Megkezdődött a pápa nagyböjti lelkigyakorlata: Örömarcú Isten és félelemmentes hit
A pápa és a Római Kúria hatnapos nagyböjti lelkigyakorlata március 6-án, vasárnap délután kezdődött meg a Róma közelében fekvő Aricciában. Az idei elmélkedések témája: „Az evangélium pőre kérdései”.
A
Kúria tagjai az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően az aricciai Isteni Mester
lelkigyakorlatos házban gyűltek össze. Ermes Ronchi észak-olaszországi szervita
pap március 11-én péntekig minden délelőtt és délután elmélkedést tart
számukra. Nagyböjti beszédeit szentségimádás előzi meg.
Vasárnap délután Ermes Ronchi atya a következő evangéliumi kérdésről elmélkedett: „Jézus megfordult, és látta, hogy követik. Megkérdezte őket: Mit akartok?” (Jn 1,38) Kifejtette: ezekben a napokban ne mi tegyünk föl kérdéseket az Úrnak, hanem hagyjuk, hogy ő kérdezzen ki minket. És ahelyett, hogy sietnénk megválaszolni neki, álljunk meg, és gondoljuk végig a kérdéseket, az evangélium pőre kérdéseit. Szeressük a kérdéseket, mert már önmagukban is kinyilatkoztató értelműek. A kérdés a megtérés másik neve.
Vasárnap délután Ermes Ronchi atya a következő evangéliumi kérdésről elmélkedett: „Jézus megfordult, és látta, hogy követik. Megkérdezte őket: Mit akartok?” (Jn 1,38) Kifejtette: ezekben a napokban ne mi tegyünk föl kérdéseket az Úrnak, hanem hagyjuk, hogy ő kérdezzen ki minket. És ahelyett, hogy sietnénk megválaszolni neki, álljunk meg, és gondoljuk végig a kérdéseket, az evangélium pőre kérdéseit. Szeressük a kérdéseket, mert már önmagukban is kinyilatkoztató értelműek. A kérdés a megtérés másik neve.
Jézus
a kérdéseken keresztül nevel minket; a négy evangéliumban összesen több mint
220 kérdést intéz hozzánk az Úr. A kérdés az erőszakmentes kommunikáció egyik
formája, amely nem hallgattatja el a másikat, hanem továbblendíti a
párbeszédet, magával ragad, de ugyanakkor meghagyja szabadságunkat. Jézus maga
is egy kérdés. Élete és halála a dolgok mély értelméről faggat minket, arról,
ami boldoggá teszi az életet. És a válasz is Ő maga – hangoztatta a szervita
prédikátor.
Jézus elsősorban nem lemondást és áldozatot kér tőlünk, nem azt akarja, hogy feláldozzuk magunkat a kötelesség vagy az erőfeszítés oltárán, hanem hogy belépjünk a szívünkbe, megértsük és megismerjük azt, amit legjobban szeretnénk, ami boldoggá tesz minket. A boldogság keresése Isten keresése, és az Isten iránti szenvedély abból ered, hogy fölfedeztük Krisztus szépségét. Isten nem azért vonz minket, mert teljhatalmú, nem azért vonz, mert örök vagy tökéletes, hanem Krisztus arcával és történetével vonz magához. Krisztus a jó, a szép és boldog élet embere, aki olyan szabad, mint senki más, és úgy szeret, mint senki más. Ő a jó hír, és azt üzeni: mindenki élhet jobban. Ennek kulcsa pedig az evangéliumban rejlik.
Jézus elsősorban nem lemondást és áldozatot kér tőlünk, nem azt akarja, hogy feláldozzuk magunkat a kötelesség vagy az erőfeszítés oltárán, hanem hogy belépjünk a szívünkbe, megértsük és megismerjük azt, amit legjobban szeretnénk, ami boldoggá tesz minket. A boldogság keresése Isten keresése, és az Isten iránti szenvedély abból ered, hogy fölfedeztük Krisztus szépségét. Isten nem azért vonz minket, mert teljhatalmú, nem azért vonz, mert örök vagy tökéletes, hanem Krisztus arcával és történetével vonz magához. Krisztus a jó, a szép és boldog élet embere, aki olyan szabad, mint senki más, és úgy szeret, mint senki más. Ő a jó hír, és azt üzeni: mindenki élhet jobban. Ennek kulcsa pedig az evangéliumban rejlik.
Isten
neve öröm, szabadság és teljesség, ezért igyekezzünk úgy hirdetni Őt, hogy az
vonzó, érdekes és szép legyen az emberek számára – fordult Ronchi atya a
jelenlévőkhöz. Adjuk vissza Istennek a derűs arcát, hogy a világosság
forrásaihoz, a végtelen pereméhez vezessük az embereket. Mit kerestek? Kihez
zarándokoltok? Egy olyan Istent keresünk, aki után vágyakozni lehet, aki
boldoggá teszi a szívünket.
Március 7-én, hétfőn délelőtt Ermes Ronchi egy újabb evangéliumi kérdésről elmélkedett, amely így szól: „Miért féltek annyira? Még mindig nem hisztek?” (Mk 4,40) Jézus a viharban intézi ezt a kérdést tanítványaihoz. A félelem és a hit mindig is küzdött egymással az emberi szívben – állapította meg a prédikátor. Isten szava többször megnyugtat minket a Bibliában: „Ne félj!”, „Ne féljetek!” A félelem nem annyira a bátorság hiánya, mint inkább a bizalomé.
Március 7-én, hétfőn délelőtt Ermes Ronchi egy újabb evangéliumi kérdésről elmélkedett, amely így szól: „Miért féltek annyira? Még mindig nem hisztek?” (Mk 4,40) Jézus a viharban intézi ezt a kérdést tanítványaihoz. A félelem és a hit mindig is küzdött egymással az emberi szívben – állapította meg a prédikátor. Isten szava többször megnyugtat minket a Bibliában: „Ne félj!”, „Ne féljetek!” A félelem nem annyira a bátorság hiánya, mint inkább a bizalomé.
Félelem
Istentől, mert hamis képünk van róla, mint Ádámnak és Évának, akik egy olyan
Istenben hittek, aki elvett, és nem olyanban, aki adott. Olyan Istenben hittek,
aki elrabolja a szabadságot ahelyett, hogy lehetőséget adna. Olyan Istenben
hittek, aki inkább a saját törvényével törődött, nem pedig gyermekei örömével.
Egy ítélkező tekintetű Istenben hittek, akitől menekülni kell, és nem
hozzáfutni. Olyan Istenben tehát, akiben végül is nem bíztak. Minden bűn közül
a legelső a hit elleni bűn. És a hamis istenképből születik a félelmek félelme:
egy félelmetes istenarc szállt a megrettent Ádám szívére. Jézus pedig azért
jött, hogy megtöltse azt fénnyel, napsütéssel.
A viharban félelmet érzünk, mert úgy érezzük, hogy Isten magunkra hagyott minket, Isten alszik, pedig mi azt szeretnénk, hogy azonnal közbelépjen. Ő pedig közbelép, ott van mellettünk. Viszont nem cselekszik helyettünk, nem vesz ki minket a viharból, hanem támogat bennünket a viharban. Dietrich Bonhoeffer evangélikus lelkész mondta: Isten nem a szenvedéstől ment meg minket, hanem a szenvedésben, nem a fájdalomtól véd meg, hanem a fájdalomban, nem a kereszttől ment meg, hanem a kereszt által. Isten nem hozza el a megoldást a gondjainkra, ő saját magát hozza el, és önmagát adva mindent megad nekünk.
A viharban félelmet érzünk, mert úgy érezzük, hogy Isten magunkra hagyott minket, Isten alszik, pedig mi azt szeretnénk, hogy azonnal közbelépjen. Ő pedig közbelép, ott van mellettünk. Viszont nem cselekszik helyettünk, nem vesz ki minket a viharból, hanem támogat bennünket a viharban. Dietrich Bonhoeffer evangélikus lelkész mondta: Isten nem a szenvedéstől ment meg minket, hanem a szenvedésben, nem a fájdalomtól véd meg, hanem a fájdalomban, nem a kereszttől ment meg, hanem a kereszt által. Isten nem hozza el a megoldást a gondjainkra, ő saját magát hozza el, és önmagát adva mindent megad nekünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése