BOLDOG
AGATANGELUS és KASSZIÁN kapucinus vértanúk
Agatangelus:
*Vendőme, 1598. július
31.
Kasszián:
*Nantes, 1607. január 15. Mindketten: +Gondar, 1638. augusztus 7.
A
Hitterjesztés Kongregációjának 1622-ben történt megalapítása új missziós
lendületet keltett az Egyházban. Az új erők között, amelyek e kongregáció
rendelkezésére álltak, ott voltak a kapucinusok is. Néhány évtizeden belül
missziókat vettek át Kongóban és Angolában, Amerikában és a Közel-Keleten.
Franciaország missziós munkáját a kapucinus tartományfőnök, Joseph Le Clerc du
Tremblay (1577--1638) irányította; ,,a szürke eminenciás'', amint Richelieu
bíboros e befolyásos tanácsosát nevezték, aki diplomata, apostol és misztikus
volt. A keresztes hadjáratok nyomán elindulva azt tervezte és remélte, hogy
először a Közel-Keleten megvalósítja a szétvált keresztények egységét, hogy
utána majd a mohamedánok megtérhessenek. Tizenkét év leforgása alatt sikerült
mintegy száz francia
kapucinust kiküldenie. Köztük volt Agatangelus és Kasszián is.
Agatangelus
1598. július
31-én született Vendőme-ban. Apja, akinek fő érdeme volt abban, hogy 1606-ban
Vendőme-ban kapucinus kolostort alapítottak, Isten jutalmának tartotta, hogy fia 1619-ben
belépett a rendbe. Még mint fiatal páternek, Agatangelusnak tulajdonították a
,,repülő tábor'' megszervezését, amelynek tagjai -- megint csak Pater Tremblay
terve szerint -- csoportosan prédikáltak Franciaország protestáns vidékein,
hogy a hit elveszett egységét helyreállítsák.
Az
1628. év váratlan fordulatot jelentett Agatangelus életében. Két rendtársa
hithirdetőként a Közel-Keletre akart
utazni, egyikük azonban megbetegedett, és elöljárója Agatangelust azzal a
kérdéssel lepte meg: kész lenne-e a megbetegedett helyett elmenni. Kétórai
gondolkodási idő után jelentette felettesének: ,,Itt vagyok, küldjön!''
1629-ben
az ifjú hithirdető már Aleppóban (Szíria) volt. Prédikált az európaiaknak,
eredményesen tevékenykedett a skizmatikusok között, nagy buzgósággal látott
neki az arab nyelv tanulmányozásának, és hamarosan felkeltette a felsőbb
mohamedán körök figyelmét. Átmenetileg Libanonba helyezték, s ott valószínűleg
részt vett abban az arab bibliafordításban, amelyet a kapucinusok 1633-ban
adtak ki.
Eközben
Pater Tremblay felismerte, hogy Agatangelus a megfelelő férfi arra,
hogy a nehézségekkel küzdő kairói missziót újjászervezze, és előkészítse az
Abesszíniába való behatolást. Nehéz volt elválnia Aleppótól. Nagyon feltalálta
már magát ebben a látszólag reménytelen misszióban.
1633-ban
Kairóba ment. Ott csatlakozott hozzá Kasszián, akit másik két atyával együtt a
segítségére küldtek. Kasszián egy Lopez nevű portugál családból származott,
amely Nantes-ban, a francia
kereskedővárosban telepedett le. Már tizenhat évesen kolostorba lépett. A
huszonhat éves szerzetes Kairóban valamelyest háttérbe szorult; mindenekelőtt
meg kellett tanulnia az
arab, majd az abesszin nyelvet.
Agatangelus
viszont nyelvismeretével gyorsan helyzetképet alkotott magának az európaiak,
arabok, törökök, feketék, mórok, fellahok és zsidók e kozmopolita városában, és
mint felelős elöljáró el tudta találni a megfelelő mértéket. Sajnos azonban meg
kellett állapítania, hogy a legtöbb európai, mindenekelőtt pedig a francia
konzul, bűnös életmódot folytat. Amikor egyszer a koptoknak be akarta
bizonyítani, hogy a katolikus Egyház birtokolja a teljes igazságot, ezek azt
hitték, hogy lakatot tesznek a szájára, ha az európai katolikusok életére
utalnak. Agatangelus sokat szenvedett emiatt. A konzul házát ,,az ördög
zsinagógájának'' nevezte, és indítványozta, hogy Róma ezeket a nyilvános
bűnösöket név szerint közösítse ki.
Fő
feladatát a koptokhoz való közeledésben látta, akik a 451. évi kalkedoni zsinat
után elszakadtak a római egyháztól. Alexandriai Mattaiosz kopt pátriárkával
folytatott tárgyalásai reményt ébresztettek, de hamarosan kitűnt, hogy
Mattaiosz nem tudja magát függetleníteni környezetétől. Mindazonáltal
megengedte Agatangelusnak, hogy prédikáljon, és kopt templomokban a római
liturgiát használja. Sok megtérés történt. A megtérteket Agatangelus továbbra
is meghagyta a kopt közösségben; nem szigetelte el őket, mert azt remélte, hogy
ily módon lassanként majd a népet egészében tudja visszahozni az Egyházba.
Mivel
a keleti egyházban a szerzetesek nagy tekintélynek örvendtek és nagy volt a
befolyásuk, arra
törekedett, hogy kapcsolatba kerüljön velük. Egyszer négy hónapot töltött Szent
Antal félreeső kopt kolostorában, együtt élt a szerzetesekkel, tanította őket a
katolikus hitre, és szigorú, szent életével példaképül szolgált nekik. Oktatta
őket a szemlélődés módjaira is, és ennek érdekében arabra fordította J. du
Tremblay: Bevezetés a lelki életbe egy könnyű szemlélődő mód által című
munkáját. A szerzetesek közül ketten a katolikus hitre tértek, a többiek még
haboztak.
Remélte,
hogy amit megkezdett, később majd be is tudja fejezni, de nem jutott hozzá,
mert az abesszin misszió csakhamar teljesen lefoglalta. Ezt a hegyi országot
Szent Frumentius 316 után térítette meg, később azonban a koptokkal együtt
elszakadt Rómától. A 17. században Róma nagy reményeket fűzött ahhoz, hogy az
egységtörekvések elérik céljukat. A jezsuita Gaspar Paez 1625--1635 között meg
tudta nyerni az uralkodót, Cadenghel négust, halála után pedig a fiát,
Szeltan-Szeghedet a Róma iránti hűség eszméjének, sőt az utóbbi a katolikus
hitet hatalmi eszközökkel akarta
nemzeti vallássá tenni. A jezsuita Alfonso Mendez, Etiópia pátriárkája 1631-ben
egy év alatt 130.000 abesszin megtérését jelentette örvendezve Rómának. A kopt
abuna (érsek), a szerzetesek és a császárné ellenállása azonban polgárháborút
váltott ki, ennek százezer halott volt az áldozata. Nem sokkal ezután meghalt
Szeltan-Szeghed, a fia és utóda fokozta az elnyomást. A skizmatikusok
kerekedtek ismét felül, a jezsuitákat pedig kiutasították.
Agatangelus
feszülten figyelte ezeket a jó és rossz eseményeket. Az alexandriai
pátriárkához való jó kapcsolatai révén elérte, hogy a Markosz nevet felvevő új
abunának egy olyan szerzetest neveztek ki, akiről remélni lehetett, hogy jó
viszonyt tart majd
fenn Rómával. Agatangelus és Kasszián így kedvezőnek látta az időt arra, hogy
terjesszék a hitet Abesszíniában. Amíg azonban erre Róma kiadta a megbízást,
meglehetősen hosszú idő telt el. A két munkatárs eközben zarándokutat tett a
Szentföldön, mert a Palesztinát járt zarándokokat a keresztény Abesszíniában
olyan nagyra becsülték, mint a mohamedán országokban a mekkai zarándokokat.
A
várakozás ideje alatt azonban Abesszíniában megelőzte őket a rossz. Egy német
luteránus, hivatása szerint orvos, Peter Heyling értett hozzá, hogy Markosz
abunát és az ingatag lelkű Bazilidész négust teljesen megnyerje, és meggyőzze őket
a római egyház rútságáról. Elérte, hogy Bazilidész törvényt adott ki, amely
szerint minden katolikus papot vagy püspököt, aki Egyiptomból Abesszíniába akar
jutni, azonnal fogjanak el, állítsanak bíró elé, és ítéljenek halálra. A
törvényt minden tartományban ünnepélyesen kihirdették.
Agatangelusnak
és Kassziánnak minderről sejtelme sem volt, amikor 1638-ban karavánokhoz
csatlakoztak, és a nagy hőségben a sivatag fárasztó útjain Abesszínia felé
tartottak. Elővigyázatosságból a kopt szerzetesek ruháját vették magukra. Alig
lépték át azonban Abesszínia határát, amikor átkutatták a csomagjukat, s kehely
és a római rítus miseruhái kerültek elő belőle. Azonnal fogságba vetették őket.
Nem keresték ezt oktalan buzgósággal, de belsőleg előkészültek mindenre. Titkos
vágyuk teljesedett most be. Megcsókolták nehéz láncaikat, Kasszián pedig
felkiáltott: ,,Ezek azok a kincsek, ezek azok a drágakövek, amelyeket
kerestünk, s amelyekért elhagytuk szüleinket és a hazánkat!''
Egyhónapi
fogság és éhezés után egy öszvér farkához kötözték, és Gondarba, az amhara
tartomány fővárosába vezették őket. Az út megtételéhez, amelyhez egyébként egy
hét kell, a rossz útviszonyok és fáradtságuk miatt egy teljes hónapra volt
szükségük. Kasszián, akinek kapóra jött most az amhara nyelv ismerete, minden
alkalmat kihasznált, hogy a mellettük haladókat jó intelmekkel lássa el.
Kihallgatásuk
alkalmával rögtön észrevették, hogy minden ellenük esküdött. Markosz abunára
hiába hivatkoztak, az látni sem kívánta őket. Bazilidész feltette nekik a
kérdést: ,,Megtagadjátok-e a római hitet, és elfogadjátok-e a közösséget a
koptokkal? Akkor jóindulatúan befogadlak benneteket országomba. Ha nem, akkor
meghaltok.'' Kasszián így válaszolt: ,,Római katolikus szerzetesek vagyunk.
Azért jöttünk, hogy befogadjunk titeket Jézus Krisztus híveinek közösségébe,
akinek látható helytartója a római pápa. Ezerszer inkább készek vagyunk arra,
hogy elszenvedjük a halált, mint hogy elhagyjuk hitünket.'' Agatangelus is
megvallotta arab nyelven a hitét. Elítélték és 1638. augusztus 7-én kivégezték
mindkettőjüket.
Amikor
a kapucinusok generálisa értesült erről a vértanúságról, azt mondta: ,,Nem
tudom kifejezni e hír miatti örömömet. Köszönetet mondok Urunknak azért, hogy a
sok tövis között, amit a vállamra tett hivatal jelent, ezek ketten a
kapucinusok bíborpiros virágai lettek, és a Paradicsomba ültették át őket...''
1904.
október 23-án X. Pius pápa boldoggá avatta a két francia vértanút.
Imádság:
Istenünk ,te Boldog
Agatangelusz és Kasszián vértanút a katolikus hit kiváló terjesztőjévé tetted.
Közbenjárásukra add meg, hogy minden nép eljusson az igaz hit egységére. A mi
Urunk Jézus Krisztus által.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése