A Pápai Ház szónokának első adventi prédikációja: Krisztus által szeressük az Egyházat
A
Pápai Ház szónokára figyelnek - OSS_ROM
December
4-én pénteken délelőtt 9 órakor kezdődött az Apostoli Palota Redemptoris
Mater kápolnájában P. Raniero Cantalamessa kapucinus barát első adventi
elmélkedése. A Pápai Ház hagyományos, Karácsonyra készülő rekollekcióján részt
vett Ferenc pápa és vele együtt a római kúria bíborosai, püspökei, kongregációs
titkárai, a római kúria és helynökség prelátusai, valamint a legfőbb
szerzetesrendek elöljárói.
Krisztus
a népek világossága
A
három prédikációból álló ádventi sorozat címe: „Krisztus a népek világossága”,
melyet három lépésben fejt ki a szónok: „Az egyház, mint Krisztus teste és
jegyese”, „Egyetemes hivatás a szentségre”, és végül „Tanítás Szűz Máriáról”.
A
bevezetőben Cantalamessa atya elmondta, hogy a zsinat lezárásának ötvenéves
évfordulója ihlette meg őt és ennek jegyében szól most és majd a következő
nagyböjtben is erről a témáról. Nem doktrinális vagy pasztorális szempontból
közelíti meg a témát, hanem annak a hit építését szolgáló spiritualitása felől.
Nem
az egyház iránti szeretetből fogadjuk be Krisztust, hanem Krisztust szeretve
fogadjuk el az egyházat!
„Szinte
véletlenül bukkantam rá az első témára – tett vallomást a szónok – amikor
latinul olvastam a konstitúció bekezdését: „Lumen gentium cum sit Christus”,
vagyis „Krisztus a népek világossága”. Meg kell vallanom zavaromban, hogy soha
nem törődtem ennek a kezdésnek a hatalmas következményeivel. Az egyházról szóló
konstitúció címének véltem, gondolom, miként sokan mások és nem vettem észre,
hogy a népek Világossága nem az egyház, hanem Krisztus. A cím pedig az a
köszöntés, mellyel az agg Simeon üdvözli a gyermek Messiást, akit Mária és
József visznek a templomba: „Világossága a népeknek és Izrael népének
dicsősége” (Lk 2,32). Ez a kezdőmondat a zsinat egész egyháztanának értelmezési
kulcsa, egy Krisztus-központú egyháztan, mely előbb lelki és misztikus, aztán
társadalmi és intézményi. A legelső helyre kell állítani ezt a zsinati
egyháztant a mind hatékonyabb evangelizálás érdekében. Nem az egyház iránti
szeretetből fogadjuk be Krisztust, hanem Krisztust szeretve fogadjuk el az
egyházat!
Az
alapvető kérdés nem az, hogy „Mi az egyház?”, hanem hogy „Ki a egyház?”
Cantalamessa
atya Ratzinger bíboros egykori írásaira utalt, melyek a II. Vaticanum
krisztológikus egyháztanát hangsúlyozták: „Ha valaki helyesen akarja érteni a
Zsinatot, mindig ebből a kezdeti megállapításból kell kiindulnia”. „De a
félreértések elkerülése végett hozzá kell tenni – folytatta a szónok – hogy ezt
a spirituális és benső egyházértelmezést soha senki nem tagadta, de mint az új
dolgokkal történni szokott, az új azzal a kockázattal járhat, hogy
elhomályosítja a régit. Ez történt ez egyházi közösségek és Isten népe
eszméivel is, a közösség és a hierarchia közötti szembenállás hátterében, a
hangsúlyt egyre inkább az egyház tagjainak a közösségére helyezve, mint a
tagoknak a Krisztussal való kapcsolatára. Ez talán előny és nyereség volt
akkor, de most ötven évvel a zsinat után vissza kell térni az Újszövetség és az
egyházatyák lelki és misztikus megközelítéséhez. Az alapvető kérdés nem az,
hogy „Mi az egyház?”, hanem hogy „Ki a egyház?”
Az
egyház Krisztus teste és jegyese
A
Pápai Ház szónoka beszédének második gondolata „Az egyház Krisztus teste és
jegyese” témakört elemezte. „Az egyház - mint „mennyei Jeruzsálem”, mint a „mi
Anyánk” - Krisztus jegyese, aki szereti az egyházat és feláldozza magát érte.
Az Isten Fia a magával egyesített emberi természetben halálával és
föltámadásával legyőzve a halált, megváltotta és új teremtménnyé formálta át az
embert. Az összes nemzetből meghívott testvéreit Lelke közlésével titokzatosan
a saját testévé tette. Ebben a testben Krisztus élete árad szét a hívőkbe, akik
a szentségek által titokzatos és valóságos módon egyesülnek a szenvedett és
megdicsőült Krisztussal”.
Az
egyház Krisztus teste, mert a jegyese Krisztus
Ugyancsak
Ratzinger bíboros érdeme, utalt a szónok ismét a nagy teológusra, hogy
összekapcsolta a test és a jegyes két egyházi képét: „Az egyház Krisztus teste,
mert a jegyese Krisztus”. Más szavakkal kifejezve: az egyház szentpáli képének
eredetében, mint Krisztus teste, nem annyira az emberi test részei
összhangjának a sztoikus metaforája áll, hanem az egy-test jegyesi gondolata,
amivé válik a férfi és a nő a házasságban. Illetve még inkább az eucharisztia
képében, hiszen egy testet formálnak mindazok, aki ugyanabból a kenyérből
esznek (1 Kor 10,17). Ez volt egyébként az egyház szentágostoni értelmezésének
is a szíve: „Az egyház Krisztus teste, ami az Eucharisztia”. Ebből az
eucharisztikus szemléletmódból fejlődik ki a későbbiekben a misztikus test
egyházképe és ez a szemléletmód közelíti leginkább a katolikus egyháztant az
ortodox egyház eucharisztikus egyházfelfogásához: „Az egyház és az Eucharisztia
nélkül Krisztusnak nincs teste a világban”.
Az
egyháztól a lélekig
Cantalamessa
atya az adventi beszéde harmadik részében az egyházatyák egyik régi gondolatát
értelmezte: „Ecclesia vel anima”. Vagyis az „egyház vagy lélek”. Ennek az
értelme: amit az egyházról általában mondanak, az annak minden tagjára is
értendő. Mai módon megfogalmazva kérdést: Mit jelent a keresztény ember
spirituális élete az „egyház, mint Krisztus teste és jegyese” felfogás konkrét
megvalósításában?
Az
ami számit, nem az én helyem az egyházban, hanem amit Krisztus betölt az én
szívemben!
„Ha az
egyház, a legbensőbb és legigazabb értelmében Krisztus teste, én magamban
valósítom meg az egyházat, egy „egyházi lény” vagyok, amilyen mértékben
megengedem Krisztusnak, hogy tegyen engem az ő testévé, nem csak elméletben,
hanem a gyakorlatban is. Az ami számit, nem az én helyem az egyházban, hanem
amit Krisztus betölt az én szívemben! – mondta a szónok.
A
valóságban mindez a keresztség révén valósul meg és a naponta magunkhoz vett
Eucharisztia tesz bennünket Krisztus testévé, egészen személyes síkon, ahogy
Henry de Lubac mondta: „Az Eucharisztia teszi az egyházat”. Ratzinger bíboros
ezt úgy értelmezte, hogy „amiként a táplálkozás során a test asszimilál, azaz
magába fogad egy idegen lényeget, úgy az én énem is Jézushoz asszimilálódik,
aki hozzám hasonlóvá lett egy csere, a megtestesülés által, és így megtöri az
egymástól elkülönülés folyamatát”.
Az
efezusi levél hasonlata a házastársak testi egysége és a Krisztus test viszonylatában
Cantalamessa atya szerint főként úgy értelmezhető, hogy nemcsak az emberré lett
romolhatatlan Krisztus test lesz a miénk a szentáldozás révén, hanem Krisztus
is megkapja a mi testünket és így mi is az ő testének a részévé válunk. Ilyen
módon semmi nem marad az életemben, ami ne tartozna többé Krisztushoz. Krisztus
így bennünk él a Lelke szerint.
Személyes
találkozás a názáreti Jézussal
Elmélkedése
befejező részében Cantalamessa atya az objektív szentségi Krisztus-kapcsolat
mellett a személyes és egzisztenciális vonatkozást értelmezte, Ferenc pápa
„Evangelii Gaudium” kezdetű enciklikája egyik gondolatára hivatkozva: „Meghívok
minden keresztényt – éljen bárhol és bármilyen helyzetben –, hogy még ma újítsa
meg személyes találkozását Jézus Krisztussal, vagy legalábbis döntsön úgy:
engedi, hogy ő találkozzon vele, hogy mindennap szünet nélkül keresi őt. Nincs
olyan ok, amiért valaki azt gondolhatná, hogy ez a meghívás nem neki szól, mert
„senki nincs kizárva abból az örömből, melyet az Úr hozott”.
Itt egy lépést tehetünk előre a zsinat értelmezése vonatkozásában. A
„személyes találkozás Krisztussal” katolikus értelemben idáig nem igazán lett
otthonos, mert ezt inkább a szentségi találkozás jelentette. A kifejezés inkább
homályosan utalt egyfajta protestáns értelmezésre. Nyilvánvalóan az említett
felhívás nem akarja helyettesíteni a szentségi találkozást a személyessel, nem
annak a helyére lép, hanem azt akarja, hogy a szentségi találkozás egy szabadon
eldöntött találkozás legyen, ne pedig névleges, szokásos és jogi jellegű
találkozás. Ha ugyanis az egyház Krisztus teste, akkor a személyes Krisztushoz
kapcsolódás lesz az egyetlen útja annak, hogy egzisztenciálisan belépjünk abba
és annak részét alkossuk. Ahogy az elmélkedés kezdetén mondtam: „Nem az egyház
iránti szeretetből fogadjuk be Krisztust, hanem Krisztust szeretve fogadjuk el
az egyházat! – zárta beszédét Raniero Cantalamessa atya, a Pápai Ház szónoka a
római kúriának tartott első adventi prédikációjában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése