A szerzetesség: az élet krisztusi megújítása és reformmozgalom
A reformáció kezdetének 500. évfordulójára emlékezünk. Arra a mozgalomra, amelyet katolikusok és protestánsok is – egyéb vonásai mellett – szerzetesellenes törekvésként tartanak számon.
Vajon
valóban ilyen fekete-fehér volna a kép? Mit jelent a szerzetesek életformája,
ha komolyan vesszük a keresztény egységkeresést? Hogyan lesz egy elkötelezett
református bencés szerzetessé?
Egy
másik évforduló segít választ találnunk e kérdésekre: az Egyházak Ökumenikus
Tanácsa kezdeményezésére, a korszerű tanúságtétel lelkiségi alapjait keresve,
épp harminc éve találkozott egy boszniai szerb ortodox monostorban néhány
protestáns, katolikus és ortodox szerzetes, hogy megosszák egymással a
közösségeikben szerzett tapasztalataikat, mindenekelőtt azt, hogy életük Jézus
megtérésre sürgető felhívásában gyökerezik. E megtérésből egyszerre fakad a
lemondással járó önfegyelem (amely nélkül nincs életszentség), ugyanakkor
igenlő válasz Isten hívására az Ő országába. A lemondás tehát nem a világ
elítélése, hanem új élet: a Krisztusban elérkező Isten országa fényében a
keresztények, „akik élnek ezzel a világgal, mintha nem élnének vele; mert
elmúlik ennek a világnak a formája.” (1Kor 7,31)
A
reformátorok olykor teológiai, gyakrabban gyakorlati alapon támadták a
szerzetességet, s miközben Luther is így tesz, éppen azt a kincset szeretné
megvédeni, amit a szerzetes a lemondással óv: „Semmit elébe ne tégy Krisztus
szeretetének” (Szent Benedek Regulája 4,21). Csakhogy Luther – a
korabeli mentális és életállapotok közepette – a szerzetesi szabályzatokban
(mint megtartandó törvényekben) a csak hit általi megigazulás akadályát látja.
Kálvin – aki szintén hevesen támadja a szerzetességet – igen nagyra értékeli a
tisztaságra, szegénységre és engedelmességre törekvő keresztény életet, a
szerzetesi életformát elsősorban tehát nem teológiai alapon utasítja el, hanem
a fogadalmak – valóban túlságosan gyakorta tapasztalható – hiteltelen
megvalósítása miatt. A reformátorok célja éppen az, hogy az egyházban egyetlen,
mindenkire nézve eligazító mérce legyen: az evangélium, s ez kizárja a
különféle (pl. „világi”, szerzetesi) életformák eltérő fokmérőit. A reformáció
különös erővel kiáltotta az egyháznak azt, hogy a Krisztusban megigazult ember
a kereszt hordozásával és a szeretettel szentelődhet meg.
Szűcs
Ferenc kiváló református teológus írja: „A reformációban kétségtelenül
radikális tradíciószakadás történt a szerzetesség, illetve a monasztikus
életforma megítélése terén, bár a folyamatosság sem szűnt meg egészen, hiszen
néhány kolostor munkája folytatódott a reformáció után is”; a szerzetesi
hagyomány később pedig szórványosan újraszövődik, „amikor a protestáns egyházak
is szembesülnek azzal, hogy a pietasnak és a magas katechetikai igényességnek
az általános elvárásai nem teljesültek.” (Szűcs F. 119. 128.) Főként a 19.
századtól tehát új és protestáns szerzetesközösségek alapításának lehetünk
tanúi, említhetjük például a metodista bencés monostort, az evangélikus
ferenceseket, vagy az episzkopális kármelitákat. Karl Barth, a 20. század
kiemelkedő jelentőségű református teológusa így fogalmaz: „A szerzetesélet
azért állhat fenn minden korban és minden helyzetben, mert az Úr maga akarja,
alapítja meg és alakítja ezt az életformát, és mert a szerzetesélet mindig
nyitott az újra, és kész arra, hogy Isten szabad kegyelméből éljen, és
engedelmeskedjék az ő szabad rendelkezésének.” (idézi Bianchi, E., 347.)
Enzo
Bianchi, az olaszországi Bose ökumenikus szerzetesközösségének alapítója úgy
látja, hogy a szerzetesség egységformáló ereje – azon túl, hogy egyetemes
emberi jelenségről van szó – a kiengesztelődött együttélésben van. Mégpedig
olyan megbékélt együttélésben, amely az egyházszakadások előtti időkből ered, s
amelynek születését Krisztus elkötelezett követése, az életszentség keresése
sürgette, a Lélek ihletésére vállalt közösségi keretek között. Ez a radikális,
„a megtérésnek, a forrásokhoz és az evangéliumhoz való visszatérésnek szentelt
élet” a maga mélyebb engedelmességével és hűségével folytonos megújulásban
tartja a szerzetest és közösségét egyaránt. „Vajon a reform e dinamizmusa nem
felel-e meg annak a dinamizmusnak, amely a reformáció egyházainak is sajátja?”
– teszi fel a témánk szempontjából talán legfontosabb kérdést Bianchi
(344-346.).
Mindennek
gyönyörű példáját láthattuk Magyarországon, amikor Toókos János testvér Szent
Günter napján a bakonybéli Szent Mauríciusz Monostorban, ünnepélyes keretek
között életre szólóan elkötelezte magát a bencés életforma mellett. Az esemény
különlegessége, hogy János testvér református, és felekezeti hovatartozásának
megtartásával lett egy katolikus szerzetesközösség tagja.
Az
alábbiakban a vele készített interjút olvashatják:
–
Hogyan indult el azon az úton, melynek ma ünnepélyes állomásához érkeztünk?
–
2003-ban kerültem Pápára tanítani, onnan sokat kirándultunk Bakonybélbe.
2007-ben kértem fel lelki vezetésre Anzelm testvért, és 2010-ben költöztem be a
Monostorba.
–
Mit jelent a gyakorlatban az, hogy Ön református?
– A
Pápai Református Gyülekezet tagja vagyok, rendszeresen részt veszek a
gyülekezet istentiszteletein. Református teológiai tanulmányokat folytatok, és
szeretek református prédikációkat olvasni. A monostorban a Szentírás napi
olvasása, a zsoltárimádság mind olyan dolgok, amelyek a protestáns és a katolikus
keresztyénség közös kincsei.
–
Az örökfogadalommal véglegesen, haláláig elköteleződik a bencés szerzetesi élet
és közösség mellett. Mit jelent az Ön számára ez az elköteleződés?
–
Boldogok, akik házadban laknak, szüntelenül dicsérhetnek téged! – mondja a 83.
zsoltár. Az elköteleződés azt jelenti, hogy ebben a boldogságban lehet részem
minden nap. Isten kegyelméből igent tudtam mondani az Ő hívására.
–
Mit jelent az Ön számára az ökumené?
– A felekezetek közötti békesség, annak az egységnek a keresése,
munkálása, amiért az Úr Jézus Krisztus imádkozott. Nekem ez a gyakorlatban
főleg a monostorban valósul meg, ahol együtt tudok imádkozni, fizikai és
szellemi munkát végezni a katolikus testvérekkel és a más felekezetű
vendégekkel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése