DAMASZKUSZI
BOLDOG VÉRTANÚK
+1860.
július 9/10.
Damaszkusz
kapui előtt ment végbe Isten országának egyik legnagyobb diadala: a népek
apostolának, Pálnak megtérése. Ám éppen ez alkalommal hangzott el újból eme
ország elterjesztésének az alaptörvénye: ,,... eszközömül választottam, hogy
megismertesse nevemet a pogány népekkel, a királyokkal... Megmutatom majd neki,
mennyit kell értem szenvednie'' (ApCsel 9,15 sk). Nemcsak Pálnak, hanem e város
keresztényeinek is újból beigazolódott e szavak érvényessége.
1860.
július 9-től 12-ig sokat kellett szenvednie a damaszkuszi keresztény
közösségnek. A drúzok titokzatos és fanatikus szektája Libanonban és Szíriában
gyűlöletét és irigységét a jobb helyzetben lévő keresztények ellen fordította.
Gyermekek civakodása váltotta ki Libanonban 1860 májusában az első
puskaropogásokat. Gyilkolva és gyújtogatva
rohantak a drúzok a keresztényekre. Damaszkuszban is, ahol a drúzok közvetlenül
a keresztények mellett laktak, csakhamar kitört a viszálykodás.
A
keresztényeket nagyon tisztelték ebben a túlnyomóan mohamedán városban.
Különösen a katolikus szerzeteseket: a ferenceseket, jezsuitákat, lazaristákat
és a vincés nővéreket nagyra becsülték az iskolában és a betegápolásban
tanúsított önzetlen tevékenységük miatt. A török helytartónak,
Ahmed pasának és Abdallah muftinak viszont kapóra jött a drúzok dühe. Amióta a
franciák az 1856. évi párizsi szerződésben arra kényszerítették őket, hogy ne folytassák
a keresztények különleges megadóztatását, csak az alkalomra vártak, hogy ezen a
környéken kiirtsák a keresztény hitet. Szerencsére volt a városban még egy erős
férfi, aki kedvezőbb érzülettel viseltetett a keresztények iránt: Abd el-Kader
(1807--1883) emír. Algírban kitért a franciák elől, és számos hívével együtt
itt telepedett le. Mentes volt a bosszúvágytól, s nagyra becsülte a
keresztényeket. Június 30-án képes volt meg is hiúsítani a kereszténynegyed
elleni támadási kísérletet.
A
fanatikusok azonban nem nyugodtak. Azzal az ígérettel izgatták fel a
csőcseléket, hogy nekik jut a gazdag keresztények vagyona. 1860. július 10-én a
vérszomjas és pénzsóvár tömeg török katonákkal megerősítve és az ő vezetésükkel
benyomult a kereszténynegyedbe. Borzalmas gyújtogatás és öldöklés kezdődött.
2.400 házat kifosztottak és hamuvá égettek, 6.000 védtelen és fegyvertelen
keresztényt megöltek, köztük a különféle keresztény rítusok harminc papját és
három püspökét. Ha a nemes és derék Abd el-Kader kis csapatával nem vett volna
oltalmába néhány ezer keresztényt (jezsuitákat, lazaristákat és nővéreket is)
bizonyára egy túlélő sem maradt volna.
A
ferencesek nem keresték Abd el-Kader oltalmát. Teljes biztonságban érezték
magukat szegény kolostoruk falai között. 1233 óta éltek ferencesek a városban,
s békét és megértést hirdettek mindenkinek, s minden rászoruló segítséget
kapott tőlük. A kolostor létszámát tekintve
is kicsi volt:
hat pap és két fráter élt benne, egy kivételével mind spanyolok:
Ruiz
Emmánuel (*1806) évekig működött a Szentföldön, majd a damaszkuszi kolostor
gvárdiánja és plébánosa lett.
Volta
Carmelus (*1803) nyelvtudása miatt került ide, hogy fiatal testvéreit arabul tanítsa.
Kolland
Engelbert (*1827) tiroli származású, az összes európai nyelvet beszélte.
Káplánként működött Emmánuel atya mellett. Vidámsága és fáradhatatlan jósága
miatt a nép Abuna Melak-nak, ,,angyali atyának'' hívta.
Ascanius Nikánor (*1814)
húszévi spanyolországi működés után került Damaszkuszba.
Két
fiatal páter, Alberga Miklós (*1830) és Soler Péter (*1827) az arab nyelv tanulása
céljából tartózkodott
a kolostorban.
A
hat pap mellett két laikus testvér, Pinazo Ferenc (*1802) és Fernandez János
gondoskodott a templom és a kolostor napi szükségleteiről.
Éppen
a kolostorban tartózkodott három vér szerinti testvér: Massabki Ferenc, Mooti
és Ráfael, akik szoros kapcsolatban álltak az atyákkal. Az ország maronita[11]
katolikusai közé tartoztak. A hetvenéves, tehetős Ferenc vendégbarátsága és
erényessége miatt egész Damaszkuszban nagy tekintélynek örvendett. Mooti
kereskedését és iparát elhagyva a jótékonykodásnak és az imádságnak szentelte
magát. Arab nyelvet is tanított a kolostori iskolában. Ráfael szigorú
aszkézisben élt, és mindennap betért imádságra a kolostor templomába. Amikor
hírét vették, hogy támadás fenyegeti a ferenceseket, a kolostorba siettek, hogy
az atyák mellett legyenek.
Úgy
tűnt, hogy a kolostor falai ellenállnak a rohamnak. Éjfél felé azonban hirtelen
vad lárma töltötte be a folyosókat. A kolostor egykori szolgája elárulta a
törököknek a rejtett bejáratot. A gvárdián azonnal a templomba sietett,
kinyitotta a tabernákulumot. Alig hogy megáldoztatta a rendtársait és a három
Massabki testvért, a támadók máris benyomultak a templomba.
Vezetőjük
bekiáltott a félhomályos térségbe: ,,Hol van Massabki Ferenc?'' Előlépett és
megkérdezte: ,,Mit akartok tőlem? Itt vagyok!'' A beszélő kétszínűsködött:
,,Abdallah küldött minket, hogy megmentsünk, ha felesküszöl Mohamed
prófétára.'' Az ősz ember így válaszolt: ,,Abdallah pontosan tudja, hogy nem
tagadom meg keresztény hitemet. Megvan azonban az oka, hogy miért éppen engem
kerestet. Tartozik ugyanis még nekem 8.000 forinttal. Megtarthatja, a lelkemet
azonban nem kapja meg.'' Ezután a többiekhez fordult: ,,Testvéreim, álljatok
szilárdan a hitben! Aki a végsőkig kitart, elnyeri a dicsőség koronáját.'' És
máris a térdére bukott; borzalmas kardcsapások hasították szét a fejét. Két
testvére is ugyanígy járt.
A
gvárdián térdre borult a főoltár előtt. Kezében azt a kis arab evangéliumos
könyvet tartotta, amelyet mindig magával vitt, hogy a népnek olvasson belőle.
Arra a felszólításra, hogy fogadja el a mohamedán hitet, kijelentette:
,,Keresztények vagyunk. Készek vagyunk arra, hogy meghaljunk a hitünkért.'' Őt
és a többieket is szörnyűséges módon ölték meg.
A
vérontás után lassan kijózanodott a csőcselék, és az őrjöngés aggódó rémületté
változott. Egy francia expedíciós hadtest vonult be Damaszkuszba. Mintegy 100
katonát statáriális eljárás alapján agyonlőttek, 200 banditát felakasztottak,
2.000 továbbit bevonultattak a hadseregbe.[12]
1885-ben
kezdődött meg a nyolc ferences boldoggá avatási pere. Amikor 1926-ban a per a
befejezéséhez közeledett, Damaszkusz maronita érseke más keleti püspökök
nevében is azt kérte XI. Pius pápától, hogy avassa boldoggá a három Massabki
testvért is. 1926. október 10-én azután együttesen avatták boldoggá a tizenegy
vértanút. [11] A minoriták szír nyelvű keresztények Kisázsiában és
Egyiptomban.
[12] Chanel Szent Péter (lásd: A szentek élete, 177. oldal) esetében az Egyház az ilyen jellegű
megtorlást megakadályozta.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése