Ferenc pápa kérésére Szent Mária Magdolna emléknapja liturgikus ünnep lett
Szent
Mária Magdolna, az Úr tanítványa -
Az
Istentiszteleti és Szentségi Kongregáció június 10-én dekrétumot tett közzé,
mellyel Ferenc pápa kifejezett óhajára, június 3-i dátummal, Jézus Szent Szíve
főünnepén elrendeli, hogy Szent Mária Magdolna eddigi emléknapját a Római
Általános Kalendáriumban ünnep, „festum” rangjára emeli.
A
Kongregáció latin nyelvű dekrétumának szövege magyar fordításban:
Az Úr
feltámadásának első tanúja és evangélistája Szent Mária Magdolna, akit
mind a keleti, mind a nyugati Egyház mindig a legnagyobb tisztelettel szemlélt,
jóllehet más módon tisztelt. A mai időkben az Egyházzal együtt meghívást
kaptunk arra, hogy a nő méltóságáról, az új evangelizációról és az isteni
irgalmasság misztériumainak nagyságáról szorgosabban gondolkodjunk. Megfelelő,
hogy Szent Mária Magdolna példáját a hívek elé megfelelőbb módon állítsuk.
Ezért tehát ennek az elismert asszonyban, aki kedvelte Krisztust és, aki
Krisztus előtt többszörösen becses volt, akit Nagy Szent Gergely az „isteni
irgalmasság tanújának”, Aquinói Szent Tamás az „apostolok apostolnőjének”
nevezett, a mai világ keresztényei mint a nők szolgálatának példaszerű alakját
fedezzék fel az Egyházban. Ezért Ferenc pápa elrendelte, hogy Szent Mária
Magdolna ünneplését az Általános Római Kalendáriumba a jelenlegi emléknap
helyett ünnepként vegyék fel.
Az
ünneplés új rangja semmilyen változatást nem jelent a napra vonatkozóan, az
ünneplés végzésére vonatkozóan a Misekönyv és az Imaórák Liturgiájának
szövegéhez a következőt kell hozzáfűzni: Szent Mária Magdolna ünnepnapja
ugyanaz marad, ahogyan a Római Kalendáriumban található, vagyis július 22; a
misében és a zsolozsmában a szöveg ugyanaz marad, ahogyan az a Misekönyvben és
az Imaórák Liturgájában a napnál megtalálható, hozzáadandó azonban a
Misekönyvben a saját prefáció, amely jelen határozat mellékletében található. A
püspöki konferenciák gondoskodjanak arról, hogy lefordítsák azt népnyelvre,
hogy azt az Apostoli Szék előzetes elismerésével alkalmazhassák és hogy annak
a szövege a saját Római Misekönyv következő kiadásánál abba belekerülhessen.
Ahol Szent Mária Magdolnát, a részleges jog előírása szerint másik nap vagy más
rangon ünneplik, ezután is ugyanazon a napon és ugyanazon a rangon
ünnepelhetik, ahogyan az azelőtt volt. Bármely ezzel ellentétes rendelkezés
érvénytelen.
Arthur
Roche érsek, az Istentiszteleti és Szentségi Kongregáció titkárának
értelmezése
A
dekrétumot elkísérő magyarázó szöveg címe „Apostolorum Apostola”, az „Apostolok
Apostolnője”, melyet Arthur Roche érsek, a nevezett kongregáció titkára írt.
Az
értelmezés szerint az új dekrétum beleilleszkedik a jelenlegi egyházi
összefüggésbe, mely a nők méltóságáról szóló mélyebb megfontolást igényel.
Szent II. János Pál nemcsak nagy figyelmet szentelt a nők jelentőségének
Krisztus és az egyház küldetésében, hanem különlegesen is kiemelte Mária
Magdolna sajátos szerepét, mint aki a Föltámadott első tanúja és első hírnöke,
hiszen ő az első, aki az apostoloknak Krisztus föltámadását hirdette. Ez a
jelentőség ma az egyházban tovább folytatódik, ezt teszi nyilvánvalóvá az új
evangelizáció elkötelezettsége is, mely be akar fogadni minden férfit és nőt,
bármiféle megkülönböztetés nélkül, „faj, nép, nyelv és nemzet” (ApCsel 5,9)
tekintetében. Szent Mária Magdolna az evangélium hirdetőjének igazi és hiteles
példája, vagyis olyan evangélista, aki a Húsvét örömteli központi üzenetét
hirdeti.
Ferenc
pápa ezt a döntést belehelyezi az Irgalmasság jubileumának az összefüggésébe,
hogy jelezze a nő fontosságát, aki nagy szeretetet mutatott Krisztus iránt és
akit Krisztus nagyon szeretett, ahogy Hrabanus Maurus beszél róla „dilectrix
Christi et a Christo plurimum dilecta”: „aki szerette Krisztust és akit
Krisztus nagyon szeretett „ vagy ahogy Canterbury Szent Anzelm említi: “electa
dilectrix et dilecta electrix Dei”, „Isten szerető választottja és Isten
szeretett választója”. A nyugati hagyomány, főként Nagy Szent Gergely után
azonosítja Mária Magdolna személyét azzal az asszonnyal, aki Simon farizeus
házában illatos olajat öntött Jézus lábára és azonosítja még Lázár és Márta
leánytestvérével. Ez az értelmezés tovább folytatódott Nyugaton az
egyházi szerzőknél, a keresztény művészetben és a Szenthez kapcsolódó
liturgikus szövegekben. Már a bollandisták tágasan kifejtették a három női
személy azonosításának a problémáját és ezzel előkészítették az utat a Római
Kalendárium liturgikus reformjához. A reform alkalmazásával a zsolozsma és a
szentmise imádság Magdalai Máriára vonatkozik. Bizonyos, hogy Mária Magdolna
Jézus tanítványai körének tagja volt, aki követte Jézust egészen a kereszt
tövéig, és a kertben, ahol a sír volt, ő lett az isteni irgalmasság első
tanúja, “testis divinae misericordiae”, ahogy Nagy Szent Gergely pápa
említi. János evangéliuma elbeszéli, hogy Mária Magdolna ott sírt, mert nem
találta az Úr testét (Jn 20,11) és Jézus irgalmas volt vele, amikor elsőként
vele ismertette fel magát, mint az ő Mesterét, aki a könnyeit húsvéti örömmé változtatta.
Roche
érsek magyarázata külön kitér az új ünnep biblikus és liturgikus szövegeire.
Egyik oldalról a Feltámadás első tanújáról beszél, „prima testis” és ő az első,
aki a feltámadás igazságáról hall. Krisztus különleges figyelemmel és
irgalommal fordul ezen asszony iránt, aki megmutatja a szeretetét feléje, a
kertben szorongással és fájdalommal eltelve keresi őt, az alázat könnyeivel,
„lacrimas humilitatis”, ahogy Szent Anzelm beszél róla az említett idézetben.
Ebben a tekintetben szeretnék rámutatni arra az ellentétre – olvassuk a
szentségi kongregáció értelmezésében – mely a paradicsom és a feltámadás
kertjének két asszonya közt fennáll. Az első elterjesztette a halált ott, ahol
élet volt korábban, a másik egy sírból, a halál helyéről hirdette meg az
életet. Nagy Szent Gergely maga jegyzi meg: „Minthogy a paradicsomban az
asszony a férfinak a halált ajánlotta, a sírból az asszony a férfiaknak az
életet hirdette”, „Quia in paradiso mulier viro propinavit mortem, a sepulcro
mulier viris annuntiat vitam”. Ezen túl éppen a feltámadás kertjében történik,
hogy Jézus ezt mondja az asszonynak: Noli me tangere! Ez a felhívás nemcsak
Máriát illeti, hanem az egész egyháznak szól, hogy belépjen abba a
hit-tapasztalatba, mely felülmúlja az isteni titok minden materialista
kisajátítását és pusztán emberi értelmezését. Ennek egyházi jelentősége van!
Hasznos lecke az Krisztus minden tanítványa számára: ne keressenek emberi
biztonságot és világi jogcímeket, hanem a hitet az Élő és Feltámadt
Krisztusban!
Éppen azért, mert Krisztus Feltámadásának a szemtanúja volt, lett a
másik oldalról az első, aki tanúságot tett róla az apostoloknak. Betölti így a
Feltámadott küldetését: Jézus ezt mondta neki: „Engedj! Még nem mentem
föl Atyámhoz. Inkább menj el testvéreimhez és vidd nekik hírül: Fölmegyek
Atyámhoz és a ti Atyátokhoz, Istenemhez és a ti Istenetekhez.” Mária Magdolna
elment, és hírül adta a tanítványoknak: „Láttam az Urat, s ezt mondta nekem.”
Ilyen módon, miként ezt jeleztük már, Mária Magdolna evangélista, vagyis hírvivő,
aki meghirdeti az úr Feltámadásának az örömhírét. Vagy ahogy Hrabanus Maurus és
Aquinói Szent Tamás beszél róla: „Apostolorum Apostola”, az apostolok
apostolasszonya, minthogy az apostoloknak hirdeti azt, amit ők a maguk részéről
majd az egész világnak hirdetnek. Az Angyali Doktor, Aquinói Szent Tamás joggal
alkalmazza ezt a kifejezést Mária Magdolnára: ő a feltámadás első tanúja és az
Úr feltámadásának az örömhírét hirdeti, mint a többi apostol. Éppen ezért
jogos, hogy ennek az asszonynak a liturgikus szertartása az ünnep ugyanazon
szintjén legyen, mint az apostolok ünnepe a Római Kalendáriumban és hogy
kitűnjék ennek az asszonynak a küldetése, aki példa és modell minden nő számára
az egyházban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése