Az élet igéje – 2015. szeptember
Az egész világon milliók olvassák és igyekeznek tettekre váltani – Chiara Lubich, a Fokoláre Mozgalom alapítójának kezdeményezése szerint – az adott hónapra kiválasztott bibliai mondatot és a hozzá fűzött magyarázatot, amely széles körben hatással van az egyének és közösségek életére.
„Szeresd
felebarátodat, mint önmagadat” (Mk 12,31)
Az
evangélium egyik olyan igéje ez, amely megkívánja, hogy azonnal életre váltsuk,
rögvest. Oly tiszta és világos – egyben magas követelmények elé is állít –,
hogy nem kíván sok magyarázatot. Ahhoz azonban, hogy megértsük, micsoda erő
rejlik benne, hasznos lesz megvizsgálnunk a szövegkörnyezetét.
Jézus
éppen egy írástudónak válaszol – egy Biblia-szakértőnek –, aki azt kérdi tőle,
melyik a legfőbb parancsolat. Ez még nyitott kérdés volt, különösen azóta,
amióta a Szent Írásban meghatároztak 613 betartandó előírást.
Néhány
évvel korábban élt az egyik legnagyobb mester, Sammaj rabbi, aki nem akarta
kijelölni a legfőbb parancsot. Mások viszont, ahogy majd Jézus is, a szeretet
központi szerepét hangsúlyozták. Hillél rabbi azt mondta: „Ne tedd azt
felebarátodnak, ami számodra gyűlöletes; ebben áll az egész törvény. A többi
csak magyarázat.”
Jézus
nemcsak a szeretet központi szerepét tanítja, hanem egyetlen parancsba foglalja
az Isten (vö. MTörv 6,4) és a felebarát iránti szeretetet (vö. Lev 19,18). Így
válaszol ugyanis az írástudó kérdésére: „Ez az első [parancs]: Halld, Izrael!
Az Úr, a mi Istenünk az egyetlen Úr. Szeresd Uradat, Istenedet teljes
szívedből, teljes lelkedből, teljes elmédből és minden erődből! A második így
szól: Szeresd felebarátodat, mint saját magadat! Ezeknél nincs nagyobb
parancs.”
„Szeresd
felebarátodat, mint önmagadat”
Az
egyetlen parancsnak ez a második része, melyben az első rész az Isten iránti
szeretetet fejezi ki. Isten ugyanis annyira szívén viseli minden teremtményét,
hogy Iránta való szeretetünket azzal fejezhetjük ki legjobban, azzal
szerezhetünk Neki örömet, ha szeretetének megnyilvánulása vagyunk minden ember
iránt.
A
próféták századok óta próbálták elmagyarázni Izrael népének, hogy Isten
szeretetet kér és nem áldozatot, égőáldozatot (vö. Oz 6,6).
Minden
idők keresztényeihez szól a felhívás, hogy váltsuk életre az istentiszteletet,
lépjünk ki a templom falai közül, ahol Istent imádjuk, szeretjük, dicsőítjük,
és lépjünk oda az emberekhez, váltsuk életre, amit az imádságból és az Istennel
való egyesülésből tanultunk.
„Szeresd
felebarátodat, mint önmagadat”
Hogyan
éljük hát az Úrnak ezt a parancsát?
Mindenekelőtt
emlékezzünk, hogy ez elválaszthatatlanul összetartozik az Isten iránti szeretet
parancsával. Időt kell szánnunk arra, hogy megismerjük, mi is a szeretet,
hogyan szeressünk, tehát teret kell adni az imádságnak, az elmélkedésnek, a
párbeszédnek Istennel: Tőle tanulhatjuk ezt meg, Ő a Szeretet.
Ahhoz,
hogy úgy szeressük a felebarátunkat, mint saját magunkat, úgy kell ismernünk
őt, mint saját magunkat. Úgy kellene szeretnünk, ahogy a másik szeretné, hogy
szeressük, és nem a saját kedvünk szerint. Most, hogy egyre inkább
soknemzetiségű társadalomban élünk, még nagyobb a kihívás, mert nagyon
különböző környezetből származunk. Aki másik országba költözik, annak meg kell
ismernie annak a népnek a hagyományait és értékeit, csak így tudja megérteni és
szeretni a társait. Ugyanez vonatkozik azokra is, akik befogadják az
otthontalan és a nyelvet sem ismerő bevándorlókat beilleszkedési problémáikkal
együtt.
A
különbözőség egy családon belül is előfordul, vagy a munkahelyen, a
szomszédságban, még akkor is, ha azonos kultúra képviselői vannak együtt. Ha mi
örülnénk annak, ha valaki időt szánna ránk és meghallgatna bennünket, vagy
segítene felkészülni egy vizsgára, vagy munkát keresne nekünk, esetleg rendbe
tenné a lakásunkat, akkor talán a másik embernek is hasonló vágyai vannak. Jó
lenne, ha rá tudnánk érezni, ha odafigyelnénk rá, őszintén meghallgatnánk,
megpróbálnánk belebújni a bőrébe.
A
szeretet minősége is számít. Pál apostol a híres szeretethimnuszban felsorolja
néhány jellemzőjét, ezeket jó észben tartani: türelmes, jót akar a másiknak,
nem irigykedik, nem fölényes, a másikat fontosabbnak tekinti magánál,
tisztelettudó, nem a maga javát keresi, nem gerjed haragra, nem rója föl a
rosszat, mindent betakar, mindent elhisz, mindent remél, mindent elvisel (vö.
1Kor 13,4–7).
Mennyi
lehetőség, mennyi árnyalat, hogy megéljük:
„Szeresd
felebarátodat, mint önmagadat”
Végül
gondoljunk arra is, hogy az emberi életnek ez az alapvető normája,
tulajdonképpen a híres „aranyszabály”, amely minden vallásban és még a „laikus”
kultúra nagy mestereinek tanításában is megtalálható.
Fogjunk
össze és teremtsünk új mentalitást, amely értékeli a másik embert, tiszteli a
személyt, törődik a kisebbségekkel, odafigyel a leggyengébbekre és félre tudja
tenni a saját érdekeit, hogy a másik ember érdekeit tegye az első helyre.
Ha
mindannyian valóban tudatában lennénk, hogy úgy kell szeretnünk a felebarátot,
mint önmagunkat, hogy ne tegyük a másikkal azt, amit nem szeretnénk, hogy
velünk tegyenek, és azt tegyük vele, amit szeretnénk, hogy velünk tegyenek,
akkor véget érnének a háborúk, megszűnne a korrupció, nem lenne többé utópia az
egyetemes testvériség, és hamarosan megvalósulna a szeretet civilizációja.
Fabio Ciardi OMI
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése