Zsigmond burgund király, akit ellenségei
feleségével és gyermekeivel együtt kútba fojtanak (†524). Ünnepe már a Pray-kódexben
megjelenik. A középkor végén főleg maláriában szenvedők szokták segítségül
hívni.
A kultusz Közép-Európában a XIV.
század derekán kezdett kibontakozni. Ekkor (1354) került ugyanis a prágai
székesegyházba Zsigmond ereklyéje. Egy egykorú fogadalmi képen Szent Zsigmond
ajánlja IV. Károly császárt a Szűzanya oltalmába.* Nyilván hálából keresztelteti fiát, a
későbbi magyar királyt, Nagy Lajos vejét a Zsigmond névre (1361). Patrónusának
prágai ereklyéjét Zsigmond a huszitáktól féltve, Nagyváradra hozza át
(1424), amelyet temetkezési helyéül is választ.*
A könnyelmű, szélcsap természetű
Zsigmond patrónusa tiszteletére Buda várában kápolnát is emeltet, amely 1417
táján kezdett épülni. Elhatározását a mondai hagyomány szerint – amelyben
azonban föltétlenül van történeti igazság is – Tar Lőrinc látomása ihlette,
amelyet minden vonatkozásban itt nem méltathatunk. Csak arról szólunk, ami idetartozik.
Tar, másként Rátholdi Lőrinc udvari
ember, Zsigmond király ajánlólevelével többek között Írországba is
elzarándokolt Szent Patrik purgatóriumához (1411). Abban az időben Tar Lőrinc pokoljárása
nagy feltűnést keltett: belekerült az európai deákirodalomba, nemzeti nyelven
pedig igricek, hegedősök énekelték meg. Az érdeklődésre jellemző, hogy jó két
évszázad múlva Tinódi Lantos Sebestyén* is újra szövegezi:
|
A látomás megrendíthette Zsigmondot,
aki még mindenképpen a középkor fia volt: hitt tehát a szentek egyességében, az
üdvözülteknek a bűnösökért való közbenjárásában. Ezért névadó patrónusának
tiszteletére Buda várában a templom mellett prépostságot is alapított.
A Zsigmond-templom történetéhez
hozzátartozik, hogy Bakócz Tamás bíboros, pápai követ itt adta át Dózsa
Györgynek a fehér zászlót, meg egy hatalmas vörös keresztet, a török ellen
tervezett keresztes hadjárat jelvényeit. A hódoltság idején mecsetté alakítják
át, egyébként teljesen elpusztul. 1698-ban Szent Zsigmond prépostságát újra
feltámasztják, és később a vörös csillagkeresztes urak (ritterlicher
Kreuzherrenorden) kezére jut (1720–1882). Ők kezdeményezik a budavári Szent István
napi körmeneteket (1818).
A Zsigmond-kápolna fölszentelésére
1769-ben került sor. Ez lett a Raguzából hazakerült Szent Jobb szentélye is. A
kápolna hivatalosan Szent István nevét viseli. Buda ostroma alatt (1944 telén)
tönkrement.*
Zsigmond-kápolnája volt hajdanában Kisvárda
várának is, de Rákóczi fölkelése után lerombolták.*
Nyilvánvaló, hogy az udvari
kezdemények nyomán bukkan föl a XV. században számos misekönyvi bejegyzésünkben
Szent Zsigmond neve: oratio in honorem S. Sigismundi regis pro
febricitantibus.*
Körmöcbánya királyi város oltárt
emelt Szent Zsigmond tiszteletére (1391).*
A kultusz napjainkig
megőrizte udvari jellegét és tudomásunk szerint nem jutott el a vallásos
néphagyományba. Ezt bizonyítja Tormafalu (Krensdorf) és Grinád
(Grinava) titulusa. Az első az Eszterházyak, a másik pedig a Pálffyak
kegyurasága alatt épült a XVIII. században. A baranyai Sumony
patrociniuma (1866) Daróczy Zsigmond pécsi kanonok keresztnevével függ össze.* A
képet Than Mór festette: a jámbor király vértanúságát ábrázolja. A bánáti Zsigmondfalva
(Martinica) nevét birtokosáról, Lázár Zsigmondról kapta. Temploma meg Szent
Zsigmond tiszteletére épült.
Zsigmond mindmáig megmaradt uras keresztnévnek. Igazában már csak a
cigányzenészek között népszerű, amelyet nyilvánvalóan a hajdani jókedvű
úrivilággal való kapcsolatuk magyaráz. Családnévként több változatban
előfordul: Zsigmond, Sigmond, Zsigmondy, Zsiga, Zsigó és talán
Zsikó, Zsinka.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése