A vándorlás motívuma a keresztény hit és önazonosság szempontjából
Az úton levés a legalapvetőbb bibliai tapasztalat. Az Ószövetségben az ősatyák vagy a választott nép többször útra kelnek, elköltöznek, vagyis egyes emberek, családok vagy olykor jelentős tömegek migránsokká válnak.
Ezekben
a történetekben közös, hogy mindig a vándorlók a „hősök”, a „rossz fiúk” pedig
azok, akik nem akarják befogadni őket. Isten is mindig világossá teszi, hogy
melyik oldalon áll.
A
Tórában, vagyis a Biblia első öt könyvében, amely zsidók, keresztények és
muszlimok hitének közös forrása, a jelenkori vándorlásnak szinte valamennyi
válfaja előfordul. Vannak, akik gazdasági okokból indulnak el, vannak, akiket
más törzsek vagy népcsoportok kényszerítenek erre, vannak, akiket az éhínség
hajt, vannak, akik az igazság miatt, az üldöztetés elől menekülnek. Vagy ott
van József, akire ma azt mondanánk, emberkereskedelem áldozata lesz, hiszen
akarat ellenére, anyagi haszonszerzés céljából kerül Egyiptomba.
A
bibliai kivándorlók ősmintája Ábrahám, aki Isten parancsára indul útnak a
családjával. Ábrámot, ahogy eredetileg hívták, Sárait, Ábrám feleségét és
Lótot, Ábrám unokaöccsét Tanach, az apa vezette ki a káldeai Urból, a mai Dél-Irakból, hogy
Háránban, a mai
Törökország területén telepedjenek le (vö. Ter 11,27–32).
Miután Háránban vagyonra és szolgákra tettek szert, Isten utasítását követve
tovább indultak Kánaán földjére (Ter 12,1–5).
A
kivándorlás parancsa isteni ígérettel párosult: „Nagy néppé teszlek. Megáldalak
és naggyá teszem nevedet, s te magad is áldás leszel. Megáldom azokat, akik
áldanak téged, de akik átkoznak téged, azokat én is megátkozom. Általad nyer
áldást a föld minden nemzetsége.” (Ter 12,2–3) Az első Kelemen-levél néven
ismert ókeresztény irat szerint „Ábrahám engedelmessége következtében hagyta el
földjét, rokonságát és atyai házát, hogy kevéske földet, a szegényes rokonságot
és a kicsinyke házat elhagyva örökölje Isten ígéreteit.” (10,2. Ladocsi Gáspár
fordítása)
Nem
sokkal később éhínség miatt Ábrám és Sárai ismét útnak indult, és a szolgákkal
együtt Egyiptomba költözött (Ter 12,10–16). Vándorlásuk azonban itt sem ért
véget. Visszatértek Kánaánba, ahol, bár már jókora vagyonnal rendelkeztek,
tovább folytatták félig nomád életmódjukat, és a nyájjal újabb és újabb legelőt
kerestek (Ter 13,1–2.18). Amikor pedig Ábrahám élete végéhez ért, épp csak
annyi földje volt, ahová a feleségét (Ter 23,17–20) és őt magát eltemessék (Ter
25,9–10).
Bartolo
di Fredi: Ábrahám útnak indul, 1367
(Collegiata Santa Maria Assunta, San Gimignano)
(Collegiata Santa Maria Assunta, San Gimignano)
Az
Apostolok cselekedeteiben István diakónus a nagy beszédében azt állapítja meg
Ábrahámról, hogy Isten „örökségképpen nem adott neki még egy talpalatnyi földet
sem, de megígérte, hogy birtokul adja majd neki, és ha meghal, utódainak,
jóllehet ekkor még nem volt gyermeke. Isten azt is megmondta, hogy utódai
idegen földön hazátlanul bolyonganak majd” (ApCsel 7,5–6a).
A
bolyongás valóban folyamatosan végigkíséri Ábrahám leszármazottainak életét. Az
Egyiptomból való kivonulás, a pusztai vándorlás, később az újabb fogságba
hurcolás és a szétszóratás, majd pedig Jeruzsálem pusztulása után ennek
kiteljesedése és állandósulása a zsidók identitásának szerves részévé vált.
Az
első keresztények, akik maguk zsidók voltak, ezt az alaphozzáállást örökítették
át a születő egyházba is. Ezt képviseli Pál apostol, aki szerint a keresztények
hazája az égben van (vö. Fil 3,20), vagy az első Péter-levél szerzője, aki
címzettjeit mint „Pontusz, Galácia, Kappadócia, Ázsia és Bitinia területén
szórványokban élő zarándokokat” (1Pét 1,1), illetve „mint idegeneket és
zarándokokat” szólítja meg (1Pét 2,11).
A
korai keresztények élethelyzetének különleges, átmeneti és helyhez nem kötött
jellegét igen szépen foglalja össze a Diognétoszhoz írt levél: a keresztények
„saját szülőhazájukban úgy élnek mint jövevények; mindenben részt vesznek mint
polgárok; mindent eltűrnek mint idegenek; minden idegen táj a hazájuk, és
minden haza idegen föld nekik.” (5,5. Az imaórák liturgiájabeli fordítás)
Éppen
ezért a keresztény ember saját identitásából fakadóan mélyebb, összetettebb
kapcsolatot érez az úton lévő és elvándorló embertársai iránt. A
keresztényeknek sokkal több a kötelességük a menekültek iránt, mint hogy enni
adjanak az éhezőnek, italt a szomjazónak, ruhát a rongyoskodónak (vö. Mt
25,31–46). A vándorlókkal szemben erősebb szolidaritást, nagyobb megértést és
mindenekelőtt több elfogadást kell vagy inkább kellene mutatnunk. Ne feledjük,
hogy mi „Isten zarándok népe” vagyunk (vö. Lumen gentium), és hogy
kóborló arám volt a mi atyánk (vö. MTörv 26,5).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése