Bábel Balázs az irgalmasságról és az igazságosságról: Ne Lúdas Matyit kövessük, hanem Jézust!
Lehet-e irgalmasságról és igazságosságról egyszerre tanúságot tenni? – erre a kérdésre kereste a választ Bábel Balázs kalocsa-kecskeméti érsek az október 11-én a budapest-krisztinavárosi Havas Boldogasszony-templomban tartott előadásában.
Mind
az irgalmasság, mind az igazságosság olyan erény, amely csak a közösségben élő
ember számára jelent gondot – hangsúlyozta az irgalmasság szentévéhez
kapcsolódó előadás kezdetén az érsek. A főpásztor hozzátette: társadalom csak
ott van, ahol rend van, különben csupán tömegről beszélhetünk. Az az állam,
amelyben nincsen rend, igazságosság, szankcionálás, Szent Ágoston szavával
élve: rablóbanda. Bábel Balázs ugyanakkor elkülönítette az igazságot és
megvalósulását a jogtól és érvényesülésétől.
Annak
kapcsán, hogy az igazság nem szorítható csak törvényi keretek közé, azt a
történetet említette, amikor egyszer mintegy nyolcvan ügyészt fogadott az
érseki palotában az államügyésszel az élen, és az első kérdése az volt, hogy
hisznek-e az örök életben. Ők nem tudták mire vélni, miért ezzel kezdi
mondandóját, de Bábel Balázs szokásos szókimondásával hozzátette: „Mert ha
nem hisznek, akkor frusztrált munkát végeznek, mert önök tudják a legjobban,
hogy a földön nincs igazság.” Egyikük sem mondta, hogy van. Az egyik ügyész
pedig egyenesen úgy reagált: jogszolgáltatás van, nem igazságszolgáltatás. Ezt
alátámasztandó a kalocsa-kecskeméti érsek arról beszélt, hogy Magyarországon
elmaradt a kellő igazságszolgáltatás a rendszerváltást követően, és
számtalanszor borzolta fel a kedélyeket az elmúlt huszonhat évben egy-egy bírói
döntés, mivel csekélynek vagy éppen ellenkezőleg, túlzónak érezték azokat.
Maga
Jézus is azt mondja a poroszlónak: „Ha rosszul szóltam, bizonyítsd be, ha nem,
miért ütsz engem?” Szent Pál fellebbez a császárhoz mint római polgár, akit nem
lehet csak úgy egyszerűen meghurcolni – említett bibliai példákat a rend
szükségességéről az érsek. A rend iránti igény egy fejlődési folyamat
eredménye, a szívben írt törvény természetes erkölcs formájában bennünk van, és
létezik ennek kodifikált formája, írásban – tette hozzá. Hogy mekkora igény van
erre a mai világban is, azzal támasztotta alá Bábel Balázs, hogy a nürnbergi
per során sem fogadták el a vádlottak azon érvelését, hogy parancsra követték
el, amit tettek, és emberiesség elleni bűncselekményekért ítélték el őket.
A
főpásztor hangsúlyozta: az igazságosság alapját az Ószövetségben a
tízparancsolat vetette meg, de már az ennél korábbi, „szemet szemért, fogat
fogért” elv is egy fejlődési fokozat volt, hiszen az aránytalanul nagy bosszú
ellen lépett fel. Az irgalmasságnak is felfedezhető a csírája az Ószövetségben,
világított rá Bábel Balázs, méghozzá Ozeás próféta könyvében, amelyben Isten
úgy viszonyul az emberhez, mint az anya a gyermekéhez. Az Újszövetségben a
hegyi beszédben Jézus pedig egyenesen úgy fogalmaz, hogy a Mennyei Atya felkelti
napját jókra és gonoszokra egyaránt.
Ebben
az evangéliumi részben és a csodálatos példázatokban, mint például az irgalmas
szamaritánuséban, az az újszerűség szólal meg, hogy az irgalom mindig a
bűnbocsánattal van kapcsolatban, abból ered. Az irgalmas szamaritánus azért
lett példává, mert olyan valakin segített, akin nem lett volna kötelessége
segíteni, nem a családtagján segített, hanem az ellenségén – mutatott rá a
főpásztor.
Az
érsek ezután arról beszélt, hogy Jézus tanításában nem akarta az Ószövetséget,
így annak igazságra épülő jogrendjét sem megsemmisíteni, hanem be akarta
teljesíteni. Ezt pedig éppen az irgalmasság meghirdetésével tette meg, például
amikor – Máté evangéliumában – a végrendeletében az irgalmasság testi
cselekedeteit felsorolja, vagy amikor a hegyi beszédet – és az egész
evangéliumot – megelőlegező boldogságmondások egyikeként elmondja: „Boldogok az
irgalmasok, ők majd irgalmat nyernek.” A biblikusok szerint e boldogságmondások
rejtett alanya maga Jézus, aki nem tanított olyat, amit ő maga is meg nem tett
volna – fogalmazott az előadó.
Bár mi
Lúdas Matyiként háromszor visszavernénk a rajtunk esett sérelmeket, Jézus
tanítása szerint hetvenszer hétszer meg kell bocsátanunk – mutatott rá az
érsek. Majd a Miatyánk tanítását fejtegetve hozzátette: ha azt akarjuk, hogy
nekünk megbocsásson az Isten, nekünk is meg kell bocsátanunk.
Az
irgalmasság kérdése társadalmi szinten is időről időre felvetődik, mondta Bábel
Balázs, a tömeges amnesztiákra és a gazdasági jellegű adósságelengedésekre
utalva. Emlékeztetett, hogy a 2000-es jubileumi szentévre készülve Szent II.
János Pál pápa felvetette, a világ oly módon újuljon meg, hogy a nagyon
eladósodott nemzeteknek engedjék el az adósságát, ám sajnos ebből a világszintű
tiszta lapból nem lett semmi.
Az Isten
irgalma és igazságossága a legnagyobb mélységben és magasságban a keresztben
mutatkozott meg – mondta Bábel Balázs, majd a két erény legtökéletesebb közös
emberi megvalósulása példájaként Szent Márton nevezetes tettét említette. A
fiatal katona irgalmas cselekedete, hogy köpenye felét a didergő koldusnak
odaadta, igazságos is volt egyben, hiszen ruhájának azt a részét, amely a
hadsereg tulajdona volt, megőrizte. Az érsek elismerte, neki is nagy nehézséget
jelent egyszerre igazságosnak és irgalmasnak lennie, például amikor egy, az
anyagi forrásokkal nem jól gazdálkodó egyházmegyei fenntartású iskola iránt
irgalmat gyakorol, és kisegíti nehéz helyzetéből, akkor szükségszerűen
igazságtalan lesz a többi intézménnyel szemben.
Az
igazságosság talaján kell állnunk, de keresnünk kell mindazt, ami az irgalom
irányába vezet – vázolta fel a keresztény ember feladatát Bábel Balázs. Az
érsek úgy látja, az újkori népvándorlás viszonyai közepette is az okosság
alapján kell a jótetteket végrehajtani. Szent Pál Galatáknak írt levele nyomán
arról beszélt, a szeretetnek is van sorrendisége: ha azonos baj sújt többeket,
először a hozzánk közelebb állókat, így például az azonos hitűeket kell
segítenünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése