Az irgalmasság votív miséjét mutatta be Erdő Péter bíboros a KATTÁRS első napján
Szeptember 16-án, pénteken este hat órakor Erdő Péter bíboros az irgalmasság votív miséjét mutatta be a Katolikus Társadalmi Napok (Kattárs) keretében a budapest-belvárosi Nagyboldogasszony-főplébánia-templomban.
Votív
misével, azaz a napi offíciumtól eltérő, különleges célra bemutatott
szentmisével ünnepeltek a budapest-belvárosi
Nagyboldogasszony-főplébánia-templomban a Kattárs első napján.
„A 2016-os Kattárs kapcsolódik az irgalmasság
szentévéhez, és Jézust mint a katolikus egyház szociális munkájának forrását
állítja középpontba. Az irgalmasság témáját erősítve a rendezvény másik kiemelt
célja a jubileumi Szent Márton-év megünneplése, ami
elsősorban kulturális előadásokon, kiállításokon és konferenciákon keresztül
valósul meg. Továbbá az egyház szociális intézményeinek bemutatásán túl fontos
szerepet kapnak az egyéni életutak, a tanúságtételek és a személyes
beszélgetések, ahol az irgalmasság cselekedetei kézzelfoghatóvá és emberivé
válnak” – olvasható a kétnapos programsorozat honlapján.
A
péntek esti votív szentmise éppen ezért az irgalmasságot állította a
középpontba az olvasmányon és az evangéliumon keresztül is, amely az irgalmas
szamaritánus történetét elevenítte fel. A Paul Inwood zenéjére Eugenio Costa
által írt, az irgalmasság szentévének hivatalos himnusza
után Osztie Zoltán, a Nagyboldogasszony-főplébánia-templom plébánosa
köszöntötte a jelenlévőket és Erdő Péter bíborost, aki azért ajánlotta fel a
szentmisét, hogy hétköznapjainkat a hit fényében tudjuk élni.
Erdő
Péter szentbeszédét teljes terjedelmében közöljük.
Krisztusban
kedves testvérek!
Az
irgalmas szamaritánus történetében, konkrét elbeszélésbe sűrítve találjuk meg a
krisztusi szeretet-parancsnak – ha tetszik, az Újszövetség törvényének
– a lényegét.
Jézus
ezt a történetet egy kérdésre válaszolva mondja el. A kérdés pedig egy hívő
emberé, egy művelt írástudóé, aki elméletben tudja, mit kell tenni ahhoz, hogy
az ember Isten akarata szerint éljen. Meg kell tartani a parancsokat, szeretni
Istent és szeretni a felebarátunkat. Biztos is a dolgában ez a törvénytudó,
hiszen ki ismerné részletesebben az Isten parancsait, mint ő, aki a Szentírást
olyan gondosan tanulmányozza.
Az
Isten iránti odaadó szeretet kötelessége tehát világos. Hanem a másikkal, a
felebarát szeretetével azért vannak problémái. Mintha Jézus éppen a felebarát
szeretetére vonatkozó elképzeléseket akarná helyreigazítani ezzel az irgalmas
szamaritánusról szóló példabeszéddel. Mert hát ki is volt a felebarát a régi
törvénytudók szemében? Elsősorban az – mondhatjuk úgy is, kizárólag
az –, aki a néphez, a választott nép vallási közösségéhez tartozott.
Ma is az érdemszerző jócselekedeteknek, a „micváknak” a körében kiemelkedő
kötelesség az Isten népe közösségéhez tartozó társaknak a segítése.
De
Jézus ezen a ponton akar lényegesen továbbmenni. Azt mutatja be, hogy hogyan
kellene az embernek – minden embernek – az embertársához
viszonyulnia.
És
látjuk az úton menni a papot, aki talán szívesen segítene, aki talán sajnálja
is a megvert embert, de mégsem segít. Ugyanezt látjuk a levita esetében, akinek
a dolga volna, profi módon, hogy az Isten ügyében, a vallás ügyében példát
adjon, rendet tartson, de ő sem segít.
És
aztán jön a szamaritánus, aki megvetett, aki talán már azért sem szívesen
segít, mert Jeruzsálem felé megyünk, az úton esetleg ez a megvert ember lehet
egy jeruzsálemi zarándok, lehet, hogy a szamaritánus ezért idegenkedne is tőle,
hiszen tudjuk, máskor előfordult, hogy a szamaritánusok nem akarták befogadni
azokat a zsidókat, akik az ő területükön keresztül éppen vallási okból Jeruzsálem
felé mentek. És mégis, ez az az ember, aki segít rajta. És nem kérdezi, hogy
miért fekszik ott megverten és kifosztottan a másik. Nem kezd el okoskodni, nem
kezd el okokat keresni, s magyarázni, hanem azt látja, hogy az az ember
rászorul, és közvetlenül segít rajta.
Ez a
jézusi példabeszédnek az egyik hangsúlya. Lehet, hogy a többiek megmagyarázták
maguknak tiszta lelkiismerettel, hogy bár sajnálják a szerencsétlenül jártat,
most nekik sürgős a dolguk, most nincs pénz náluk, úgysem tudnák megoldani a
baját, mert ők nem orvosok, és így tovább. Lehet, hogy megmagyarázták maguknak,
miért nem kötelesek ők erkölcsileg ennek a konkrét embernek most éppen
segíteni. A szamaritánus nem magyaráz semmit, hanem segít. Ez az első, ami
bennünket is szíven kell, hogy találjon, mert mi is találkozunk mindennap a
nyomorúságos helyzetben lévő másik emberrel. És valahogyan mi is legtöbbször
magyarázatot találunk rá, hogy éppen nekünk, éppen most, éppen ennek a konkrét
másik embernek miért is nem kell segíteni. És ekkor mondja nekünk Jézus, hogy a
szamaritánus példáját kövessétek, ne kérdezősködjetek, hanem ha látjátok a
szükséget és módotok van rá, azonnal segítsetek.
Felebarát,
vagy embertárs? Jézus példabeszéde kitágítja a horizontot, megmutatja, hogy
minden ember felé szeretettel kell fordulni. De ez nem jelenti azt, hogy a
közelállók, a hitben testvéreink, vagy a ránk bízottak iránt ne lennének
különleges kötelességeink. Az ószövetségi parancs a hittestvérek segítésére
érvényes a keresztények körében is. Maga Jézus mondja: „Aki egy pohár friss
vizet ad is inni egynek a legkisebbek közül, mert az én tanítványom, nem marad
el jutalma” (Mt 10,42). A tanítványoknak pedig külön hangsúllyal mondja: „Aki
titeket befogad, engem fogad be” (Mt 10,40). Szent Pál pedig beleállítja a
keresztény testvéreink iránti különleges felelősség témáját az emberek iránti
szeretet nagyobb összefüggésébe. Ezt írja: „Amíg időnk van, tegyünk jót
mindenkivel, leginkább pedig azokkal, akik testvéreink a hitben!” (Gal 6,10).
A
második, amit a mai történet olyan szívhez szólóan tanít, hogy a szamaritánus
nemcsak egy ember, akiről példát kell vennünk, nemcsak egy kitalált személy,
hanem magának Jézus Krisztusnak a képe. Mert túlmegy azon, amit elvárhatnánk,
túlmegy azon, amit a segítőkész ember tesz, mert befizeti a szerencsétlenül
jártat még a fogadóba is, még adósságba is veri magát: „Majd visszajövök és
meghozom, ha több lesz a költség” – mondja. Ez a fajta szeretet, ez már
Jézusnak a szeretete, a totális szeretet, a Mennyei Atya szeretetének a
közvetítése. Ezt látta benne a régi egyház is. Az irgalmas szamaritánusban
magának a mindent odaadó Jézusnak a képét fedezte fel. És azt is, hogy Jézus
sem kérdezte, kikért hal meg. A bűnösökért halt meg. Ezt mondja nekünk újra és
újra az Újszövetség: „Az igaz emberért is alig hal meg valaki, legfeljebb a
jótevőjéért vállalja valaki a halált” (Róm 5,7). De Jézus nem ezt tette, ő a
bűnösökért halt meg. Ő nem okoskodott és nem kérdezett, az Atya szeretetét
akarta továbbárasztani az emberek felé.
Ez az,
ami a számunkra gyakorlati példa kell, hogy legyen! Tehát nem elég nekünk a
szeretetről elmélkedni – elmélkedni tudtak róla Jézus kortársai is –, a
vallási életnek a professzionistái, azok elmélkedni és tanítani mindig tudnak,
de itt a hétköznapi életnek a gyakorlatáról van szó, és ezt fogja Jézus számon
kérni tőlünk. Nem azt, hogy milyen szépeket gondoltunk az embertársi
szeretetről, hanem hogy ténylegesen mit tettünk mi magunk, amikor módunk volt
rá.
Jézusnak
ez a szeretete küldetés is a számunkra. És ez lehet talán a mai evangélium
utolsó üzenete. Ahogyan az Atya küldte Jézust a világba, azért hogy üdvözüljön
általa a világ, ahogyan Jézus az életét adta az emberiség üdvösségéért, úgy
küldi az egyházat, úgy küld benne mindannyiunkat, hogy mindent tegyünk meg
embertársainkért, különösen keresztény testvéreinkért, hogy mi is közvetítsük
feléjük azt az isteni szeretetet, amely Jézus által nekünk már kijutott.
Ehhez
kérjük az éleslátást és az erőt a mai szentmisében!
Ámen.
* * *
A
szentmise Erdő Péter bíborosi áldásával ért véget, amelyen Sapszon Ferenc
Liszt-díjas karnagy vezetésével a Cantate Vegyeskar énekelt az Eucharist
zenekarral közösen téve emlékezetessé az ünnepi szertartást.
A
szentmise után Kovács László, szintén Liszt-díjas, érdemes művész vezényletével
az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bartók Béla Énekkara és Egyetemi
Koncertzenekara adott hangversenyt, amelyen elhangzott Kocsár Miklós és Józsa
László Szent Márton püspök dicsérete című oratóriuma,
valaint Mozart Vesperae solennes de confessore című műve.
Közreműködött Mécs Károly Kossuth-díjas színművész, valamint Molnár Ágnes
(szoprán), Gémes Katalin (alt), Xavier Rivadeneira (tenor) és Cser Krisztián
(basszus).
Az
este folyamán továbbá a Szociális Testvérek Társasága vezette a Március 15.
téren tartott szentségimádást.
Bár a
Kattárs nyugat-európai kezdeményezések, előzmények hatására indult 2013-ban
útjára, de nem előzmény nélküli a hazai egyház- és társadalomtörténetben. Már
az 1932-ben alapított magyarországi Actio Catholica programjában is szerepelt,
hogy évről-évre nálunk is rendezzenek szociális hetet. Egy 1937-es győri
rendezvényre is találni utalást. Ugyanakkor több forrás, köztük a Magyar Kurír
is, beszámol az 1938. június 25. és július 1. közötti budapesti szociális
hétről, amelyet a papság számára rendeztek. E szociális hét megnyitójában
Glattfelder Gyula csanádi püspök buzdította a papságot a katolikus szociális
mozgalmak (mint például a KALOT és a KALÁSZ) támogatására és figyelmeztetett a
nyilas demagógia veszélyeire. A szociális hét résztvevői előadásokat hallgattak
a mezőgazdasági és az ipari proletariátus helyzetéről, a magyar szociális
intézményekről és törvényekről, az egyház szociális tanításáról, valamint a
magyar hivatásrendi mozgalmakról. Meglátogattak szociális intézményeket és
megtekintették a nemzetközi karitász kiállítást.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése