Ferenc pápa üzenete a 2015. évi missziós világnapra
A katolikus egyház 1926 óta minden évben október harmadik vasárnapján, idén október 18-án tartja a világmisszió napját. Az alábbiakban közreadjuk Ferenc pápa missziós világnapra írt üzenetét.
A
2015. évi missziós világnapot a megszentelt élet évének keretében tartják meg,
s ebből nyer ösztönzést az imára és az elmélkedésre. Valóban: ha minden
megkeresztelt ember arra kapott meghívást, hogy tanúságot tegyen Urunkról,
Jézusról, és hirdesse az adományként kapott hitet, ez különösen is igaz az
Istennek szentelt életet élő személyekre, mivel a megszentelt élet és
a misszió között szoros a kapcsolat. Jézus követése, amely
meghatározta a megszentelt élet létrejöttét az egyházban, válasz a hívásra,
hogy vegyük fel a keresztet, és kövessük Őt, vegyünk példát arról, ahogyan ő
átadta magát az Atyának, ahogyan előttünk járt a szolgálat és a szeretet
tetteivel, ahogyan elveszítette életét, hogy újra megtalálja azt. És minthogy
Krisztus egész élete missziós jellegű, az Őt szorosan követő férfiak és nők
teljes mértékben magukra öltik ezt a jellegzetességét.
A
missziós dimenzió, amely az egyház természetének velejárója, benne rejlik a
megszentelt élet minden formájában, és el nem hagyható belőle anélkül,
hogy a karizma csorbát ne szenvedne ezáltal. A misszió nem erőszakos térítés
vagy puszta stratégia: a misszió a hit „nyelvtanához” tartozik,
elválaszthatatlan tőle annak számára, aki meghallja a Szentlélek hangját, amint
felszólítja: „Gyere!” és „Menj!”. Aki Krisztust követi, az mindenképpen
misszionáriussá válik, és tudja, hogy Jézus „vele együtt jár, vele együtt
beszél, vele együtt lélegzik, vele együtt dolgozik. A missziós feladat közben
érzi maga mellett az élő Jézust” (Evangelii gaudium, 266).
A misszió
nem más, mint szenvedélyesen szeretni Jézus Krisztust, és ugyanakkor szenvedélyesen
szeretni az embereket. Amikor megállunk imádkozni a keresztre feszített
Jézus előtt, felismerjük szeretetének nagyságát, amely méltóságot kölcsönöz
nekünk és támogat bennünket. Ugyanakkor érezzük, hogy a szeretet, amely átszúrt
szívéből árad, Isten egész népére és az egész emberiségre kiterjed, és ebből
értjük meg, hogy Ő fel akar használni bennünket is, hogy egyre közelebb
kerüljön szeretett népéhez (vö. Uo., 268) és mindazokhoz, akik őszinte
szívvel keresik őt. Jézus missziós parancsa: „Menjetek!”, vonatkozik az egyház
mindig megújuló missziós feladataira és helyzeteire. Az egyházon belül
mindenki meg van hívva az evangélium hirdetésére életünk tanúságtételével. Különösképpen
a megszentelt életet élőkre vonatkozik, hogy hallgassák a Szentlélek
hangját, amely arra hívja őket: jussanak el a missziók nagy peremvidékeihez,
olyan emberek közé, akikhez még nem jutott el az evangélium.
Az Ad
gentes zsinati határozat kihirdetésének ötvenedik évfordulója arra szólít
fel bennünket: olvassuk el újra és gondoljuk végig ezt a dokumentumot, amely jelentős
missziós lendületet adott a megszentelt élet intézményeiben. A szemlélődő
közösségekben Lisieux-i Szent Teréz alakja került előtérbe és szólította meg a
szerzeteseket. Ő a missziók védőszentje: az ő személye mutatja meg a bensőséges
kapcsolatot a szemlélődés és a misszió között. A világban tevékenykedő számos
szerzetesrend számára a II. vatikáni zsinat hozott missziós szemléletet, amely
rendkívüli módon nyitott az ad gentes (távoli népek felé irányuló – a
szerk.) missziók irányába, és gyakran egybekapcsolódott a távoli, az
evangelizáció során megismert országokból és kultúrákból érkező testvérek
befogadásával: mára elterjedt az „interkulturalitás” a megszentelt életben.
Éppen ezért sürgető, hogy a misszió eszményét visszahelyezzük középpontjába,
Jézus Krisztusba, aki azt kívánja, hogy teljesen adjuk oda önmagunkat az
evangélium hirdetéséért. Ezzel kapcsolatban nem létezhetnek kompromisszumok: az,
aki Isten kegyelméből befogadja a missziót, az hivatott a misszióért élni.
Ezeknek az embereknek a számára a világ sokféle perifériáján Krisztus hirdetése
az Ő követésének módjává válik, és Ő kárpótolja őket fáradozásaikért és
nélkülözéseikért. Minden törekvés, hogy valakit eltérítsenek ettől a
hivatásától, még ha nemes lelkipásztori, egyházi vagy humanitárius igényből
fakadó szándék vezérli is, nem egyeztethető össze az Úr személyes hívásával,
hogy valaki az evangéliumot szolgálja. A missziós intézményekben
a képzést végzők feladata, hogy világosan és becsülettel rámutassanak az élet
és a cselekvés ezen távlatára, és hogy hitelesen végezzék el a valódi missziós
hivatással rendelkezők kiválasztását. Főként a fiatalokhoz
fordulok most, akik még képesek a bátor tanúságtételre és nagylelkű
vállalkozásokra, olykor szemben haladva az árral is: ne engedjétek, hogy
elvegyék tőletek a valódi misszió álmát, Jézusnak olyan követését, amely a
teljes önátadással jár. Lelkiismeretetek titkos mélyén tegyétek fel magatok
számára a kérdést, miért választottátok a missziós szerzetesi hivatást, és
mérjétek fel, hogy készek vagytok-e elfogadni mint szeretetből fakadó adományt
az evangélium hirdetésének szolgálatában. Ne feledjétek, hogy az evangélium
hirdetése, még mielőtt az azt nem ismerők szüksége volna, a Mestert szerető
ember szükséglete!
Napjainkban
a missziónak szembe kell néznie a kihívással, hogy minden nép szükségét érzi a
saját gyökereihez való visszatérésnek és saját kultúrája megőrzésének. Meg
kell ismernünk és tisztelnünk kell más hagyományokat és filozófiai rendszereket
is, és el kell ismernünk minden nép és minden kultúra számára a jogot, hogy
saját hagyományából merítsen erőt Isten misztériuma megértéséhez és Jézus
evangéliumának befogadásához, amely a kultúrák számára fényt jelent és egyben
az erőt, amely képes átalakítani ezeket.
Ennek
az összetett helyzetnek a tükrében feltesszük a kérdést: „Kiknek szól
elsősorban az evangélium hirdetése?” A válasz világos, és magában az
evangéliumban bukkanhatunk rá: a szegényeknek, a kicsinyeknek, a betegeknek,
azoknak, akiket gyakran lenéznek és elfelednek, azoknak, akik nem tudják
viszonozni (vö. Lk 14,13–14). Az az evangelizáció, amely elsősorban őfeléjük
fordul, Isten országának a jele, amelyet Jézus akart elhozni a számunkra:
„Egyértelműen állítanunk kell, hogy elszakíthatatlan kapcsolat van hitünk és a
szegények között. Soha ne hagyjuk őket magukra!” (Evangelii gaudium,
48). Ennek különösen is világosnak kell lennie azon személyek számára, akik a
missziós megszentelt életben élnek. A szegénységi fogadalommal azt választják,
hogy Krisztust követik ezen preferenciájában, nem ideológiailag, hanem úgy,
ahogyan ő tette: azonosulva a szegényekkel, együtt élve velük a mindennapi élet
esetleges körülményei között, lemondva mindenfajta hatalom gyakorlásáról, hogy
a legutolsók testvérei lehessenek s hogy elvigyék számukra az evangélium
örömének tanúságát és az Isten szeretetének kifejeződését.
A
keresztény tanúságtétel érdekében, hogy az Atya szeretete megmutatkozzék a kicsinyek
és a szegények között, a megszentelt életet élőknek elő kell segíteniük, hogy a
világi hívők is jelen legyenek a missziós szolgálatban. Már a II. vatikáni
zsinat kijelentette: „A világi hívek működjenek együtt az egyházzal az
evangélium hirdetésében, és mint tanúságtevők és élő eszközök vegyenek részt az
egyház üdvösségszerző küldetésében” (Ad gentes, 41). Szükséges, hogy a
misszionárius szerzetesek egyre bátrabban megnyíljanak azok felé, akik készek
velük együttműködni, akár csak rövidebb időszakokra is, hogy tapasztalatot
szerezzenek ezen a területen. Ezek a testvéreink arra vágynak, hogy osztozzanak
a keresztségben kapott missziós hivatásukban. A missziók házai,
szervezetei olyan természetes csatlakozási pontok, ahol fogadni lehet őket, és
emberi, lelki és apostoli támogatást lehet nyújtani számukra.
Az
egyház missziós intézményei és művei
teljes mértékben azoknak a szolgálatában állnak, akik nem ismerik Jézus
evangéliumát. Hogy ezt a célt hatékonyan meg lehessen valósítani, szükségük van
a szerzetesek karizmájára és missziós elkötelezettségére, ugyanakkor a
megszentelt életet élőknek is szüksége van a szolgálat szervezetére, amely Róma
püspöke részéről a koinonia (szeretetközösség) biztosításának
kifejezése, hogy az együttműködés és a szinergia (összedolgozás) a
missziós tanúságtétel részét képezzék. Jézus azt mondta, hogy a tanítványok
egysége a feltétele annak, hogy a világ higgyen (vö. Jn 17,21). Ez az
összetartás nem jelenti a jogi-szervezeti alárendeltséget bizonyos
intézményekkel szemben, vagy a sokféleséget ösztönző Lélek fantáziájának
lefojtását, hanem arra szolgál, hogy hatékonyabb legyen az evangéliumi üzenet
átadása és közös szándék formálódjon, ami ugyancsak a Lélek gyümölcse.
Péter
utódának Missziós Műve az egyetemes apostoli küldetés látóhatárát
jelenti. Ezért szüksége van a megszentelt élet számos karizmájára,
hogy ezen a széles horizonton végezze az evangelizációt, kellő jelenlétet
biztosítva a határokon és a már elért területeken.
Kedves
testvéreim, a misszionárius szenvedélyének középpontja az evangélium. Szent Pál
ezért mondhatta: „Jaj nekem ugyanis, ha nem hirdetem az evangéliumot” (1Kor
9,16). Az evangélium az öröm, a felszabadulás, az üdvösség forrása minden ember
számára. Az egyház tudatában van ennek az ajándéknak, ezért nem fárad bele,
hogy szüntelenül hirdesse mindenkinek azt, „ami kezdettől fogva volt, amit
hallottunk, amit a szemünkkel láttunk” (1Jn 1,1). Az Ige szolgáinak – a
püspököknek, papoknak, szerzeteseknek és világiaknak – az a küldetése, hogy
mindenkit kivétel nélkül személyes kapcsolatba hozzanak Krisztussal. Az egyház
missziós tevékenységének hatalmas területén minden megkeresztelt ember
hivatásának része, hogy személyes helyzetének megfelelően a lehető legjobban
megélje a missziót. Erre az egyetemes hivatásra adott nagyvonalú választ
kínálnak fel a megszentelt életet élő férfiak és nők, intenzív imaéletükkel, az
Úrral és megváltó művével tartott szoros kapcsolatukkal.
Miközben
Szűz Mária, az egyház édesanyja és a missziós lelkület példaképe szeretetébe
ajánlom mindazokat, akik az evangélium hirdetésén fáradoznak, akár ad
gentes, vagyis távoli népek között, akár saját területükön, bármilyen
életállapotban, szívből adom mindnyájatokra apostoli áldásomat.
Vatikán,
2015. május 24., pünkösd ünnepén
FERENC pápa
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése