Dániel próféta
ünnepe már a Pray-kódex misenaptárában
fölbukkan. A pécsi egyházmegyében a középkor végén különösen tisztelték.*
Lajta Edit kutatásaiból*
tudjuk, hogy a besztercebányai Thurzó-ház mostanában föltárt falképein többek
között Dániel próféta is fölbukkan. Az ábrázolás régi hazánkban egyedül áll.
Már most tudnunk kell, hogy a próféta a középkorban a bányászoknak egyik
kedvelt védőszentje volt (Tirol, Svájc,
Csehország, Szilézia) egy legenda alapján. Eszerint egy Dániel nevezetű
sziléziai bányász álmában angyal jelenik meg és így szól hozzá: menj reggel az
erdőbe. Ott emelkedik egy magas fenyő, ennek ágai között majd egy arany
tojásokkal telt fészket találsz. Másnap reggel csakugyan kiment az erdőbe, de a
fészket nem találta meg. Ekkor egy ággal a fa gyökerénél kezdett kutatni, és
gazdag ezüstlelőhelyet talált.
Georg Schreiber feleletet próbál adni* arra
a kérdésre, hogy miért és hogyan lett Dániel a bányászok védőszentje.
Az oroszlánbarlangba vetett Dániel az ókeresztény
művészetben a halottaiból feltámadott Krisztust jelképezi: a bányászok is
hasonló épségben jöjjenek a föld mélyéből a napfényes világba. Schreiber arra
is gondol, hogy a próféta tiszteletét Jövendöléseinek egy részlete is
előmozdította. Szól bennük Nabukodonozor király álmáról, aki azonban fölébredve
megfeledkezik róla. Maga elé hívatja a kaldeus
bölcseket és fejvesztés terhe alatt követeli tőlük, hogy
mondják meg, és fejtsék meg neki, mit álmodott.
Dániel égi sugallatra elmondja (Dániel 2, 32 – 49), hogy a király álmában képszobor
jelent meg, amelynek
feje finom színaranyból vala, melle pedig és karjai
ezüstből, hasa pedig és tomporai rézből, szárai pedig vasból, lábai pedig
részint vasból, részint cserépből valának.
Így látád, míglen kiszakada egy kő a hegyből kéz
nélkül, és megüté a képszobornak vas- és cserép-lábait, és összetöré azokat.
Akkor összetörének egyetemben a vas, cserép, réz,
ezüst és arany, és lőnek, mint a nyári szérű polyvája, melyet a szél elragad,
hogy helye sem található; a kő pedig, mely megütötte vala a képszobrot, nagy
heggyé lőn, és betölté az egész földet.
Nabukodonozor az aranyfő, utána ezüstország,
majd rézország, végül vasország keletkezik. A próféta könyvének
következő versei már a tüzeskemencére, az ércolvasztás alkalmas jelképére is
utalnak.
Dániel eucharisztikus előképként számos barokk úrnapi
játékban, illetőleg felvonuláson megjelenik: Trencsén (1663, 1676,
1768), Szakolca (1672, 1750), Kassa (1674), Selmbecbánya
(1760), Buda (1763).*
Dániel próféta tiszteletét a keresztnév, továbbá Dániel,
székelyesen Dánél, továbbá Dán, Dani, Daniss, Danyi, Dános, Danés családnevünk is tanúsítja.*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése