OIGNIES-I
(WILLENBROECKI) SZENT MÁRIA szűz
*Nivelles,
1177. +Oignies, 1213. június 23.
Vitry
Jakab (1180--1254), a csalhatatlan ítéletű és igaz férfiú, a későbbi bíboros
jegyezte fel életrajzát. Ő maga is lelki fiának nevezte magát. 1208-tól
röviddel a halála előtti időkig tanúja volt szokatlan életének, és ebben az
időben valószínűleg a gyóntatója is lehetett.
Mária
Nivelles-ben született egy nagyon gazdag brabanti család lányaként. A
gyermekben korán felébredt az ellenérzés a túlságosan evilági, túlságosan
bővelkedő és pénzére büszke jómóddal szemben, amelyet a felvirágzó városok
polgárai élveztek. Az a lelkület ez, amely körülbelül ugyanabban az időben
Assisiben Ferencet arra késztette, hogy felháborodott apja lába elé vesse
értékes ruháit, hogy szegényen kövesse a szegény Krisztust. Mária anyjának is
volt elegendő oka arra, hogy kétségbeesetten tördelje a kezét, mert a leányka állhatatosan
vonakodott attól, hogy olyan pazarlóan engedje magát cicomázni és csinosítani,
mint ahogy az megfelelt volna a család vagyonának és tekintélyének. Az anya
igyekezete, hogy tizennégy éves lányát megfelelően férjhez adja, végül sikerrel
járt. Mária ifjú hitvese telve volt szeretettel és megértéssel. Teljesen
meghiúsította a szülők várakozását, mert már röviddel a házasságkötés után
nyílt titok lett, hogy Máriával nemcsak imádságait és kemény vezekléseit
osztotta meg, hanem hogy -- Krisztus szeretetének ugyanattól a lángjától
hevítve -- a fiatalok megfogadták, hogy megtartóztatóan élnek. Családjuk
rémületére szép, jól berendezett házukból a hajléktalanok valamiféle menhelyét
hozták létre, és rövid idő alatt olyan pazarló nagylelkűséggel használták fel
gazdagságukat a szegények és betegek szolgálatában, hogy azt a nivelles-i
polgárok botránynak érezték, és mindkettőjüket mint a társadalom ellenségeit
kerülték, vagy mint őrülteket nyíltan kinevették és ócsárolták. Az ifjú pár --
miközben lelki egyesülésük olyan mértékben nőtt, amilyen mértékben mindketten
feláldozták földi kedvteléseiket -- attól a kívánságtól vezérelve, hogy
Krisztushoz váljon hasonlóvá, tovább haladt ezen a keresztúton, és végül
Nivelles városának peremén, Willenbroeck lepratelepén kötött ki. Ez volt az
utolsó állomás, amelyre együttesen értek el. Amikor kitörtek a hagyomány és a
biztonság szorításából, mindig Mária volt a merészebb, a mértéktelenebb és
hevülőbb. Férje némiképp az ő árnyékába húzódott, de hallgatag
áldozatkészségével is méltó társa, éber őre, soha nem csüggedő támasza és
erősítője volt a nyílt megvetés vesszőfutásában.
Mindketten
bevonultak a leprások közé egy kis kunyhóba, és ápolták a bélpoklosokban a
misztikus test legborzasztóbban szenvedő tagjait.
Vitry
Jakab tanúsítja, hogy Mária a Megfeszített szemléléséből nyerte az erőt hősies
áldozatához. Az Úr szenvedése volt szemlélődésének csaknem egyedüli tárgya,
miután -- még útja kezdetén -- egyszer olyan mélységes megrendülést élt át a
kereszt előtt, hogy könnyek áradatát hullatta, utána pedig hosszú ideig nem
tudott Krisztus szenvedésére gondolni anélkül, hogy az együttérzéstől el ne
veszítette volna eszméletét. Lelkismeretének nagy gyöngédsége és szívének
csodálatos tisztasága a kereszt iránti szeretetéből fakadt. Mivel az Úrhoz
hasonló akart lenni, s mivel fájdalmát az ő megváltó szenvedésével akarta
egyesíteni, vezeklő buzgóságát az elviselhetőség határáig fokozta: keményen
ostorozta magát, csak egyszer evett napjában, és húst sohasem fogyasztott, bort
sohasem ivott, gyakran a hét felén át sem vett táplálékot magához, vagy egész
hónapon át megelégedett csupán vízzel és kenyérrel. Szíve mindig egyesült
Istennel, munka közben is imádkozott. Gyakori és hosszan tartó elragadtatásai
közepette a természetfölötti valóság is közvetlenül látható és megtapasztalható
lett számára. Vitry Jakab csodálja azt a belső biztonságot és világosságot,
amelyet eközben tanúsított, és amellyel a démoni képeket meg tudta
különböztetni a valódi mennyei látogatásoktól. Korában teljesen szokatlan volt
bensőséges tisztelete az Oltáriszentségben jelenlevő Krisztus iránt. Életrajza
előtt nincs az egyháztörténelemben ennek az ájtatosságnak írásos bizonyítéka.
Éjjel-nappal sok órát töltött imádkozva az Oltáriszentség előtt, amely
akkoriban egy rendszerint galamb alakú szentségtartóban láncon függött az oltár
fölött. Egyszer egy nagy lelki ínségében hozzá forduló férfinak azt tanácsolta,
hogy lépjen egészen közel a jelenlevő Úrhoz, és neki panaszolja el bánatát. A
férfi azután átélte, hogy a galamb a szentséggel együtt a fejére szállott, és
csodálatosan megvigasztalta az Úr közelsége. Valahányszor csak megengedték
Máriának -- s ez az akkori időkben nagyon ritkán történt meg --, magához vette
az Úr testét. Isten utáni éhségének és szomjúságának van egy megrendítő
bizonysága: néha megkérte a papot, mise után hagyja kint az üres kelyhet, hogy
rátekintve felüdülhessen.
A
willenbroecki kis kunyhót idővel gyakran ellepték a kíváncsiskodók és a
segítséget keresők, Mária pedig belső parancsot kapott a magányra. Hűséges
társa beleegyezett az áldozatba, hogy ne lássa már többé maga mellett a
csöndes, szeretett arcot az imádság, a szűkös étkezés és az együttes munka
alkalmával. Mária 1208-ban visszavonult a félreeső Oignies-be, a Szűzanya Namur
egyházmegyében lévő kis szentélyébe. Az itteni kegykép már akkor az évenkénti
bűnbánó zarándoklatok célja volt, amelyeket a legkeményebb télben is mezítláb
szoktak megtenni. Itt telepedett le Mária néhány jámbor nővel együtt az
ágostonos kanonokok mellett, egy beginaházban és itt vette át lelki gondozását
Vitry Jakab egészen 1213-ig, amikor is -- röviddel Mária halála előtt -- III.
Ince pápa elküldte, hogy keresztes hadjáratot hirdessen az albigensek ellen.
Az
utolsó évek Mária számára a misztikus kegyelmek paradicsomát és a rémes testi
szenvedések poklát jelentették. Nem sokkal halála előtt a templomba vitette és
letétette magát az oltár előtt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése