SZENT
III. JENŐ
pápa
*Píza.
+Tivoli, 1153. július 8.
A
rómaiaknak a pápa elleni felkelése során II. Lucius pápa Capitolium elleni
roham során halálos sebet kapott, és 1145. február 15-én meghalt. Még ugyanezen
a napon összegyűltek a bíborosok a San Cesario kolostorban, és a közeli Tre
Fontane-i cisztercita kolostor apátját, pízai Bernátot pápává választották.
A
választás teljesen készületlenül találta az apátot. Egykor letette a nagy pisai
érsekségen viselt vicedominus hivatalát, hogy Clairvaux-i Szent Bernáthoz
(lásd: A szentek élete, 470. o.) csatlakozzék, hogy távol minden világi
tevékenykedéstől már csak az imádságnak és a vezeklésnek éljen. Keserűen
panaszolta fel Tre Fontane apátjává szóló meghívását, mert elválasztotta
Bernáttól. És most, micsoda fordulat az egyszerű szerzetes életében! A
megválasztottnál nem kevésbé volt meglepve Clairvaux-i Bernát is a hír
hallatán. Levélben heves szemrehányásokkal árasztotta el a bíborosokat, akik
rárohantak egy egyszerű férfira, kivették kezéből a bárdot, a fejszét és a
baltát -- ciszterciként mindennap végzett testi munkát --, a palotába
ráncigálták, a trónra emelték, bíborba-bársonyba öltöztették, hogy bíráskodjék
a nemzeteken és útba igazítsa a népeket. Bernát tudta, hogy a megválasztottnak,
aki az alázatossághoz és az engedelmességhez szokott hozzá, nem pedig a
parancsoláshoz és az uralkodáshoz, hiányzik néhány olyan tulajdonsága, amelyet
meg kell követelni az Egyház legfőbb pásztorától. Így intette tehát az új
pápát: ,,Légy hát erős és férfi, ha kezedet ellenséged nyakára illeszted! Tarts
ki erőteljesen és szilárdan sorsodban, amelyet a mindenható Isten minden
testvéred előtt bízott rád!''
Ezzel
tehát harcra szólította Jenőt legbensőbb, elmélyedésre és békére vágyódó
természete ellen. A pápának, akit a rómaiak még megkoronázása előtt arra kényszerítettek, hogy a
Szabin hegyekbe meneküljön, alig sikerült azután visszatérnie városába, ismét
el kellett hagynia Rómát. Elmulasztotta, hogy idejében megmutassa az öklét a
csőcseléknek, amely a Szent Péter bazilikából erődítményt csinált, és rettentő
hadsereget állított ki. Ideiglenesen Viterbo lett a pápa székhelye;
uralkodásának nyolc évéből még kettőt sem tölthetett Rómában.
E
gondja mégis háttérbe szorultak, amikor eljutott hozzá Edessza elestének és
lakói ezrei kegyetlen lemészárlásának a híre. Jeruzsálem immár közvetlenül
fenyegetett keresztényeinek az európai udvarokhoz intézett segélykiáltását nem
hallgatták meg. Hozzájárult mindehhez, hogy egy örmény egyházi küldöttség éppen
döntést kért a pápától egy liturgikus vitakérdésben: a Kelet iránti érdeklődés
kettős szempontból is felébredt, megélénkült a remény Kelet mintegy száz év óta
különvált egyházainak újraegyesítésére, és így Jenő pápa még az örmény
küldöttek jelenlétében kiadott egy bullát, amellyel keresztes háborúba hívta Franciaország
királyát és lovagságát. Miután a pápa ezt követően az először ingadozó
Clairvaux-i Bernátot is megnyerte e tervének, ennek lenyűgöző és megrendítő
ékesszólásától felszítva mozgalom támadt, s nemcsak Franciaországot, hanem
Németországot is magával ragadta.
A
pápa ekkor útra kelt Franciaországba, ahol VII. Lajos a legnagyobb
tiszteletnyilvánítással fogadta Dijonban. Ezután a szeretett Clairvaux- ba
ment, s hatévi elválás után viszontlátta Bernátot. 1147-ben és 1148- ban
jelentős zsinatok következtek Párizsban és Reimsben. Az ugyanekkor tartott
trieri zsinaton bemutatták a pápának Bingeni Szent Hildegárd (lásd: 487. o.)
feltűnést keltő írásait, amelyek elnyerték Jenő pápa tetszését is.
A
pápa még északon időzött, amikor a Nyugatra rátört az a szerencsétlenség, amely
nagyon megterhelte a pápa és Bernát lelkiismeretét egyaránt. Abban a
félresikerült kísérletben, hogy elfoglalják Damaszkuszt, zátonyra futott az
egész keresztes hadjárat, bár Jenő pápa két legátusát adta a keresztes had
mellé, ám képteleneknek bizonyultak, hogy a seregen belül széthúzó erőket
egységes vezetés alá kényszerítsék. -- Rómában Bresciai Arnold[10] uralkodott,
aki fanatikus bűnbánati prédikációival elbűvölte a tömeget, a szegénységet és
az erkölcsi tisztaságot követelte az apostolok példájára. A római szenátus azt
a politikai nézetet tette magáévá, amit ez az aszkéta hirdetett a Capitolium
romjain: véget akart vetni Rómában a pápa uralmának, és a várost vissza akarta
vezetni régi köztársasági nagyságához.
A
pápának az a reménye, hogy Staufi III. Konrád (+1152) segítségével újból
megnyeri Rómát, a királlyal együtt sírba szállott. Az utódjával, Barbarossa
Frigyessel történt kedvező megállapodása révén Jenő pápa meg tudta vetni a
jövendő császárral való hatékony együttműködés alapját. Ereje szerint támogatta
az Ibériai-félszigeten a keresztény országokat, és az a remény fűtötte, hogy a
mohamedánokat kiűzhetik. Franciaország készséges volt a pápa iránt, és
Angliában is kedvező fejlődés egyengette a talajt. Mindenekelőtt az okos legátusok
révén a nyugati kereszténység peremvidékén Írország, Skócia és Skandinávia
szorosabban kapcsolódott Péter utódjához, mint bármikor is. Jenő pápa vetése
reménnyel teli aratást érlelt, amikor 1153. július 8-án Tivoliban meghalt.
A
halott pápát csakhamar szentként kezdte tisztelni a nép. Amikor akarata
ellenére a kolostorcellából a főpásztori hivatalba hívták, az engedelmességhez
szokott szerzetes nem vonakodott, hogy szívének a magányosság, elmélyülés és
béke iránti legbensőbb hajlamával felvegye a harcot, és természetes
engedékenységét hajthatlansággal pótolja.
Hogy
csak egy példát említsünk: ha politikailag helytelenül járt is el akkor, amikor
a lázadó Bresciai Arnold kiátkozását feloldotta, a papot mégis annyira
tisztelte Jenő pápa, hogy kérését, amely talán az Istennel való kiengesztelődés
becsületes vágyából fakadt, nem tudta elutasítani. A pápa Arnoldot és tanait
valójában szent életével győzte le és szégyenítette meg. Nevezhette Arnold a
pápát gyújtogatónak és gyilkosnak, az Egyház hóhérának és az ártatlanság
megrontójának, aki a testét hizlalja és pénztárát idegen pénzzel tölti meg, a
nép, sőt az egész világ tudta róla mindezek ellenkezőjét. A források ritka
egyértelműséggel szólnak arról, hogy Jenő pápát bámulatraméltóan jámbor és szent
férfinak tartották, aki bőkezűen osztja az alamizsnát, igazságos az
ítélkezésében, s egyformán meghallgatja a szegényt és a gazdagot. Csodálatot
vívott ki a pápának önmagával szemben tanúsított szigorúsága. Pápai öltözete
alatt éjjel-nappal a ciszterciek durva ruháját hordta, a fekvőhelye pedig bíbor
függönytől elrejtett szalmazsák volt. Hogy a pénznek és a javaknak
Clairvaux-ban megtanult megvetését pápaként is gyakorolta, csakhamar közszájon
forgott. Tanítója, Bernát, aki mintegy lelki tükörként neki szentelte A
szemlélődésről című művét, leírhatta benne: ,,Ami a fösvénységet illeti, azzal
nem kell fárasztanom a figyelmedet, mert azt mondják rólad, hogy a pénzt
pelyvának tekinted''. Hiábavalók voltak az olyan kísérletek, amelyek a pápa
kegyét bőséges ajándékokkal akarták megnyerni. Egyes gazdagok teherhordó
állatainak az ezüsttel megrakott zsákokat vissza kellett cipelniök az Alpokon
át. Nemcsak a pénzt, hanem saját méltóságát sem tartotta sokra a pápa. Molisei
Hugó gróf azzal a kéréssel fordult a pápához, hogy házasságát jelentse ki
érvénytelennek. Jenő pápa azonban nem látott lehetőséget ennek megtételére,
mert a házasságot érvényesen kötötték meg. Amikor a gróf nem akart ebben
megnyugodni, a pápa a lábához borult, miközben a tiara a porba gurult; a pápa könnyek
között kérte a grófot, hogy hajoljon meg Isten törvénye előtt. A megrendült
Hugónak, aki ezután engedelmességet fogadott, a pápa saját gyűrűjét adta oda,
hogy mindig emlékeztesse adott szavára. III. Jenő hírneve úgy maradt fenn, hogy
pápaként, hivatalának ragyogása közepette is megmaradt egyszerű, életét a
vezeklésnek és imádságnak szentelő szerzetesnek. Személyében meggyőző
kifejezésre jutott Clairvaux-i Bernát rendi eszménye.
IX.
Pius 1872. szeptember 28-án megerősítette a ciszterci pápának évszázadok óta
megnyilvánult tiszteletét, és a szentek közé sorolta őt. [10] Bresciai Arnold
(Brescia, 1100 körül--Róma 1155): ágostonos
kanonok.
Bresciában kezdte tevékenységét. Minden egyházi birtokot és javadalmat
elvetett, apostoli szegénységet követelt a klérustól. 1139-ben száműzték,
Franciaországból és Svájcból Szent Bernát hatására űzték el. 1145-ben Rómában
megbékélt III. Jenő pápával, de hamarosan ismét radikális megújulást kezdett
hirdetni. A római nép 1155-ben Barbarossa Frigyes kezére adta, aki felakasztatta.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése