Halottak napi szentmise Esztergomban
November 2-án, halottak napján Erdő Péter bíboros szentmisét mutatott be az elhunyt főpásztorokért az esztergomi bazilika altemplomában. Ez alkalommal mondott homíliáját teljes terjedelmében közöljük.
Krisztusban
kedves testvérek!
1.
Krisztus feltámadása a keresztény hit központi igazsága. Ez volt az apostolok
örömhírének a lényege és ez az, ami nemcsak egy különleges eset, egy kuriózum,
hanem olyan valóság, amelynek konkrét és döntő hatása van mindannyiunk életére.
Mert ahogy Krisztust az Atya feltámasztotta a halottak közül, úgy mi is az élet
újdonságában kell hogy járjunk. „Mert ha halálának hasonlóságában egybenőttünk
vele, úgy leszünk feltámadásában is” (Róm 6,5).
Ősi
idők óta hisz az ember a halál utáni életben. A természeti népek szokásai és a
kultúra írott és íratlan emlékei egyaránt azt tanúsítják, hogy a meghalt ember
teste körül a hátramaradottak még valamilyen különleges erőt, különleges
jelenlétet észleltek. Voltak, akik az elhunyt lelkéről, szelleméről beszéltek.
Sokan érezték úgy, hogy harminc, vagy negyven napig kell tartani a mélygyászt,
addig kell mindennap imádkozni az elhunytért. A halottvirrasztás szokása is
ilyen ősi, emberi tapasztalatra nyúlik vissza. A legtöbb nép körében felbukkan
a gondolat, hogy a halott, vagy a halott lelke visszajár teste közelébe, vagy a
földi otthonába.
2. A mai evangéliumban Jézusnak ezt a megrendítő mondatát
olvassuk: „Atyámnak az az akarata, hogy mindenki, aki látja a Fiút és hisz
benne, örökké éljen, s feltámasszam az utolsó napon” (Jn 6,40). Két isteni
szándékról beszél Jézus: arról, hogy örökké éljünk és arról, hogy feltámadjunk
az utolsó napon. Nincs ellentét e kettő között? – Az egyház hite tanúsítja,
hogy nem két különböző, főként pedig nem két egymással ellenkező ígéretről van
szó. Örök életünk ugyanis nem volna örök, ha a halállal teljesen megszűnnénk és
a feltámadáskor Isten mintegy újra teremtene bennünket. Ebben az esetben méltán
kérdezhetnénk, hogy mi köze van a földön élt embernek ahhoz, akit majd Isten
megalkot az idők végén? Miért függ az újjá teremtett ember sorsa a mi földi
életünktől? Jézus azonban kifejezetten tanítja az utolsó ítéletről szóló nagy
beszédében, hogy éppen a földi életünkön múlik, hogy az örök boldogságra vagy
az örök kárhozatra jutunk. Tehát kapcsolat, személyi azonosság áll fenn a
feltámadó új ember és a földön járó emberi személy között. Mi történik hát
akkor a halál pillanatában? Erre a kereszténység is azt válaszolja, hogy az ember
lelke halhatatlan. Igaz, hogy lelkünket Isten a fogantatás pillanatában
testünkkel együtt teremti, az is igaz, hogy a földi élet során az emberi test
és lélek szerves egységként működik, azonban földi halálunkkal lelkünk nem
semmisül meg. „Az egyház tanítja, hogy minden egyes szellemi lelket Isten
közvetlenül teremt – nem a szülők hozzák elő –; azt is tanítja, hogy a lélek
halhatatlan; nem vész el, amikor a halálban elválik a testtől; és a végső
feltámadásban újra egyesülni fog a testtel”.
Ma
megint divat bizonyos körökben arról beszélni, érzelmi felhangokkal és
rendkívül pontatlanul, hogy biztosan van bennünk olyan lélek, ami megszűnik a
halállal és talán egy másik lélek valahogyan fennmarad. Ősi felvetései ezek az
emberről szóló pogány filozófiának. Szent Pál apostol a Thesszalonikieknek írt
első levelében (1Thessz 5,23) említi ugyan, mintegy áldás gyanánt, hogy a
békesség Istene őrizze meg szellemünket, lelkünket és testünket feddhetetlenül
Krisztus urunk eljöveteléig, ám ez a különbségtétel nem vezet be kettősséget a
lélekbe. Az egyház már a IV. Konstantinnápolyi Egyetemes Zsinaton (870)
határozottan tanítja , hogy nincs két lelkünk. A szellem azt jelenti, hogy „az
ember teremtésétől fogva természetfeletti céljára van rendelve.” „Lelke képes
arra, hogy ingyenes ajándékként fölemeltessék az Istennel való közösségre.” Ha
pedig hitünk szerint így áll a dolog, akkor új fényben jelenik meg Szent János
evangéliumának idézett mondata. Egyszerre tanítja ugyanis a lélek
halhatatlanságát, vagyis hogy nem halunk meg egészen, azaz örökké élünk,
megszakítás nélkül, és tanítja a test feltámadását is az utolsó napon.
3. Ez
a hitünk és reményünk fejeződik ki a halottak iránti tiszteletünkben is.
Tudjuk, hogy örök életünk és feltámadásunk nem függ földi testünk sorsától,
tehát attól, hogy földbe temetjük el, vagy akár elhamvasztjuk halottainkat. De
a megkeresztelt ember teste a Szentlélek temploma. Minden ember testének,
lelkének egységében Isten képmása, és sajátos méltósággal rendelkezik. Ez pedig
azt jelenti, hogy a tudatos és szabadnak teremtett ember nem a másik ember
tulajdona. Még a szülő sem tulajdonosa a saját gyermekének. Bár az ókori népek
körében ismerték azt a szokást, hogy az apa rabszolgának adhatta el a
gyermekét, mégsem tulajdonként cserélt gazdát, vagy puszta anyagi
értéktárgyként, hiszen a régiek is vallották, hogy a szabadság olyan kincs,
amelynek nincsen becsértéke, vagyis értéke pénzben nem kifejezhető.
Ezért
ragaszkodik hozzá az egyház, hogy halottainkat temessük el. Ezért valljuk a
holtak eltemetését az irgalmasság cselekedetének. Ezzel fejezzük ki
tiszteletünket Isten képmása és a Szentlélek temploma iránt. Ha pedig
megszentelt földbe, vagyis egyházi temetőbe, vagy megáldott sírhelyre temetjük
halottainkat, vagy templomi kolumbáriumban helyezzük el hamvaikat, ezzel is
kifejezzük, hogy Istenre bízzuk őket. Ha pedig sírhelyüket megjelöljük, nevüket
kőbe véssük, vagy emléktáblára írjuk, ha látogatjuk a sírokat és imádkozunk
kedves halottainkért, ezzel is az irgalmas szeretet gyakoroljuk. De a temető, a
temetkezés, a sírhely nemcsak az elhunytról, hanem az élőkről is szól. Az
emberi test, amely a lélek fényétől ragyog, a közlés eszköze, tudatos szabad
lények közötti kommunikáció eszköze. Testünkkel beszélünk, testünkkel
imádkozunk, testünkkel fejezzük ki érzelmeinket és gondolatainkat. Sőt
érzelmeink és gondolataink születésében is testünk működését fedezhetjük fel.
De testünk a közlés eszköze marad a halál után is. Ha halottainkat illően
eltemetjük, ennek üzenete van az élők számára. Tagjai maradnak az emberi
közösségnek, minden értékkel együtt, amelyet alkottak vagy képviseltek.
Tudatosítják, hogy örökségük bennünk él, hogy mi is egymással összetartozunk.
Tudatosítják, hogy a mindennapi gondoknál több az emberi élet. Méltóságot és
erőt adnak az élők közösségének. Ezért olyan fontos, hogy manapság újra
gondozzuk temetőinket, a katonák, a mártírok sírjait szerte a
Kárpát-medencében. Hogy egész történelmi temetőket újítanak fel, mert
bizonyságai egy elűzött vagy elpusztított közösség életének.
4. Nem
régen jelent meg a Hittani Kongregáció utasítása a holtak eltemetéséről és a
hamvak megőrzéséről (Ad resugendum cum Christo, 2016.08.15). Ugyanezt
a hitbeli meggyőződést foglalja össze és eligazítást ad a gyakorlati
teendőkről. Fenntartja az egyház ősi hagyományát, amely elsősorban a földbe
temetést tekinti illendőnek, de elismeri, hogy a hamvasztás is megengedett.
Felhívja viszont a figyelmet arra, hogy levegőbe, vízbe, vagy földbe szétszórni
a hamvakat nem helyes megoldás, ugyancsak nem az, ha a lakásunkra visszük haza
szeretteink hamvait. Az eddigiekből érthető, hogy ennek olyan jelentése
lehetne, mintha tulajdonosai volnánk elhunyt szeretteinknek. Éppen ezért
utasítja el a Szentszék azt is, hogy ékszereket vagy dísztárgyakat készítsünk
halottaink földi maradványaiból. Mindezekben a gesztusokban kifejeződhet
valamilyen szeretet, de ugyanakkor ott rejlik benne a kisajátítás is, ami
feszültségben áll az elhunyt méltóságával és azzal az üzenettel, amelyet a
közösség számára hordoz. A plébániáinkon több helyen kialakított úgynevezett
osszárium zárt tartály, olyan ciszterna, amelyből a hamvak nem folynak szét, és
amelynek falán vagy közelében meg lehet örökíteni az elhunytak nevét is. Ezek
az osszáriumok általában templomokban, vagy templomok mellett találhatók, így
az ott őrzött hamvak azt sugallják, hogy halottainkat Isten szeretetére bízzuk.
5. A mai ember sokszor irtózik minden intézményes
formától, ügyintézéstől. A gyászoló rokonok ezért választanak néha túl
praktikus, vagy magánjellegű megoldásokat. Alkalom a halottak napja arra, hogy
megújítsuk az elhunytak iránti tiszteletünket és szeretetünket, segítsük egymást
abban, hogy halottainkat méltóan tudjuk eltemetni. Igyekezzünk arra, hogy
plébániáinkon a rászorulók akár ingyenes temetésben is részesülhessenek.
Kérjük
a Mindenhatót halottainkért: Adj Uram örök nyugodalmat nekik, és az örök
világosság fényeskedjék nekik! Nyugodjanak békében!
Ámen!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése