Évközi huszonnyolcadik hét hétfő
A liturgikus beosztás Szent Pál apostol
legfontosabb levelét olvastatja velünk a következő napokban, hetekben. Pál még
nem járt Rómában, amikor ezt a levelet megírta. Később, amikor fogolyként
odavitték Jeruzsálemből, nem mozoghatott szabadon a császárvárosban, de őt
szabadon felkereshette bárki. Levelében most nem hivatkozhat arra, mint más
levelekben teszi, hogy voltam nálatok, én alapítottam az egyházközséget, és
most szeretném folytatni a megkezdett munkát levelemmel. Arra sem hivatkozhat,
hogy a tanítványai voltak a címzett közösség megszervezői, és ő is készül
hozzájuk. Pál személyes ismeretség nélkül igyekszik a római keresztény
közösségnek javát szolgálni. Mint a pogányok apostola, mert a birodalom
központja pogányok lakhelye, de azt is tudja, hogy szép számmal élnek ott
zsidók is. Arról is értesülhetett, hogy a Rómában élő zsidók már több
kinyilatkoztatott igazságot közöltek a római pogányokkal, akik abban az időben
kétezernél több bálványt imádtak. Az egyistenhit tehát mások révén már ismerős
volt nekik. A zsidók térítő tevékenységéből a pogányok megtudhatták, hogy az
ember lelke a halál után nem árnyékvilágba kerül, hanem az egyetlen Isten, aki
a világot teremtette, minden embert arra hívott meg, hogy végtelen boldogságba
jusson. Ennek érdekében majd valamikor küld az embereknek Megváltót, aki
visszasegíti a vétkes embereket Istenhez. Egyelőre ezt a zsidókon keresztül
műveli a mózesi törvények segítségével. Pál viszont azt tanítja, hogy a
Megváltó már elérkezett, szenvedett és meghalt értünk, fel is támadt. Az ő
halála a megigazulás oka, tehát a Jézusból fakadó kegyelem az üdvösség eszköze.
Eme általános alapvetés után lássuk a levelet.„Pál, Jézus Krisztus szolgája,
meghívott apostol, akit Isten kiválasztott evangéliuma számára, - amelyet Isten
előre megígért a szent iratokban prófétái által Fiáról, Jézus Krisztusról, a mi
Urunkról.”(Róm 1,1-3) Az apostol tehát illően bemutatkozik az ismeretlen
közösségnek. Már nem a Saul nevet használja, hanem a római Paulus-t. Elmondja
azt is, hogy ő ugyanúgy Jézustól kapta az apostoli hivatást, mint akiket Jézus
nyilvános működése idején hívott meg tanítványnak, majd a sok közül tizenkettőt
kiválasztott főtanítványnak, külön nevet is adott nekik: apostol. Ez ugyanis
küldöttet jelent, s nekik adta feladatul, hogy hirdessék az egész világon
minden népnek Jézus evangéliumát, az örömhírt, hogy már meg vagyunk váltva.
Röviden megemlíti, hogy ez a Jézus az Istennek a Fia, a Fiúisten. Róla beszélt
Mózes, és az ő nyomában a zsidó nép is, hogy majd eljön. Pál már örömmel
közölheti, hogy itt járt már a földön, megváltott minket. „Fiáról, Jézus
Krisztusról, a mi Urunkról (van tehát szó), aki testileg Dávid nemzetségéből
született, de akit a szentség Lelke szerint a halálból való feltámadás által
Isten hatalmas Fiául rendelt” (3-4) Itt az apostol tehát már bizonyítja azt,
hogy az Ószövetségben megígért Megváltó, az ősi rendelés szerint Dávid fia
testileg, de a zsidó főtanács kellően meg nem alapozott ítélete ellenére Isten
a feltámadása által bebizonyította, hogy Isten Fia. A kiválasztása alapján ti,
római keresztények az ő kegyelméből vagytok Isten gyermekei. Meghívott szentek.
„Kegyelem és békesség nektek Istentől, a mi Atyánktól és az Úr Jézus
Krisztustól!” (7)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése