Az Irgalmasság Szent Éve 290.
János
megbízatása
„Amint megpillantottam, mint egy halott a lába elé rogytam, de
megérintett jobbjával, és megszólított: ’Ne félj! Én vagyok a első és az
utolsó, és az élő. Meghaltam, s íme, mégis élek, örökké. Nálam vannak a
halálnak és az alvilágnak a kulcsai. Írd le hát, amit láttál, a jelent, és ami
ezután történik. A hét csillagnak, amit a jobbomon láttál, és a hét arany
gyertyatartónak ez a titka: a hét csillag a hét egyház angyala, a hét
gyertyatartó meg a hét egyház”(Jel 1,17-20)Az Emberfiához hasonló jelenség
láttán az apostol földre rogyott, de amikor megérintette, a félelem helyett
érintést érzett, és ez erőt öntött a szívébe: „Én vagyok az első és az utolsó,
és az élő” A földi tapasztalat is rendkívüli benyomást tett Jánosra és
társaira, amikor először találkoztak vele a Jordán partján. Keresztelő János
bemutatta Őt, amint az égből leszáll föléje galamb képében a Szentlélek, (Jn
1,33-34) a mennyből pedig az Atya tanúsága zengett: „Ez az én szeretett Fiam,
akiben kedvem telik” (Mt 3,17) Aztán az utolsó vacsora emlékei, majd a
halálraítélt Messiás, a Golgotán a három órás sötétség, a kereszthalál és
a borzasztó lélek-sikoly: „Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet. E szavakkal kilehelte
lelkét” (Lk 23,46) És most isteni pompában áll előtte: Meghaltam, s íme,
mégis élek, örökké. Nálam vannak a halálnak és az alvilágnak a kulcsai. Írd
hát, amit láttál, a jelent, és ami ezután történik. A hét csillagnak, amit a
jobbomban láttál, és a hét arany gyertyatartónak ez a titka: a hét csillag a
hét egyház angyala, a hét gyertyatartó meg a hét egyház (Jel 1,17,20)Levél az
efezusi egyháznak. „Az efezusi egyház angyalának ezt írd: Aki a hét csillagot
jobbjában tartja, s aki a hét arany gyertyatartó közt jár, a következőket
mondja: Tudok tetteidről, fáradozásaidról és kitartásodról. Tudom, hogy nem
tűröd a gonoszokat: próbára tetted, akik apostolnak mondják magukat, noha nem
azok, és hazugnak találtad őket. Hűséges is vagy, szenvedtél a nevemért, és nem
fáradtál bele. De van egy kifogásom ellened, az, hogy kezdeti szeretetedtől
eltértél. Gondold meg, honnan süllyedtél ide! Térj meg, és térj vissza korábbi
cselekedeteidhez! Mert elmegyek, és elmozdítom helyéről gyertyatartódat, ha nem
tartasz bűnbánatot. Azt viszont, hogy gyűlölöd a nikolaiták tetteit, javadra
lehet írni – én is gyűlölöm őket. Akinek van füle, hallja meg, mit mond a Lélek
az egyházaknak: A győztesnek az élet fájáról adok enni, amely az Isten
paradicsomában van”. (Jel 2,1-7)Az efezusi egyház igen fontos közösség volt,
Kis-Ázsia legnagyobb városa. Kelet és Nyugat között kapunak számított. A
keresztények hamar felkeresték. A két nagy hittérítő, Pál és Apolló is váltotta
egymást. Pál Jézus apostolaként, Apolló pedig Keresztelő Szent János követőjeként
járta Kisázsia városait. Pál örült annak, hogy a városba érkezve már
jelentkeztek nála megkeresztelt hívek. Csak lassan derült ki, hogy ezek semmit
sem tudtak Jézus Krisztusról. Pál elámult: Milyen keresztények ők? Akkor
tisztázódott, hogy egy Apolló nevű hittérítő prédikált nekik remek szónoki
készséggel. Pál felismerte a tévedés gyökerét. Apolló hívő zsidó volt, aki a
zsidó Írások alapján nagyon várta a Messiást. Amikor érintkezésbe került
Keresztelő Szent János híveivel, azt gondolta, hogy ő a Messiás. Hallotta, hogy
Keresztelő János kereszteli azokat, akik hisznek a Messiás eljöttében.
Elmondták neki, hogy János beleáll a Jordán vízébe, vízzel kereszteli
(meglocsolja) őket, akik a fél évvel később jelentkező valóságos Messiástól
megkapják a keresztség szentségét. Pál elmagyarázta az efezusiaknak a teljes
igazságot.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése