Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2015. szeptember 1., kedd

Sirák Fiának Könyve 83.



Az emberiség nagy része kézzel dolgozik.
 
Ahhoz is kell némi bölcsesség,  szakmai felkészülés, hogy a munkáját megfelelően, célszerűen, nem időt húzva végezze el és jó legyen az eredmény. Az a bölcsesség, amelyet Isten dolgainak megismerése és elsajátítása követel, keveseknek jut osztályrészül. Ezt akarja elénk tárni az Ószövetség Bibliájában időben a legkésőbb működött Sirák fia.„Az írástudó szabad idejében szerzi bölcsességét, aki ment a nehéz munkától, és eljut a bölcsességre. Hogy legyen bölcs, aki az eke szarvát tartja, vagy aki kezében az ostort suhogtatja, aki ökröket hajt, s csak velük dolgozik, aki egyre csak borjukról beszélget, vagy akár boronáláson járatja az eszét, és hogy a hizlalást be tudja fejezni. Épp ilyen elfoglalt a kézműves, s a művész, hiszen éjjel-nappal megvan a munkája. Aki pecsétgyűrűt metsz vagy színeket kever, s igyekszik a képet hűen visszaadni, azon igyekszik, hogy jól befejezhesse művét. Így van a kovács is: Üllője mellett ül, s vizsgálja a nyers vasat. Közben a tűz heve pörköli a bőrét, s  küzdenie kell a forró kemencével. A kalapács zaja süketíti fülét, mégis a mintadarabra szegezi a szemét, s a munkáján járatja az eszét, műve díszítésén töri a fejét. A fazekas is  munkája mellett ül, s közben a lábával hajtja a korongot. Gondosan végzi a munkáját, s ki van számítva minden mozdulata. Az anyagot saját karjával formálja, miután lábával rugalmassá tette.  Gondosan ügyel a máz készítésére, s közben a kemence fűtésére gondol. Ezek mind a kezükben bíznak, a maga szakmájában mindegyikük bölcs. Nem lehet nélkülük várost építeni, sem letelepedni, sem vándorként élni. De a népgyűlésre nem hívják meg őket, s vezető szerepük nincs a közösségben. Nincsen számukra hely a bírói székben, mivel nem értenek  a törvénykezéshez. Műveltséggel, ítélőképességgel nem dicsekednek, s nincsen jártasságuk a bölcs mondásokban. Mégis támaszai az egész világnak. 
„Fiam, a halottért ontsad könnyeidet, énekeld el a siratóéneket; ahogy az jár neki, temesd el tetemét, és ne rejtőzz el, amikor temetik. Sírj keservesen, jajgass fájdalmadban, és tartsd meg érte a gyászt, ahogy megilleti, egy napig, kettőig, nehogy megszóljanak. Aztán hagyd fájdalmadat, s keress vigasztalást, mert a szomorúság a halálhoz vezet, és a kedvetlenség megtöri az erőt. A temetés után vesd le a fájdalmat, mert örökös gyászban nem lehet élni. Ne engedd át szíved a szomorúságnak, utasítsd el, s gondolj a saját végedre. Ne felejtsd el soha: nincsen visszatérés. Mit használnál neki? Magadnak meg ártasz. Gondold meg: Ami az én sorsom, az lesz a tied is, tegnap rám, holnap rád kerül a sor. Ha pihen a halott, pihenjen emléke, vigasztalódj meg, ha már elszállt a lelke” (Sir 38,16-23) Katolikus keresztények kicsit idegenkedünk a zsidók bölcsének megnyilatkozásától. Maga a temetési gyász, az akkori szertartás kellékei, a nagy tiszteletnek és a tettetés nélküli, hálás szeretetnek a megnyilvánulásai. Mi is átérezzük a bennünket ért fájdalmakat. Vidékenként változó erővel illik hangosan felsikoltani a halott özvegyének: Nem tudok nálad nélkül élni. Pedig tudja a gyászoló közösség, hogy tud nála nélkül élni, kell is élnie, a családfő helyett dupla erővel kell dolgoznia, hogy el tudja látni a családját, mert az élőknek élniük kell, a temetés után mindenkinek végig kell járnia a Gondviselés által kitűzött utat. A halott feladatait át kell vállalniuk az élőknek. Az én szülőfalumban nem voltak ilyen megnyilatkozó sikoltások, a plébániáimon sem hallottam ilyet soha, de megértettem a helyi szokásokat. A keresztények más lelkülettel állnak a koporsó mellé, mint az ószövetségi szent nép tagjai. Ők azt tudták a mózesi könyvekből, hogy Éva és Ádám vétke miatt bezárult az emberek elől a mennyország. Az istenfélő, a törvényt tisztelő és megtartó zsidó halott sem léphetett be oda. Az ilyenek lelke a pokol tornácára került, a szenvedtető helyen gyötrődő elkárhozottaktól teljesen elkülönítve élt a lelkük és várták a Megváltó eljövetelét. Ábrahám idejétől kezdődően ez biztosan azt jelentette, hogy akik később érkeztek a Megváltó eljövetelét váró időben, tudtak jó híreket adni, ami megkönnyítette az ottlét időtlen egyhangúságát. Mózes elmagyarázhatta nekik Izrael történetét, amit látott a világ teremtésének történetéből a Sínai hegyen. Friss hírekkel szolgált Józsue, Mózes egykori szolgája, halála után pedig ő vezette népüket Kánaán elfoglalásakor. Vagy ezután két évszázaddal Dávid király, aki már örömmel újságolhatta, hogy Isten egy korabeli prófétával megüzente neki, hogy a Megváltó az ő leszármazottja lesz. Négy évszázad múlva Mikeás prófétától megtudhatták, hogy a Megváltó a júdeai Betlehemben születik. Aztán a négy nagy és a tizenkét kis próféta jövendöléseit hallgathatták, majd ezek beteljesüléseit a később érkezőktől. Aztán micsoda izgalom keletkezhetett odalenn, amikor az öreg Simeon termett közöttük és elmondta a kis Jézus bemutatásakor elnyert kitüntetését, hogy ő kivehette Mária kezéből és énekelhetett az addig Betlehemben észrevétlenül élő Megváltónak. Majd harminc év múlva Keresztelő Szent János hozta a saját élményeit. Három év múlva angyal jelent meg, és bejelentette, hogy a Megváltó Jézus három apostola kíséretében várja az Ószövetség bezárása és az Újszövetség megkötése előtt Mózest és Illést. Kitüntető, személyes, ismerkedő találkozóra hívja őket a kijelölt hegytetőre, a Táborra. A fényes felhőből szól a Mennyei Atya: „Ez az én szeretett Fiam, akiben kedvem telik, őt hallgassátok”(Mt 17,5) „S íme, megjelent nekik (Jézusnak, Péternek, Jakabnak és Jánosnak) Mózes és Illés, és beszélgettek vele”(4) Ezzel mintegy beteljesül egy ősi mondás: „Quod in Veteri Testamento latebat, in Novo Testamento patébat” Ami az Ószövetségben rejtett volt, az Újban kitárult. A katolikusok ezzel búcsúznak a ravatal mellett: Ez itt csak halottunk teste. Hitt Jézusban és megkeresztelkedett, lelke Vele élhet.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése