Hová vezet a meditáció? – Jálics Ferenc jezsuita járt a Párbeszéd Házában
„Miért érdemes meditálni? Hová vezet a meditáció?” címmel október 11-én Sajgó Szabolcs beszélgetett a budapesti Párbeszéd Házában Jálics Ferenc jezsuita szerzetessel, a szemlélődő meditációs lelkigyakorlatok egyik irányzatának kidolgozójával.
Sajgó
Szabolcs, a Párbeszéd Háza igazgatója köszöntötte a hallgatóságot a Jezsuita
Szigeten, és bemutatta az épületegyüttest azoknak, akik először jártak a
jezsuiták budapesti központjában; majd elmondta, először Luxemburgban
találkozott Jálics Ferenccel, élete, hivatáskeresése egy fontos fordulópontján
– akkor és később is, élete több fontos pillanatában segített neki Jálics atya
és a szemlélődő ima; „ez a fő üzenet, ami miatt itt a földön is ülnek…” –
mutatott körbe a zsúfolásig telt termen.
Jálics
atya beszélt arról, hogy az ötven éve gyakorolt meditáció hogyan mélyítette el
az Istennel való kapcsolatát; nem gondolkodás vagy szövegek ismétlése, hanem
„az antennák kinyitása” révén. Az idős jezsuita beszélt édesanyjáról, aki
minden este odaült egyenként mind a tíz gyerekéhez, és mindegyikükkel mély
beszélgetést folytatott, nagy odafigyeléssel.
A
meditáció felé fordulása kapcsán elmesélte, a noviciátustól kezdve naponta egy
órát imádkozott, ami fokozatosan egyszerűsödött, a csend, a jelenlét egyre
fontosabb szerepet kapott; úgy látta: a beszéd inkább hátráltatja. Ez az
egyszerű, természetes folyamat vezette a meditáció felé. Megtapasztalta, a
csendben Isten jelenléte erősödik, nem kell „magyarázni” neki; érezhetővé
válik, hogy ez az élet középpontja, és ez nagy szabadságot ad.
Hová
vezet a meditáció? Isten jelenlétébe. Isten csendje azonosul az életünkkel.
Mindez nem jelenti azt, hogy nem kell olvasni a Szentírást, azonban a meditáció
hatására az élet leegyszerűsödik, az Istennel való viszony kitisztul, megnyílik
az ember szíve, hogy másoknak szolgáljon, és nagyobb tisztelettel forduljon az
emberek felé.
Sajgó
Szabolcs megemlítette, hogy Jálics atya mindig is különösen javasolta a
szemlélődő imát azoknak, akik emberekkel foglalkoznak. Lelkivezetésben is az a
legfontosabb, hogy „fel tudjuk venni a másik életét”, meg tudjuk hallgatni,
magunkhoz engedni, hogy belülről érezzük, hol van – magyarázta Jálics Ferenc.
Sajgó
Szabolcs kérésére beszélt a mindennapjairól, melyek a németországi Griesben
telnek; elmondta, hamarosan belép a kilencvenedik évébe, már nem vezet
lelkigyakorlatokat, de sok ember lelkivezetését vállalja továbbra is. A
Nürnbergtől északra található lelkigyakorlatos házban egymást váltják a
csoportok. Jálics atya 1978 óta él Németországban, a ’80-as évek elején
indította el ott a szemlélődő lelkigyakorlatokat, amihez hamarosan új, tágasabb
helyszínt kellett keresni. A provincia azt mondta, nem tudnak rá pénzt adni, és
szerintük önkénteseket sem talál – mire ő felvilágosította őket, neki már van
kettő… És volt egy gazdag jezsuita is – tette hozzá tréfálkozva Jálics atya.
Valakitől hallotta, hogy a gazdag barátoktól nem pénzt kell kérni, hanem
tanácsot; így is tett – és nem sokkal később kapott egy házat. Ennek a háznak a
feleslegéből pedig még a magyar jezsuita lelkigyakorlatos házakat is tudják
támogatni – derült ki Sajgó Szabolcs szavaiból.
A
beszélgetésbe a Párbeszéd Háza vezetője bevonta a közönséget is, biztatta a
jelenlévőket, tegyenek fel kérdéseket, illetve meséljenek arról, miért vannak
itt. Jálics Ferenc válaszaiban ismételten hangsúlyozta: a csendet tekinti az
útnak, mely elvisz az Istenhez; a kontemplatív imában bármit teszünk, az csak a
csend felé vihet: „Figyelsz, és fölfedezed a csöndet.” Eleinte jönnek a
gondolatok, „de ha figyelsz, és lassan fölfedezed: »Én itt vagyok«”.
Egy
hozzászóló azt kérdezte, jön-e Magyarországra Jálics atya lelkigyakorlatot
tartani, mire a válasz így hangzott: „Én most várom, hogy kicsit fiatalabb
legyek… És akkor jövök!”
Sajgó Szabolcs utalt a szemlélődő meditációs lelkigyakorlat jezsuita gyökereire, Szent Ignác három imamódjára. Jálics Ferenc hozzátette: a tízparancsolat betartására törekvés és Jézus Krisztus megismerése mellett a rendalapító is említést tett a csend fontosságáról, azonban nem írta le, nem fejtette ki – ezért nem ültették át korábban a gyakorlatba; „még nem álltak készen rá”. Az első kettő (a tízparancsolat és Krisztus ismerete) jelenti az alapokat – jó, ha megvannak ezek, de ha valaki „a csöndbe megy, annál az alapok is elkezdenek mozogni”.
Jálics atya többször hangsúlyozta a támogató kiscsoport jelentőségét, és mindenkit bátorított ilyen – akár csak két-három fős – csoportok indítására, melyek tagjai otthon meditálnak, de hetente egyszer összejönnek megbeszélni a tapasztalatokat – ami még akkor is hasznos, ha ez a tapasztalat csak annyi, hogy „megint nem meditáltam”. A kiscsoport segít a kitartásban, még akkor is, ha a kudarcokat osztjuk meg egymással; a kiscsoport megerősít – ha egyedül vagyunk, könnyebben elvesztjük a kedvünket, az energiánkat. Egy hozzászóló elmondta, hogy ő a férjével alkot „kiscsoportot”; 1993 óta meditálnak, de úgy érzik, még az elején vannak, és még sok minden vár rájuk a csendben.
A
kezdőknek Jálics Ferenc a napi félórás meditációt javasolta, melyet
következetesen kell megvalósítani. Egy szó, egy rövid mondat, amit néhányszor
elismétlünk, segíthet: „Szeretlek”, „Itt vagyok”, „Én Uram, én Istenem”.
Hozzátartozik a kezdethez, hogy akadozik; ehhez kell a csoport, a többiek
biztatása. Később jön csak el az az idő, amikor már egyedül is folytatjuk, mert
már megtapasztaltuk, hogy megváltoztatja az életünket.
Végül
Sajgó Szabolcs feltette a kérdést: mit visznek haza a jelenlévők? És jöttek a
válaszok: sokan a megerősítést, hogy újra kell éleszteni a kiscsoportjaikat;
volt, aki Jálics atya mosolyát; volt, aki a hálát, hogy újra láthatta Feri
atyát, akinek a jelenléte mindig Istenre irányítja a figyelmét, és aki tud
„átlátszó” lenni.
„Modern
világunk meggyorsult ritmusával új életkörülményeket teremtett. A mai ember e
nyugtalan és sokszor ideges környezet dacára szeretne az Istennel kapcsolatba
kerülni. Ehhez megfelelő útmutatásra és vezetőre szorul. Az a benyomásom, hogy
eddig ezt az istenkeresést leginkább tanulással, gondolkodással és a helyzet
tudatosításával igyekeztek elérni. Ez szükséges volt, és továbbra is az lesz.
De ugyanakkor égetően sürgős, hogy az imában a racionális sémákat túlszárnyalva
nagyobb egyszerűségre jussunk el. Találkoztam emberekkel, akik saját
igyekezetükkel eljutottak az imának sokkal egyszerűbb formájára, de vagy
tiltottnak hitték ezt, vagy azt gondolták, hogy nem is ima. A modern élet sok
gondolkodásra késztet. Az Istennel szemben valami kevésbé bonyolultra vágyunk.
Úgy érezzük, hogy a közvetlenebb kapcsolat egyszerűbb imát igényel, amely
szeretetet ébreszt, utunkat megvilágítja és békét ad szívünknek. Ilyen imát
akarok tanítani.”
(Jálics
Ferenc SJ: Tanuljunk imádkozni; Prugg Verlag, Eisenstadt, 1977.)
Jálics Ferenc 1927-ben született Budapesten, a Jézus Társasága tagja.
Argentínában évekig dogmatikát és alapvető teológiát tanított. 1963-tól
Argentínában, később az Egyesült Államokban tartott lelkigyakorlatokat.
1978-tól Németországban él. A szemlélődő meditációs lelkigyakorlatok egyik
útjának kidolgozója; több teológiai, illetve lelkiségi könyv szerzője. Jelenleg
Griesben (Németország) él az általa létrehozott lelkigyakorlatos házban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése