BOLDOG
EBNER MARGIT
domonkos apáca
*Donauwörth,
1291 körül. +Maria-Medingen, 1351. június 20.
Margit
az augsburgi püspökség Donauwörth nevű helységében az Ebnerek jómódú és
tekintélyes nemzetségéből született. A szülői házban nőtt fel, és tizennégy
vagy tizenöt éves korában belépett a szülővárosától nyugatra fekvő Medingen
domonkos kolostorába.
Korábbi
vallási életéről egyszer bevallotta, hogy Isten mindig megtartotta atyai
hűségében és oltalmában. 1312. február 6-án súlyosan megbetegedett; három éven
át ágyhoz kötötték szívbántalmai és bénulásai. Eleinte nem tudott mit kezdeni
betegségével. Földi orvosságok nem hoztak számára gyógyulást, lelki
vigasztalásai hiányoztak; nővértársai pedig mindinkább visszahúzódtak tőle; egy
számára különösen kedves ,,boldog nő'' azonban beszélt neki az Istenért
elviselt szenvedés értékéről és az imádság áldásáról. Ekkor felismerte Margit,
hogy egyedül Isten az igazi hűség. Ettől kezdve eltűnt a szenvedésével szemben
érzett ellenszenve, sőt már azt sem kívánta, hogy egészséges legyen, hanem
teljesen át akarta magát adni Isten akaratának. 1326-ig gyakran szenvedett, de
idővel javult az egészségi állapota.
Amikor
1324--25-ben a kolostor közösségének háborús veszély miatt ideiglenesen szét
kellett szóródnia, Margit egy nővértársa kíséretében a szülői házába ment, s
ott ugyanolyan visszavonultan élt, mint azelőtt a kolostorban. Örömmel tért
vissza Medingenbe ,,azzal a szilárd elhatározással, hogy a jövőben valóban
Isten akarata szerint él, és egyedül csak Őt keresi. A következő évtizedben az
addiginál biztosabban járta Istenhez vivő útját.''
1332.
október 29-én Nördlingeni Henrik (+1379 után) világi pap meglátogatta a
kolostort; ,,Margit kilépett magányosságából, hogy hallja Isten igaz barátjának
hangját, ő pedig felismerte, hogy Isten nagyot akar tenni Margit lelkével.
Henrik jóságos, lélekkel telített szava olyan volt számára, mint a tél hosszú
dermedtsége utáni tavaszi eső.'' Tizenkilenc éven át maradt Margittal lelki
kapcsolatban. Henrik még nyolcszor járt Medingenben, s amit szóban nem tudtak
elrendezni, levélváltással folytatták. Ebből a német nyelven fennmaradt első
levelezésből megmaradt Margitnak egy Henrikhez szóló levele és Henriknek
Margithoz intézett ötvenhat levele. A Nördlingeni Henrikkel való első
találkozástól kezdve Margit ,,Isten barátai'' közé tartozott. Már régebben is
hallott róluk, de visszavonultságában nem kereste, hogy csatlakozzék hozzájuk.
,,Isten barátai''-nak, akik közé világiak, papok és szerzetesek tartoztak, a
keresztény élet volt a céljuk abban a vigasztalan időben, amikor a pápák
Rómából Avignonba települtek át. Margit Henrik révén került velük közeli
kapcsolatba.
1335.
február 28-án Margit rendkívüli kegyelmekben, misztikus élményekben részesült.
Miközben a nővérek kórusának oltára előtt térdelt, nagy szeretet ébredt benne
Jézus neve iránt. Olyan lenyűgöző módon tapasztalta meg Isten szeretetét, hogy
úgy érezte: elvesztette a szívét. Betegsége miatt semmiféle nehezebb vallási
gyakorlatot nem vállalhatott magára. Lemondott mégis némely ételről, így a
húsról, halról, gyümölcsről és borról, s kemény fekhelyen aludt. Panasz nélkül,
sőt vidáman, hálásan és mindig szeretetre méltón viselte el szenvedéseit.
Minden földi dolog elhalványult számára Isten valósága előtt, és áthatotta
csodás ereje. A későbbi években is meglátogatták testi szenvedések, de mindent
elviselt abban a tudatban, hogy valamennyi kínja ahhoz teszi hasonlóvá, akit
mindenekfölött szeret: a keresztre feszített Úrhoz.
1344-ben
Nördlingeni Henrik arra kérte Margitot, hogy rendezze és foglalja össze lelki
élményeit, amelyeket 1312 óta naplószerűen feljegyzett, vagy Henrikhez intézett
leveleiben rögzített. Margit 1344 decemberében és 1345 januárjában teljesítette
a megbízatást.
Henrik
megdicsérte ugyan a munkát, de még pótlását és a naplók további vezetését kívánta.
Így jött létre a feljegyzések második része, amely kiegészítéseket tartalmaz,
és újakat is 1345-től 1348-ig terjedően. Első megfogalmazásának nyoma veszett.
Egy 1353-ból való másolaton kívül, amelyet a medingeni kolostorban őriznek, és
amely az 1882. évi kritikai kiadás alapjául szolgált, vannak még különféle
másolatai és kivonatai, valamint két latin fordítása. A Napló józan, csaknem
egyhangú nyelvezetű, de a feltétlen igazság bélyegét viseli magán. Ezekkel a
szavakkal fejeződik be: ,,Semmit sem kívánok azon kívül, amit Jézussal és
Jézusból és Jézusban kapok.'' Ebből a beállítódásból magyarázható Margit
bensőséges szeretete a gyermek Jézus, a kereszten, a szentségben, az oltáron
lévő Üdvözítő, az Úr neve, sebei, Szíve és drága Vére tiszteletére végzett
ájtatosság iránt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése