A pápai lelkigyakorlat hatodik elmélkedése: Az egyház ne féljen az átláthatóságtól
Ermes Ronchi szervita szerzetes március 9-én délelőtt, a pápa és a Római Kúria nagyböjti lelkigyakorlatának negyedik napján Aricciában az egyházi javak átláthatóságának, az éhezésnek és az élelmiszerpazarlás elleni küzdelemnek a kérdését állította elmélkedése középpontjába.
Vannak
olyan kiéhezett emberek, akik számára Isten csak a kenyér formájában ölt testet
– ezzel a megállapítással kezdte szerda reggeli elmélkedését a szerzetes. Az
élet az éhezéssel kezdődött. Élni annyit jelent, mint éhesnek lenni. Ha
tekintetünk kiszélesedik, akkor meglátjuk a tömeges éhezést, a „szegények
ostromát”, milliók kinyújtott kezét, akik enni kérnek, és nem vallási
definíciókat. Hogyan válaszol erre az egyház? – tette fel a kérdést Ermes
Ronchi.
Az
evangélium szavai, amelyekhez elmélkedését fűzte, Jézus csodálatos kenyér- és
halszaporítására vonatkoznak: „Erre ő megkérdezte: Hány kenyeretek van?” (Mk
6,38; Mt 15,34). A szerzetes a jelenetet értelmezte: a tanítványok kérik,
bocsássa el a tömeget, hogy ehessenek. Jézus viszont azzal válaszol, hogy
etessék meg ők a népet. A költségek miatti tiltakozásukra a Mester
azonban megkérdezi a tizenkettőt, hogy mennyi kenyerük van. Menjenek, nézzék
meg. Jézus nagyon gyakorlatias, összegzést kér. Ma is minden tanítványtól azt kérdezi:
mennyid van? Mennyi pénzed, házad van? Milyen az életszínvonalad? Menjetek, és
ellenőrizzétek. Hány autótok és ékszeretek van keresztek és gyűrűk formájában?
Az egyház ne féljen az átláthatóságtól, attól, hogy tisztázza, mennyi kenyere
és hala van, milyen javai vannak. Öt kenyér és két hal.
Az
átláthatósággal igazakká válunk. Amikor igazak vagyunk, szabadok is vagyunk –
hangsúlyozta Ermes Ronchi. Ahogy Jézus is az volt, nem hagyta, hogy
megvásárolják, és nem lépett be soha a gazdagok palotájába, hacsak nem
fogolyként. Amikor valakinek nincs semmije, akkor igyekszik tartalékolni, ahogy
azok a szerzetesrendek, amelyek úgy próbálják kezelni javaikat, mintha azok
biztonságot adhatnának a hivatások válsága ellen. Jézus logikája azonban az
ajándékozás. Az evangéliumi „szeretni” szó az „adni” szóval fordítandó. A
kenyérszaporítás csodája azt mutatja, hogy Jézus nem foglalkozik a kenyér
mennyiségével, hanem azt akarja, hogy azt a kenyeret megosszák. „Ami leginkább
bántja a keresztényeket, az a papságnak a pénzhez való ragaszkodása. Ezzel
szemben a kenyér megosztása boldoggá teszi őket” – hangsúlyozta Ermes Ronchi.
Egy
titokzatos isteni szabály szerint amikor az én kenyerem a mi kenyerünkké válik,
akkor a kevés is elegendővé lesz. Az éhezés viszont akkor kezdődik, amikor
szorosan magamhoz szorítom a kenyeremet, amikor a jóllakott Nyugat magához
szorítja kenyerét, halát, s javait megtartja magának. Az, hogy táplálékkal
lássuk el a földet, lehetséges, van bőségesen kenyér. Nem szükséges
megszaporítani, elegendő elosztani, kezdve magunkkal. Nincs szükség csodás
megszaporításokra, hanem le kell küzdeni az önzés, az élelmiszer-pazarlás és a
kevesek általi felhalmozás Góliátját. Adjatok, és nektek is adnak majd,
túlcsorduló mértékkel kaptok majd cserébe. Ez Jézus ígérete az ajándékozás, a
„megszázszorozás” titokzatos és hatalmas gazdasága. Ez megnyugvással tölt el,
mert megmutatja, hogy a végső igazság az ajándékozás logikáját követi, nem az
előírások logikáját. Az utolsó kérdés az lesz: keveset vagy sokat adtál az
életnek? Ettől függ az élet, nem a javaktól – figyelmeztetett a szerzetes.
Elegendő
öt odaajándékozott kenyér, hogy megváltoztassuk a világot. A csoda az öt
kenyér és a két hal, amelyeket a születő egyház Krisztus kezébe helyez, bízva
és nem számolgatva, nem visszatartva valamit magának és saját vacsorájának.
Kevés, de ez mindene, ez a tanítványok egész vacsorája. Egy csepp a tengerben,
de ez a csepp adhat értelmet és reményt az életnek – zárta elmélkedését Ermes
Ronchi.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése