Erdő Péter: Isten évszázadok óta megmutatta irgalmát Szentkúton
2015. szeptember 5. szombat 15:50
Erdő Péter szeptember 5-én ünnepi szentmise keretében megáldotta a Mátraverebély-Szentkúti Nemzeti Kegyhely új létesítményeit és felszentelte szabadtéri oltárát. A kegyszobor előtt nemzetünket a Magyarok Nagyasszonya oltalmába ajánlotta.
Erdő
Péter bíboros, aki az ünnepi szertartás főcelebránsa és szónoka is volt egyben,
Alberto Bottari de Castello apostoli nunciussal és a Magyar Katolikus Püspöki
Konferencia több tagjával – köztük Pápai Lajos győri, Beer Miklós
váci megyéspüspökökkel, Kocsis Fülöp érsek-metropolitával, Keresztes Szilárd
nyugalmazott hajdúdorogi püspökkel, Varga Lajos segédpüspökkel –együtt
mutatta be a szentmisét. A határon túlról koncelebráltak: Schönberger Jenő
szatmárnémeti püspök és Majnek Antal munkácsi püspök. Koncelebráltak továbbá a
jelenlegi és a korábbi ferences provinciális Dobszay Benedek és Magyar Gergely,
Kapin István, a Máriapócsi Görög Katolikus Nemzeti Kegyhely igazgatója,
valamint Beer Gergely, a Gyakovári Egyházmegye magyar helynöke.
Az
eseményen részt vett Áder János köztársasági elnök, Soltész Miklós, egyházi,
nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkár és a
közélet több képviselője.
A sűrű
esőzés ellenére az ország minden részéből és határon túlról érkezett zarándokok
a zsúfolásig megtöltötték a hatalmas miséző teret és az azt félkörben
körülölelő magaslatot.
Az
ünnepi liturgia a megáldás szertartásával kezdődött. A vízszentelő imádságot
követően Erdő Péter bíboros vezetésével a koncelebrálók körmenetben
megáldották az új épületeket: a zarándokházat, a szállásépületet,
konferenciatermet és a fogadóépületet. Ezután leleplezték a felújítás emlékét
megörökítő táblát, majd az ige liturgiájával folytatódott a szertartás.
Erdő
Péter bíboros prédikációját teljes terjedelmében közöljük.
Krisztusban
Kedves Testvéreim!
1. 2006-ban nyilvánította Püspöki Konferenciánk nemzeti kegyhellyé Mátraverebély-Szentkutat, amely a magyarságnak talán a legősibb zarándokhelye. Az elmúlt években nagyszabású felújítási és bővítési munkákra került sor. Most örömmel áldjuk meg a megújult kegyhely új létesítményeit, egyben felszenteljük az új szabadtéri oltárt is.
1. 2006-ban nyilvánította Püspöki Konferenciánk nemzeti kegyhellyé Mátraverebély-Szentkutat, amely a magyarságnak talán a legősibb zarándokhelye. Az elmúlt években nagyszabású felújítási és bővítési munkákra került sor. Most örömmel áldjuk meg a megújult kegyhely új létesítményeit, egyben felszenteljük az új szabadtéri oltárt is.
2. Az
Ószövetség éles különbséget tett a tiszta és a tisztátalan között. Értette
pedig ezt valahogy úgy, ahogyan a régi népek vallásainak a világában a
tisztának, a szentnek a fogalma kirajzolódott. Mert a szent és a profán, az
isteni erőknek fenntartott és a közönséges között, mióta vallás van a világon,
különbséget tesz az ember. Csak hát a régi vallások megpróbáltak megrajzolni
egy kört, megpróbáltak kiszakítani a térből egy szigetet, vagy bekeríteni egy
területet és azt mondták, ez itt a szent. Itt van az Istennek, az isteni
erőknek, a szentnek a lakása és ezen kívül van a közönséges, a hétköznapi, a
profán világ. A régi pogány rómaiak ezt az elkülönített szent területet
nevezték „szentélynek”, vagyis sanctuarium-nak.
Azt is
mondják, a héber nyelvnek a „szent” szava is ebből az elkülönültből, ebből az
elválasztást jelentő igéből származik. De akárhogy is legyen, az elválasztást
és az elkülönítést az ószövetségi emberek nagyon fontosnak tartották. Főleg a
liturgia, az istentisztelet és a rituális élet szempontjából. Amit ők
tisztának, azaz szentnek minősítettek, az nagyon is kézzelfogható feltételektől
függött. Meg lehetett határozni, hogy milyen időben, milyen helyen, milyen
módon, milyen tárgyakkal kerülhet vagy nem kerülhet érintkezésbe az ember. És
ettől függött a tárgyak és személyek rituális értelemben vett tisztasága vagy
tisztátalansága. De ezt a régi szemléletet a választott nép már Krisztus előtt
valamivel kezdte egyre inkább szellemi, lelki módon értelmezni. És kezdték azt
tanítani többen, hogy nemcsak az anyagi, nemcsak a fizikai dolgoktól függ a
tiszta és a tisztátalan, hanem van annak még más összetevője is. Főleg az
emberi lelkületben és magatartásban.
3.
Jézus tanítása nem pusztán ezen az emberi vonalon halad előre. A Mester nem azt
kezdi el finomítani még egy lépéssel tovább, hogy hogyan is lehet azt érteni,
hogy vallási szempontból tiszta vagy közönséges valami. Nem, ő a kérdést
gyökerében gondolja át. A problémát más alapokra helyezi. Azt mondja, hogy nem
az, ami kívülről jön, nem az szennyezi be az embert, és nem az teszi tisztává
vagy tisztátalanná. Nincs a világnak egy szent és egy profán része. Nem lehet
szigeteket kiszakítani, és nem lehet azt mondani, hogy ha én azon a szent
helyen vagyok, akkor magam is, vallásos értelemben is, az Úr előtt is szent
lettem. Ha megmosakodtam rituálisan, attól én szent lettem. Hozzátartozom a
világnak ahhoz az anyagilag is körülhatárolható részéhez, ami a szentség, a
biztonság szigete. Mert nincsen a világnak olyan része sem, ami igazán profán.
Nincsen olyan része sem a világnak, amihez az Istennek köze ne volna. Hanem úgy
áll a dolog, hogy van a teremtett világ, és ez a teremtett világ valahogyan
viszonyul az Istenhez. És ez lehet – ha így akarjuk nevezni ezt a kapcsolatot –
szent és profán, tiszta és tisztátalan. Ezt a viszonyt lehet nevezni szentnek
és tisztának vagy az ellenkezőjének. Tehát az ember többé nem földrajzi
helyekben kell, hogy bízzon, nem tárgyakkal való fizikai érintkezésben kell,
hogy reménykedjék és nem puszta külső formuláknak az elmondásában, hanem az
Istennel való személyes kapcsolatában. Mert ettől függ, hogy minden az
életünkben szent lesz-e, vagy pedig semmi sem lesz azzá. Erről mondja Jézus,
hogy a szív az, ami döntő. Az emberi szív, ami tiszta, ami Istennel találkozik.
4.
Tudjuk azonban azt is, hogy az ember nem puszta szellem. Térben és időben
élünk. Szükségünk van szavakra, képekre, jelekre, tárgyakra is. Maga a Teremtő
megtestesült, emberré lett, így akart szólni hozzánk. Ezért hát ebben az
emelkedettebb értelemben megáldunk és megszentelünk helyeket és tárgyakat. Jól
tesszük, ha a Szentírás szavaival vagy az Egyház által jóváhagyott szövegekkel
imádkozunk. Biztosan a Lélekben imádkozik az, aki a Szentlélektől sugalmazott
Biblia szavaival vagy a Szentlélektől vezérelt Egyház imádságaival dicséri az
Istent. Krisztus Testét és Vérét adta nekünk a kenyér és bor színe alatt. Az
Eucharisztiában méltán imádjuk őt, nem bálványként, hanem valóban jelenlévő
Istenként. A Teremtő annyira fölötte áll a térnek és az időnek, hogy hatásaiban
egyidejűleg különböző módokon is jelen tud lenni a teremtett világ egyes
pontjain. Jelen van mindenütt. Jelen van a szívünkben is, mégpedig másként,
mint pusztán az anyagban, és egészen különlegesen van jelen az
Oltáriszentségben. A templom, amit az Egyház felszentel vagy megáld, amelyben
az Eucharisztiát is őrzi, és az oltár, amelyen a Szentmisét végezzük, nem
csupán az emberi közösség találkozásának a helye, nem pusztán imaterem, amit
bárhol berendezhetünk, hanem valóban az Isten háza, az oltár pedig valóban az
Úr asztala és áldozatának a helye, a vele való találkozás különleges
lehetősége.
5.
Ezért vagyunk hálásak a Gondviselésnek, hogy a megújult kegyhelyen oltárt
szentelhetünk. Ezért köszönjük meg azt is, hogy Isten csodálatos
imameghallgatásokkal mutatta meg irgalmát itt, Szentkúton hosszú évszázadok
óta. Ezért ünnep, hogy ezen a megújult kegyhelyen különleges emberi bizalommal
kérhetjük Isten kegyelmét. Feltekinthetünk a Szűzanya szobrára hogy pártfogását
kérjük, meríthetünk a forrásból imádkozó lelkülettel, hiszen nem a víz
különleges összetétele, hanem Isten irgalma ajándékozza nekünk a testi
gyógyulást és a lelki megújulást. Legyen ez a víz számunkra a Megváltó
kegyelmének jelképe! Segítse utunkat az üdvösség forrásához, Krisztushoz!
Kérjük
a mai szentmisében, hogy a Boldogságos Szűz közbenjárására a szív belső tisztaságára,
a Krisztussal való találkozásra és az ő elfogadására jussunk, hogy bennünk és
körülöttünk minden egyre inkább szent lehessen. Ámen.
* * *
A
szertartás a homíliát követően a szabadtéri oltár felszentelésével
folytatódott. A Mindenszentek litániája imádkozása közben elhelyezték az
ereklyéket az oltár ereklyeszekrényében. A felszentelő imádság után Erdő Péter
kötényt és kézelőt öltött, és az imát elmondva először megkente krizmával az
oltárt. Ezt a tömjénezés és az oltárasztal feldíszítése követte, miközben a
zarándokok a Te Deumot énekelték. A feldíszített oltárra helyzeték az
áldozati adományokat. Erdő Péter a húsvéti gyertyáról meggyújtotta az oltár
mellé állított gyertyát, és a felajánlással folytatódott szentmise.
A
szentmise záróáldását követően Áder János köztársasági elnök szólt az ünneplő
közösséghez.
Együtt
örülhetünk a környezet megszépülésének, az új közösségi tereknek, melyek
megpihenés, feltöltődés lehetőségét adják – fogalmazott beszédében az államfő.
– Szentkút úgy emeli az égre a tekintetet, hogy előbb alázatra nevel,
földhöz hajolásra tanít, hiszen középpontjában egy forrás, s annak vize áll.
Úgy visz közelebb a természetfelettihez, hogy a természet szívébe vezet,
vízhez, melyet jóságból, ajándékként, tiszta forrásként kapunk. Az éltető víz a
hívő ember számára nem lehet más, mint a teremtő szeretet jele a világon.
Miközben az érkező zarándokok életük kérdéseire keresnek választ, saját sorsuk
megújítását remélik, itt az élet eredőjével találkoznak.
Áder
János felidézte, amikor két évvel ezelőtt Magyarország ajándékaként többek
között egy üveg szentkúti forrásvizet adhatott át a Szentatyának, és Ferenc
pápa teremtett világ védeleméről írt enciklikájához kapcsolódva hangsúlyozta a
pápát idézve a víz mint a méltóság forrásának jelentőségét, mely a többi emberi
jog gyakorlásának feltétele.
Csak
úgy tisztelhetjük a másik embert, ha elfogadjuk a természethez tartozás
közösségét. Szentkút mindkettőhöz közelebb segít bennünket, hitbéli és
történelmi örökséget jelent – mutatott rá a köztársasági elnök. – Arra
tanít meg minden ide látogatót, hogy szeressük és becsüljük meg az élet
ajándékait.
Ez a
hely, ahol Szent László lovának patkója vizet fakasztott, ahol megjelent Mária
és csodálatos gyógyulások sokaságát jegyezték fel, a közös örökségünk, a
Nagyboldogasszonynak tett felajánlásokkal, az itt élő szerzetesek
közösségerősítő, gondozó munkájával – mondta Áder János. – A ma
már otthonos zarándokház, a rendezett környezet beteljesíti azt a kívánságot,
ami eddig csak remény volt: Szentkút a nagy európai zarándokhelyek sorába került.
Az itt elhelyezett ereklyék, így a lengyel Jerzy Popiełuszko ereklyéje
ráirányítja figyelmünket arra, amire a történelem ráébresztett minket: a
hívőket és nem hívőket összeköti az igazságra való szomjazás.
Az
államfő ezután a kegyhely imáját idézte: „Támogasd korunk emberét, hogy képes
legyen megtisztulni a történelem porától, a gőgtől, a kicsinyességtől és a
gyűlölettől, mely minden szembenállás forrása”, és hangsúlyozta: akik e
szavakkal imádkoztak egykor, s imádkoznak ma, messzebbre látnak saját sorsuknál,
a kegyelmet mindannyiunknak kérik, a közös békében, s az emberiség
felülemelkedésében bízva. Legyen ez a darabka erdő, ez a hegyoldal az egymásra
utaltságunk, egymásért való felelősségünk zarándokhelye. Legyen
Mátraverebély-Szentkút a magyarok közös lelkiismeretének támasza!
Ezután
Dobszay Benedek ferences tartományfőnök köszöntötte az egybegyűlteket, és
emlékezett vissza az elmúlt négy-öt évre.
Nemzeti
kegyhelyünk megújulását ünnepelve tekintek vissza az ide vezető útra. Az öröm
és a kétségbeesés pillanatai végigkísérték a felújítás éveit –mondta a
kegyhelyigazgató, majd felidézte a 135 kilométer
gyaloglás után megázva megérkező ifjúsági zarándokokkal való megérkezést és a
ferences iskolák 200 tanárával munkában, imádságban eltöltött lelki napot. Hangsúlyozta.
minden küzdelem megérte!
A
búcsújáróhely az a hely, ahol találkozik a mennyei és földi, ahol újra
létrejöhet Isten és ember, ember és ember közötti harmónia. A Szűzanya
szentélye működésében és megújulásában is összehozta az embereket. A felújítás
a búcsújárás hagyományának megújulását is jelenti a kegyhely életében. A régi
zarándokok mellett egyre több zarándok érkezik az ifjúságból, vonzani tudjuk a
lelkigyakorlatozó csoportokat. Új rétegeket tudunk megszólítani – számolt
be a zarándokok számának nagyarányú növekedéséről a ferences rend elöljárója.
Majd
így folytatta: a gyóntató udvarban, a penitenciakápolnában felállított
szentföldi oltár nem várt módon összekapcsolja Keletet és Nyugatot.
Felszentelésekor az üldözött keleti egyházak vezetőinek jelenlétében a szír
katolikusok egyházi képviselője itt imádkozott az üldözöttekért, az üldözőkért,
a Kelet békéjéért.
Legyen
kegyhelyünk a hazánkban élő nemzetiségek megbékélésének, a szomszédos
országokkal való jó viszony ápolásának is a helye – zárta köszöntőjét Dobszay
Benedek.
Az
újonnan felzentelt oltárra helyezték a kegyszobrot, és a zarándokok Erdő Péter
bíboros vezetésével imádkoztak a Magyarok Nagyasszonyához, Máriához:
„Mátraverebély-szentkúti Szűzanya, zarándok néped oltalmazója! Fakassz életünkben
ma is új forrást, amelynek éltető kegyelme enyhíti a szegények nyomorát,
valamint új és megtisztult utakat nyit a szomszédos népek és az egymás iránti
szolidaritásban!”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése