SZENT JUSZTIN
* Flavia Neapolisz (Szichem, ma Nablusz), 2. század
eleje + Róma, 166.
Jusztin, a filozófus-vértanú a 2. század
kereszténységében egy egészen új embertípust testesített meg. Nevezték már ,,keresztény
intellektuelnek'' is, de ezt semmiképpen sem szabad úgy értenünk, mintha a
szellemi tevékenység önmagában lett volna életének célja és tartalma.
Személyében sokkal inkább olyan emberrel találkozunk, aki becsületesen és
kitartóan kereste az igazságot, és fáradozásai közben rátalált a hitre: ezáltal
megtalálta önmagát is és egyéniséggé érett, de élete hitbeli ismereteinek
továbbadása során teljesedett be. A görög filozófus gondolkodásmódjáról és
életstílusáról keresztényként sem mondott le, hanem inkább fölhasználta azt a
hit hirdetésében.
Jusztin hazája Szamaria tartománya volt Palesztinában.
Szichemi polgári családból származott, apját Priscusnak, nagyapját Bacchiusnak
hívták, s e nevek azt az elképzelést erősítik, hogy Jusztin családja római eredetű
volt, vagy legalábbis vonzódott a rómaiakhoz. A római szellemiségnek felelt meg
az a nyilvánvalóan nagyvonalú neveltetés, amelyet Jusztin ifjúságában élvezett.
Saját elbeszélése szerint semmiféle provinciális nézet vagy szokás nem
akadályozta, mint filozófus, a bölcsesség szerelmese maga kereste magának az
utat személyes életformájához.
Jusztin maga írja le, hogyan kereste fiatalemberként a
tudást. Egymás után kopogtatott kora tudósainak ajtaján, hogy elmélyedjen náluk
az igazságba, de egyiküknél sem találta meg, amit keresett.
Végülis egy egészen másfajta találkozás hozta meg a
fordulatot Jusztin életében. Egy napon a tenger partján sétált, és
beszélgetésbe kezdett egy tiszteletreméltó idős emberrel, aki rányitotta szemét
az isteni bölcsességre. Az idős ember atyai módon az éppen megfelelő szavakat
tudta neki mondani. Jusztin készségesen fogadta az oktatást, mely rámutatott
Izrael népének prófétáira, akik üzeneteikkel egyenesen az egyetlen valóságos
Istenhez vezetnek, és előkészítik a hit útját Isten Fiához, Jézus Krisztushoz.
Jusztin már platonikus tanítvány korában megcsodálta a
keresztény vértanúk rettenthetetlenségét. Meggyőződött róla, hogy Krisztus
tanítása, amelyet akkor hallott először, ,,az egyetlen megbízható és hasznos
filozófia''. Megkeresztelkedett és attól fogva életét az evangélium
hirdetésének szentelte. A filozófusok köpenyében mint vándorprédikátor járt
mindenfelé. A városok terein beszédbe elegyedett mindenféle rendű és rangú
emberrel, hogy megnyerje őket Jézus Krisztus hitének. Efezusban egyszer két
napon át vitatkozott egy tudós zsidóval és tanítványaival a villák mögötti
sétányon. A vita tárgya az volt, hogy milyen szerepet játszott Izrael népe
Isten üdvözítő tervében, s hogy a megígért Messiás Jézus-e vagy sem. Erre a
vitára visszaemlékezve írta Jusztin húsz évvel később a Párbeszéd a zsidó
Triphonnal című művét. A Szentírásból bizonyítja Jézus istenségét és a pogányok
meghívását a kereszténységre. Jusztin, a fáradhatatlan prédikátor és
misszionárius végül hosszú vándorlás után elérkezett a fővárosba, Rómába, ahol
-- minden filozófus és hithirdető gyülekezőhelyén -- végre megtelepedett. Saját
iskolát alapított, amely nagy látogatottságnak örvendett. Tanítványai közt volt
a későbbi hitvédő, Tatianus.
Jusztin azonban nem érte már be a szóbeli tanítással.
Filozófiai értekezéseket tett közzé, amelyekben krisztushitét szembesítette a
filozófiával. Sajnos, ezek az írások elvesztek. Címüket és tartalmukat csak
Cézáreai Euszébiosz Egyháztörténetéből ismerjük.
Ezzel szemben ma is megvan az a két Apológiája,
amelyekben Jusztin nemcsak általánosságban, a vallásosság mindenkori
problémáiról szólt, hanem az üldözött keresztények érdekében közvetlenül is
föllépett, fölvilágosító és útmutató módon: az újra és újra föllángoló
üldözésekre való tekintettel Jusztin mindkét kérő és védő írásában személyesen
a császárhoz és a római szenátushoz folyamodott segítségért. Közben azon
fáradozott, hogy megcáfolja a keresztények ellen emelt vádat, amely szerint
istentelenek és ellenségei az államnak. Antonius Pius (és talán Marcus Aurelius)
császár filozófusi lelkiismeretéhez és megértéséhez fellebbezett, főleg annak
kimutatásával, hogy a pogány filozófusok legjobbjai alapjában már magukban
hordták a kereszténység csíráját. Ebben az összefüggésben alakította ki Jusztin
híressé vált kifejezését, a ,,csíraszerű logosz''-t. Eszerint Isten már
korábban, a Jézus Krisztus előtt élt filozófusok ajka által közölte magát az
emberiséggel, és általuk is előkészítette az üdvösség ismeretét. Jusztin
fölfogása szerint mindazok, akik ennek a logosznak megfelelően éltek, alapjában
véve már Krisztushoz tartoztak. ,,Ilyen volt például a görögöknél Szokratész és
sok más hozzá hasonló''; vagy a nem görögöknél például Izrael prófétái. Ezek a
megállapítások még ma is értékesek, mert egy őskeresztény világi apostol
valójában ökumenikus gondolkodásáról tesznek tanúságot.
De ez a művelt laikus a keresztény istentiszteletről
adott közléseivel is nagy érdemeket szerzett az egyházi élet fejlődésében
egészen a jelen korig. A keresztények szertartásairól hamis híresztelések
terjedtek el. Ezek cáfolására Jusztin rövid összefoglalásban leírja a
keresztelés, az Eucharisztia és a vasárnap megünneplésének rítusát. Az
őskeresztény liturgiának ezzel a megbízható, legrégibb leírásával az Egyház
olyan okmányt tart a kezében, amelynek segítségével állandóan fölülvizsgálhatja
és rendezheti legfontosabb kultikus szokásait. Jusztin ezen írásaiban világos
tanúságot tesz arról a hitről, hogy Krisztus valóságosan jelen van az
eucharisztikus adományokban. A Párbeszéd a zsidó Triphonnal c. művében kifejti,
hogy az Eucharisztia a pogány filozófusok óta vágyott -- lelki -- áldozati
adomány, amelyben a megtestesült Logosz önmagát adja egyetlen elfogadható
áldozatul, amikor imával és hálaadással megülik szenvedésének emlékezetét. A
lelki áldozati adománynak ez a fogalma, amely meghalad és fölülmúl minden
pusztán anyagi áldozatot, a szentmise római kánonjába is belekerült.
Jusztin írásai maradandó értékűek. Bár józan,
nemegyszer szinte gyámoltalannak tűnő stílusban vannak megírva, mégis kitűnnek
csodálatos teológiai világosságukkal. A hellénista és zsidó világban Jusztin
előtt nem lehetett ilyen nyílt beszédet hallani keresztény szájból. Modern
egyháztörténészek ezért joggal mutatnak rá arra, hogy Jusztinban a korabeli
Egyház életereje öltött testet. A 2. század többi nagy embere arra
szorítkozott, hogy az érintetlen hitletéteményt megőrizze és továbbadja.
Jusztin új lehetőségeket keresett, hogy a Krisztusba, az egész emberiség
Üdvözítőjébe vetett hitet közelebb vigye zsidó és pogány kortársaihoz.
Egy olyan ember azonban, aki annyira őszintén állt
szemben a többi vallással, nem maradhatott támadások nélkül. Római működése
alatt heves ellenfelei támadtak. Közülük a legelszántabb Crescentius volt, a
cinikus filozófus. Végül is az ő följelentése alapján fogták el, és állították
Rusticus prefektus elé tanítványaival, Charitonnal és Charitóval (aki nő volt),
Euelpisztosszal, Hieraxszal, Paionnal és Liberianusszal együtt.
Ma is megvannak az akták, amelyek hűen leírják a
bírósági eljárást. Jusztin rövid vonásokban ismertette a keresztény hitvallás
tartalmát. Társaival együtt tanúságot tett erről a hitről és a mennyei dicsőség
reményéről. Utoljára fölszólították őket, hogy áldozzanak az isteneknek, de
visszautasították. Így a bírói ítélet csak a halál lehetett.
A tiszteletreméltó régi tudósítás ezekkel a
mondatokkal végződik: ,,A szent vértanúk magasztalták Istent, és rögtön a
vesztőhelyre indultak. Ott lefejezték őket. Így végezték be vértanúságukat
Üdvözítőnk megvallásával.
Egyes hívők titokban magukhoz vették a holttesteket,
és méltó helyen eltemették Urunk Jézus Krisztus kegyelmének a segítségével.
Legyen nekik tisztelet mindörökkön örökké. Amen.''
Szent Jusztin ünnepét 1882-ben vették fel a római
naptárba, április 14-re. Mivel e nap legtöbbször Húsvét közelébe esik, 1969-ben
június 1- re tették át, amely napon a bizánci rítusban a 9. század óta
ünneplik.
--------------------------------------------------------------------------------
A Párbeszéd a zsidó Triphonnal című írásában Jusztin
elbeszéli, hogy fiatalemberként -- tudásszomjtól ösztönözve és az igazságot
kutatva -- hogyan kereste föl egymás után a különböző filozófusok iskoláit.
Először egy sztoikustól kért oktatást. ,,De miután
meglehetősen hosszú időn át jártam hozzá -- így beszéli el --, nem gazdagította
istenismeretemet, hiszen nincs is neki, és nem tartja szükségesnek. Ekkor
elfordultam tőle, és egy másik emberhez mentem, egy úgynevezett
peripatetikushoz (azaz Arisztotelész tanítványához), aki szellemileg képzettnek
tartotta magát. Neki csak az első napokban volt türelme hozzám. Aztán már azt
követelte, állapodjunk meg a fizetségben, hogy együttlétünk haszontalan ne
legyen, emiatt azután el is hagytam. Véleményem szerint egyáltalán nem volt
filozófus.''
Azután egy híres pitagóreushoz ment, ,,olyan emberhez,
aki sokat képzelt a maga bölcsessége felől''. Ez azonban fölszólította, hogy
rögtön mondjon le a zenéről, a csillagászatról és a mértanról, hogy ezáltal --
szellemét elvonva az érzékiektől -- fölkészüljön az Isten, az abszolút jó és
szép szemléletére. Mivel Jusztin kénytelen volt bevallani, hogy ehhez nincsenek
előismeretei, ez a tanító is elküldte őt, aki pedig azt hitte, ,,ért
valamihez''. ,,Tanácstalan helyzetemben -- így folytatja tovább beszámolóját --
elhatároztam, hogy fölkeresem a platonikusokat is, hiszen nekik is jó hírük
volt. Mivel egy ideje éppen városunkban tartózkodott egy tudós, aki nagy
tekintélynek örvendett a platonikusok között, oly sokszor fölkerestem, amint
csak lehetséges volt. Jól haladtam előre, s nap mint nap tökéletesedtem,
annyira jól mentek a dolgok. A testetlen létezők szellemi valósága nagyon
érdekelt, és az ideák szemlélete szárnyakat adott gondolkodásomnak. Úgy
gondoltam, rövid időn belül bölcs leszek. Korlátoltságomban abba a reménybe
ringattam magam, hogy közvetlenül látni fogom Istent.''
Egy napon azonban sétálás közben a tengerparton
találkozott egy tiszteletreméltó idős emberrel. Ez meggyőzte őt, hogy Platon
filozófiája számos problémát megoldatlanul hagy. Egyenesen a szemébe mondta az
ifjú bölcsességkeresőnek: ,,Te szereted ugyan a jó beszédet, de semmiképpen sem
vagy barátja a cselekvésnek és a valóságnak.'' Ez a komoly intés jó talajba
hullott, és kérlelte az aggot, hogy fejtse ki előtte Krisztus üzenetét.
Jellemző Jusztinra, hogy micsoda hatással volt rá a
kereszténység! ,,Amikor még teljes szívvel platonikus voltam, hallottam a
keresztények ellen fölhozott vádakat. Amikor azonban láttam, hogy a halál és
mindenféle kigondolható kín előtt mennyire félelem nélkül állnak, arra a
belátásra jutottam: lehetetlen, hogy ezek idáig bűnben és vétekben éltek
volna.''
Egy közvetlenül a közelében lejátszódott fölháborító
esemény arra bírta, hogy -- amint már egyszer megtette -- a római jogérzékhez fellebbezzen.
A városprefektus ismét kivégeztetett három keresztényt, pusztán csak azért,
mert keresztények voltak. Ekkor Jusztin egy bátor levéllel közvetlenül a
császárhoz folyamodott. Fölfedte az üldözések alapjait, kimutatta a
kereszténység isteni felsőbbségét, és végül nyomatékos szavakkal kérte, hogy az
igazság és az igazságosság nevében ne hagyják figyelmen kívül figyelmeztetését.
Jusztin tudta, hogy nyílt beszédével a saját életét kockáztatja. E szavakkal
zárja ugyanis: ,,Én is várom most már, hogy az említett besúgók valamelyike
álnokul följelent, és a keresztre kerülök.''
Szentünknek és társainak hivatalos
vértanú-jegyzőkönyve érzékletes képet rajzol arról a merev római törvényszéki
eljárásról, amely külsőleg szétmorzsolta ugyan a védtelen áldozatokat,
bensőjüket azonban nem tudta legyőzni.
--------------------------------------------------------------------------------
Istenünk, ki Szent Jusztin vértanút a kereszt oktalansága által csodálatosan megtanítottad Jézus Krisztus fölséges ismeretére, kérünk, az ő közbenjárására engedd, hogy a bennünket megkörnyékező tévedéseket elűzve a hit szilárdságára törekedjünk!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése