SZENT HEDVIG SZILÉZIAI
HERCEGNŐ
*Andechs vára (Bajorország), 1174 körül +Trzebnica,
1243. október 14.
Amikor Andechsi IV. Berthold és felesége, Groitzschi
Ágnes öt éves kislányukat, Hedviget a kitzingeni bencés apácákra bízták, nem az
volt a szándékuk, hogy véglegesen ott hagyják a kolostorban apácának. Az
Andechs-Meráni család, amely Barbarossa Frigyes császártól hercegi rangot
kapott, messzenéző terveket szőtt gyermekei sorsáról, köztük Hedvigéről is:
Ágnes nevű leányukat a francia, Gertrúdot II. Endre magyar királyhoz adták
férjhez, és Hedvig számára is kezdték keresni a királyi családból való
vőlegényt. Addig azonban Hedvignek meg kellett szereznie a bencés apácák között
a rangjához szükséges műveltséget.
A Kitzingenben töltött évek Hedvig számára mégis
sokkal többet jelentettek egy puszta iskolánál. A bencés élet ritmusa, az Isten
jelenlétében élő testvéri közösség megragadta a gyermek lelkét. Az 1300 körül
írt legenda az általános erények felsorolása mellett feljegyzett Hedvigről két
sajátos jellemvonást: szorgalmasan tanulmányozta a Szentírást, és mindenben a
Szentlélek volt különleges tanítómestere. Ebből a két forrásból merítette élete
végéig az erőt.
1186 körül az akkor tizenkét éves Hedviget kiragadták
a békés, kolostori környezetből, mert a család meglelte a vőlegényt: Henriket,
a sziléziai herceg fiát. A német főúri családok és a lengyel Piast család
között addig is sok rokoni szál szövődött, Hedvig szívét mégsem derítette fel a
gondolat, hogy követnie kell vőlegényét egy idegen országba.
Szilézia földjét szlávok lakták, 1163-tól önálló
hercegség volt a lengyel tartományok között. A föld lakói Hedvig számára
ismeretlen nyelvet beszéltek, erkölcseik és szokásaik is idegenek voltak, mert
a kereszténység éppen akkor kezdett gyökeret verni a lengyel nép szívében.
Henrik herceg atyja, I. Boleszláv herceg tizenhét évet töltött számkivetésben
német földön, s mikor hazatért, magával vitte német barátait és lovagjait. Így
Hedvignek voltak honfitársai is a hercegi udvarban.
A tizenkét éves grófnőre igen nagy feladatok vártak
ebben az idegen környezetben. Első éveiről csak annyit tudunk, hogy a férjét
,,Istenben szerette mint erényes és népe javát kereső embert'', és hét
gyermekkel ajándékozta meg.
1201-ben meghalt I. Boleszláv herceg, és Henrik lett
az utóda. Heves harcokat vívott ezután a Piastokkal, melyekből győzelmesen
került ki, s ennek következtében a sziléziai hercegség addig soha nem látott
fénykort ért meg. Henrik óvatosan és okosan kormányozta megnövekedett országát.
Uralkodói erényei közül kitűnt óvatossága és az, hogy alattvalóival szemben
szelíden igazságos volt. Úgy gondolta, hogy országának gazdasági és kulturális
felemelkedését szolgálja, ha német telepeseket hoz. Ennek eredményeként
Sziléziában mindenfelé telepes falvak és városok keletkeztek. Hedvig pedig,
akinek eleinte semmi része nem volt ebben a tisztán politikai meggondolásból
fakadó telepítésben, feladatának tekintette, hogy idegenbe került honfitársait
vigasztalja és szükségükben mindenben segítségükre legyen. Férjét elkísérte
országjáró útjaira, s ha az bírói székébe ült, Hedvig mellette foglalt helyet.
Ilyenkor a legszegényebb és a legelhagyatottabb emberek is tudták, hogy kérésük
eljut a herceg füléig.
Hedviget segítőkészsége és határtalan jósága miatt
méltósága ellenére a szegények is megtalálták, s ő ezzel hamarosan megnyerte a
lengyel nép szívét; s az emberek, szeretetük jeleként a maguk nyelvén
Jadvigának nevezték el.
A hercegnő hamarosan belátta, hogy az országban nagyon
hiányzik az a kovász, amely a kereszténység hatását nagy mértékben tudná
segíteni: a női kolostor intézménye. Henrik elődei férfi szerzeteseket már
megtelepítettek az országban, de egyetlen női kolostor se volt, ami azt
jelentette, hogy a leányok számára nem volt nevelési lehetőség, és életüket sem
szentelhették egészen Krisztusnak. Hedvig ,,megkérte a férjét, hogy saját
vagyonukból alapítsanak egy kolostort a ciszterci apácáknak'' -- mondja a
legenda. 1202-ben meg is történt a kolostor alapítása Trzebnicában. Ezzel
valóra vált Hedvig vágya. Mivel azonban ciszterci apácák sem Cseh-, sem
Lengyelország területén nem éltek, Bambergből hívták a nővéreket, élükön
Petrusszával, aki korábban Hedvig mesternője volt Kitzingenben.
Hedvig számára később Trzebnica volt az a hely, ahol
otthonra lelt. Ő maga soha nem tett szerzetesi fogadalmat, akkor sem, amikor
özvegyként beköltözött a kolostorba, melynek ekkor már egyetlen életben maradt
gyermeke, Gertrúd volt az apátnője. Tudta és elfogadta, hogy az ő helye a
hercegi udvarban van. A szemlélődés azonban egyre nagyobb teret foglalt el az
életéből, és alapja lett minden tevékenységének. Napjait az irgalmasság lelki
és testi cselekedetei töltötték ki. Bármit tett, soha nem önmagáért tette, mert
tekintete állandóan Krisztusra figyelt és a hite felebarátaiban is az Urat
elevenítette meg.
Két csoport különösen közel állt a szívéhez: a papok
és a szegények. A papság iránti tisztelete olyan fokot ért el, hogy
megnyilvánulásai előtt ma megütközve állunk: pl. a víznek, amelyben a papok
mosdottak, gyógyító erőt tulajdonított. Ajándékul elkérte a trzebnicai
apácáktól az ételmaradékot is. A papság iránti tisztelete az Eucharisztia és a
szentmise áhítatos szeretetéből fakadt.
A papok és szerzetesek mellett különös szeretettel
volt a szegények és a betegek iránt. Boroszlóban az ő kezdeményezésére
nyitották meg Szilézia első ispotályát, amelyet a neumarkti leprás otthon
követett. A legenda állandóan emlékeztet arra, hogy akkoriban -- rendkívüli
módon --Hedvig saját kezűleg szolgálta ki a szegényeket és a betegeket, maga
osztotta ki az alamizsnát, s csak akkor bízta ezt másra, ha maga már nem
boldogult a sok teendővel.
A szegényekben is Krisztust szolgálta. Ez abban
nyilvánult meg, hogy tizenhárom szegény állandóan volt a környezetében, akikkel
egy asztalnál evett. Ezek a szegények akkor is követték, ha úton volt férjével
az országban, s ha megérkeztek egy várba vagy más szálláshelyre, először mindig
róluk gondoskodott. Nemegyszer a neki készített finom ételeket tálalta fel
nekik. Ezért az udvari emberek körében elterjedt a mondás: ,,Inkább vagyok
koldus a hercegnő asztalánál, mint vendég a hercegnél!''
A hősiesség azonban, amellyel Hedvig a felebarátainak
szolgált, csak külső burok volt, amely elrejtette Krisztushoz egyre hasonlóbbá
váló belső életét. Lépésről lépésre követte az Urat a kereszt hordozásában.
,,Nem szégyellte, hogy áldozati báránya legyen Annak, aki túláradó szeretetéért
minden emberért megfeszíttetett.'' Ebből válik érthetővé az a kegyetlenségig menő
szigor, ahogyan önmagával bánt. Fegyelmezettsége az étkezésben, a ruházkodásban
és általános életformájában felülmúl minden elképzelést. És feltűnő, hogy
mindebben semmi külső támaszt, lelki vezetést nem kapott, sőt a környezete épp
az ellenkező irányba befolyásolta volna. Ahhoz azonban elég alázatos volt, hogy
kopott köpenyét kicserélje, amikor egy egyszerű apáca figyelmeztette: nem méltó
hozzá, hogy a hercegi fogadásokon így jelenjék meg. De amikor a boroszlói
főesperes szemrehányást tett neki böjtölése miatt, annak csak ennyit mondott:
,,Eszem annyit, amennyi nekem elég!''
Az Úr pedig kemény próbára tette a kereszt iránti
szeretetét: hét gyermeke közül hat a szeme láttára halt meg, 1238-ban pedig
elvesztette a férjét is itt a földön. Különösen érzékenyen érintette Henrik
fiának halála, akinek követnie kellett volna atyját a hercegi trónon. 1241-ben
ugyanis a tatárok nemcsak Magyarországot pusztították, hanem heves viharként
végigdúlták Lengyelország déli területét is. Henrik, a fiú egy kisebb lovas sereggel
vonult fel és Legnicánál megütközött velük. A csatát elvesztette, maga is
holtan maradt a csatatéren. A támadók azonban, látván, hogy milyen elszánt
ellenállásba ütköztek, elvonultak a vidékről. Hedvig korábban megjövendölte fia
halálát. Fájdalmának nagyságát csak sejteni lehet szavaiból, melyekkel leányát
és menyét vigasztalta: ,,Isten akarata ez, és nekünk kedvünket kell találnunk
abban, amit Isten akar, s ami neki tetszik''.
Hedvig 1243. október 15-én halt meg, majdnem hetven
éves korában, a trzebnicai kolostorban. A kolostor templomában temették el.
Tisztelete azonnal megkezdődött és a sírja körül történt csodák hatására
hamarosan megindították a szentté avatását. IV. Kelemen pápa 1267-ben iktatta a
szentek sorába. Ünnepét 1680-ban vették fel a római naptárba, október 17-re.
Mikor azonban ünnepelni kezdték Alacoque Szent Margitot, 1929-ben október 16-ra
helyezték át.
--------------------------------------------------------------------------------
A sziléziai hercegnőről, akiről saját népe tanúsította,
hogy ,,szeretetből élt'', mert ,,mindenkit megvigasztalt, akivel csak
találkozott'', legendája, egy fiatal kortársának műve mond el apró részleteket.
Miután Hedvig Sziléziába került és a férje, Henrik
átvette atyja örökségét, a krónikás szerint ,,a férje egyre több sikert ért el
a kormányzásban, mert nemcsak támogatta felesége szent életét, hanem annak
erényeit serényen követte is. S ha a törvény szerint alávetettje volt is a
férjének, az erények és a jámborság útján a vezetője lett''.
Hedvig a személy szerint őt illető jövedelemből alig
egy századrészt tartott meg önmaga és a családja számára, minden egyebet a
szegények gyámolítására és az Egyház fenntartására fordított. A régi krónikában
ez áll: ,,Volt egy Schawoine nevű birtoka, melynek jövedelme bőségesen fedezte
szükségleteit. Egyszer a vidéken nagy ínség támadt. Akkor Krisztus szolgáló
leánya kihirdette, hogy minden rászoruló jöjjön a majorba, ha Isten nevében
akar kapni valamit. A szegények nagy számban sereglettek oda, ő pedig
szétosztott közöttük minden gabonát. A gabona elfogytával kiosztotta a húst,
amit abban a majorban tároltak. A hús után a sajtok következtek, s mikor az is
elfogyott, minden fellelhető élelmiszert szétosztott a szegények között.
Hűséges szolgálónak bizonyult az Úr házában, aki a maga idejében mindenkinek
kiosztotta eledelét... Arra azonban gondosan ügyelt, hogy mindenki egyformán
részesüljön adományaiból, nehogy veszekedés és féltékenység támadjon az emberek
között.''
Razlaus, gnieznói kanonok igen öreg korában mondta el
a következőt: ,,Boroszlóban én teljesen szegény, pénztelen diák voltam. Akkor
hírét vettem azoknak a jótéteményeknek, amelyeket Krisztus szolgálója a
szegények között nap mint nap végbevitt. Barátaimmal együtt háromszor mentünk
el Röchlitzbe és Lissába, ahol a hercegi udvar éppen időzött, és mindhárom
alkalommal örömmel tértünk haza, mert egy-egy ezüstpénzt kaptunk!''
Életrajzírója újra meg újra kiemeli Hedvig szokatlan
emberszeretetét és szociális érzékét: ,,Ha valaki a szolgák közül
megbetegedett, orvosokat küldött hozzá, gyógyszerekről maga gondoskodott, és
úgy ápolta őket, mintha a gyermekei lennének. Ha hallott egy betegről,
bármilyen messze lakott is, felkereste, vagy legalább elküldött hozzá valakit
ajándékokkal. Különös képessége volt az özvegyek és árvák megvigasztalására.
Sok leányt, akinek sem szülei, sem rokonai nem voltak maga köré gyűjtött, és
ahogyan Isten előtt jónak látta, gondoskodott róluk: az egyiket férjhez adta, a
másikat kolostorba irányította... Mindig sok pénzt hordott magánál, hogy a
rászorulóknak azonnal adhasson. A kíséretében lévő szegényeket senki nem merte
elkergetni, ámbár a szolgák számára olykor nagyon terhesek voltak.''
A szent hercegnő elég gyakran megszegte a feudális
rend szabályait: ,,Ha szükséghelyzetbe kerültek alattvalói, elengedte adójukat,
szolgálataikat és adósságaikat. Ezért egyszer az udvari káplán, Ottó pap
kifakadt: ťÚrnőm, annyi adót engedsz el alattvalóidnak, hogy mi, a te szolgáid,
éhen fogunk veszni!Ť Hedvig pedig nyugodtan csak ennyit mondott: ťLégy nyugodt,
Isten majd gondoskodik rólatok!Ť''
Amilyen bőkezű volt másokkal, olyan szigorú volt
önmagával szemben. Kása, hüvelyesek, kenyér, hal, tej és sör volt az eledele.
Negyven éven át nem evett húst, sem zsíros ételt, amin a környezete meg is
ütközött. De ha hivatalosan kellett megjelennie a férje oldalán, eleget tett az
illem követelményeinek. 1217-ben készült pecsétje ünnepi öltözékben ábrázolja.
Unokahúga, Árpádházi Szent Erzsébet akkoriban nagyon ellenezte a ruhák hosszú
vendégujját, mert a hiúság megnyilvánulását látta benne. Hedvignek pedig semmi
nehézséget nem okozott, hogy ezt a pecsétet használja.
Egész különös botránkozást keltett a környezetében --
gondoljunk csak Hedvig méltóságára! --, hogy gyakran járt mezítláb. Így
elbeszélik, hogy a gyóntatója egyszer csináltatott neki egy pár cipőt, és
megparancsolta, hogy hordja. Hedvig követte is a parancsot, és hordta a cipőt
-- de nem alábán, hanem a kezében. Mikor pár év múlva a pap észrevette, hogy a
cipő használatlan, Hedvig megjegyezte: ,,Pedig én engedelmeskedtem és gyakran
hordtam!''
Legendaírója ezzel magasztalja Hedvig vezeklését: a
szent lába nyoma a hóban olyan meleget sugárzott, hogy a nyomába lépő, didergő
szegények lába felmelegedett tőle!
Olykor beleszólt férje dolgaiba is. Így például egy kivégzés
után keserű szemrehányást tett férjének ítélete kegyetlenségéért, s ezzel
elérte, hogy a későbbiek során Henrik gyakran megkegyelmezett a
halálraítélteknek. Az adósok börtönében sínylődők közül sokan Hedvig
váltságdíjának köszönhették a szabadulásukat.
Döntő módon avatkozott be abba a testvérháborúba,
amely 1229 tavaszán a férje és I. Konrád mazoviai herceg között robbant ki.
Henrik két csatában is legyőzte Konrádot, s miután bevette Krakkó városát,
elbocsátotta a katonáit. Ám egy mise alkalmával a krakkói lovagok rajtaütöttek
a hercegen, elfogták és Konrád fővárosába, Plockba hurcolták. A fogoly herceg
fia, Henrik azonnal sereget gyűjtött, hogy kiszabadítsa atyját. Hedvig azonban
ellenezte az újabb vérontást, s magára vállalta férje kiszabadítását. Elindult
Plockba, személyesen tárgyalt Konráddal, és kiszabadította a férjét. Két
unokája később Konrád fiaihoz ment férjhez, s ezzel tartós lett a családok
közötti béke.
Hedvignek sokat kellett szenvednie életében. Hat
gyermekét temette el; férje a gnieznói érsekkel való vitája miatt kiközösítve
halt meg. Unokája, II. Boleszláv, aki ,,Kegyetlen Boleszláv'' néven ismert a
lengyel történelemben, saját testvérei, kolostorok, papok és saját népe elleni
harcaival és megszámlálhatatlan erőszakos cselekményével keserítette a
környezetét. Az egész vidék feljajdult, amikor Neumarktban a templomban és a
temetőben nyolcszáz embert, férfiakat és nőket mészároltatott le válogatás
nélkül.
A legnehezebb óra Hedvig számára mégis Henrik fia
halála volt. Mikor hírét vitték, hogy elesett a csatában, ,,nem ontott
könnyeket, a fájdalom külső jeleit egyáltalán nem mutatta, hanem leányát, a
trzebnicai apátnőt és a menyét vigasztalta, aki majdnem belehalt a fájdalomba.
Ő pedig így imádkozott, égre emelt tekintettel: ťKöszönöm, Istenem, hogy ilyen
fiút adtál nekem... vedd magadhoz a lelkét!Ť'' Aztán kiment a csatatérre, hogy
megkeresse fiának holttestét.
Nem csodálkozhatunk azon, hogy a szentek, akik
hasonlóvá váltak a megfeszített Krisztushoz, a kereszten élték át a vele való
egyesülést. ,,Hedvig egy alkalommal -- mondja a legendája -- elmélyült
imádságban térdelt a trzebnicai kolostor templomának feszülete előtt. Egyszer
csak a feszület megmozdult, a Megfeszített jobb karja eloldódott a kereszttől,
átölelte Hedviget, és megáldotta. Az Úr így adta tudtára, hogy meghallgatta
imádságát.'' -- De ez a jelenet Hedvig életének legbenső misztériumát is jelzi,
és az összes nagy misztikus rokonává teszi őt.
Röviddel a halála előtt úgy rendelkezett, hogy ne
rendkívüli sírba temessék el, hanem egészen egyszerűen, a többi hívő közé, a
temetőbe. Ezzel is kifejezte, hogy az egyszerű emberek testvérének tekinti
magát. A halálos ágyán kérte azt a fátyolt, amelyet unokahúga, Szent Erzsébet
viselt, és a fejére kötötte. Így akart megjelenni a szentek közösségében, és
azonnal meg is pillantotta a szent asszonyok seregét, akik hívogatóan jöttek
elébe.
--------------------------------------------------------------------------------
Mindenható Istenünk, ki Szent Hedvig csodálatos életét
az alázatosság példájaként állítod elénk, kérünk, engedd, hogy közbenjárásával
szerezze meg nekünk égi segítségedet!
Figyelj fel erre!
Családanya, családapa is lehet szent! Bárki! Még Te is!!!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése