Sok
féle nyelvről szólnak kedves és veszedelmes elbeszélések.
Szent Pál apostol nagy tudományát az angyalok és az emberek legfenségesebb nyelvén írta és prédikálta évtizedeken keresztül. Amikor a legfenségesebb isteni és emberi témáról, a szeretetről kellett szólnia, így kezdi el: „Szólhatok az emberek vagy az angyalok nyelvén, ha szeretet nincs bennem, csak zengő érc vagyok vagy pengő cimbalom. Ő legalább hírből ismerte az angyalok nyelvét: Gábor főangyal Zakariáshoz szólva a jeruzsálemi templomban egy tekintélyes agg zsidó paphoz vitte Isten üzenetét arról, hogy hamarosan megszületik a kilencven éve hiába várt kisfia, és a születendő Messiás előfutára lesz majd belőle, az Ő földre érkezésének évezredek óta várt örömét hirdeti. (Lk 1,8-19) A meglepődött öreg pap az angyalt meglátva meg is ijedt, örömre is gyulladt a szíve, aztán mégis morcos hangon válaszol: „Miből fogom a dolgot megtudni?” (18) Az angyal szava is felcsattant erre: „Én Gábor vagyok, az Úr színe előtt állok. Az a küldetésem, hogy ezt megmondjam neked, és adjam tudtul ezt a jó hírt. Íme, most megnémulsz, és nem fogsz tudni beszélni addig a napig, amíg ez be nem következik, mert nem hittél szavaimnak, amelyek, majd ha eljön az ideje, be fognak teljesedni” (19-20) Ugyanez az angyal hat hónap múlva a galileai Názáretbe kap küldetést Istentől „egy szűzhöz, aki egy Dávid házából való férfinak, Józsefnek volt a jegyese, és Máriának hívták. Az angyal belépett hozzá, és megszólította: Üdvözlégy, Kegyelemmel teljes! Veled van az Úr! Áldotabb vagy minden asszonynál. E szavak hallatára Mária zavarba jött, és gondolkodni kezdett rajta, hogy miféle köszöntés ez. Az Angyal ezt mondta neki: Ne félj, Mária! Kegyelmet találtál Istennél. Gyermeket fogansz, fiút szülsz, és Jézusnak fogod elnevezni. Nagy lesz ő, és a Magasságbeli Fiának fogják hívni. Az Úr Isten neki adja atyjának, Dávidnak trónját, és uralkodni fog Jákob házán örökké, s országának nem lesz vége’. Mária megkérdezte az angyalt: Hogyan válik ez valóra, amikor férfit nem ismerek?’ Az angyal ezt válaszolta és mondta neki: A Szentlélek száll rád, s a Magasságbeli ereje borít be árnyékával. Ezért a születendő Szentet is az Isten Fiának fogják hívni” (Lk 1,27-¬35) Mária válasza: Íme, az Úr szolgálója vagyok, legyen nekem a te igéd szerint” (38) Csodaszép beszéd Isten csodás dolgairól? Kétszáz évvel korábban búsongva szól a Bölcs egy másik nyelvelésről: „Átkozd a besúgót s a kétféleképp szólót, sok békében élőt vittek már romlásba. Sokat megrendített már a harmadik nyelv, az egyik néptől a másikhoz kergetett. Romhalmazzá tett már erős városokat, s nagy emberek házát is romba döntötte. Eltaszított már derék asszonyokat a harmadik nyelv, s elragadta tőlük munkájuk gyümölcsét. Aki figyel rá, nem talál nyugalmat, s nem élhet többé békében soha. Csíkot hagy a bőrön az ostor csapása, de a nyelv csapása csontokat tör össze. Sokan elhullottak már a kard élétől, de nem annyian, mint amennyien meghaltak a nyelvtől. Boldog az az ember, aki rejtve van előle, és a gonosz nyelvnek nem lesz martaléka. Aki nem kénytelen igáját vonszolni, s akit kötelei nem kötnek gúzsba. Mert igája vasból készült iga, és vasból fonták a köteleit is. A halál, amit hoz, rossz halál, nála még az alvilág is jobb. A jámborok fölött nincsen hatalma, ők a lángjaikban nem perzselődtek meg. Akik elhagyták az Urat, azok hatalmába esnek, kigyullad bennük és nem alszik el többé. Úgy ront rájuk, mint a vad oroszlán, és párduc módjára széjjeltépi őket. Lám a birtokodat tövisbokorral keríted, ezüstöd, aranyad zár mögé helyezed. Szavadnak is legyen mértéke és súlya, ajtaja és zárja legyen a szádnak is. Vigyázz, nehogy a nyelved miatt elbukjál, ellenséged előtt, aki rád les, el ne ess.” (Sir 28,13-26) A harmadik nyelv, amiről a szövegben szó esett, vagy az, amely harmadikként beleavatkozik kettőnek a perlekedésébe, vagy (és ez a talmud magyarázata) az a nyelv, amelynek három áldozata van: maga a rágalmazó, ennek meghallgatója, és a megrágalmazott.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése