Ferenc pápa beszéde a lundi székesegyházban: Együtt tudjuk megmutatni Isten irgalmát
Október 31-én, a reformáció emléknapján Ferenc pápa részt vett azon az ökumenikus imán, amelyet a Lutheránus Világszövetség és az Apostoli Szentszék szervezett. A világszövetség főtitkára után a Szentatya is szólt a jelenlévőkhöz, beszédét teljes terjedelmében közöljük.
„Maradjatok
bennem, és én tibennetek [maradok]” (Jn 15,4). Ezek a szavak, amelyeket Jézus
az utolsó vacsorához kapcsolódóan mondott, lehetővé teszik, hogy beleláthassunk
Krisztus szívébe, mielőtt véglegesen odaadja önmagát értünk a kereszten.
Hallhatjuk irántunk érzett szeretetének szívveréseit, valamint arra irányuló
vágyát, hogy egységben legyenek mindazok, akik hisznek őbenne. Azt mondja
nekünk, hogy ő az igazi szőlőtő, mi pedig a szőlővesszők vagyunk; és hogy,
amint ő egységben van az Atyával, úgy kell nekünk is egységben lennünk ővele,
ha gyümölcsöt akarunk hozni.
Ezen
az imatalálkozón, itt, Lundban, szeretnénk kifejezni azon vágyunkat, hogy
egységben maradjunk vele, és így életünk legyen. Ezért kérjük őt: „Urunk,
segíts kegyelmeddel, hogy szorosabb egységben legyünk veled, hogy hatékonyabb
tanúságot tehessünk együtt a hitről, a reményről és a szeretetről!” Alkalom ez
arra is, hogy hálát adjunk Istennek annak az eltérő egyházi közösségekhez
tartozó számos testvérünknek az erőfeszítéséért, akik nem törődtek bele a
megosztottságba, hanem elevenen tartották a reményt, hogy létrejön a
kiengesztelődés mindazok között, akik hisznek az egyetlen Úrban.
Katolikusok
és evangélikusok elkezdtünk együtt járni a kiengesztelődés útján. Most, az
1517-es reformációról való közös megemlékezés alkalmával új lehetőségünk nyílik
egy közös út elfogadására, azon út elfogadására, amely az utóbbi ötven évben
nyerte el formáját a Lutheránus Világszövetség és a Katolikus Egyház közötti
ökumenikus párbeszédben. Nem nyugodhatunk bele a megosztottságba és az eltávolodásba,
amelyet a szakadás eredményezett közöttünk. Lehetőségünk van arra, hogy
helyrehozzuk történelmünk egyik meghatározó szakaszát azáltal, hogy
felülemelkedünk a vitákon és a félreértéseken, amelyek gyakran akadályoztak
abban, hogy megértsük egymást.
Jézus
azt mondja nekünk, hogy az Atya a szőlősgazda (vö. Jn 15,1), aki gondozza és
megmetszi a szőlőt, hogy az bőségesebb gyümölcsöt hozzon (vö. Jn 15,2). Az Atya
folytonosan törődik azzal, milyen a kapcsolatunk Jézussal, hogy lássa, valóban
egységben vagyunk-e vele (vö. Jn 15,5). Néz minket, és szerető tekintete
bátorít, hogy megtisztítsuk a múltat és dolgozzunk a jelenben, hogy valóra
váltsuk az általa olyannyira áhított jövőbeli egységet.
Nekünk
is szeretettel és őszintén kell múltunkra tekintenünk, el kell ismernünk, hogy
hibáztunk, és bocsánatot kell kérnünk: egyedül Isten a bíró. Ugyanazzal az
őszinteséggel és szeretettel kell elismernünk, hogy megosztottságunk
eltávolodott Isten népe eredendő megérzésétől, hiszen a nép ösztönösen
egységben kíván maradni, és hogy ezt a megosztottságot történelmileg inkább e
világ hatalmasságai állandósították, mintsem a hívő nép, amely mindig és
mindenhol rászorul Jó Pásztora biztos és gyengéd vezetésére. Mindazonáltal
mindkét fél részéről őszinte szándék mutatkozott az igaz hit megvallására és
megvédésére, de annak is tudatában vagyunk, hogy félelemből és előítélettel
bezárkóztunk a mások által más hangsúllyal és eltérő megfogalmazással vallott
hittől. II. János Pál pápa azt mondta: „Nem vezethet bennünket az a vágy, hogy a
történelem bíráivá emelkedjünk, hanem egyedül az a vágy tölthet el minket, hogy
jobban megértsük az eseményeket és az igazság hordozóivá váljunk” (Üzenet
Johannes Willebrands bíborosnak, a Keresztény Egységtitkárság elnökének,
1983. október 31.). Isten a szőlő gazdája, aki végtelen szeretettel gondozza és
védelmezi azt; engedjük, hogy meghasson minket Isten tekintete; az egyetlen
dolog, amire vágyik, az, hogy élő szőlővesszőként egységben maradjunk Fiával,
Jézussal. Amikor ezzel az új tekintettel nézünk a történelemre, nem a történtek
megvalósíthatatlan kijavítására törekszünk, hanem arra, hogy „másként
fogalmazzuk meg azt, ami történt” (Lutheránus–Római Katolikus Egységbizottság: A
szembenállástól a közösségig, 2013. június17., 16. pont).
Jézus
emlékeztet minket: „Nélkülem semmit sem tehettek” (Jn 15,5). Ő az, aki támogat
és bátorít bennünket, hogy keressük, miként válhat az egység egyre
nyilvánvalóbb valósággá. Kétségtelen, hogy a szakadás végtelen sok szenvedés és
meg nem értés forrása volt, ugyanakkor arra az őszinte tudatosításra is
elvezetett minket, hogy nélküle semmit sem tehetünk, és megadta annak
lehetőségét, hogy hitünk bizonyos szempontjait jobban megértsük. Hálával
ismerjük el: a reformáció hozzájárult ahhoz, hogy a Szentírás jobban a középpontba
kerüljön az egyház életében. Isten szavának a Szentírásban való közös
hallgatása által a Katolikus Egyház és az ötven évvel ezelőtt megalakult
Lutheránus Világszövetség közötti párbeszédben jelentős lépéseket tettünk
előre. Kérjük az Urat, hogy az ő szava tartson egységben minket, hiszen az a
tápláléknak és életnek a forrása, indítása nélkül semmit sem tehetünk.
Luther
Márton lelki tapasztalata kérdőre von és emlékeztet minket arra, hogy Isten
nélkül semmit sem tehetünk. „Miként találhatok rá egy kegyelmes Istenre?” Ez a
kérdés foglalkoztatta állandóan Luthert. Az Istennel való igaz kapcsolat
ugyanis az élet meghatározó kérdése. Amint tudjuk, Luther ezt a kegyelmes
Istent a megtestesült, meghalt és feltámadt Jézus Krisztus örömhírében találta
meg. Az „egyedül az isteni kegyelem által” fogalmával arra emlékeztet minket,
hogy mindig Isten a kezdeményező, és ő megelőz minden emberi választ, jóllehet
készteti is az embert erre a válaszra. Következésképpen a megigazulás tana az
Istennel szemközti emberi létezés lényegét fejezi ki.
Jézus
közbenjár értünk közvetítőként az Atyánál, és kéri őt tanítványai egységéért,
hogy „higgyen a világ” (Jn 17,21). Ez az, ami megerősít minket, és arra
ösztönöz, hogy Jézushoz kapcsolódjunk, és buzgón kérjük: „Add meg nekünk az
egység ajándékát, hogy higgyen a világ a te irgalmasságod hatalmában!” Ez az a
tanúságtétel, amelyet a világ vár tőlünk. Mi, keresztények annyira leszünk az
irgalmasság hiteles tanúi, amennyire a megbocsátás, a megújulás és a
kiengesztelődés mindennapi tapasztalat lesz közöttünk. Együtt hirdetni tudjuk,
s együtt kézzelfoghatóan és örömmel meg tudjuk mutatni Isten irgalmát, ha
védelmezzük és szolgáljuk minden ember méltóságát. E nélkül a világnak és a
világban nyújtott szolgálat nélkül a keresztény hit nem teljes.
Evangélikusok és katolikusok együtt imádkozunk ebben a székesegyházban,
és tudjuk, hogy Isten nélkül semmit sem tehetünk. Kérjük segítségét, hogy vele
egységben lévő, élő tagok legyünk, akik mindig rászorulnak kegyelmére, hogy
együtt elvihessük az ő szavát a világnak, mely rászorul az ő gyengédségére és
irgalmára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése