmek, és leborulnak, az Úr miatt, aki hűséges, Izrael
Szentje miatt, aki kiválasztott téged.”. (Iz 49,7) Izrael Istene beszél, aki
szent, vagyis egészen más, mint a teremtmények. Arról nyilatkozik, hogy az
emberekhez megváltást hozó Szolgáját megvetéssel utasítják el az emberek és a
nemzetek nem látják szívesen, sőt kifejezetten elfordulnak tőle, a kényurak
pedig felhasználnák sanda céljaikra. Ha az ószövetségi választott népre gondolt
a próféta, amikor az emberekről szól, nagyon helyénvaló a látomása, hiszen a
vezetők többsége elutasította Jézust, sőt ellenségnek kiáltotta ki,
elvették nemzeti jogait, támogatásukra késztették az egyszerű emberek tömegét,
pogányokkal feszíttették keresztre a főváros falain kívül. A kétezer éves keresztény
történelem során sok új nép elfogadta Megváltónak, egész Európa keresztény
lett, sőt a kereszténység központja. De keletkeztek újabb vallások is, amelyek
más megváltót hirdettek és fogadtattak el, meggyűlöltetve Jézust és híveit. Más
nemzetek elvitatták istenségét, az Atyától való küldetését, egyszerűen pogány
nép szülte közembernek kiáltják ki ma is, mutogatnak csontjait takaró
sírhalmot. Voltak önkényurak, akik kihasználták rendszerük támogatására
sajátítva ki a tanítását. Ezek bizony lehangoló üzenetek, de nem csökkentik a
Szolga szeretetét. Vállalja, és kifejezetten megtéríteni törekszik ellenségeit
is, hiszen ezért jött, és rajta kívül nincs üdvösség. De mindig nagy szükség
van pozitív példára is, hogy a Szolga emberileg is érezze Atyja hatalmát
küldetése teljesítése közben. A mindenkit ülve fogadó királyok felállva
tisztelik meg, fejedelmek borulnak térdre neve hallatára. Milyen hamar
megnyilatkozik ez, amikor a bölcsek, a háromkirályok messze földről érkeznek
imádni a Kisdedet. A történelemben pedig mennyi király és
fejedelem hódolt meg előtte! Köztük vannak a magyar királyok is, sőt az
utolsó magyar fejedelem, Géza is. A felsorolt emberi példákon kívül
nyilvánosan tanúságot tesz róla a küldő Mennyei Atya is.
Amikor Keresztelő Szent János és nagy csoport figyeli a Jordán partjára
kikapaszkodó Jézust, a Szentlélek galamb alakban fölötte lebeg, az égből pedig
az Atya szól zengő hangon: „Ez az én szeretett Fiam, akiben kedvem telik”(Mt
3,17) Három apostola füle hallatára is megismétli az Atya a táborhegyi
színeváltozás alkalmával. (Mt 17,1-8) Mindez a kegyelem idején, tehát Jézus
nyilvános működése alatt történik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése