LABRE SZENT BENEDEK-JÓZSEF
zarándok
*Amettes, 1748. március 26. +Róma, 1783. április 16.
Benoit-Joseph Labre 1748. március 26-án született
Artois-ban, Amettes faluban. Szülei, Jean-Baptiste és Anne-Barbe Grandsire
szerény birtokukon gazdálkodtak, s emellett egy kis rövidáru-kereskedést is
vezettek. A család mélységesen hívő életet élt. Tizenöt gyermekük közül Benedek
volt a legidősebb. Az amettes-i falusi iskolában, majd később a szomszédos
Nédon mezőváros iskolájában csupán gyenge képzettséget szerzett. Szokatlanul
szelídnek és alkalmazkodónak, egyben hallgatagnak ismerték. Rendkívül jámbor
volt. Amikor tizenkét éves lett, magához vette nagybátyja, François Labre, aki
az Amettes-től mintegy húsz km-re levő Erin plébánosa volt. Itt járult 1761.
szeptember 4-én elsőáldozáshoz és bérmáláshoz. Nagybátyja ezután latinra
tanította, Benedek azonban csak közepes tanulónak mutatkozott. Az imádság és a
szemlélődő élet vonzotta, a tanulás iránt nem volt érzéke, még kevésbé mutatott
hajlandóságot a papi hivatás iránt. Később nagy érdeklődéssel olvasta az
oratoriánus Jean Lejeune (1592--1672) prédikációit, amelyek teljesen a
janzenista ridegség szellemét lehelték és mély hatást gyakoroltak rá.
Hasonlóképpen behatóan foglalkozott a domonkos Granadai Lajos (1504--1588)
misztikus írásaival, és megtanulta, hogy egész életén át nagyra becsülje őt.
Magányosságra hajlamos temperamentumát egyre
alkalmatlanabbnak érezte a világban való életre. Azon a napon azután, amelyen
hallgatta nagybátyjának egy vendégét, aki elbeszélte a nagy trappista kolostor
(Grande Trappe) életét, úgy hitte, hogy végre rátalált az útjára. Nagybátyja
is, szülei is ellenezték azt a kívánságát, hogy trappista legyen, így hát
jól-rosszul folytatta tanulmányait, míg nagybátyját 1766-ban el nem ragadta egy
pestisjárvány. Ezt követően néhány hetet a szüleinél töltött, majd rábízták
anyai nagybátyjára, Jacques Vincent- ra, egy szent életű papra, aki káplán volt
Conteville-ben, és mélységesen megragadta unokaöccse lelkét. Miután hiábavaló
látogatást tett Val-Sainte-Aldegonde karthauzi kolostorában, nagybátyja
közvetítésével 1767-ben a Montreuil-sur-Mer közelében levő Neuville karthauzi
kolostorában próbálkozott. Itt is visszautasították, mivel nem találták
kielégítőnek képzettségét. Ekkor egy ideig Ligny-les-Aire egyházi iskolájába
járt, majd ismét megkísérelte Neuville-ben, hogy beléphessen a karthauziak közé.
Megint kudarc érte. Nyugtalanságoktól és kétségektől marcangolva hat hét múlva
arra kényszerült, hogy visszatérjen családjához. Jövője homályosabbnak tűnt
előtte, mint bármikor, mert továbbra is hiányzott az a képessége, hogy
alkalmazkodni tudjon a világban való élethez. 1767 novemberében a Grande
Trappe-ban kérte felvételét, ám ott is visszautasították; ezúttal azért, mert
még nem töltötte be huszonnegyedik évét. A boulogne-i de Pressy püspök
tanácsára, akivel egy misszió alkalmával ismerkedett meg, újból kísérletet tett
a neuville-i karthauzi kolostorban, de sikertelenül. Elhatározta, hogy nem
kerül még egyszer övéi szeme elé; ismételten a Grande Trappe-ba ment, de
felvételét ezúttal is elutasították. 1769 novemberében a Moulins közelében levő
Sept-Fonds-ban végre felvették a trappisták a noviciátusba.
Néhány hónapi megnyugvás után belső bizonytalankodása
olyannyira elhatalmasodott, hogy belebetegedett. 1770 júliusában el kellett
hagynia a noviciátust; lassanként kezdte megérteni: egészen egyéni hivatása az,
hogy ,,ide-oda bolyongó'' feltétlen önkiüresítésben éljen. Egy ismeretlen pap,
akivel később találkozott, megerősítette szándékában.
Így hát tudatosan és világos szándékkal magára vette a
nyomorúságos, lerongyolódott csavargó életét, abban a meggyőződésben, hogy ez
számára az üdvösség egyéni útja, melyen haláláig ki kell tartania. Ettől kezdve
szüntelenül zarándokként bolyongott Európa útjain, kegyhelytől kegyhelyig; csak
csekély alamizsnát fogadott el, hogy éhen ne haljon és meg ne fagyjon.
Elutasított minden lehetőséget, hogy bárhol is letelepedjék. A rendelkezésünkre
álló bizonyítékok csekély és pontatlan volta sajnos alig nyújt lehetőséget
arra, hogy vándorlásai útvonalát követhessük. Úgy látszik, hogy útjait terv
nélkül, teljesen önkényesen választotta meg. A hagyomány így közli, hogy merre
haladt át: Sept- Fonds-ból való útnak indulása után Paray-le-Monial kórházába
fogadták be; ezután pedig Lyonon át Itáliába ment. A Piemontban levő Chieriből
írta 1770. augusztus 31-én utolsó levelét hozzátartozóinak. Felkereste Loretót
és Assisit, majd decemberben Rómába érkezett. Sokáig tartózkodott itt anélkül,
hogy valahol is véglegesen megtelepedett volna. Megszerette Rómát, amelynek
templomai és szent helyei határtalan területet kínáltak jámbor gyakorlatai
számára. Nehézség nélkül el tudott tűnni a római koldusok tömegében. Ezenkívül
elég menedékhelyet is talált itt. Miután egy ideig valami barlangfélében lakott
a Quirinal közelében, a Kolosszeum egy falmélyedésében talált menedéket. Az
volt akkoriban mindenféle elhagyatott és nyomorult menedékhelye. 1771 tavaszán
újból vándorolni kezdett, ezúttal Dél-Itáliába. 1772 elején több hetet töltött
Nápolyban, majd onnan is tovább indult március közepén. Miután májusban
visszaérkezett Rómába, Spanyolországba indult, s elzarándokolt Compostellába és
Burgosba. Ezt követően a Provence-ban, majd 1774 húsvétján ismét Rómában
találjuk. A következő éveket más zarándokutak töltötték ki, ezek időbeli
sorrendje azonban alig ismeretes. Bizonyos csak az, hogy többször is
elzarándokolt Loretóba, és Németországban is hosszú vándorutakat tett. 1776
őszétől hosszabb ideig Rómában időzött. Utolsó loretói zarándokútjára 1782
márciusában indult; teljesen kimerülve ment onnan tovább, s megjósolta közeli
halálát.
Szentsége átsugárzott ócska, piszkos ruháján. Az
utcagyerekek gyakran követték gúnyos kiáltozásaikkal, de mind több olyan ember
akadt, aki nyomorúságában is felismerte a szentség fényét. Sohasem esett abba a
kísértésbe, hogy más elfoglaltságot keressen magának, vagy hogy bevonuljon
valamilyen szerzetbe. Csodákat és rendkívüli jelenségeket is tulajdonítottak
neki. Feltételezhetjük, hogy igen nagy fokban tapasztalta meg az Istennel való
misztikus egyesülést; bizonyosat azonban nem tudunk róla, csak néhány jelre
vagyunk utalva. A hihetetlenül primitív életkörülmények tönkretették Benedek
egyébként sem igen ellenálló szervezetét. Visszatért Rómába, s 1783 elején
megbetegedett, de még így sem mondott le arról, hogy körbejárja a templomokat.
1783. április 16-án, nagyhét szerdáján az utcán összeesett. Egy közeli házba
vitték, s ott estére meghalt. Már másnap reggel így kiáltoztak a gyerekek Róma
utcáin: ,,Meghalt a szent!'' A tömeg áramlott a halottasházhoz, majd hosszú
időn át a sírjához. Boldoggá avatási eljárása nagyon hamar megkezdődött, de a
politikai események miatt elhúzódott, és csak 1859-ben fejeződött be.
1881. december 8-án avatták szentté.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése