A megszentelődés útján – Ökumenikus konferenciát rendeztek Pannonhalmán és Bakonybélben
„»Legyetek szentek!« (1Pét 1,16) – Keresztség és megszentelődés a Krisztus-követésben” címmel tartottak ökumenikus konferenciát Pannonhalmán és Bakonybélben október 14-én és 15-én.
A
konferenciának – melyet idén immár hetedik alkalommal rendeztek meg – minden
évben Bakonybél ad otthont, ám idén a Szent Márton-év, az irgalmasság szentéve,
valamint a reformáció 2017-es emlékéve alkalmából rendhagyó módon két napra és
helyszínre várták a szervezők az érdeklődőket.
A
program közös imádsággal kezdődött a pannonhalmi Szent Márton-bazilikában, majd
a tavasszal átadott új díszteremben köszöntötte a vendégeket Várszagi Asztrik
főapát.
Szent
Márton saját korában azon fáradozott, hogy a hit tiszta legyen, eljusson Isten
igéje az emberekhez és megőrizze a Krisztusban hívők egységét. Ezeregyszáz
évvel később egy Ágoston-rendi szerzetest, aki szintén a Márton nevet kapta a
keresztségben, ugyancsak a buzgóság emésztette Isten egyházáért. A történelem
folyama nem áll meg. A mi 21. századi közösségeink egy részében is ugyanaz a
vágy él, hogy az egyházat meg kell újítani és az egységet, amennyire
lehetséges, vissza kell állítani – emelte ki Várszegi Asztrik.
Közösségben
vagyunk – ezt választottuk a Szent
Márton-évben vezérgondolatnak, és ezt szeretnénk kifejezni itt, a konferencián
is – mutatott rá a főapát. – Közösségben vagyunk Isten teremtett világával,
benne az emberrel. Keressük a közösséget és a mind teljesebb egységet keresztény
testvéreinkkel. Ahogyan a Német Katolikus Püspöki Konferencia és a Németországi
Protestáns Egyház a reformáció éve alkalmával kiadott közös nyilatkozatában
kifejezésre juttatta: „keressük a közös utat, amelyen járva megtanuljuk azokat
a szavakat, amelyekkel ma és a jövőben Jézus Krisztusról együtt, hitelesen
tanúskodhatunk”.
Hafenscher
Károly, a Magyar Evangélikus Egyház zsinati elnöke, a Reformáció Emlékbizottság
munkájának segítéséért felelős miniszteri biztos is köszöntötte a konferencia
résztvevőit.
Az
Úristen mindig adott olyan szenteket és reformátorokat, Istenért égő embereket,
akik a Szentlélek vezetésével megvédték, megőrizték és megújították az
egyházat. Az ökumené azt jelenti, hogy az Istenhez tartozók mindig tudnak
találkozni. Számunkra – fogalmazott a miniszteri biztos – ez nem izzadságos
feladat, hanem adottság. Hogy ez ne csak látszat összeborulás legyen, szükség
van a teológiára, mely által elérkezünk addig az istenismeretig, amely
egymáshoz is valóban közelebb hoz minket.
Andrea
Grillo, a római Szent Anzelm Egyetem professzora Keresztség és keresztény
beavatás – a szentség kihívásai a nyitott társadalom és az elvilágiasodás
korában címmel tartott előadást.
A
keresztség szentsége iránti teológiai érdeklődésünk és a keresztséggel
kapcsolatos konkrét tapasztalatunk között bizonyos értelemben szakadás van –
mutatott rá a professzor. – Ezt leginkább abban ragadhatjuk meg, hogy a
saját keresztségünk ünneplése és az arról való személyes tapasztalatunk között
általában távolság fedezhető fel. A teológia nem a gyakorlatot tükrözi, és az
elmélet nem tudja a gyakorlatot megvilágítani. Nem a csecsemőkeresztelés
létjogosultságáról van szó, hanem arról, hogy a gyakorlatot össze kellene
kapcsolni egy teológiai és lelkipásztori megújulással. Változtatni kell a
kérdésen, amelyen a gyakorlat alapszik: mi történik, ha a gyermek meghal? Arra
kellene választ adnunk: mi történik, ha a gyermek élni fog? Ez a kérdés csak
egy olyan egyházban tehető fel, amely szembenéz azzal a problémával, hogy mit
jelent az egyház számára „a hitre szülni” valakit. A hit tapasztalata és a
keresztség tapasztalata nem szabad, hogy elkülönüljön egymástól.
A
keresztség szentsége és a tapasztalat közti feszültséget a keresztség többi
szentséggel való kapcsolatában oldhatjuk fel – tette hozzá Andrea Grillo.
– Arra kellene jobban odafigyelnünk, hogy a keresztség tapasztalatát
„bepótoljuk” azokban a szentségekben, amelyek ismételhetők – mindenekelőtt az
eucharisztiában és második helyen a bűnbánat szentségében.
A
keresztség irgalommal való kapcsolatáról szólva a professzor rámutatott: a
keresztségi szabadulás gyökerénél egy tekintély elismerése áll, amelynek alapja
nem a hatalom, hanem a kegyelem és az irgalom. Ez a szabadságról alkotott
modern fogalmunkat is megrendíti, hiszen emlékeztet arra, hogy minden szabad
cselekedet egy felszabadító tekintélyből fakad. Úgy gondolunk az irgalomra,
mint ami közömbös a tekintély iránt, a tekintélyre pedig, mint ami érzéketlen
az irgalomra. Ezt erősíti a világ liberális berendezkedése és az egyház
klerikalizmusa is. A tekintély védelmében elfelejtkeztünk az irgalomról, és
pusztán a hatalom megőrzésére koncentráltunk. Ahhoz, hogy az egyház menekülttábor
lehessen, hogy észrevegye az emberi jogokat, a nők, az idősek, a gyermekek, a
normálisak és a mások, a heteroszexuálisok és homoszexuálisok, az őslakosok és
az idegenek jogait, meg kellett ismernie, és el kellett szenvednie a tekintély
tagadását.
Ma azonban
újra felfedezhetjük a tekintély szó eredeti jelentését: az ember
valakit növel, nevel. Az ember nem önmagától önmaga, hanem másoknak
köszönhetően válik azzá. A szabadságunk gyökerénél ott a tekintély, a tekintély
gyökerénél pedig a szeretet és az irgalom lapul – emlékeztetett az előadó.
A
keresztség és a megszentelődés bibliai és rendszeres teológiai aspektusai című előadásában Szűcs Ferenc református teológus
professzor kiemelte: a szentség oka és egyedüli indoka, hogy Isten szent és ő
minden szentség forrása. Az Ószövetség nyelvén ez egyszerre jelentette Isten
senkihez nem hasonlítható másságát, a profántól való elkülönülést, a
tisztátalannal való szembenállást, valamint azt, hogy mindaz és mindenki, aki
Istenhez tartozik, részesedik a szentségéből. Isten azt mondja: „Én a
magasságban, a szent helyen lakom, de a megtört és alázatos szívűekkel is ott
vagyok” (Iz 57,14).
Az
Újszövetség a test és a teremtés megszentelését az inkarnáció hitvallásában
fejezte ki. Ezáltal az ember részeseivé lesz az isteni természetnek (2Pét 1,4).
A megszenteltetés legfontosabb helye az Ószövetségben a választott nép volt, az
Újszövetségben azonban már Krisztus egyháza, azaz a zsidókból és pogányokból
egybe gyűjtött „ecclesia” – mutatott rá Szűcs Ferenc. – Így még
inkább érvényesül a szent kettőssége: hogy indicativus, azaz jelző és
imperativus, vagyis felszólítás egyszerre. Ezt fejezi ki Pál apostol, amikor
azt mondja, ti Krisztus teste vagytok (1Kor 12,27). A test nem hasonlat csupán,
hanem olyan mélyebb egység, ami a mennyben lévő fő, Krisztus, és az ő földön
lévő teste, az egyház között fennáll. Krisztus nem akar teljességre jutni az
teste nélkül, ezért szentté kell lennünk.
E
közösségbe a keresztség által lépünk be, így szoros kötelék van a keresztelés
és a megszentelődés között. A Szentháromság nevében való keresztelés abba a
szeretetmisztériumba kapcsol be, ami az Atya és Fiú között a Szentlélek által
van, és amely alapja az egész teremtésnek. A keresztség tehát Isten mindenséget
átölelő szeretetének a jele. Isteni tett, ugyanakkor küldetés is az egyház
számára – hangsúlyozta a református teológus.
Majd
emlékeztetett: a minden nép megkeresztelésére vonatkozó missziós parancsból
tudjuk (Mt 28 19–20 és Mk16 15–16), a keresztség nem szakítható el a
tanítvánnyá válástól. A tanítványság lényege azonban elsősorban nem valamilyen
tan elsajátítása, hanem annak életté váltása. Minden későbbi szakadás ellenére
a Szentháromság nevében történő keresztséget a különböző felekezetek többsége
kölcsönösen elfogadta, és ezzel kifejezte, hogy nem valamely felekezetbe
keresztelünk, hanem az egy szent és apostoli egyházba. És bármennyire változott
is az évszázadok során a katekumenátus szerepe, a keresztség mindig kezdő aktus
volt, amellyel a személy rálépett a megszentelődése útjára.
A
konferencia két bevezető előadásához kapcsolódva Gérecz Imre bencés szerzetes
tartott korreferátumot. Délután kiscsoportos beszélgetések keretében
gondolkodhattak tovább a hallottakról a résztvevők, illetve két, a fizikai tér
és a szent kapcsolódását bemutató műhelyen vehettek részt. A program ökumenikus
vesperással folytatódott, majd az Ausculta Énekegyüttes és a Szent Efrém
Férfikar koncertje zárta a napot a bazilikában.
Október
16-án, szombaton Bakonybélben Béres Tamás, az Evangélikus Hittudományi Egyetem,
Tóth Judit, a Debreceni Tudományegyetem és Fadi Imad, a Szent Anzelm Egyetem
tanára, valamint Steinbach József református püspök előadása mélyítette el a
konferencia témáját. A délután során hat műhely közül választhattak a
résztvevők, melyekben többféle nézőpontból, illetve a különféle életállapotok
horizontja mentén vizsgálták a keresztség és a megszentelődés fogalmát,
kapcsolatát.
A kétnapos konferencia ökumenikus vesperással zárult a bakonybéli Szent
Móric és vértanútársai-templomban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése