Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2015. szeptember 4., péntek

Évközi 22 hét péntek



Évközi 22 hét péntek
Kol 1,15-20 Lk 5,33-39 

Benne teremtetett minden az égben és a földön Az Atya a végtelen erejéből öröktől fogva birtokolja az istenséget, a végtelen nagy isteni értelmet és akaratot. Ezt az isteni értelem síkján öröktől fogva születő Fiának ajándékozza, majd vissza is kapja tőle abban a pillanatban. Az immár közös istenséget együtt ajándékozzák az isteni akarat síkján származó Szentléleknek. Lényegében ez a Szentháromság titka. A három isteni Személy a fenntartás nélküli végtelen ajándékozástól végtelenül boldog. Ez a szentháromságos benső boldog isteni élet. Végtelen boldogságukban elhatározzák, hogy létre hoznak egy mérhetetlen nagy, de nem végtelen teremtett világot, amely majd szellemi és anyagi létezőkből áll. Mindkét létformának, a szelleminek és az anyaginak is Istenre kell hasonlítania. Az istenség közvetlen ősforma nem lehet. Ezért határoz úgy az Atya, hogy a Fiú az egyik tervbe vett teremtménynek, az embernek alakját felveszi isteni természete mellé, vagyis megtestesül, és az Ő emberségének testi része lesz a világ anyagi részének ősmintája, szellemi lelke pedig az angyaloké és az emberi lelkeké. Bámulatos gondolat, óriási kitüntetés a mi számunkra! Isten Fia emberré lesz, minket választ, és a történelem során ténylegesen meg is testesül, hogy embersége koronája legyen a teremtésnek. Ezt taglalja Szent Pál apostol a következő sorokban: „Ő a láthatatlan Isten képmása, és minden teremtmény elsőszülöttje, mert benne teremtetett minden az égben és a földön, a láthatók és a láthatatlanok, a trónusok és uralmak, a fejedelemségek és a hatalmasságok. Minden ő általa és őérte teremtetett. Ő előbb van mindennél, és minden benne áll fenn".(15-17) Az apostoli írás félreérthetetlen: Ő, a láthatatlan Isten: ez a Második isteni Személy. Ő lett minden teremtmény elsőszülötte. Nem szűnt meg Isten lenni, mert megmaradt aszemélyének birtokában az isteni természet. De ember is már, egy a teremtmények közül, mert az isteni Személy felvette (elhatározta, és az isteni elhatározás örök és változatlan) az emberi természetet. Ezzel a döntéssel megelőzte a tényleges teremtést tehát elsőszülöttnek nevezhető minden teremtmény előtt, noha a teremtés rendjébenaz ember csak az utolsó a sorban. Első az élettelen anyag, minden része iszonyatos forró a teremtéskor, azután hűl le egy része (pl. a föld). A föld növényeinek majd állatainak a test-anyaga a világmindenség összes anyagával együtt mind Jézus testének mintáját követi. Az angyali rendek felsorolása pedig arra mutat, hogy az angyalok kilenc kara Jézus emberi lelkének mintájára teremtetett. Azt a kimondhatatlanul nagy ajándékot, hogy Jézus minket választott istensége mellé, köszönjük meg szóban és magatartásunkban. Kérjünk bocsánatot, ha emberségünket megaláztuk volna, és tartsunk bűnbánatot emberi méltóságukat megcsúfoló embertársaink helyett is.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése