BOLDOG ASSISI EGYED
szerzetes
+Monteripidói remeteség, 1262. április 22.
Boldog Egyed testvér életét csak attól az időtől
kezdve ismerjük, amikor elhatározta, hogy Szent Ferenc (lásd: A szentek élete,
566. o.) követője lesz. A legenda minden korábbi eseményt homályban hagy. Lehetséges,
hogy előzően favágó volt. Szerzetesként mindenesetre gyakran végezte ezt a
munkát. Feltehetően korán hozzászokott a nehéz munkához. Bizonyosnak látszik,
hogy elpusztíthatatlanul egészséges volt. Egyszer azt mondta Szent Ferencről:
,,Csak egy dolog nem adatott meg neki: az erős test. Ha ugyanis olyan test állt
volna rendelkezésére, mint az enyém, ennyire teljesítőképes, kétségtelenül
bejárta volna a világ legtávolabbi zugait is.''
Egyed hallott már arról, hogyan csatlakozott Ferenchez
első társa, Boldog Quintavallei Bernát. Nagyon mélyen hatott rá, hogy Bernát
szó szerint teljesítette az Evangéliumot, és minden tulajdonát eladta, az árát
pedig szétosztotta Assisi szegényei között. További két férfi is csatlakozott
Ferenchez. Egyed Isten felszólításának fogta fel, hogy ez a hír eljutott hozzá.
Haladéktalanul Assisibe ment, s ott megtalálta Ferencet. ,,Hozzátok akarok
tartozni Isten iránti szeretetből'' -- így kérlelte Ferencet. Az meglátta a
kérlelőben akaratának tisztaságát, és ezekkel a szavakkal mutatta be társainak:
,,Egy jó testvért küldött hozzánk az Úr''.
A kis közösség előtt ott állt az Úr igéje: ,,Ha
tökéletes akarsz lenni, add el, amid van, az árát oszd szét a szegények
között... Aztán jöjj és kövess engem!'' (Mt 19, 21.) Ferenc drámai cselekedetével
a püspök előtt lemondott gazdag örökségéről. Quintavallei Bernát is látványosan
lépett a szegénység útjára. Egyednél egyszerűbben ment minden, mert ruházatán
kívül nem volt semmije. Ferenc magával vitte Assisibe, hogy a városban csuhát
kerítsen számára a beöltözéshez. Útjuk közben alamizsnát kért egy szegény
asszony. Ferenc Egyedhez fordult: ,,Adjuk oda neki a köpenyedet!'' Örömmel
ajándékozta oda Egyed köpenyét a koldusasszonynak. Maga is szegény volt; amit
ajándékozni tudott, azzal nem segíthetett a nép szegénységén. De azt a keveset,
amit el tudott ajándékozni, vidám szívvel adta. Még azon a napon beöltöztette
őt Ferenc.
Egyed igen nagyra becsülte Szent Ferencet. Az első
társak Ferenchez való viszonya azért mégis más volt, mint azoké, akik később
érkeztek a Szent közösségébe. A rend egyik történetírója mondta az első
társakról -- s ez Egyedre is vonatkozik --, hogy Ferenc kíséretét alkották, a
rendi család azonban velük még nem jött létre valójában: ,,Első társai
bizonyára alig voltak a fiai. Olyanok voltak, mint a testvérei, társai a
legesztelenebb kalandban''. Első társai a később jövőknél erősebben magukra és
saját döntésükre voltak utalva. Jellemző továbbá, hogy Egyed (mint még néhányan
az első testvérek közül) később teljesen elhagyta a tevékeny életet, és
szemlélődőként visszavonult egy remeteségbe. Ezzel azonban semmi esetre sem
szakadt el a maga útját járva Szent Ferenc rendjétől, hanem olyan életformát
választott, amelyet a ferences élet első időszakában egy másik lehetőségnek
ismertek el az apostoli tevékenység mellett. Talán felismerte Egyed, hogy a
prédikálást hosszú távon mégiscsak a rend papjainak kell végezniük, ezért
vonult vissza.
Még nem sok ideje volt a kisebb testvérek
közösségében, amikor Ferenc apostoli vándorútra küldte ki a világba. Úgy
látszik, mintha Egyed nagy örömmel köszöntötte volna, hogy szembekerül a
világgal. Mint makkegészséges férfinak nem kellett félnie a vándorút
fáradságaitól. Útközben sokszor felajánlhatta erejét mások szolgálatára és
segítésére. Segített az embereknek az olajbogyó-szüretelésben, friss
forrásvizet vitt szét a városokban, és szolgálataiért csak a mindennapi
kenyeret kérte alamizsnaképpen. Így jutott el a spanyolországi Compostellába,
Szent Jakab apostol szentélyéhez. Amikor útközben egy szegény emberrel
találkozott, részvéttel telve odaadta neki kámzsáját és tovább vándorolt; húsz
nap múlva szerzett csak ismét másikat. Felkereste Szent Mihály arkangyal
szentélyét is Bariban. Elfogta a vándorlási láz? Lehet, hogy az is szerepet
játszott az első években. Nem várt-e azonban a világ Krisztus örömüzenetének
hirdetőire? Nem kellett-e az Isten országát hirdetőknek szüntelenül a világot
járniok, hogy az emberek szívében felkeltsék az Isten iránti szent
nyugtalanságot? Egyed testvér vándoréveiről így szól a legrégibb legenda:
,,Ekként járta a világot, s arra ösztökélte a férfiakat és nőket, hogy féljék
és szeressék az ég és föld Teremtőjét, s vezekeljenek bűneikért.'' Feltehetően
Egyed volt az első ferences, aki a Szentföldön felkereste a szent helyeket. Ez
1215 körül lehetett.
Ferenc nagyra tartotta testvérét, Egyedet. A legenda
ugyanis ezt közli: ,,Amikor utazásairól hazatért Szent Ferenchez, a Szent jól
látta, hogy (Egyed) Isten és a jó példa embere. Efölötti örömében azt mondta:
oda mehet, ahova akar. Egyed testvér mégis azt válaszolta, hogy nem akarja az
életét ilyen laza engedelmességben leélni. Erre Ferenc, megtérésének hatodik
évében, elküldte egy remeteségbe, név szerint Fabrionéba (ma: Favarone),
Perugia síkságára.'' 1215-től 1219-ig maradt ott Egyed.
Amit Egyed átélhetett a favaronei remeteség kegyelmi
istentalálkozásában, végül is a keresztény merészségbe űzte: a Krisztusért való
vértanúságot kereste. 1219/1220-ban Tuniszban volt, hogy Mohamed követői között
tegyen életével tanúságot Krisztusról. Vágya azonban nem teljesült. Bizonyára
ez az élménye szólalt meg belőle, amikor egyszer ezt mondta: ,,Bilincs és
vérhullatás nélkül is lehetünk vértanúk. A szent önátadásért, örömért és
vidámságért megérdemli az ember, hogy elnyerje a vértanúság jutalmát és
koronáját.''
Egyed testvér életének csak kevés különleges
eseményéről tudunk az 1220 és 1234 közti időből. Ezek azt mutatják, hogy nagyra
becsülték. 1225 körül pl. clairvaux-i Miklós bíboros vendégül hívta asztalához.
Ezek azonban életének mégiscsak mellékes eseményei voltak, s ő maga sem
tartotta őket sokra. A legfontosabb az, ami 1226. december 22. és 1227. január
5. között történt. Ekkor maga Krisztus jelent meg neki. Testvéreinek észre
kellett venniük, hogy istenélményben részesült. Többször is rákérdeztek, hogy
titkát megtudják. Tudakolták tőle, hogy látomása olyan volt-e, mint Péter
apostolé Róma kapui előtt, vagy Szent Ferencé stigmatizációja alkalmával. Egyed
azonban megmagyarázta: ,,Valóban, mindegyik nagy dolog volt. De mások az Úr művei,
és más az Úr személyesen.'' Többet nem árult el. Ez a látomásos élménye azonban
arra késztette, hogy teljesen hagyjon fel tevékeny életével, és csak
szemlélődésnek szentelje magát. Kb. 1234-től haláláig, 1262. április 22- ig
Perugia mellett a monteripidói remeteségben élt.
Egyed testvért ,,a nagy szemlélődés testvérének''
nevezték. A szemlélődést feladatának fogta fel Isten országában. Tudta, hogy
aki misztikus kegyelemben részesül, az maga is kegyelem és segítség mindazok
számára, akik Isten országához tartoznak. Arra is oktatott mindenkit, hogy a
kegyelemben való kitartás az első és voltaképpeni hivatásunk. Ő maga ugyan nem
írt, és feltehetően hosszabb beszédeket sem tartott a lelki élet kérdéseiről; a
hallgatást szerette. Akik azonban vele együtt éltek, megismerték annak nagy
értékét, amit Egyed rövid mondatokban foglalt össze. Mondásait Arany szavak
címen gyűjtötték össze. Ezekben a szavakban megérezhetjük az általa látott örök
Ige visszhangját. Beszéde ezért igaz, telve van Isten bölcsességével, útmutató
és gyakran kérlelhetetlenül világos. Amit Egyed a szemlélődésről és
fokozatairól elmondott, fontos lett a szemlélődés elmélete számára. Szent
Bonaventura (lásd: A szentek élete, 352. o.) átvette egyszerű testvérének
fejtegetéseit, és helytállóbbaknak találta őket, mint amiket a szemlélődésről
mondtak az olyan nagy teológusok, mint Clairvaux-i Szent Bernát (lásd: A
szentek élete, 470. o.) és Szentviktori Richárd (+1173).
Egyed testvér magatartására jellemzőek szavai: ,,Isten
igéje nem hallgatójánál vagy hirdetőjénél, hanem végrehajtójánál van.'' Csak
aki valóban engedelmeskedik Isten szavának, emelkedhet fel a szemlélődésre; az
embernek azonban nincs hatalma rajta, minden csak meg nem érdemelt kegyelem.
Egyed testvér Arany szavai sokak számára lettek ,,áldást hozó lelki könyvvé'',
amint már első másolói mondták ezekről a szavakról. Nem tudományos kifejezések,
hanem egy tapasztalt lélek szavai vezetnek el az Istenben való helyesebb
imádkozáshoz és élethez. Boldog Egyed tisztelete Perugiában és a ferencesek
rendjében mindjárt halála után megkezdődött. VI. Pius pápa ezt a tiszteletet
1777-ben megerősítette és megengedte, hogy ünnepét évenként április 23-án üljék
meg.
Boldog Egyed mondásaiból:
„Nagy dolog, ha az ember a szerzetben helyesen tud
élni, s abban haláláig híven és buzgón meg tud maradni.”
„Azt hiszem, hogy a Kisebb Atyafiak szeretetét Isten
az emberi nemzedék nem csekély hasznára engedélyezte. Jaj azonban nekünk, ha
nem leszünk olyanok, mint amilyennek lennünk kellene.”
Imádság:
Istenünk, te Boldog Egyedet a szemlélodés magaslatára
emelted. Közbenjárására add meg nekünk, hogy minden tettünkben szemed elott
legyünk, és elnyerjük békédet, mely meghalad minden képzeletet. Krisztus, a mi
Urunk által.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése